"Mycket svår trafikfråga"

Jag är helt enig med det sista du skriver också. Vad folk har svårt för idag är nog inte (bara) att följa regler, utan att föreställa sig att de kan behöva anpassa sig efter andra och sin omgivning.
Exakt, det är tryggare med korsningar tex utan vägljus i låga hastigheter och det är tryggare med platser där man möts och kommer överens. Men folk tror ofta inte det är så.
 
Jag har aldrig cyklat förbi någon med blindpinne och har inte elcykel. Men jag kan tänka mig plinga om det är pinne. Men jag tycker inte det är rimligt att plinga på folk som går på gångbanan när jag cyklar på cykelbanan och det är gott om plats eller möjligt att säkert cykla förbi, jag förstår inte varför jag skulle göra det.
Är det en kombinerad utan vitt streck i mitten så tycker jag att det hör till sunt förnuft eftersom de ofta är smalare, är den delar med streck så behöver man ju inte på samma vis.
 
Är det en kombinerad utan vitt streck i mitten så tycker jag att det hör till sunt förnuft eftersom de ofta är smalare, är den delar med streck så behöver man ju inte på samma vis.
Borde finnas vitt streck men är utsuddat. Men ska man plinga hela tiden? plingplingpling pling. Man cyklar efter tre och före fem cyklister och cyklar förbi fem personer i minuten. Alla plingplingpling, skulle få ont i tummen. Varför tutar inte bilar när de kör förbi människor på trottoaren.
 
Borde finnas vitt streck men är utsuddat. Men ska man plinga hela tiden? plingplingpling pling. Man cyklar efter tre och före fem cyklister och cyklar förbi fem personer i minuten. Alla plingplingpling, skulle få ont i tummen.
Min erfarenhet är att plingar man, då blir många fotgängare sura för "de får också lov att gå där" eller "sluta ha så bråttom!". Och plingar man inte, då blir de också sura för då är man tyst fara. You just can't win 🤷‍♀️ Jag plingar och hojtar om de jag kör om är så all over the place att jag riskerar krock om de inte flyttar sig, annars är jag tyst. Jag önskar verkligen verkligen att folk åtminstone inte blev arga över cyklister som använder ringklockan...
 
Borde finnas vitt streck men är utsuddat. Men ska man plinga hela tiden? plingplingpling pling. Man cyklar efter tre och före fem cyklister och cyklar förbi fem personer i minuten. Alla plingplingpling, skulle få ont i tummen. Varför tutar inte bilar när de kör förbi människor på trottoaren.
Är du selektiv i vad du väljer att svara på eller förstår du inte vad jag skriver? Svårt att förstå sammanhang?
Jag har skrivit hur jag bor och att det är en fördel att plinga på gående när man cyklar på en kombinerad cykelbana utan streck, och jag har också nämnt att det inte är ofta man möter cyklister ändå här-jämfört med plingplingpling osv som du drar upp. Jag förstår att man inte plingar i centrala Stockholm men jag gissar att där är både 100 gånger fler cyklister och gående än vad här är. Så man får inte ont i tummen och man behöver inte plinga så ofta så man sliter hål på tummen eller sliter ut ringklockan om man bor på andra ställen än centrala Stockholm. alla bor ju inte i storstäder heller.

Jag har också skrivit varför en bil inte tutar. Det finns inget behov, man hör bilar. Man hör inte cyklister. De kommer närmare än bilar dessutom.
 
Min erfarenhet är att plingar man, då blir många fotgängare sura för "de får också lov att gå där" eller "sluta ha så bråttom!". Och plingar man inte, då blir de också sura för då är man tyst fara. You just can't win 🤷‍♀️ Jag plingar och hojtar om de jag kör om är så all over the place att jag riskerar krock om de inte flyttar sig, annars är jag tyst. Jag önskar verkligen verkligen att folk åtminstone inte blev arga över cyklister som använder ringklockan...
Testa att plinga i god tid då? Det är ytterst få jag stött på som gör det.
 
Jag använder den inte, om jag använt den någon gång på igenproppad cykelbana har folk blivit jättesura och själv blir jag ganska chockad om någon helt i onödan plingar i nacken när jag går rakt fram på gångvägen och cykelbanan är helt fri bredvid. Då hoppar jag mig automatiskt åt något håll istället för går rakt fram.

Det är vad de flesta gör. De flesta ser rätt överrumplade ut när man plingar.
 
Är det en kombinerad utan vitt streck i mitten så tycker jag att det hör till sunt förnuft eftersom de ofta är smalare, är den delar med streck så behöver man ju inte på samma vis.

Vi har breda kombinerade cykel och gångvägar här utan linje. Nä, jag plingar inte varje gång jag ska passera någon. Bara om jag bedömer att den personen/personerna tar upp så mycket av vägens bredd att de behöver flytta på sig för att jag ska slippa tränga mig förbi. T.ex. om det är några som går i bredd eller liknande.
 
Tänker att man kan se på cyklar som på bilar. Att de kommer på cykelbanan och vill man inte vara nära cyklar så kan man gå en bit in på gångbanan.

Sen tänker jag så här när jag går på en kombinerade cykel- och gångbana utan linjer att jag måste vara mer uppmärksam som gående. Jag går inte i mitten och tar upp en massa plats i onödan utan håller mig till ena sidan. Om jag ska svänga så att jag behöver korsa den cykel- och gångbana jag går på så svänger jag inte bara utan tittar först bakåt för att se så ingen kommer cyklande innan jag vänder över gångbanan. Går jag med hund så håller jag noga koll framåt och bakåt och speciellt om hunden gärna går fram och tillbaka över banan.
 
Här har jag inte koll ännu. Går visserligen inte på en delad med sträck gång och cykelbana kombo häromkring heller. Men i gamla staden envisades dom med att bara sanda cykelsidan på vintertid. Den e rolig. Då går jag faktiskt på cykelbana delen.
 
Är du selektiv i vad du väljer att svara på eller förstår du inte vad jag skriver? Svårt att förstå sammanhang?
Jag har skrivit hur jag bor och att det är en fördel att plinga på gående när man cyklar på en kombinerad cykelbana utan streck, och jag har också nämnt att det inte är ofta man möter cyklister ändå här-jämfört med plingplingpling osv som du drar upp. Jag förstår att man inte plingar i centrala Stockholm men jag gissar att där är både 100 gånger fler cyklister och gående än vad här är. Så man får inte ont i tummen och man behöver inte plinga så ofta så man sliter hål på tummen eller sliter ut ringklockan om man bor på andra ställen än centrala Stockholm. alla bor ju inte i storstäder heller.

Jag har också skrivit varför en bil inte tutar. Det finns inget behov, man hör bilar. Man hör inte cyklister. De kommer närmare än bilar dessutom.
Jag uppfattade det som att du ville berätta för mig hur jag skulle göra när jag cyklade längs med min cykelväg. :)

Jag cyklar ju inte längs med din cykelväg, sådana cykelvägar finns inte så mycket här, jag cyklar gärna i så fall i gatan om det är en mycket smal väg som är delad cyklist och gångtrafikant. Men kan absolut göra så som du vill om det är så att jag skulle råka göra det och inte väljer att cykla på gatan då.

Jag ska ta med mig att om jag cyklar förbi någon med pinne ska jag istället för att hålla ut extra mycket eller hoppa ned på vägen, plinga.
 
Jag tycker att det är lite tråkig attityd gentemot folk som flanerar i bredd. Det är bra att folk är ute och rör på sig. Visst, de ska flytta på sig när någon plingar och vill förbi om de går på cykelbanan, men det måste också finnas en acceptans att folk vill använda vägarna på olika sätt. Transportvägen är även ett promenadstråk, löparbanan och cykelbana. En del går med rullator och behöver utrymme runt omkring sig, andra
löptränar, några är ute och flanerar i bredd med barnvagn. Någon annan transporterar sig från A till B.

Det betyder att det kan bli kö och trångt och att inte alla alltid direkt hörsammar att någon vill förbi. Den som har högst fart har alltid det största ansvaret och ska vara den som bromsar om fri väg inte finns.

Absolut, men varför gå i bredd på cykelbana när det finns gångbana?

Jag cyklar på cykelbana. Finns inte cykelbana kör jag på körbana för bil om jag inte trycker på knappen me ett hus på, vilket sänker min maxhastighet och sen får jag själv anpassa hastigheten till gånghastighet 4-5 km/h, på trottoar eller gångbana.

Om du tittar på fotona, så är det en skylt med delad gång/cykelbana och på marken är det målat med jämna mellanrum cykel närmast körbanan för bil och gångbana närmast busar och staket. Det tycker jag är ganska tydligt då, var man ska gå och var man ska cykla. Men jag ber om ursäkt.
 
Senast ändrad:
Nä jag vet och det var inte det jag svarade på heller 🙂

Däemot elsparkcyklar ser jag varje dag på trottoarer
Ah som tur är är nästan alla sådana jag ser stationära och inte alltid draperade över hela vägen :). Har stött på en som rör sig bara ett par gånger.
 
Absolut, men varför gå i bredd på cykelbana när det finns gångbana?

Jag cyklar på cykelbana. Finns inte cykelbana kör jag på körbana för bil om jag inte trycker på knappen me ett hus på, vilket sänker min maxhastighet och sen får jag själv anpassa hastigheten till gånghastighet 4-5 km/h, på trottoar eller gångbana.

Om du tittar på fotona, så är det en skylt med delad gång/cykelbana och på marken är det målat med jämna mellanrum cykel närmast körbanan för bil och gångbana närmast busar och staket. Det tycker jag är ganska tydligt då, var man ska gå och var man ska cykla. Men jag ber om ursäkt.

Skillnaden är att du inte får cykla på gångbana, medan man får gå på cykelbana. Sedan kan lämpligheten i det senare diskuteras, och man får irritera sig på det, men det betyder inte att man har rätt att hytta med fingret åt de som går på cykelbanan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp