Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

KL

Konstant sjuka.....annars är allt toppen :)
Börjar bli väldans trött på vinter, klumpiga overaller oh jobbiga vantar. Jag som annars älskar vintern!

M har hosta, riktigt jobbig sådan. Har turats om att vabba hela denna vecka. Hon hann va på förskolan hela två dagar denna gång mellan sjukdomarna.
Feberfri idag så får hoppas det är nog nu!!

Full fart dagarna i ända. Pratar och sjunger konstant. Personalen på förskolan har (de få dagar hon varit där på sista tiden) alltid ngt att berätta som får dom att vika sig av skratt. Full fart och massa bus :bump:

Händer annars inte så mkt just nu. Jobb, sjuka, förskola ungefär.
Jo förresten....hästar har hon ju suttit på sedan nyfödd, men igår fick hon rida med mormor och jösses.....höll aldrig på att få av henne! Höll stadigt i tyglarna oh de korta benen som stod nästintill rakt ut lyckades hon "banka" med samtidigt som hon ropade gå gå gå, Rolit rolit (roligt) och så gapskratt :love:

Hoppas allt är bra med er allihopa och att ni får hålla er friska!

Jag börjar också tröttna på vintern. Blir svårt att röra sig i alla kläder och gräva i snön går ju inte med vantar. Längtar till våren!

Vi har det bra, Nils går på förskola 7.45-15.30 varje dag och trivs väldigt bra. Han är sjukt aktiv, det märker vi ju själva och det säger de på förskolan också. Han är nästan aldrig stilla förutom när han diskar (fortfarande en favorit) eller när man sitter och läser bok som han älskar.

Här händer inte heller så mycket annat. Sambon tjatar om att jag ska ta mig iväg på kvällar och helger men när maten är lagad och det är undanplockat i lägenheten och tvätten är tvättad, matlådorna klara, och hunden är rastad och aktiverad så orkar jag inte så mycket. Hoppas på ny energi när våren kommer.

Nils var sjuk rätt mycket i januari och februari men har hållit sig frisk sista månaden så jag hoppas det håller i sig.

Ett tips när vädret är alltför trist (eller den ömma moderna ska vila sig lite):

Jag har precis gjort "moon sand" till Leander. Hittade receptet/tipset på Pinterest. Jag fyllde en liten låda TROFAST med 2 liter vetemjöl och 2,5 dl babyolja. Tillsatte lite diverse verktyg och små grävskopor och placerade det hela på en vaxduk. Satte sedan barnet framför och han leker sedan åtminstone en halvtimme med det! Var noga med att förklara att allt måste stanna i lådan, men det funkar ju sådär. Men jag gjorde ett test för ett ag sedan och det är väldigt enkelt att dammsuga upp.

När han har lekt klart är det bara att skaka ner resterna från vaxduken i lådan, sätta på locket tills nästa gång, dammsuga och hitta på en ny aktivitet!

Tillägg: inser efter en stunds lekobservation att man nog får räkna med att fylla på efter ett par sessioner. :crazy: :D Men det är ju rätt billigt material!

Tack för tips! Ska se om jag vågar! ;)

Helt klart värt att prova, då Cilia älskar att skyffla sand.

KL

Cilia är nu 19 månader:crazy:. Känner att tiden bara rusar.
På ettårskontrollen var hon 76,3 cm och vägde 9750 g. På 18-månaderskontrollen var hon 85,9 cm(!) och vägde 11,1 kg.
Hon har alltså i princip växt en hel decimeter sedan i augusti. Tyckte väl att hon gjorde ett jättehopp i växten strax innan jul.
Och alla tycker att hon har blivit så stor.
Och babblar gör hon 24/7. Fortfarande är det mesta bara nonsens, men en del ord kan man urskilja.
Hon har precis börjat med små två ords meningar. Vill ut, gå ut, hjälpa mig, vill ha, inte den.
Det mest använda ordet just nu är mamma.

Hon gjorde en rolig sak i söndags. Sambon hittade en leksaksorm som han slingrade runt med på golvet. Cilia ryckte tag i ormen, sprang bort till toaletten, öppnade dörren, kastade in ormen och smällde igen dörren med full kraft innan hon sprang skrattande ut till oss i köket igen.
Ibland undrar man var de får allt ifrån.

Kl

Igår blev jag rejält skrämd:crazy:. Förundras över hur mycket dessa barn egentligen tål....
Vi var och hälsade på mamma. Cilia satt på en ganska hög stol, 72 cm, och jag och mamma stod bredvid.
Vet inte riktigt vad som hände, hon skulle nog ta tag i ryggstödet och glida av stolen( vilket hon gjort hundra gånger förut) men missar och ramlar.
Det värsta var att hon ramlade med huvudet före rakt ner i klinkersgolvet och hann inte ta för sig:cry:.
Det blev ett litet besök på akuten, just för att stolen var så hög, golvet så hårt och att hon landade med huvudet först.
Hon var lite tagen igår, men idag är hon som vanligt.
Det var väldigt otäckt.

Usch!!! Fy tusan! Förstår att det var otäckt. Klinkergolv ÄR hårt. Vi har det bara i hallen hemma och det är jag glad för. Brr!

Allt bra med oss också. Melissa är iväg med pappa hos farmor och farfar, de har varit iväg sen i tisdags och kommer tillbaka imorgon. Jag längtar!!!!
Hon har också börjat sätta ihop ord och pratar hela tiden. Så underbart när man kan börja kommunicera mer.
Vi har klarat oss väldigt bra frän alla sjukdomar, peppar peppar, tror det beror till stor del på att de sover utomhus på dagis.

Kul att läsa om er alla då och då :)

*kl*

Hej på er, sommarföräldrar 2011, om nu någon mer än jag hänger kvar här :)

Hur går det för er alla? Hur mår era barn?

För oss börjar det bli dags att gå vidare mot ett nytt kapitel, om några veckor börjar E på förskolan och jag ska återgå till arbetet på heltid. Jag har verkligen delade känslor gällande förskolestarten men innerst inne tror jag att det kommer bli bra, det känns som E kommer ha mycket utbyte av det.

Vi har haft en hittills underbar sommar (den är förhoppningsvis inte riktigt slut än även om regnet öser ner med dryga 14°C just idag) och kom iväg på en liten familjesemester för första gången :) Det var nog vi föräldrar som uppskattade det mest kanske, E pratar mest om en minisemester som jag och hon gjorde med en annan mamma+jämnårigt barn då vi tältade en natt. Barnen tyckte det var spännande och mysigt att sova i tält.
Andra favoriter den här sommaren är studsmattan, gräva i sandlådan, äta glass, titta på spöket laban-filmer, plocka bär, cykla, ge morötter till hästar (och klappa, om de är tillräckligt små), sparka boll, spela instrument och BADA :D

Dock så kantas vardagen allt mer av nej, vill inte och kan inte kombinerat med diverse utbrott från E. Vi försöker hålla huvudet kallt, minimera situationerna och fokusera på att det går väl över, lagom till studenten eller så.
Det nya som vi hör allt mer är "Det smakar inte så gott" som gäller 90% av maten som serveras. Det är förvånansvärt frustrerande att ha en liten matvägrare i familjen men hittills har vi inte gjort någon affär av det, hon får äta det hon äter och annars låta bli, men jag hoppas det går över snart.

En liten bild från oss
1044943_10151468329486875_1977905269_n.jpg

//J

Vad söt hon är!

Hos oss är det mest kaos- men för det mesta kul kaos! Leander var ju lite trög i starten med att prata men nu snackar han som tusan. Nästan bara tyska dock. Så kul att se vilka ord som är viktiga för barnen. L säger glatt frontlastare, gaffeltruck, skördetröska, betongblandare och liknande långa ord. Stora maskiner är roliga.

Sedan någon vecka får jag äntligen läsa böcker för honom. Tidigare har han inte alls intresserat sig för annat än böcker med bilder på grävskopor. Nu är favoritboken "Fia och djuren på dagis"!

Han går på pottan lite som han tycker. Hemma har han oftast ingen blöja och ibland funkar det jättebra - och ibland inte alls. Hyfsat frusterande faktiskt, men man försöker ju att inte visa det...

Roligast just nu är grävskopor, rutschkana och gunga, hopppa trampolin (häromdagen sa han ganska ledset "Leander har ingen trampolin!"), tv (tyvärr, har varit tvungen att använda tv ganska mycket som muta för att kunna amma lillasyster).

Lillasyster avgudar han och är jättegullig med som tur är.

Vad roligt att läsa om er andra!

Vår sommar har varit helt underbar. Började jobba förra veckan men har ledigt nu för inskolning på ny förskola. Så här sitter jag hemma i min ensam och har det fruuuuktansvärt jobbigt ;).

Sommaren har innehållit väldigt mycket badade till Elis stora förtjusning. Ungen är helt vild och beter sig mer som en fisk än en 2-åring. När vi var på Skara sommarland tyckte han småbarnsbadet var fjantigt och levde rövare i Piratön istället som var menat för betydligt större barn... Att han inte kan simma bekommer honom inte så mycket, lite kallsupar får man väll leva med:eek:??

Han är väldigt sprallig och busig, springer, hoppar, backar, snurrar, klättrar på allt. Talet är dock fortfarande minst sagt eftersatt. Har ett tiotal ord han gör sig förstådd med. Men å andra sidan så gör han sig verkligen förstådd också så jag förstår att han inte ser så mycket mening med det. Det är väldigt mycket "MIN!!!!" och han bossar runt oss. Hämta den, sitt där, gör si, gör så. Om vi inte gör som han ville lägger han sig raklång på mage och dunkar huvudet i golvet. Han har haft en bula i pannan konstant i två månader... Ibland driver han oss till vansinne med sitt trotsande, men de senaste dagarna har man faktiskt kunnat resonera liiite grann med honom. Kanske är det värsta på väg över?

Jag ser fram emot pottträning även om vi inte kommit så långt än. Han säger till när blöjan behöver bytas och jag suckar varje gång över att han säger till för sent ;). Går gärna på pottan när vi byter blöjan, med varierande resultat. Men han är lika stolt som en tupp oavsett och ska torka sig och tömma pottan i en rasande fart (har det blivit något i pottan får man se upp!!!).

Vi har börjat planera så smått för den stundande födelsedagen, som firas i sin enkelhet hemma med släkten. Glasstårta och syltkakor stor på menyn, valet var ganska självklart ;).

20130809_173426.jpg

Allt med motorer är livet, desto större och snabbare, desto bättre.

20130810_084616.jpg

kl

Vad roligt att läsa om er!

Nils fyllde två i lördags. Det händer mycket i hans liv nu, på måndag är det inskolning på nya förskolan. Det ser vi mycket fram emot, den verkar väldigt bra och ligger bara tvärs över vår gård.

Sen så ska han bli storebror om två månader. Vi pratar litegrann med honom om det och han lyssnar intresserat men det är ju för abstrakt för honom att förstå helt.

I sommar har vi varit i Blekinge i lånade och hyrda hus. Vädret har ju varit jättefint så vi har badat mycket, det älskar han.

Annars pratar han en hel del och verkar nöjd över att kunna göra sig förstådd. Han hade en period i vintras/våras där han inte verkade så tillfreds men det är bättre nu när han pratar mer. Han är väldigt aktiv men vi tycker inte att han är trotsig eller har en massa humör utan är för det mesta glad.

Annars älskar han att läsa böcker vilket både hans pappa och jag tycker är jättekul för vi tycker själva väldigt mycket om att läsa. Vi har ju "alltid" läst mycket för honom så det är säkert delvis därför han gillar det, men det är väl ett personlighetsdrag också.

Potträning går sådär, men vi jobbar inte jättemycket på det heller, han är inte så intresserad. Men han säger till när det är dags att byta blöja.

Kl

Vad roligt att höra om er igen :)

Barnen verkar ligga hyfsat lika i utvecklingen.
Melissa blir två år nästa vecka.
Hon pratar väldigt mycket. Bästa kompisen på dagis har fått en lillasyster så just nu är det mycket prat om det. Dockor och särskilt vagnar är favoritleksaker. Eller nästan allt med hjul -barnvagnar, traktorer, bussar, cyklar osv.
Rätt bossig och domderande kan hon vara men för det mesta väldigt go och glad! Hon kan också slänga sig på golvet och vara rasande, inga bulor dock.. Hon kör istället med affektkramper.. Håller andan tills hon blir blåaktig. Något hon har gjort ända sen hon var pytteliten, lite har man väl vant sig och man har lärt sig en del knep för att bryta det. Men det är ändå lite läskigt.

Potta går hon på en del, hon vill ofta bajsa där. (sjukt äckligt att tömma haha) så vi måste köpa en toasits till henne..

Det blir lättare och roligare (tycker jag) hela tiden. Mycket skratt och kärlek!

Jag längtar efter nr 2 och har väl gjort det i stort sett sen hon föddes, men har nån form av "voice of reason" som säger till mig att vänta ett tag till. Det är inte riktigt läge med en till än, om man ser till livet i stort. Men längtan finns där!!!

Sen så ska han bli storebror om två månader. Vi pratar litegrann med honom om det och han lyssnar intresserat men det är ju för abstrakt för honom att förstå helt.

Jag trodde inte heller att Leander fattade vad jag pratade om när jag försökte berätta att han skulle få en lillasyster (han var 23 månader när hon föddes). Han tittade mest på mig som om jag inte var riktigt klok när jag sa att jag hade en bebis i magen. :D Om man frågade om han ville ha ett syskon svarade han "nej, en grävskopa!"

I samma ögonblick som han fick syn på Tabea var han dock helt på det klara med vem hon var och så där. Antagligen hade han förstått mycket mer än vi trodde, så det är nog jättebra att man berättar och förklarar och förbereder.

Jag trodde inte heller att Leander fattade vad jag pratade om när jag försökte berätta att han skulle få en lillasyster (han var 23 månader när hon föddes). Han tittade mest på mig som om jag inte var riktigt klok när jag sa att jag hade en bebis i magen. :D Om man frågade om han ville ha ett syskon svarade han "nej, en grävskopa!"

I samma ögonblick som han fick syn på Tabea var han dock helt på det klara med vem hon var och så där. Antagligen hade han förstått mycket mer än vi trodde, så det är nog jättebra att man berättar och förklarar och förbereder.

Vad roligt! kanske förstår de mer än man tror. Det ska bli spännande att se hur reaktionen blir.

Knapplån

Men hörrni! Tråden har ju dött? Började leta efter en del 4 men insåg att vi bara är väldigt inaktiva. Hur har ni det?!
Hur går det för Diskurs, har det blivit en till än?

Här rullar allt på. Elis har en fantastisk period när det mesta fungerar smärtfritt. Talet har börjat komma igång, märks att han är intresserad nu och försöker härma och ljuda massor!

Favoritsysslan är att pussla. Hela dagarna. Hela tiden. Han har blivit oerhört ordningsam, dom måste drillat han väl på förskolan :D. Han plockar och städar, släcker lampor och stänger dörrar. Nåde den som inte tycker att allt duplo behöver ligga i lådan innan vi åker hemifrån!

Vi har ä-n-t-l-i-g-e-n tagit oss för projektet "sluta med välling på natten". Vi har helt helt inte orkat bry oss innan. Han vaknar nästan varje natt och ha en flaska välling. Det har varit enklare att bara hämta barnet och göra en flaska, än att ta striden. Men nu satte vi igång och det gick över förväntan. Tog 30-40 min innan han somnade om men han var i all fall inte totalt skogstokig som han varit innan när vi provat. Så nu fortsätter vi och hoppas att det ska gå över på en vecka.

Vi ska ha ett barn till till våren, än verkar han inte förstå alls men vi pratar om det allt i mellan åt, kanske blir det tydligare när jag blir stor som ett hus!

Åh, grattis Rumpnissen! Vad roligt med ett syskon :)

Jag längtar supermycket efter ett syskon till E, jag skulle gärna få ett barn till imorgon men verkligheten fungerar ju inte riktigt så :meh:

Vardagen rullar på här. E har kommit in hyfsat bra i förskolesvängen och utvecklas i rasande takt, ibland är det nästan svårt att hänga med. Vi har vant oss av med dagssömn och blöja, nu står nappen på tur och jag känner mig inte redo för den fighten än. Mycket vilja finns det i ungen ;) Senaste veckorna har hon varit rasande arg för.. ja, allt.. Hon pratar på riktigt bra nu, i alla fall på svenska och hon förstår sina andraspråk hyfsat. Häromkvällen var vi i olika rum när det blev knäpptyst och är det något man reagerar på nuförtiden så är det tystnad, så jag ropade och frågade vad hon gjorde.
"E, vad gör du?"
"Sccch, mamma.. jag förstör din dator.."
"Förstör du min dator, varför då?!" med lätt oro i rösten stegade jag in till henne och möttes då av ett bestämt;
"Jag älskar inte dig!"

Var hon får allt ifrån har jag ingen aning om, men vi skyller det mesta på förskolan :p

:D:o

Rumpnissen: Grattis!! Då blir vi ett par ur gruppen som har småsyskon. Hoppas att du mår bra.

L slutade sova middag när han var ganska exakt två år. Sedan en dryg vecka är han blöjfri dagtid. Fast jag fegade ur och tog till blöja när vi flög till Sverige i måndags. Sen kvällsflygning plus att han bara använder potta och inte toalett kändes som dålig kombo. O_o

Han är världens nappunge så den kampen väntar vi med. Annars snor han bara lillasysters napp.

+Nenii Tackar!

Vi avvaktar lite med "sluta med blöja-grejen". Han går mycket utan blöja hemma och säger alltid till om han vill gå på pottan eller ha en blöja på sig. Tänkte att det blir lämpligt att göra ett seriöst försök under jul och nyår när vi är lediga i tre veckor.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII