"Mycket svår trafikfråga"

Mina observationer är att alla trafikantslag bryter mot reglerna i stor utsträckning, gående främst hur och var de går, så klart.
I just det här fallet ser det ut att vara solklart att cyklister ska använda vänstra delen, och gående den högra. Men många bryr sig inte om skyltning, vad jag noterat.

När det kommer till gång- och cykelbanor är det dock inte ovanligt att skyltar och målade streck motsäger varandra, det verkar inte vara hög prioritet för kommuner att se till att det stämmer.

Jag skiter i om de har pengar på fickan och föräldrar som pyntar om polisen ÄR där en dag, när det gäller cyklister Gångare har inga lagar att lyda, utan där är det bara lathet och att de måste gå i bredd och skvallra med varann. Men att bara gå o gå och gå, inte bry sig om andra människor, titta åt sidan och bakåt ibland och "oj, vi är i vägen vi måste flytta en stund"... Det är det, som gör mig ledsen. <3

Jag känner mig som en äkta surkärring, när jag tjoar, ursäkta, tut tut eller hänger på signalen... utan att någon reflekterar. Vad får barnen lära sig av sina föräldrar och vad fick "föräldrarna" och andra vuxna lära sig av sina föräldrar?

Inte att ta hänsyn och bry sig om andra än sig själva, i alla fall.

Jag har varit med om att köra över utdragna flexikoppel med hund långt ute på en gräsplätt och ägaren på andra sidan cykelbanan ja... ett antal gånger. Både med cykel och permobil. Med rullator har jag varit färdig att snubbla ett par gånger också.

För att förtydliga, smalt koppel med liten hund, som inte synts i gräset och ägaren har gått rakt fram, med näsan i mobilen eller telefonsamtal i öronen stirrat hypnotiserat rakt fram och pratat med kompisen om nästa party, så nej man såg inte hunden eller att personen hade hund i snöre. Det var fler än jag, som cyklade eller snubblade över snöret.

Jag skiter i om de har pengar på fickan och föräldrar som pyntar om polisen ÄR där en dag, när det gäller cyklister Gångare har inga lagar att lyda, utan där är det bara lathet och att de måste gå i bredd och skvallra med varann. Men att bara gå o gå och gå, inte bry sig om andra människor, titta åt sidan och bakåt ibland och "oj, vi är i vägen vi måste flytta en stund"... Det är det, som gör mig ledsen. <3

Jag känner mig som en äkta surkärring, när jag tjoar, ursäkta, tut tut eller hänger på signalen... utan att någon reflekterar. Vad får barnen lära sig av sina föräldrar och vad fick "föräldrarna" och andra vuxna lära sig av sina föräldrar?

Jag har ochså märkt att om man går på en gc och möter ett gäng ungdomar både tjejer o killar som går i bredd så vill ingen avvika från bredden då det blir möte. Jag går i kanten och dom närmar sig och ingen vill flytta på sig. Då stannar jag upp typ 5m innan vi möts och då bara fortsätter dom att gå och går på mig så att det blir en axeltackling. Jävla klegg

Jag har ochså märkt att om man går på en gc och möter ett gäng ungdomar både tjejer o killar som går i bredd så vill ingen avvika från bredden då det blir möte. Jag går i kanten och dom närmar sig och ingen vill flytta på sig. Då stannar jag upp typ 5m innan vi möts och då bara fortsätter dom att gå och går på mig så att det blir en axeltackling. Jävla klegg

Exakt, jag stannar numera med min promenadscooter, för att jag fått bemötande från grinigt folk, så många gånger. "Se upp hur du kör". Jag står blick stilla på ett par sekunder, då det är "död mans grepp" eftersom det inte är nån räcerbil jag kör, max 16 km i timmen. Jag har ändå blivit översprungen både utomhus och i affär, när jag står still efter en väg, gångbanekant, eller efter en vägg... och jag trots att det inte är jag som gör något, ber om ursäkt att jag är i vägen. "Se upp hur du kör käring". Det är inte bara barn, tonåringar och unga vuxna, utan vuxna kvinnor o män i 25-40-årsåldern.

Senast ändrad:
Jag kan nog vara lite så att jag upptar hela banan både när jag går med hund och häst- för att jag vill att cyklister ska hörsamma att de närmar sig. Annars kommer de i hög fart och ska snika sig förbi vilket känns väldigt olustigt-och då utifrån både min, deras och djurets säkerhet. Hittills har ingen blivit sur utan när jag hör dem så flyttar jag alla till ena sidan och de kan passera.
Jag sniker surt förbi oavsett :) och får väl cykla på gräsmattan eller i vägbanan, men jag säger inte att jag är sur. Vet inte varför du skulle ta upp cykelbanan bara för att jag ska kliva av cykeln eller vad du nu tycker varje gång jag möter eller kör om en hund, istället för att cykla på cykelbanan i cykelhastighet. Om det var så skulle jag cykla bland bilarna rätt och slätt. Ingen kliver ju ur en bil och puttar den förbi varje hund de passerar eller tutar när de kör förbi hundar på trottoaren. :)

Om det är hund. Om det är häst som går åt samma håll som jag cyklar och tar upp hela gångbanan och hela cykelbanan vet jag inte vad jag skulle göra. Antagligen helt enkelt cykla bland bilarna. Har ingen som helst lust att plinga precis bakom en häst (och de ska egentligen vara bland bilarna inte på cykelbanan). När jag har mött en häst på gångbanan när jag är på cykelbanan har jag stannat cykeln och satt ned en fot medan hästen går förbi. (om de skulle gå åt samma håll som jag får jag ta rejält avstånd bara. Men som sagt aldrig varit med om att man tagit upp hela trottoaren + cykelbanan.)

Senast ändrad:
Jag sniker surt förbi oavsett :) och får väl cykla på gräsmattan eller i vägbanan, men jag säger inte att jag är sur. Vet inte varför du skulle ta upp cykelbanan bara för att jag ska kliva av cykeln eller vad du nu tycker istället för att cykla på cykelbanan i cykelhastighet. Ingen kliver ju ur en bil och puttar den eller tutar när de kör förbi hundar på trottoaren. :)

Om det är hund. Om det är häst som går åt samma håll som jag cyklar och tar upp hela gångbanan och hela cykelbanan vet jag inte vad jag skulle göra. Byta sida av vägen? Ta en jätteomväg upp i gräsmattan. Har ingen lust att plinga precis bakom en häst. När jag har mött en häst på gångbanan när jag är på cykelbanan har jag stannat cykeln och satt ned en fot medan hästen går förbi. (om de skulle gå åt samma håll som jag får jag ta rejält avstånd bara. Men som sagt aldrig varit med om att man tagit upp hela vägbanan.)
Jag begär inte att någon ska stanna men tyvärr saknar övervägande cyklister en ringklocka så därför kommer de ofta nära innan vi kan kommunicera. Det bästa är ju om de i god tid plingar så klan flytta mig och hästen till kanten. Sen kör en del så jäkla fort och det är läskigt …men jag fattar att det är läskigt för dem att cykla på bilvägen, inte helt optimalt hur man än gör.

Så utomordentligt otrevligt att kalla människor för klegg
Det gör faktiskt ingenting bättre

Jag begär inte att någon ska stanna men tyvärr saknar övervägande cyklister en ringklocka så därför kommer de ofta nära innan vi kan kommunicera. Det bästa är ju om de i god tid plingar så klan flytta mig och hästen till kanten. Sen kör en del så jäkla fort och det är läskigt …men jag fattar att det är läskigt för dem att cykla på bilvägen, inte helt optimalt hur man än gör.
Alla cyklar måste ha ringklocka. Nästan alla har säkert också det. Dock plingar tex inte jag när jag närmar mig någon bakifrån och cyklar på cykelbanan och hen går på gångbanan bredvid. Liksom jag inte tutar med bilen varje gång jag kör förbi en person på trottoaren.

Dessutom avskyr jag själv att bli plingad på och hoppar till. Så jag plingar helst inte alls om jag kan komma förbi tryggt och säkert. Och ropar eller kör upp i gräset om jag inte kan det.

En bil som kör förbi på vägen bredvid kör också snabbare än gångfart.

men jag fattar att det är läskigt för dem att cykla på bilvägen, inte helt optimalt hur man än gör.
Jag kan cykla på bilvägen om det är runt 50, inga problem. Det är vad jag skulle göra om du tog hela cykelvägen + gångvägen som sagt.

Men det är lite underligt att du tycker det är helt självklart att du med hund ska ha hela gångvägen + hela cykelvägen och tycker det är självklart att cyklister då helst ska vara på bilvägen. (om de inte tycker det är läskigt). För att du tycker det är läskigt om en person cyklar på cykelvägen när du är på gångvägen.

Men om det finns cykelväg är det mer praktiskt att jag cyklar på cykelvägen och hundar och människor går på gångvägen. Gissar att hästar "går" om de är ledda men "är bilar" om de rids. Men aldrig är cyklar.

Jag vill inte att bilar tutar när de kör förbi om jag cyklar på 50 vägen eller cykelvägen och jag kräver inte att de kör förbi i 20 km i timman, det vore snarare drygt.

Senast ändrad:
Jag skiter i om de har pengar på fickan och föräldrar som pyntar om polisen ÄR där en dag, när det gäller cyklister Gångare har inga lagar att lyda, utan där är det bara lathet och att de måste gå i bredd och skvallra med varann. Men att bara gå o gå och gå, inte bry sig om andra människor, titta åt sidan och bakåt ibland och "oj, vi är i vägen vi måste flytta en stund"... Det är det, som gör mig ledsen. :heart

Jag tycker att det är lite tråkig attityd gentemot folk som flanerar i bredd. Det är bra att folk är ute och rör på sig. Visst, de ska flytta på sig när någon plingar och vill förbi om de går på cykelbanan, men det måste också finnas en acceptans att folk vill använda vägarna på olika sätt. Transportvägen är även ett promenadstråk, löparbanan och cykelbana. En del går med rullator och behöver utrymme runt omkring sig, andra löptränar, några är ute och flanerar i bredd med barnvagn. Någon annan transporterar sig från A till B.

Det betyder att det kan bli kö och trångt och att inte alla alltid direkt hörsammar att någon vill förbi. Den som har högst fart har alltid det största ansvaret och ska vara den som bromsar om fri väg inte finns.

Jag kan nog vara lite så att jag upptar hela banan både när jag går med hund och häst- för att jag vill att cyklister ska hörsamma att de närmar sig. Annars kommer de i hög fart och ska snika sig förbi vilket känns väldigt olustigt-och då utifrån både min, deras och djurets säkerhet. Hittills har ingen blivit sur utan när jag hör dem så flyttar jag alla till ena sidan och de kan passera.
Så gör jag när det är en kombinerad smalare väg där det inte är linjer som visar vart cykel och gående ska vara. Det är ett litet måste för annars så är risken stor att man blir påkörd. Annars så låter jag inte hunden gå över på cykelbanan om det inte är väldigt tomt ute.

Sen har vi hundägare som går på dessa banor med hund i koppel. Ägaren går på ena sidan. Hunden tillåts dra ut hela kopplet och går på andra sidan vilket innebär att linan upptar hela bredden på banan. Livsfarligt när en cyklist kör in i linan och trasslar in sig i den. Eller ska vi andra gångtrafikanter tvingas klättra över linan? Barnvagnar som blir inlindade när hunden ränner runt barnvagnen och trasslar in sig i den. Hur tänker hundägare?
Cyklar är utrustade med ringklocka men det är få som vet hur de används. Även sparkcyklar, eldrivna, har sådana har jag fått lära mig. Kanske är det att ju mer man betalar för sin cykel desto mindre förmåga att använda en ringklocka finns? Vad vet jag, det sker tyvärr för sällan. Har swoosjar man förbi utan ett ljud så både hunden och jag hoppar högt ibland.

Jag går med blindpinne och kan inte hålla reda på vilken sida jag egentligen ska gå på, tyvärr. Jag försöker dock följa min hund i flexit när han tillåts välja sida och jag vänder mig om och tittar bak ofta. Dessutom har jag lärt honom höger och vänster och säger åt honom att gå på en av sidorna oftast. Kortare koppel om det är mycket folk ute och då strängt en sida, och när det inte är någon ute mer än jag så är det mer slappt, ofta tidig morgon eller sen kväll.

Det har ändå hänt för inte så länge sedan att vi höll på att bli påkörda. Jag bad om ursäkt och hon blev inte sur eller så.
Jag såg mig om innan jag gick från parkeringen och släppte hunden i flexit och själv gick över gång/cykelbanan, men mitt i kom en cykel från ingenstans som fick tvärnita för oss. Den var inte där när jag tittade, men hon fick stanna medan jag kallade in hunden och snabbt tog mig över helt. Elcyklar och elcyklister som inte använder ringklockan alls eller i god tid är ett sattyg anser jag.

Jag tycker att det är lite tråkig attityd gentemot folk som flanerar i bredd. Det är bra att folk är ute och rör på sig. Visst, de ska flytta på sig när någon plingar och vill förbi om de går på cykelbanan, men det måste också finnas en acceptans att folk vill använda vägarna på olika sätt. Transportvägen är även ett promenadstråk, löparbanan och cykelbana. En del går med rullator och behöver utrymme runt omkring sig, andra löptränar, några är ute och flanerar i bredd med barnvagn. Någon annan transporterar sig från A till B.

Det betyder att det kan bli kö och trångt och att inte alla alltid direkt hörsammar att någon vill förbi. Den som har högst fart har alltid det största ansvaret och ska vara den som bromsar om fri väg inte finns.
Ja jag är egentligen lite böjd åt det också, att klart man kan vara några i bredd!
Personer eller cyklar, det är roligare.

Även om det såklart är enklare om de inte tar upp hela cykelbanan.

Jag tycker däremot att det är totalt urtrist om folk blir sura när man cyklar förbi dem när de brett ut sig eller, om de går på själva cykelbanan, krånglar sig förbi dem. (eller vad säger de -susar förbi jättesnabbt och plötsligt?). -eh ja du går på eller bredvid en cykelbana... så då kan man gissa att folk cyklar där.

Cyklar är utrustade med ringklocka men det är få som vet hur de används. Även sparkcyklar, eldrivna, har sådana har jag fått lära mig. Kanske är det att ju mer man betalar för sin cykel desto mindre förmåga att använda en ringklocka finns? Vad vet jag, det sker tyvärr för sällan. Har swoosjar man förbi utan ett ljud så både hunden och jag hoppar högt ibland.

Jag går med blindpinne och kan inte hålla reda på vilken sida jag egentligen ska gå på, tyvärr. Jag försöker dock följa min hund i flexit när han tillåts välja sida och jag vänder mig om och tittar bak ofta. Dessutom har jag lärt honom höger och vänster och säger åt honom att gå på en av sidorna oftast. Kortare koppel om det är mycket folk ute och då strängt en sida, och när det inte är någon ute mer än jag så är det mer slappt, ofta tidig morgon eller sen kväll.

Det har ändå hänt för inte så länge sedan att vi höll på att bli påkörda. Jag bad om ursäkt och hon blev inte sur eller så.
Jag såg mig om innan jag gick från parkeringen och släppte hunden i flexit och själv gick över gång/cykelbanan, men mitt i kom en cykel från ingenstans som fick tvärnita för oss. Den var inte där när jag tittade, men hon fick stanna medan jag kallade in hunden och snabbt tog mig över helt. Elcyklar och elcyklister som inte använder ringklockan alls eller i god tid är ett sattyg anser jag.
Jag använder den inte, om jag använt den någon gång på igenproppad cykelbana har folk blivit jättesura och själv blir jag ganska chockad om någon helt i onödan plingar i nacken när jag går rakt fram på gångvägen och cykelbanan är helt fri bredvid. Då hoppar jag mig automatiskt åt något håll istället för går rakt fram.

Jag använder den inte, om jag använt den någon gång har folk blivit jättesura och själv blir jag ganska chockad om någon helt i onödan plingar i nacken. Då flyttar jag mig automatiskt åt något håll istället för går rakt fram.
Ja om man gör som vissa med elcykel och plingar när de är uppe i arslet så förstår jag att de blir sura för man hoppar då till när det är så nära. Men det ska ju användas i god tid. Det finns några människor som besitter förmåga att använda en ringklocka på ett bra sätt utan att skrämma någon, det blir bara så att man hör en ringklocka och förstår att en cykel är bakom/någonstans och ser sig om och flyttar sig åt sidan eller så vid behov. I god tid alltså- med det inte sagt att det ska ske för tidigt heller.... Men antar att det är för svårt för cyklister att lista ut.
Det är för övrigt otroligt vettigt att plinga på en person med blindpinne. Respekt kallas det. Det är OTROLIGT tufft att ha nedsatta sinnen som syn och hörsel som jag har och röra sig ute, och ibland tappar man funktionsförmågan, hjärnan slutar liksom att fungera när den inte orkar mer, vilket kan vara var som helst, ändå behöver jag ta mig hem säkert. Jag rör mig på kombinerade gång- och cykelbanor som inte är utmärkta och ganska smala dessutom så jag har ingen aning om vem ska röra sig var heller, tror få vet det egentligen, att då plinga i god tid när man ser mig med min hund och pinne är att föredra istället för att bara susa förbi för att man "kan". Ska inte jag ta upp hela gångbanan av respekt för cyklister tänker jag att det inte för mycket begärt att de visar att de är där också.

Jag tänker ibland på den man jag mötte när jag var ute med spionen på en grusslinga mellan en liten bit skog och villor. Han kom framför mig och jag började kalla in spionen. Han bryr sig inte om varken människor eller cyklister utan sköter sitt när han är ute. Men för respekt av andra så gör jag ändå så när jag möter någon. Mannen ropade när han närmade sig att han kommer springande här och att han bara skulle förbi. jag tackade. Efter en stund kom en cykel, det var samma man, jag och spionen hade inte kommit så långt eftersom han hade fullt upp med att lukta... och så ropade mannen "det är bara jag igen, men nu med cykel så du inte blir rädd". Jag tackade igen för att han sa ifrån.
Det finns respektfulla människor. Det där handlade inte om att jag hade hund utan helt klart om att göra sig hörd för mig. Känslan det gav är svår att beskriva, trygg? För trygg känner man sig absolut inte när cyklister på sina elcyklar och elsparker susar förbi i högsta hastighet utan ett ljud och alldeles nära. Ännu mindre när man ser att de har hörlurar på och håller telefon i handen och tittar i den.

Förresten, jämförelsen med bilar som inte tutar tycker jag haltar. Cyklar man på en bilväg kommer oftast en ganska så jämn ström av bilar, om inte så hörs bilen när den kommer så att man vet om att den kommer. I alla fall där jag bor och rör mig finns inte en lika stor andel cyklister ute i området så det är inte ens säkert att man stöter på någon på långa stunder. De hörs dessutom inte. Är det en kombinerad cykel- och gångbana som inte ens är markerad var man ska gå eller cykla är det svårt att veta var man ska vara kan det bli lite rörigt. Det är en annan sak när man går på en delad gång- och cykelbana med ett vitt streck i mitten...

Ja jag är egentligen lite böjd åt det också, att klart man kan vara några i bredd!
Personer eller cyklar, det är roligare.

Även om det såklart är enklare om de inte tar upp hela cykelbanan.

Jag tycker däremot att det är totalt urtrist om folk blir sura när man cyklar förbi dem när de brett ut sig eller, om de går på själva cykelbanan, krånglar sig förbi dem. (eller vad säger de -susar förbi jättesnabbt och plötsligt?). -eh ja du går på eller bredvid en cykelbana... så då kan man gissa att folk cyklar där.

Jag är helt enig med det sista du skriver också. Vad folk har svårt för idag är nog inte (bara) att följa regler, utan att föreställa sig att de kan behöva anpassa sig efter andra och sin omgivning.

Ja om man gör som vissa med elcykel och plingar när de är uppe i arslet så förstår jag att de blir sura för man hoppar då till när det är så nära. Men det ska ju användas i god tid. Det finns några människor som besitter förmåga att använda en ringklocka på ett bra sätt utan att skrämma någon, det blir bara så att man hör en ringklocka och förstår att en cykel är bakom/någonstans och ser sig om och flyttar sig åt sidan eller så vid behov. I god tid alltså- med det inte sagt att det ska ske för tidigt heller.... Men antar att det är för svårt för cyklister att lista ut.
Det är för övrigt otroligt vettigt att plinga på en person med blindpinne. Respekt kallas det. Det är OTROLIGT tufft att ha nedsatta sinnen som syn och hörsel som jag har och röra sig ute, och ibland tappar man funktionsförmågan, hjärnan slutar liksom att fungera när den inte orkar mer, vilket kan vara var som helst, ändå behöver jag ta mig hem säkert. Jag rör mig på kombinerade gång- och cykelbanor som inte är utmärkta och ganska smala dessutom så jag har ingen aning om vem ska röra sig var heller, tror få vet det egentligen, att då plinga i god tid när man ser mig med min hund och pinne är att föredra istället för att bara susa förbi för att man "kan". Ska inte jag ta upp hela gångbanan av respekt för cyklister tänker jag att det inte för mycket begärt att de visar att de är där också.
Jag har aldrig cyklat förbi någon med blindpinne och har inte elcykel. Men jag kan tänka mig plinga om det är pinne. Men jag tycker inte det är rimligt att plinga på folk som går på gångbanan när jag cyklar på cykelbanan och det är gott om plats eller möjligt att säkert cykla förbi, jag förstår inte varför jag skulle göra det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka