Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Här har inget åkt ner i toastolen än....
Men, vid obevakade ögonblick så lyfter hon på locket och sträcker ner sina små armar:grin:
Inte uppskattat av föräldrarna, kan jag säga.

Jag har fiskat upp smink, en volleyboll, en toalettpappersrulle, en hårborste m.m. ur toaletten. Nu har sambon i alla fall fattat att man ALLTID ska spola när man gjort vad man ska sas. :cool:.

Nu har L debuterat pa "dagis".

Han hängde pa min arm och glodde skeptiskt i fem minuter först. Sedan hoppade han ner och ville äta sin matsäck och leka med leksakerna.

Jag satt och tittade pa ca 45 minuter, sedan gick jag och fikade med en annan mamma en dryg timme och sedan hämtade vi vara barn. När vi kom satt barnen pa rad och sjöng sma grodorna och gjorde rörelserna till! Leander var inte alls sa intresserad av att ga hem i förtid, men vi tyckte att tva timmar kunde räcka första gangen. Nästa gang far han vara kvar hela tiden om han vill.

De är så härliga, de små grynen.

KL

Cilia kan nu lägga till ytterligare en titel. Hon var moster redan när hon föddes, men nu är hon även faster.
Den nyblivna fastern är hemma från dagis idag med feber, hosta och snor i litervis:crazy:
Fattar inte att en så liten människa kan producera så mycket snor!!!
Hon har inte gjort annat än att hänga i mina ben idag och gnälla, gnälla och gnälla.
Nu sover hon igen. Och mat är inte ens lönt att försöka få i henne. Fick i henne lite ost och yoggi till frukost och lite grönsaker och fruktmos till middag.
Men lite är väl bättre än inget antar jag. Välling slinker ner, men det är det enda.

Hoppas Cilia mår bättre nu! När L hade feber tillbringade vi större delen av dagen på soffan och tittade på diverse djur- och matlagningsprogram.

Idag när jag hämtade L på hans lekgrupp började jag nästan att gråta. Var är min bebis???? När det öppnade dörrarna kom alla barnen ut med sina små ryggsäckar och i handen hade de små höstlöv som de hade pysslat. :love: Deras "fröken" fixar olika pyssel varje gång. Hon har en dubbelsax där småbarnen kan klippa med hjälp av en vuxen och idag hade de klippt ut en ram som ett löv och sedan klistrat silkespapper i olika färger på plast i mitten. Konstverket hänger du i fönstret i vår ytterdörr. Jag blev löjligt stolt.

Senast ändrad:

Kl

Liten uppdatering från oss......

Även hit har förkylningen hittat, men den drabbade mej och sambon värst. M var mest snorig och små febrig ngn dag.

Kan nu ÄNTLIGEN stoltsera med hela två tänder, M visar dom gärna för alla utom mamma och pappa. Fler är påväg och det är så jobbigt för henne nätterna:cry: Dagarna går bra, eå är hon upptagen med så mkt annat som tur är.

Några nya ord har hon lärt sig och de jag kommer på såhär på rak arm är tutte, dudde (kudde), täcke, jacka, tack, sättä (sätt dej. Vilken vi sagt hur många gånger som helst då hon gärna står i sin matstol), hej då.

Det verkar ha släppt med maten, bara sådär. Hon äter nästan allt som erbjuds, och är så duktig med skeden och gaffeln nu.

Här har oxå fiskats i toan.....M slängde i sin tandborste :grin: Men det är faktiskt det enda som slängts i HITTILLS. Det hon däremot gärna gör är att köra runt med toa borsten i toan och sen glatt vifta runt med den, och fortsätta sitt skurade lite överallt :crazy:

Hon hjälper gärna till med allt. Langar varor ur matkassarna när vi handlat. Säger jag att vi ska städa och jag börjar plocka med hennes leksaker så kastar hon alla sina leksaker i en stor balja.

Jag är väldigt morgontrött så nästan varje morgon får hon komma till vår säng i hopp om att hon mot all förmodan skulle somna om. Vi ligger och gosar och pratar en stund. Sen tröttnar hon, hoppar ner och hämtar mina mys-kläder och lägger de på sängen bredvid mej och RYTER maaaammmmaaaa, sen skrattar hon :D Man kan ju inte göra annat än att börja morgonen med ett skratt och hoppa ur sängen :love:

Hoppas det är bra med er alla och att ni klarar er lindrigt från alla förkylningar och annan sikt som går :)

Här har vi vattkoppor. Än så länge är bara Jonathan drabbad, men tyvärr så har varken hans storebror eller pappa haft det innan. Så nästa vecka lär bli... kul :crazy:

J är precis full av illröda blåsor runt hela munnen, händerna, låren, öronen, fötterna... Tycker så synd om honom :(

Hoppas Cilia mår bättre nu! När L hade feber tillbringade vi större delen av dagen på soffan och tittade på diverse djur- och matlagningsprogram.

Idag när jag hämtade L på hans lekgrupp började jag nästan att gråta. Var är min bebis???? När det öppnade dörrarna kom alla barnen ut med sina små ryggsäckar och i handen hade de små höstlöv som de hade pysslat. :love: Deras "fröken" fixar olika pyssel varje gång. Hon har en dubbelsax där småbarnen kan klippa med hjälp av en vuxen och idag hade de klippt ut en ram som ett löv och sedan klistrat silkespapper i olika färger på plast i mitten. Konstverket hänger du i fönstret i vår ytterdörr. Jag blev löjligt stolt.

Ja, hon är äntligen frisk nu! Har varit hemma en hel vecka med henne. Inte roligt när de är sjuka.

Haha, ja visst blir man löjligt stolt. Cilia har målat på sitt första halloween-spöke, det ska vi självklart spara:)

KL

Förra veckan när vi gick hemma så blev hon lite rastlös mellan varven. Och allt, precis ALLT var Nej!(förstärkt med en huvudskakning)
I fredags så skulle jag byta blöja innan vi skulle gå ut. Hon sparkade och ålade som bara den (byter numer på en filt på golvet).
Till slut rann mitt tålamod över och jag lyfte upp henne och ställde ner henne lite irriterat.
Hon tittar på mig och ger mig världens blötpuss på munnen. Jag gick ifrån sån här :devil: till sån här :love: på mindre än två sekunder.
Man kan ju bara inte vara arg på henne när hon gör så. Pussas och kramas gör hon väldigt mycket nu. Helt underbart mysigt.
Idag firades farsdag och sambons barn var samlade. Flera gånger under eftermiddagen så fick hennes systerdotter kramar av henne.
Det ser ut som ett slagfält här hemma efter att Cilia och hennes systerdotter Isabella(2 år) dragit fram här:crazy:.
Men men. Barn ska ju få vara barn;). Jag får väl helt enkelt städa lite mer.
Cilias storebror var också här med sin 1 vecka gamla dotter Ginny. Cilia och Isabella har suttit och klappat, kelat och försökt ge Ginny nappar.
Förvånas över hur försiktiga de har varit mot henne, även om vi vuxna varit som hökar över dem för att de inte skulle vara hårdhänta mot den lilla.

*kl*

Jag trodde nästan vår tråd hade gått i graven, men se den finns ju kvar :)

Hur är det med er alla, fullt upp i juletider?

För oss rullar vardagen på. Jag är hemma med dottern i huvudsak, jobbar 25% för sällskapets skull och har läst två komvuxkurser på distans under hösten. Efter nyår kommer jag fortsätta i samma stil men utöka studierna en smula :)
Lilla E börjar bli en stor tjej nu, jag förvånas varje dag över hur mycket hon kan och undrar hur hon lär sig allt! Häromkvällen räknade hon på eget initiativ till fem, följt av "kex", sju, nio, tio och sedan applåderade hon sig själv :p

På tisdag är det 18 månaderskoll, jag tror vi kommer ligga under på viktkurvan för maten går det sisådär med sedan några månader tillbaka. Hon vill helst äta ägg, yoghurt och kex dagarna i ända..
Förskolestart blir nog augusti, har jag resonerat fram med mig själv (det är tyvärr jag som ensam får besluta om "oss" själva just nu, men hopp finns om återförening någon dag).

Jag kan knappt fatta att det här är andra året som E finns med och firar jul, egentligen var hon ju med och plaskade i magen julen innan det med men då märktes det knappt. Det är väl bara att konstatera att de som förvarnade om hur fort tiden går hade rätt ;)

Shit vilket underbarn du har som räknar:banana:!

Elis räknar definitivt inte. Han bemödar sig inte med att säga något vettigt alls förutom "lampa", "nä", "dä", "mamma" och "hallå" (som han sa första gången idag med en mobiltelefon i örat". Däremot blir jag helt förstummad varje gång jag inser hur mycket han förstår. Svårt att fatta när han inte säger så mycket själv.

I övrigt händer inte så jättemycket nytt. Förskolan fungerar bra, han äter helt ok (beroende på vad som serveras), sover inte så jättebra men det har han ju aldrig gjort.

Vi tar julen som den kommer. Hoppar över julgran i år då vi misstänker att den inte kommer få vara ifred. Julklappar blir det några stycken. Han har dock upptäckt pepparkakan till sin stora förtjusning. Det skulle han nog kunna leva på.

Fullt upp, svar ja!

Ungarna har vart sjuka i omgångar hela vintern hittills. Vi började med en långdragen förkylning, sen tog vi lite magsjuka, sen blev det vattkoppor och till sist någon ny variant på magsjuka med kraftiga smärtor för vår stora pojk :cool:

Hoppas på en frisk jul...

men usch då, det låter inte så kul:(. Cilia har också varit sjuk i omgångar hela hösten.
Fast det har "bara" varit förkylningar och hosta.

Just nu har hon hittat in i värsta trotsen:grin:. Skriker och kastar sig på golvet för minsta lilla.
Allt är "nej, nej" just nu. De senaste dagarna har hon varit väldigt trött på kvällarna, men nu ska hon ha jullov i tre veckor.
Hon pratar fortfarande inte speciellt mycket, men precis som Elis, så förstår hon en massa.
Sover gör hon hyfsat bra på natten, men vaknar däremot mellan fyra och fem på morgonen:cool:.
Vaknar hon fyra, så brukar jag kunna få henne att somna om efter en flaska välling. Vaknar hon vid fem så tycker hon att dagen ska börja.
Hennes föräldrar håller dock inte med om detta.

Vaknar hon vid fem så tycker hon att dagen ska börja.
Hennes föräldrar håller dock inte med om detta.

Vi har samma dilemma här hemma. Och värst av allt - vid den tiden på morgonen är det ingen som spelar nånting på telefonen :eek::D

J har börjat med en skön (?) grej - när man säger åt honom nånting så säger han "nä-ä", sätter upp näsan i vädret och bara går. Framför allt när det är hans pappa som vill nåt. Charmigt!!

Gott nytt år och god fortsättning! :bump:

Jag hoppas att alla kommer få ett fantastiskt 2013, för egen del är en "nystart" otroligt välkommen.

Hur har julen och nyårsfirandet varit för era? Det här var ju egentligen första året som barnen kanske var lite medvetna om vad som hände? :)

Gott nytt ar allihop!

Vi firade i liten krets: bara jag, man, L, svärmor och svager. L vaknade vid 12 när de sköt raketer (det sköts helt galet mycket i vart omrade) och var sedan vaken till tva ungefär när vi gick och lade oss. :crazy: Han skötte "tartbitarna" i TP at oss, samt kastade tärningen med stor inlevelse. Sov sedan till halv nio imorse (Gudskelov!)

L har börjat prata nu under julhelgen. Fortfarande inte sa mycket som manga andra barn, men han säger typ Mamma, Pappa, hallo, nein, da, ja, Auto, apa, baby. Och Memmi som av nagon anledning betyder napp/Schnuller??? Han pratar främst tyska, men det hade jag ju räknat med. Förstar tyska och svenska lika bra i alla fall. Han härmar mycket ord och kan säga en del saker enstaka ganger, t ex lampa, Brezel, Hase...

Tecknar för fullt- nya tecken är bl a: dricka, napp, mus, mjölk, kex, grävskopa, sitta, helikopter. Kan alla rörelserna till Imse Vimse Spindel (älsklingssangen).

Jag börjar bli väldigt tjock (gick in i v 23 idag) och det är lite jobbigt att bära honom ibland, samtidigt som han är väldigt mammig, men ännu sa länge gar det bra.

Hihi, vi spelade med TP igår :)
Vi firade med mina föräldrar och syskon, god mat, dryck och sällskapsspel. Edie stormtrivdes och ville inte alls sova, så hon fick följa med ut och kikade storögt på grannarnas raketer när vi skålade in det nya året (hon skålade i mjölk). Strax innan kl 01 somnade hon och sov till 10 idag, då vi väckte henne. Det har blivit många sena kvällar under julledigheten så det ska bli spännande att se hur det går att vända tillbaka sovtiderna nästa vecka....

Åh, jag försöker föreställa mig hur det vore att vara gravid nu med detta yrväder till 18-månaders hemma. Jag var ju så trött i början av graviditeten med E så det vetikatten hur jag skulle klara mig, phew! Samtidigt är jag lite avundsjuk på dig för jag har den senaste månaden känt allt tydligare att jag verkligen önskar ett barn till någongång, vi får väl se hur det blir med den saken.

Vi spelade också TP ;).

Nyår firade vi med ett par kompisar som också har barn (fem månaders pojk), så det var ganska lugnt och behagligt. Elis somnade gott vid nio och sov hela natten.

Allt är som vanligt. Han är fortfarande besatt av bollar. Han sparkar nu boll bättre än vad jag kastar. Om han inte bli fotboll/handbollsproffs blir jag förvånad...

Jag har svårt att föreställa mig hur det skulle gå till att vara gravid med en sådan här liten vilde samtidigt. Beundrar dig verkligen!

Bjuder på en bild från julafton:
202654_10151161306586244_591960470_o_zps7e1463bd.jpg

Strax innan kl 01 somnade hon och sov till 10 idag, då vi väckte henne.

Jonathan är tvärtom, ju senare han somnar desto tidigare vaknar han :cool:

Måste bara skryta lite - jag ska jobba på förlossningen i sommar!!! :banana: Är så jäkla nöjd!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 165
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar