Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Haha, tji fick jag. Under Sverigesemestern slutade L med napp dagtid (han får han den på natten när han ska sova plus att han fick den när planet lyfte när vi flög hem pga öronen). Gick långt över förväntan!

Han bara tuggade på den och till slut blev jag oxtokig och tog helt enkelt bort den. Första dagen gnällde han lite, men därefter har det egentligen varit helt problemfritt. När det funkat ett par dagar gick vi till en leksaksaffär för att se om dagnappsfén kanske hade lämnat något där. Han valde Byggare Bobs Skopis och var helt på det klara med att man bara kan ha den om nappen stannar i sängen.

Dessutom har han kissat på toaletten ett par gånger så jag ser fram emot att inte behöva släpa runt på hans potta jämt och ständigt.

Han säger också en massa roliga saker. När vi satt på planet hem i onsdags fick han en liten påse gelébjörnar. "Mamma, de andra barnen har inga gelébjörnar!" sa han. "Nähä" sa jag "de kanske har något annat med sig att äta?" "Ja, ett äpple!" svarade han. :D

För övrigt övertygade han (och lillasyster också!) hela resan. Gick hur bra osm helst att resa ensam med dem, trots sämsta tänkbara förutsättningar. Våra flighter annullerades på dit och hem. Ditresan var ok, vi flög bara en annan rutt men samma tid, men hem måste vi stanna en natt i Amsterdam och kunde först flyga vidare morgonen efter. Jag hade nog föreställt mig det som mycket svårare att jonglera runt två småbarn med bagage, oplanerad hotellvistelse osv. :love:

Ja, lillebror blir två veckor imorgon och sambon börjar jobba igen på tisdag. Det är underbart med en liten bebis igen men jag är lite nervös för hur det ska gå att vara hemma själv med båda även om vi i Stockholm är bortskämda med att storasyskonet får vara på förskolan 30 timmar i veckan.

Roligt att du också ska få en till! Var det inte din man som var lite tveksam till en till eftersom han hade barn sen innan? Eller blandar jag kanske ihop dig med någon annan.

Vad kul att läsa om era barn, och jag känner igen det där med utbrotten och "jag vill".
Här har det dock mest blivit "JAG KAN" alternativt "jag inte!" på sista tiden. Sjukt frustrerande.
Hon kan allt från att klä på/av sig till att torka sig själv när hon varit på toa:meh:. Med varierande resultat.
Och hon är envisare än en åsna och hon har en vilja av stål. Och ett sjuhelsikes humör:grin:.
Hon har varit blöjfri dagtid sedan i slutet av juli, men vi har fortfarande blöja på natten. Vi tänkte göra ett försök att slopa den också till julen.
Måste säga att hon har varit riktigt duktig med att gå på pottan.

Hon är väldigt sprallig och hoppar och skuttar mer än hon går.

Nu blandar du ihop det. Min sambo har inga barn sen innan och har alltid varit säker på att vi ska ha fler. Jag har dock varit desto mer tveksam... Tycker vi knappt reder ut en så jag förstår inte hur det här ska gå till!

Nu blandar du ihop det. Min sambo har inga barn sen innan och har alltid varit säker på att vi ska ha fler. Jag har dock varit desto mer tveksam... Tycker vi knappt reder ut en så jag förstår inte hur det här ska gå till!

Till viss del är det kanske enklare med tvåan, så upplever jag det i alla fall, även om min bebis bara är två veckor. För mig var det inte lika omvälvande som när Nils kom, jag vet ju exempelvis redan hur det praktiska såsom amning, blöjbyte, ledsen bebis osv funkar, och hela grejen med att bli förälder var ju heller inget nytt. Sen tycker jag också att det hela blir enklare och roligare med Nils. Han pratar mer och mer och blir mer och mer självständig.

Jag är också mer avslappnad med lillebror och lämnar honom gladeligen med pappan och åker och storhandlar, går till parken med Nils och tar hunden på långpromenad. Sambon känner likadant.

Men visst funderar jag också på hur vi ska reda två stycken...
Pessimist som jag är så räknar jag kallt med att första 1-1,5 året kommer ett bli rätt slitigt, dåligt med sömn, känsla av att inte räcka till etc.

Senast ändrad av en moderator:

Oj, vilken resa det blev! Och här sitter jag och tvekar på att flyga 7h direktflyg med ett barn....:o

Har ni börjat fundera på vad som ska stå på kidsens önskelistor till jul än? Jag kommer i princip bara på pussel och böcker... Har era barn några favoritböcker förresten? E gillar allt med monster, djur samt Kråke-böckerna.

Nils gillar böckerna om Ingrid, Halvan, Mulle Meck, Anna-Clara Tidholms böcker och han älskar Catharina Kruusvals böcker, både sångböckerna och sagoböckerna, särskilt Bockarna Bruse. Han gillar även fotoböcker med djur, vi har en jättetjock som heter Mina Vilda Djur som han är väldigt förtjust i.

So far har jag köpt en "hopp-ko", en sådan där uppblåsbar och en bok "Emma och lillebror". Det är svårt, han har ju redan allting typ :).

Elis älskar också böcker. "Hitta-Hugo" är en favorit, sen är vi med i "Goboken" och han tycker mycket av flera sådana böcker.

Vi har massor med presenter till Leander redan, men kommer inte på någonting till Tabea!

Vi har köpt en kranbil, ett bokstavspussel, en bok och bostavskakformar. Igår var jag på leksaksbasar och kom hemmed ytterligare två böcker, ett spel och massor med Playmobilfigurer. Av lillasyster ska han antagligen få lite jordbruksmaskiner som passar til bondgården. Adventskalendern fylls med hemmagjord mat till affären/köket (gjord av mig, farmor och faster).

T får en lekspegel och bondgårdsdjur av farmor och ett bondgårdsdjur av L. Jag kanske snor en bok av storebror och ger till henne.

Roligt att du också ska få en till! Var det inte din man som var lite tveksam till en till eftersom han hade barn sen innan? Eller blandar jag kanske ihop dig med någon annan.

Det är nog mig du tänker på. Jag hade gärna haft en tvåa, men för sambon skulle det bli nummer fem isf.
Och han känner inte riktigt för det.

Angående julklappar....
Cilia ska få en leksaksverktygslåda så att hon inte behöver bli skogstokig när hon inte får leka med våra riktiga verktyg.
I övrigt vet jag inte. Hon kommer få en massa saker av sina syskon, mina syskon och mina föräldrar.
Någon bok blir det väl också. Hon älskar böckerna om Ingrid. Mamma Mu är också storfavorit.

*kl*

Gott nytt år allihopa!
Hade ni en bra jul och nyår?
Här har det var härligt! Melissa blev så glad över sina julklappar, särskilt över pippihuset med tillhörande dockor som det leks med friskt.
Annars är hon fortsatt besatt av sådant som rullar, inomhus är det ju mest vagnar av olika slag och ute är det alla typer av fordon som är spännande.
Hon har varit ledig från förskolan sedan innan jul och nu längtar hon verkligen tillbaka! Pratar om barnen och pedagogerna titt som tätt.

Det är verkligen så spännande att få följa en liten människa på detta sättet, hade jag förstått det innan så hade det blivit barn långt tidigare ;)
Kul att se att det är så många i tråden som har fått och ska få syskon! Jag hoppas på att det blir syskon här inom en inte alltför lång tid, har ju längtat sen M kom ut i stort sett. Men mycket annat som har kommit i fokus, jobbyten, ev flytt osv. Men i sommar hoppas jag att vi har fått koll på livet i övrigt och att vi kan starta projekt syskon :)

Gott nytt år!

Jaa, visst är det härligt att få följa en liten människa genom livet! Det är så roligt att prata med Nils och höra vad han tänker på och funderar över.
Han var himla rolig när vi var i parken i helgen. Där finns en fårhage och förutom oss var där en flicka i treårsåldern med sin mamma. "Titta, bäbä", sa flickan till sin mamma. "Det heter får" sa min lille gosse då. Ingen sa något men sambon och jag fnissade rätt bra. :D

Vi har haft en skön jul på hemmaplan. Över jul var mina föräldrar och hälsade på och nu är sambons föräldrar här. Så skönt att vara lediga tillsammans hemma och slippa åka omkring och bo i någons vardagsrum.

God fortsättning på året :)

Vi var hemma över jul och nyår, vi har familjerna inom ett par mil och det är jag verkligen tacksam över även i juletider. E fick fler julklappar än vi räknat med och jag behöver verkligen rensa bland hennes saker nu, om jag bara kunde låta bli att vara så sentimental :o favoriten var nog ändå ett spel "Var är katten?" som vi spelat en triljon gånger ungefär haha!

Nu längtar jag till mars månad då vi ska resa till mannens hemland, det blir första besöket för E (bortsett från när hon låg i magen), spännande! Vi håller på att få ut huset till försäljning nu och har ett nytt boende som väntar redan i februari. Känns som jag borde längta till flytten med men icke, det känns mest krångligt, jag kommer bli deltids särbo och E kommer få byta förskola vilket gnager mitt samvete rejält. Håll en tumme för att allt går så smidigt det kan!

Hur har ni det allihop?

Jag har ett helt nytt föräldraskapsproblem... Här börjar ju barnen i Kindergarten när de är tre (nu för tiden finns det även barnomsorg fr.o.m. ett år men det är tokdyrt och inte så jättevanligt). Jag har ångest! Vi har anmält till ett utedagis, ett föräldrainitiativ (förening) och var där och hälsade på i veckan. Precis allt stämde! Träffade fyra pedagoger och det klickade med alla, barnen verkade hur harmoniska som helst, de hade ett bra koncept, Leander gillade det, en av hans bästa kompisar ska gå där osv osv. Nu till kruxet: de har fler anmälnigar än platse,de kommer inte att fylla upp till en full grupp i höst, det finns många syskon med förtur och de vill helst ha flickor (såväl köns- som åldersstruktur behver jämnas ut lite). Mamman till kompisen (vars storebror går där) hade lobbat lite för oss idag och personalen hade sagt att de visserligen hade fått ett bra intryck, men att det til syvende og sidst är styrelsen som bestämmer.

Jag antar att Leander är det enda barnet i gruppen som inte går på förskola ännu? Jag är ju inte beroende av det eftersom jag är hemma med småsyskonen (lillasyster blev ett i onsdags och lillebror kommer i slutet av juli) men det är inte jättekul för honom att vara hemma med småbarn när alla kompisar är på förskolan. Han vill leka med jämnåriga, vilket jag absolut kan förstå.

Det finns ytterligare fem (kommunala) förskolor i byn. Vi har inte ens förmått oss att anmäla ännu. :crazy: Ska besöka den som ligger närmast på torsdag och en annan veckan efter. Den som ligger närmast har förstås fördelen att många grannbarn går där, men jag gillar inte deras koncept (eller bristen på koncept) och har inte hört mycket positivt om den. Den andra har bara två jättesmå rum för över tjugo barn vilket pckså känns mycket tveksamt. En tredje ringde jag till men de tog inte emot besök om man inte redan hade blivit tilldelad en plats. :confused: Den fjärde ska en granne organisera besök på, men jag har även där hört en del bekymmersamma saker. Den femte orkade jag bara inte ringa till...

Vad göra??? Kanske eventuellt under vissa omsätndigheter blir det ytterligar ene plats ledig i februari. Jag kan tänka mig att behålla L hemma ett halvår till om jag vore säker på att få den platsen, men det kan jag ju inte vara. Och jag kan knappast ha honom hemma på heltid tills han börjar skolan, då får vi koller allihop och dessutom tror jag att det är bra för de lite större barnen att gå på förskola åtminstone lite.

Hur har ni tänkt?

G går inte heller i förskola, har velat vänta tills han fyller åtminstone tre eller om han på annat sätt verkar vara i behov av det.
Hittills har aktiviteter där det finns andra barn (öppna förskolan, badhus, museer, lekplatser mm) räckt gott och väl.
Men nu tycker jag att tanken på förskola börjar kännas ok och till hösten anmälde vi till de där 15h allmän förskola. Är dock lite kluven, med tanke på att vi väntar tillökning nu i maj och jag vill verkligen inte att det ska finnas minsta risk att känna sig undanskuffad, dessutom står det att läsa på förskolans hemsida att gruppen är på 23 barn på tre pedagoger och två nånting annat, sammanlagt alltså fem vuxna och jag tvivlar ju på att de jobbar allihopa samtidigt.. Så vi får väl se, funkar det så funkar det, gör det inte det får han stanna hemma :)

Men vad det där utedagiset lät trevligt! Hur är det upplagt?
Det finns inga fler alternativ då, typ dagmamma eller liknande?
Känns inga av de kommunala alternativen ens ok kanske det är värt att hoppas på den ev platsen i februari? Blir ni förresten av med den om ni skulle välja att prova nån av de kommunala alternativen?

Hur har ni det allihop?

Jag har ett helt nytt föräldraskapsproblem... Här börjar ju barnen i Kindergarten när de är tre (nu för tiden finns det även barnomsorg fr.o.m. ett år men det är tokdyrt och inte så jättevanligt). Jag har ångest! Vi har anmält till ett utedagis, ett föräldrainitiativ (förening) och var där och hälsade på i veckan. Precis allt stämde! Träffade fyra pedagoger och det klickade med alla, barnen verkade hur harmoniska som helst, de hade ett bra koncept, Leander gillade det, en av hans bästa kompisar ska gå där osv osv. Nu till kruxet: de har fler anmälnigar än platse,de kommer inte att fylla upp till en full grupp i höst, det finns många syskon med förtur och de vill helst ha flickor (såväl köns- som åldersstruktur behver jämnas ut lite). Mamman till kompisen (vars storebror går där) hade lobbat lite för oss idag och personalen hade sagt att de visserligen hade fått ett bra intryck, men att det til syvende og sidst är styrelsen som bestämmer.

Jag antar att Leander är det enda barnet i gruppen som inte går på förskola ännu? Jag är ju inte beroende av det eftersom jag är hemma med småsyskonen (lillasyster blev ett i onsdags och lillebror kommer i slutet av juli) men det är inte jättekul för honom att vara hemma med småbarn när alla kompisar är på förskolan. Han vill leka med jämnåriga, vilket jag absolut kan förstå.

Det finns ytterligare fem (kommunala) förskolor i byn. Vi har inte ens förmått oss att anmäla ännu. :crazy: Ska besöka den som ligger närmast på torsdag och en annan veckan efter. Den som ligger närmast har förstås fördelen att många grannbarn går där, men jag gillar inte deras koncept (eller bristen på koncept) och har inte hört mycket positivt om den. Den andra har bara två jättesmå rum för över tjugo barn vilket pckså känns mycket tveksamt. En tredje ringde jag till men de tog inte emot besök om man inte redan hade blivit tilldelad en plats. :confused: Den fjärde ska en granne organisera besök på, men jag har även där hört en del bekymmersamma saker. Den femte orkade jag bara inte ringa till...

Vad göra??? Kanske eventuellt under vissa omsätndigheter blir det ytterligar ene plats ledig i februari. Jag kan tänka mig att behålla L hemma ett halvår till om jag vore säker på att få den platsen, men det kan jag ju inte vara. Och jag kan knappast ha honom hemma på heltid tills han börjar skolan, då får vi koller allihop och dessutom tror jag att det är bra för de lite större barnen att gå på förskola åtminstone lite.

Hur har ni tänkt?

Nej, det blir vi ju inte. Men det känns lite knäppt att skola in i september (min man ska vara föräldraledig/ha semester juni, juli och augusti, så då tänker vi inte skola in även om vi skulle få en plats. Utedagiset tar in först i mitten av september, när förskolebarnen börjar skolan och det blir platser lediga) och sedan byta i februari. Då får han hellre vara hemma.

Grejen är ju att man liksom "ska" gå på Kindergarten, så de flesta byter från dagmamma till Kindergarten när barnen blir tre... Och väldigt få barn är hemma efter det även om mammorna (det handlar ju i regel om mammorna...) inte jobbar. Så det blir väldigt ensamt för honom/bara småbarn på andra aktiviteter. Jag är inte heller så säker på att jag fixar jättemycket skojigheter med en treåring, en ettåring och en bebis. Badhus ensam är liksom inte att tänka på t ex. :eek:

Utedagiset i korthet: Man kan lämna mellan 8 och 9, då kan barnen äta fruksot om de vill (de har med matsäck), måla eller spela spel i byggvagnen som de har eller leka utanför. Klockan 9 går de ut i skogen. Först är det morgonsamling med sånger, kanske någon rörelselek etc. Ca 30 minuter tror jag (de var lite annat upplägg den dagen vi var där då de behövde mer tid att pyssla morsdagspresenter med barnen och därför kortade ner morgonsamlingen) men de går lite emellan så det känns inte så långt. Sedan fri lek till halv elva ungeför, då är det frukostpaus. Finns vatten och te till barnen, matsäck har de med sig. Under rasten är det högläsning (Emil i Lönneberga, Tabberaset i Katthult den dagen vi var med! :) ) Sedan fri lek igen, pedagogerna även gör saker med enskilda barn/i små grupper, tex pyssel etc. De har en sittplats under fri himmel för bra väder och en med tak om det regnar. Möjligheter att tvätta händer innan maten så klart. På vintern har de en uppvärmd tipi. Vid tolv är det "Kindertreff" ca 30 minuter. Förskolebarnen är för sig och de yngre barnen för sig. Den dagen vi var där var det sång och musik (pedagogen förklarade vad en rytm är tex och lite danslekar). Därefter plockas ryggsäckar etc ihop och de går tillbaka till vagnen där man kan hämta mellan 13 och 14. På fredagar kommer en engelsklärare och arbetar dels med barnen i mindre grupper, plus att hela dagen är allt på engelska (alltså även de andra pedagogerna). Barnen verkade som sagt väldigt harmoniska, ansvarstagande och omtänksamma.

@majola

Vilket dilemma.. Jag är nog lite kvällstrött men det är inget tvång att barnen börjar kindergarten som treåringar, eller?
Jag hade nog besökt de kommunala alternativen som gick och hoppats på en positiv överraskning. Under tiden hade jag fortsatt hålla kontakten med utedagiset för att visa engagemang och entusiasm, typ.

Om det sedan visar sig att alternativen inte alls känns bra så hade jag hellre haft barnet hemma ett tag till... Jag undrar precis som LillaMy84 om Leander kan gå på ett kommunalt nu och byta till utedagiset senare?

Oh, hjälp... Besökte en kommunal förskola idag och det var rena katastrofen... Bortsett från att pedagogen kallade Leander för Leonard hela tiden, var detsmutsigt och stökigt, trist inrett och gav ett absolut planlöst intryck. Att arbeta med fasta, återkommande element (jag syftade t ex på högläsningsstunder, utflykter, gympa eller dyl) är "helt gammalmodigt" men när jag bad henne berätta vad de gjort med barnen de senaste två veckorna kunde hon inte svara på det riktigt... Det hängde en veckorapport på tavlan, men den den var en månad gammal. När jag antydde att det kanske saknades något fick jag bara ett "tja..." till svar. 4-5-åringarna hade ett projekt med "inhemska djur" och hade arbetat med hästar senaste veckan. Där hängde det en lista med olika sorters hästar: "varmblod, kallblod, mustang, zebra..." :confused: :eek:

De skulle ha haft skogsvecka den här veckan, men det gick inte pga att de har så många blöjbarn och man kan av hygieniska skäl inte byta blöja i skogen tydligen. Samtidigt serverades eftermiddagsfrukt ute på gården utan att några barn tvättade händer innan. Skogsveckan hade genomförts bara för blöjfria barn. Nu är min son visserligen blöjfri, men det känns ju lätt horribelt. Jag frågade om blöjbarn inte fick följa med på andra utflykter heller och fick till svar att de inte gjorde så långa utflykter att de behövde byta blöja...

Detta var alltså vårt förstahandsalternativ bland de kommunala förskolorna... :crazy:

:crazy::eek:O_o:down:
Låter ju helt galet:crazy:
Oh, hjälp... Besökte en kommunal förskola idag och det var rena katastrofen... Bortsett från att pedagogen kallade Leander för Leonard hela tiden, var detsmutsigt och stökigt, trist inrett och gav ett absolut planlöst intryck. Att arbeta med fasta, återkommande element (jag syftade t ex på högläsningsstunder, utflykter, gympa eller dyl) är "helt gammalmodigt" men när jag bad henne berätta vad de gjort med barnen de senaste två veckorna kunde hon inte svara på det riktigt... Det hängde en veckorapport på tavlan, men den den var en månad gammal. När jag antydde att det kanske saknades något fick jag bara ett "tja..." till svar. 4-5-åringarna hade ett projekt med "inhemska djur" och hade arbetat med hästar senaste veckan. Där hängde det en lista med olika sorters hästar: "varmblod, kallblod, mustang, zebra..." :confused: :eek:

De skulle ha haft skogsvecka den här veckan, men det gick inte pga att de har så många blöjbarn och man kan av hygieniska skäl inte byta blöja i skogen tydligen. Samtidigt serverades eftermiddagsfrukt ute på gården utan att några barn tvättade händer innan. Skogsveckan hade genomförts bara för blöjfria barn. Nu är min son visserligen blöjfri, men det känns ju lätt horribelt. Jag frågade om blöjbarn inte fick följa med på andra utflykter heller och fick till svar att de inte gjorde så långa utflykter att de behövde byta blöja...

Detta var alltså vårt förstahandsalternativ bland de kommunala förskolorna... :crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3