Sommarföräldrar 2011 del tre

Hurra, hurra...det verkar som att vi får en plats i alla fall! Jag har utan någon som helst skam i kroppen dragit i alla tänkbara trådar - min granne hade med Leander när hon hämtade sin son och de tittade på morsdagsuppträdandet, hon har talat väl om oss hos pedagogerna och ikväll var jag på föreningens årsmöte (som enda icke-medlem) och visade stort engagemang. Efteråt kom en av styrelsemedlemmarna fram och berättade att de igår beslutat att ta in Leander som 25:e barn trots att de egentligen bara ville ta in 24 - bara för att vi hade gjort så gott intryck och de hade absolut velat ha oss. :) Tyvärr får vi februariplatsen men med gemensamma krafter får vi göra vintern så kul det går utan förskola.

Hurra, hurra...det verkar som att vi får en plats i alla fall! Jag har utan någon som helst skam i kroppen dragit i alla tänkbara trådar - min granne hade med Leander när hon hämtade sin son och de tittade på morsdagsuppträdandet, hon har talat väl om oss hos pedagogerna och ikväll var jag på föreningens årsmöte (som enda icke-medlem) och visade stort engagemang. Efteråt kom en av styrelsemedlemmarna fram och berättade att de igår beslutat att ta in Leander som 25:e barn trots att de egentligen bara ville ta in 24 - bara för att vi hade gjort så gott intryck och de hade absolut velat ha oss. :) Tyvärr får vi februariplatsen men med gemensamma krafter får vi göra vintern så kul det går utan förskola.

Vad skönt att det löste sig!

Jag har nästan helt "glömt av" den här tråden, verkar som fler har gjort det!
Våra småttingar närmar sig ju tre år nu, om de inte redan fyllt! Sjukt fort tiden har gått!

Elis blev storebror i april så fokus har legat lite annorlunda på sistone. Han har dock tagit sitt storebrors-skap med bravur! Stolt och omtänksam, har inte riktat någon svartsjuka eller trots mot lillebror! Honom vill han bara pussa och krama på. Det har märkts lite att han vill bli buren av oss mer än innan och lite så, men inte alls mycket! Någon gång kan han säga att lillebror ska sluta äta eller att jag ska lägga ner honom, men det är allt! På det stora hela är han en väldigt trevlig och inte alls speciellt trotsig kille just nu! Hoppas det fortsätter så!

Talet har äntligen börjat komma igång och nu tjatar han som om han aldrig gjort annat, det kom igång när han var hemma i nästan två månader innan och efter lillebror kom, det var nog bara det som behövdes.

Han har slutat med blöja också, helt på eget bevåg. Vi har så klart uppmuntrat honom men det är han som bestämt. Skönt att ha det avklarat även om det inte är riktigt 100% än.

Majola: Grattis till den kommande trean!

Åh min lilla tjej börjar bli stor! Hon blir tre år nu i slutet av augusti och idag har hon slutat med napp. Hon var o köpte en docka i leksaksaffären för sina nappar. Det värker i mitt hjärta! Minns själv dagen jag slutade med napp och det var hemskt, jag var dock lite äldre.
Håller tummarna för att kvällen går bra... Usch! Jag verkar tycka att det är jobbigare än henne, än så länge iaf haha
Några andra i tråden som har slutat med napp? Hur gick det? Och hur gjorde ni?

Hur går det för er som har fått småsyskon? Stor omställning med en till (två till)?

Här är vårt nytillskott :love::
Vv952sB1P3PP0R3yidgSAtKp3kqDqoYp.jpg

Och här är hela gänget:
DSC00140.JPG

Hittills funkar allt jättebra...får se hur det blir sedan när min man arbetar igen!

Grattis @majola ! Så fina era killar är! Inte så värst lika dock, eller?

@Mois Jag tycker faktiskt inte det har gjort så jättestor skillnad med ett barn till. Vi var i och för sig beredda på att få ett skrikigt kolikbarn som Elis var, men istället fick vi den gladaste lilla skit man kan tänka sig. Han hänger bara med överallt och gör inget väsen av sig. Dessutom har Elis tagit sitt storebror-skap med stort lugn. För oss hade det inte kunnat gå bättre!

Jag tycker att Leander och Raphael är ganska lika när man jämför foton från när Leander var nyfödd. Fast egentligen är Raphael mittemellan Leander och Tabea i utseende, hans foton ser lite ut som fotomontage av de båda andra!

Åh min lilla tjej börjar bli stor! Hon blir tre år nu i slutet av augusti och idag har hon slutat med napp. Hon var o köpte en docka i leksaksaffären för sina nappar. Det värker i mitt hjärta! Minns själv dagen jag slutade med napp och det var hemskt, jag var dock lite äldre.
Håller tummarna för att kvällen går bra... Usch! Jag verkar tycka att det är jobbigare än henne, än så länge iaf haha
Några andra i tråden som har slutat med napp? Hur gick det? Och hur gjorde ni?

Hur går det för er som har fått småsyskon? Stor omställning med en till (två till)?

Nils blev storebror i oktober förra året när han var 2 år och 2 månader. Det var jättejobbigt för honom. Jag kände mig väldigt otillräcklig och stressad vilket såklart smittade av sig på honom. Nu är det mycket bättre men fortfarande kan det hända att lillebror får en smäll eller ett tjuvnyp.

För mig var det jobbigt också, särskilt i vintras när man inte kunde vara ute så mycket efter förskolan. Nils är väldigt aktiv men ändå osjälvständig så inomhus är det antingen a) 100% uppmärksamhet, b) tv eller b) vilda västern.

Nu är det som sagt bättre vilket både betor på att de båda blivit äldre och att det är sommar och man kan vara ute mer.

Intressant att läsa om era olika erfarenheter.

Jag är imponerad av dig @majola som har tre gullungar :) Hoppas det blir bra med förskoleplatsen nästa år! Och att ni fixar hösten!

Skönt att ni slapp kolik denna gången @Rumpnissen , kan tänka mig att upplevelsen av spädbarnstiden blir som dag och natt då.

Det låter som ni har haft en tuff tid @Diskurs , men gott att vara igenom det.

Att sluta med nappen gick väldigt bra för mi tjej, en dryg vecka sedan och det var gnäll och ledsenhet första kvällen sen har det gått finfint. Hon frågar efter den på morgonen ibland men inte på kvällen längre, dock har hon lite svårt att komma till ro på kvällen och vi försöker skapa nya rutiner. Dock är jag fortfarande iväg på semester med henne så det är inte helt lätt att hitta på nya rutiner, men det löser sig när vi kommer hem igen.

@Rumpnissen

Nä vi är inte så aktiva här…
Nils fyllde tre i augusti och lillebror fyllde 1 för några veckor sen. Lillebror älskar verkligen sin storebror och ibland leker de bra men inte sällan tar Nils ut sin frustration på honom och puttas och slåss. När man är med båda barnen blir det ofta lite kaos eftersom det är svårt att ge honom tillräckligt med uppmärksamhet men när man är själv med honom (vilket vi ofta försöker vara) är det totalt annorlunda.
Han pratar jättemycket och säger så smarta saker. Man märker att han funderar mycket (som väl alla barn gör) och det är så roligt att prata med honom. På förskolan råder en total bockarna bruse-hype och det blir mycket sånt hemma också. Det byggs bockarna bruse i lera och det byggs med duplo, det tittas på bockarna bruse-filmer på surfplattan och det läses böcker.

Nils går på förskolan 9-15 eftersom min man är hemma med lillebror men efter årsskiftet blir det mer, då börjar lillebror på förskolan.

Här är det full rulle. Båda "stora" barnen är galet jobbiga just nu - men samtidigt ännu mer roliga! Leander blir ju 3,5 i december, Tabea blev 1,5 förra veckan och Raphael blir 4 månader nästa vecka. L och T går - 8:30-12 onsdagar och fredagar i en småbarnsgrupp (L får vara kvar i den tills han börjar Kindergarten).

Leander funderar också jättemycket på olika saker - och ffa på diverse makabra detaljer som man som vuxen kanske inte tycker är så viktiga. I tisdags var vi på "Martinsumzug" (en kvällsvandring med lyktor som avslutade med en liten förställning om St Martin). På eftermiddagen innan pysslade jag lyktor med barnen och försökte förklara lite för L vem St Martin var och så. "Var bor han nu?" frågade han och jag sa att han ju är död nu eftersom han levde på 300-talet. "Vad dog han av?"

Eller som nu ikväll: "Mamma, var är hästarna som bodde i riddarborgen?" (Vi besökte en borg i söndags och han var lite besviken över att inga riddare eller hästar var där, bara några getter.) Jag fick ju förklara att också de hästarna är döda nu. "Slängde de dem i brunnen då?" Öh, nej... Vad får han allt ifrån?? Vi är inte så makabra av oss hemma egentligen.

Han och lillasyster bråkar också en hel del, trots att de tycker jättemycket om varandra och emellanåt leker jättefint. Hon har ju liksom sönder allt han bygger av lego eller klossar... Med lillebror är de väldigt försiktiga och mysiga dock. Han är liksom inget hot ännu. Bara T som blir ganska svartsjuk när jag ammar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar