Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Vilken spelevink! :D

Har lite smabarnsfragor till alla:

1) Hur äter era? L är lite kinkig, men äter rätt bra tycker jag. Till frukost blir det smörgas, ägg eller yoghurt med müsli. Frukt är han petig med, kiwi, banan och päron brukar slinka ner. Varierar med lite fruktpureer, för att fa fler sorter, men han tal inte äpple sa bra sa det är svart (är ju äpple i nästan allt). Till lunch och middag brukar det bli antingen fött, kolhydrater eller grönsaker (jag erbjuder ju allt, men han brukar bara välja en sak om dagen.) Ibland är han helt bottenlös och inbland bara petar han i maten. Men han följer sin kurva perfekt sa jag är rätt cool. Ställde honom pa vagen idag, för jag tyckte att han blivit väl tung, men det är nog bara min mage som blivit stor - jämförde med kurvan och det passade precis. :laugh:

2) Vad pysslar ni med era smattingar? L älskar att "pyssla". helst leker han med sin sax (alltsa en smabarns-säkerhetssax som bara kan klippa papper, inte fingrar, har eller kläder). Just nu "sorterar" han pompoms sedan minst en halvtimme tillbaka. :confused: Vi klipper papper och klistrar och ritar lite mest.

Ibland äter Elis som en häst och ibland ingenting alls. Det handlar mer om att han ska ha ro till att sitta still än vad som serveras. Han äter gröt, smörgås eller yoghurt samt frukt till frukost och mellanmål. Till lunch och kvällsmat äter han samma som oss. Han älskar grönsaker och frukt (brås på sin mor som är vegetarian). Däremot är det väldigt olika HUR han vill äta. Ibland vägrar han äta själv och ska bli matad, ibland blir han vansinnig om han inte får äta själv. Han har precis fått in tekniken på att dricka med vanligt glas, inte pipmugg, så de senaste dagarna har han druckit sig mätt vid alla måltider, det är ju så roligt!

Även Elis följer sin kurva som han ska så jag är inte alls orolig.

Ja vad gör vi egentligen? Vi kastar och sparkar boll, läser och tittar i böcker väldigt väldigt mycket, pusslar, är ute och upptäcker världen. Han är inte så mycket för att rita, klippa och klistra än, han är kanske för liten eller helt enkelt ointresserad. Duplo är en annan favorit.

Ja matfrågan är ju återkommande och på något sätt ständigt aktuell, i alla fall i mitt huvud. Vi har gått från att ha en matglad allätare vid bordet till en periodare ;)
Just nu har det lossnat igen efter en ett par veckor av dotterns egenkomponerade diet av yoghurt, ägg, kex, clementiner, frusna hallon och mjölk. Nu kan en typisk matdag se ut som följer:
Frukost - youghurt eller gröt, äggröra eller kokt ägg, eventuellt en smörgås eller frukt och mjölk/vatten till.
Lunch+middag - någon lagad sk. vanlig mat, med protein, kolhydrater och fett. Vegetariskt ett par ggr/v och för det mesta med grönsaker vid sidan av. Säkra kort är fiskrätter eller något med kyckling. Jag har märkt hur E har blivit mer och mer selektiv gällande grönsaker, just nu är broccoli och ärtor uteslutna medan morötter och tomater har ökat i popularitet. Oftast vatten till.
Kvällsmat - ungefär som frukosten, men lite mindre.
Mellanmål är det svåraste tycker jag, lite frukt (de flesta slinker ner under bra perioder)/yoghurt med bär/en macka med mjölk är väl det vanligaste. Ibland är vi ute och fikar och då får hon smaka av vad jag äter eller så köper jag pannkakor till henne.

Det blir sällan jätteportioner men hon växer ju uppenbarligen och är för det mesta glad så jag tror hon får i sig det hon behöver. I de petiga perioderna serverar jag mat som vanligt och försöker att inte tjata utan tålmodigt storstäda stol/bord/golv vid varje måltid efter att den kletats och kastats ut lite här och var :grin: men hon blir uppenbart gnälligare och tjatar om "yooogi", "kex", "ketiiin" och "nallon" dagarna i ända. Vi försöker att vara neutrala överlag, kommenterar väldigt sällan vare sig hon äter mycket eller inget alls.

I pysselväg så gillar E att måla, helst med tuschpennor, och pilla med klistermärken. Hon tycker om pussel också men behöver fortfarande lite mer hjälp med att få ihop dem och blir sur så bitarna flyger när det inte går som hon vill...

J som alltid ätit ALLT och mycket av det, äter knappt nåt längre.

När det serveras (min) korvstroganoff med ris, (min) skinksås med pasta eller fisk och spenat så kan han lätt klämma i sig 4 portioner. Alla andra dagar petar han i sig max en halv portion innan han går från bordet.

Till frukost äter han alltid yoghurt och macka med falukorv eller leverpastej och ett glas mjölk till. Detsamma till kvällsmat. Detta är icke förhandlingsbart :cool:

Nu har han dessutom flest vattkoppor i hela världen, men inatt han har åtminstone sovit så det är på bättringsvägen.

Just nu är Play-Dohlera en favorit för båda pojkarna. Annars leker de mycket med Brio-tågbanan, alla miljarder leksaksbilar, Bobby-carsen och allt annat "manligt" :D

Det där med maten går verkligen i vågor. Ibland äter hon bra, ibland inte alls.
Igår så sopade hon tallriken i golvet i ren ilska för att hon helt plötsligt bestämt sig för att hon inte längre äter morötter:grin:.
Till frukost brukar hon få macka, yoggi och ägg. Luch och kvällsmat är densamma som vi äter.
Mellanmål just nu SKA vara banan. Ingen annan frukt godkännes för tillfället.... Och kex... Tja, just nu används kex endast till att mata hunden med:cool:.
Hon har precis kommit på att det är kul. Hunden vet att han inte får ta någon mat som hon håller i, men vad hjälper det när hon pregar in det i munnen på hundstackarn.

Ska till BVC för 1 ½ års kontrollen om en månad. Har faktiskt ingen koll på hur hon ligger i sin kurva, hon har inte blivit vägd och mätt sedan 1 års kontrollen.
Men hon växer och mår bra, så jag är inte orolig.

Cilia är inte så mycket för att pyssla. Hon har inte ro att sitta still tillräckligt länge.
Hon leker med sina pussel, sitt kök, sin dockvagn, sin nalle, sin bobcar, sin pappas traktor och sina böcker.
Hon älskar böcker. Hon bär runt på dem hela tiden när hon inte sitter i sin saccosäck och "läser".

Jag förundras över hur mycket hon snappar upp, hur mycket hon tar efter.
Hon stod häromdagen vid sitt kök och la sina låtsasägg i en gryta. Efter en stund tog hon upp dem med en sked och la dem i vasken, på samma sätt som sambon brukar göra.
Och hon brukar pussa sin docka i pannan, på samma sätt som vi gör med henne.
Hon är väldigt pratglad, men fram till nyligen har det bara varit en massa nonsenspladder.
Men nu kommer mer och mer. Mamma, pappa, titta, tack, ja, nej, hej, hejdå, den, dricka, tss(Tussie(katten)), uss(Gus(hunden)) tiss(Quiss(ena hästen)) och ninnjy(Ginny).

Kl

Jaha, hej på er :) Vi verkar ha överlevt jul och nyår allihop....härligt!! Jag som inte är så mkt för detta med jul har haft det helt underbart!! Trots att M vaknade upp med feber på julafton orkade hon med lite firande. Att öppna julklappar var KUL!! Vågade även sitta i tomtens knä, men med gravallvarlig min :rofl:

Maten ja....nu rullar det på bra, riktigt bra!! Hon är ingen storätare och kommer nog aldrig bli, men äter nu varje gång det är dukas fram på bordet.
I november hade hon tre dagars febern. Som varade i fyra dagar, och var riktigt riktigt dålig. Åt ingenting på fyra dagar, eller jo, ett rån på dag tre. Drack som tur var bra, annars övervägdes dropp :crazy:. Hon är smal sedan innan, men såg då riktigt riktigt mager ut :cry:
Inte nog med febern, hon fick under tiden TVÅ nya tänder precis samtidigt, så det gjorde ju sitt till oxå.
Hon hann precis få tillbaks matlusten så blev hon förkyld. Otäck hosta nattetid, och hostan tog verkligen god tid på sig att ge med sig. Och även denna gång, en ny tand, en riktigt stor kind/tuggtand, eller vad de nu kallas.
Ta i trä, nu är hon pigg och har så varit sedan annandag jul. Äter som sagt bra. Helt plötsligt älskar hon frukt, så mellanmålen går mkt smidigare nu. Nan (banan), maniiin (mandarin) är favoriter. Men äpple och päron är oxå smaskens.

Talet har kommit som från ingenstans så det babblas dagarna i ända.
När det är dax för blöjbyte meddelar hon det genom att säga :bajs, byta böja och drar i blöjan.
När hon är smutsig ller efter hon kladdat med mat är det noga att hon ska få stå på sin pall vid handfatet och tvätta.

Vad vi sysslar med....Pussel är kul, bygga med mega blocks är en stor favorit, lixom böcker. Speciellt böcker med flikar att lyfta upp eller dra ut, och se vad som gömmer sig bakom. Annars är vi ute, hoppar i vattenpölar, som det är gott om här nu, sparkar/kastar boll. Ritar med kritor/pennor/fingerfärg. Lagar mat gör hon med de egna grytorna och serverar alltid tårta och oner (makaroner). Är för övrigt en gåta vart ifrån hon har fått tårta ifrån, då hon sett tårta typ tre gånger i sitt liv och ratar det som pesten.
Mkt tid spenderas i stallet. Hon släpar på sopkvastar, skyfflar och säger att hon mockar :D
Hämtar krafftfoder och ska lägga i krubborna. Morötterna ser hon helst att enbart hon ska äta. Frågar man om hästen får smaka så kanske hon sträcker fram moroten - och blir arg när hästen mumsar i sig!

Över jul/nyår var hon hemma med pappa i två veckor. Denna vecka är jag ledig till fredag så då blir det förskolan igen.

Hur sover era nu? På natten/dagen?
M har sedan länge bara sovit en gng om dagen, runt lunch. Funkat bra, spec förskole-dagar. Men lediga dagar, så har vi sovit längre, vaknst mellan 08-09. Då är hon inte trött vid lunch så då har vi hoppat vilan. Sover hon bara lite lite försent på dagen går det inte att få hnne att somna på kvällen.
Och på förskolqn har jag sagt att de ska låta henne sova så länge hon vill, vanligtvis 1, 5 timmar blir det där.
Men när hon vid ngra få tillfällen sovit lite mer än 1, 5 är det oxå jätte svårt med läggningen på kvällen.
Känner mig fövirrad. Ska man begränsa tiden? Säga till på förskolan att väcka henne om hon inte vaknar självmant efter 1, 5? Hemma är det vanligast att hon sover ca 1 timma om vi varit uppe i tid.
Hon blir 18 månader i slutet av månaden. Känns tidigt att begränsa? Eller hur gör ni?? Hon går aldrig längre dagar än 6 timmar, ca tre dagar i veckan på förskolan, men det är ju ändå ett helt annst tempo än hemma lixom.

Kul att det blev lite liv i tråden igen, och så roligt att läsa om era barn! Tänk att tiden ändå gått wå fort, känns som vi var "ny-gravida" hela bunten bsra för en kort stund sedan!!

Sköt om er allihopa :)

Leander sover i regel 20:30-ca. 7. Han sover middag länge för närvarande, minst 2 timmar, ibland tre. Rätt skönt tycker jag som ju jobbar hemifran...

E somnar någongång mellan kl 20-23 vanligtvis och vaknar mellan kl 7-9. Ibland sover hon på dagen men oftast inte, då kan det bli allt från 30 min till 2,5 h.. Jag låter henne styra i stort sett men hon får inte dagsova efter kl 16. De gånger jag har försökt reda ut någon slags rutin har det slutat i kaos så nu kör vi på flexibilitet :p
Hon går inte på förskola, ska tilläggas.

Elis sover ungefär mellan 20-07, på helgerna ofta lite längre. Sen sover han middag ungefär en timma efter lunch, ibland längre. Kvalitén på sömnen varierar ganska mycket. Ibland sover han hela nätter, ibland är det mycket bök och gråt... Nattskräcken verkar ha lagt sig något för närvarande i alla fall.

Cilia brukar vanligtvis somna någon gång runt 19 och vakna någon gång runt 5-6 tiden.
Är hon hemma så begränsar vi sovandet lite, max 1 ½ timme och inte vakna senare än 14, men på dagis sover hon oftast två timmar.

Var sover era barn? I er säng? spjälsäng? vanlig säng?
Cilia har en växasäng nu. Spjälsängen blev för liten och jag hittade min lilla fröken hängandes halvvägs över spjälorna en morgon:grin:
Så hon har sovit i vanlig säng i ca 5 månader nu. Och hon sover bättre i den.
Vissa nackdelar finns det dock. Vaknade vid två i natt av att en viss liten fröken stod och slog mig i pannan med handflatan:cool:

Cilia har precis valt att helt och hållet ändra sin nattningsrutin. Från att ha varit helt beroende av att vi finns där när hon ska somna, till att inte vilja ha oss i närheten.
Vi kom på det förra helgen. Förra veckan var tuff, varje nattning tog 1 ½-2 timmar.
Efter ett par sådana kvällar så rann sinnet över för sambon i söndags. Han tog lillan, gick in och la henne, sa god natt och gick.
När vi inte hade hört minst ljud från henne på en timme, så tassade jag in.
Där låg hon och sov med armarna om sin gosiga råtta. Så alltså har hon plötsligt bestämt sig för att hon ska somna själv, bara sådär.
Dessa barn, de är allt bra lustiga ibland!

L sover i spjälsäng med ena langsidan borttagen. Hans säng star i kloss mot var säng, sa oftast landar han hos oss nagon gang under natten. Vi ligger hos honom tills han somnar, sjunger och gosar och sa där.

J sover ungefär 20 - 06 och max 1,5 h på dagen. Vi började begränsa dagsömnen den här veckan eftersom han börjat bli så svårsövd på kvällen.

J sover fortfarande i spjälsäng, men vi har funderat på att byta till en vanlig med kant på. Vi har dock inte vågat än eftersom han delar rum med sin storebror och vi vill inte ha två vakna killar på natten... :cool: Oftast sover han hela natten, ev. får vi hjälpa honom med nappen 1-2 ggr/natt. Trots att han sitter med en i handen :p Det händer att han sover mellan oss, men det är nog inte mer än nån enstaka gång i veckan. Hans storebror däremot kommer in till oss varje natt.

Hur har ni det?

Vi har haft det lite jobbigt med sjukdomar en tid. Först "vanliga" förkylningar ungefär varannan vecka hela hösten/vintern. Sedan hål i huvudet för två veckor sedan (var dock inte så farligt, behövdes bara ett plåster, men det blödde rejält och som öm moder blev man ju lite orolig. Knappt en vecka senare kom höftsnuva, tätt följd av en dunderförkylning med hög feber. Denna delade han med sig av till mor och far, så nu äter både jag och gullungen antibiotika/peinicillin. Jag tycker han haltar lite fortfarande, men har vaccinationstid på onsdag så läkaren får titta på honom då hur som. Han mår mycket bättre nu i alla fall, ingen feber mer och hostan och snuvan är så gott som borta.

Får regelbundna utbrott (ca 30 om dagen) då han vrålar "meine, meine!" om allt han vill ha (t ex min jobb-blackberry, vassa knivar, kameran osv osv). Har precis börjat snacka ordentligt (men mest tyska), det kommer nya ord mest varje dag. Gillar att snickra", älskar skruvar och var helt salig när han fick använda pappas elektriska skrivdragare och hjälpa till att bygga ikea-hylla idag. :love:"

Han är mycket intresserade av mode tror jag och har bestämda åsikter om vad han ska ha på sig. Dock ej så god smak om jag får säga det. Idag hade han turkosa täckbyxor, grå/grön jacka, lila mössa, mörkblå skor och olivgröna vantar på sig. Tur att det var mörkt ute... Kan bryta ihop helt av fel strumpor, så det är alltid säkrast att han får välja själv från början...

Jag är tjockare än tjockast och fattar inte att det är tre månader kvar, antagligen kommer jag att spricka. Saker som jag kunde ha hela graviditeten med L är redan för små. :eek:

Vi har också haft en period med mycket sjukdom. Först vanlig förkylning, sedan feber, sen magont och nu förkylning+ögoninflammation. Magen strular rätt mycket på pojken, han varierar mellan att vara väldigt lös i magen till att vara väldigt förstoppad och vi ser inga samband med någonting ännu. Oerhört frustrerande.

Elis pratar inte speciellt mycket än, men han vet vad han vill och jag känner igen det där med utbrotten. Han är fruktansvärt manipulativ och lägger sig på mage och "låtsasgråter" när han inte får som han vill.

Vi har också börjat bli lite småsugna på en till, men föst ska vi köpa nytt hus, totalrenovera och flytta. Så minst ett år får gå, kanske två. Hade varit härligt om Elis kunnat bli blöjfri innan och sova bättre på nätterna. Men det är väll önsketänkade :D.

Jag hade aldrig hört talas om höftsnuva innan jag läste det här, jag trodde det var en felskrivning.. Nu har jag googlat och funnit kunskap, hoppas han blir återställd snart!

Hos oss avlöser förkylningarna varandra, med varierande styrka. Jag har råkat värst ut (som nästan aldrig blir sjuk?!) och vid en snabb överblick har jag alltså varit helt frisk (feberfri, snuvfri, hostfri, utan halsont och magsjuksfri) totalt 4 veckor sedan oktober. Har missat drygt hälften av mina arbetspass under senaste halvåret pga diverse sjukdomar, Heja mig.. Men jag får vara glad att lilltjejen har klarat sig bättre!

Bortsett från min krasslighet är det bra med oss, vi premiärbesökte ett "lekland" i helgen och det var mycket uppskattat :) vi har ställt oss i förskolekö nu, E ska börja i slutet av augusti. Det återstår bara för mig att välja om jag ska fortsätta jobba då eller om det blir skolbänken på heltid..? Det är ju ett tag kvar att fundera.

Hihi, jag har fått för mig att man ofta får större gravidmage ju fler barn det blir, när kroppen redan varit uttänjd liksom? Känns det annorlunda i övrigt med andra barnet, tycker du? Rent psykiskt?

En stor skillnad är ju att jag i första graviditeten inte hade 13 kg hängandes på höften halva dagarna... Jag tycker att den här graviditeten är mycket jobbigare rent fysiskt trots att jag inte har några direkta besvär. Är i v 28 och har redan nog...

Psykiskt är nog den största skillnaden att jag har oroat mig mycket mer (antagligen pga missfallet innan). Var sjukt nervös innan jag började känna sparkar ordentligt (vilket var först i v 21-22 tror jag). I övrigt har man ju betydligt mindre tid att fundera på... :D

Svarar väldigt sent!

Vad roligt med en liten bebis till! Jag börjar också bli sugen.

1) Nils är också rätt kinkig. Han gillar smörgås, gärna med leverpastej eller ost. Yoghurt/fil är också en favorit, han brukar få med bär och/eller havrefras. Bär och banan gillar han, ibland också apelsin.

Annars gillar han mest charkprodukter som korv och blodpudding. Spaghetti med köttfärssås och pannkakor gillar han också. Fram tills han var lite över året ville han absolut inte ha välling men nu älskar han det och drar i sig en flaska varje kväll innan läggdags. Sista månaderna har han också börjat att vakna ibland på natten och vara hungrig. Innan dess har han inte ätit på nätterna sedan jag slutade nattamma i augusti förra året!

Jag är också rätt cool, han verkar få i sig vad han behöver.

2) Nils har väldigt svårt att leka själv, man måste underhålla exakt hela tiden annars roar han sig själv på icke önskvärda sätt (sliter ut olika saker, tar sönder, jagar hunden, klättrar på farliga ställen). Det enda han kan göra själv är att diska, alltså stå vid diskhon och slabba med olika skålar och bestick och hälla vatten överallt. Vi har köpt ett stort plastark på Ikea som vi har nedanför diskbänken för att skydda golvet, annars hade parketten varit förstörd för längesen.

Någon som har tips på roliga saker att göra själv? Han vill inte rita, inte leka med sina leksaker, inte titta i böcker.

Är man tillsammans är han inte svår att underhålla, han älskar att läsa böcker och har många favoriter.

Vem är var? Av Stina Wirsén är rolig och Katarina Krusvaals sångböcker är också stora favoriter. Och så älskar han att leka häst! Alltså sitta på ens rygg och så ska man galoppera genom lägenheten medan han smackar och gnäggar!

Annars gillar han att vara i tvättstugan och ”städa” (köra runt med sopborste och skyffel), titta på tvätten som snurrar i maskinerna och när jag lyfter upp honom så att han kan titta när vattnet forsar i tvättmedelsluckorna. Så ibland när vi har tråkigt går vi ner och tvättar.

Nära oss finns också ett litet stall med kaniner och getter och där älskar han att vara och kan stå hur länge som helst och titta. Man får även gå in i stallet och klappa kaninerna och det är väldigt spännande också.

Han kanske gillar att fiska? Vi har fäst en magnet på ett snöre i en rundstav och med den fiskar L ffa gem. Han kan hålla på rätt länge med det faktiskt.

Sortera små saker i olika burkar är också poppis.

Hur har ni det? Börjar ni få vårkänslor än? Hur går det med magen Majola?

Vi har haft en kämpig vecka med magsjuka men nu verkar det som det börjar stabilisera sig. Började i måndags och sedan dess har det varit kräk, diarré och feber i en salig jävla röra. Det är inte helt enkelt att föda barnet med enbart vätskeersättning, kokta morötter och ris när han står och skriker vid kylskåpet och sliter i yoghurtpaketet så fort han får möjlighet. Han har tappat massa hull också, är lite orolig att han inte kommer ha gått upp någonting i vikt vid 18 månaderskontrollen nästa vecka...

Vi börjar bli rätt friska nu. Leander avslutade med ögoninflammation förra helgen och jag hostar fortfarande, men annars verkar det var över för den här gången. Var ju på tiden efter fem veckor också kan man tycka!

Magen växer och bebisen är sjövild, mycket vildare än L var! Är i v. 32 och vill bara att det ska vara över snart!

Annars har det inte hänt så mycket eftersom vi varit tämligen utslagna sedan slutet av januari. Hoppas på vår och bättre tider nu!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 707
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 165
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben