Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Vilken liten sötnos!! :love:
Och vad hon kan prata! Hon har ju ett jättestort ordförråd :)

Innan det är dags för overallen så kör vi på fleecefodrat regnställ, ev. med tjocktröja under. Och jag röstar fortfarande på vinterjacka - t.ex. när man handlar blir det ju jättevarmt med overall, en jacka är lättare att knäppa upp.

Hur mycket pratar alla andra barn i tråden?
J är supertydlig med vad han vill, men de enda ord som går att urskilja är "mamma", "tack" och hans ena frökens namn :p

L pratar nästan ingenting. Han säger mamma och babba och gör en massa skojiga ljud. Men han tecknar lite grann: vill ha, mer, anka, lyssna! och flygplan. Och igar gjorde han "bitte-bitte" flera ganger. :love:

Han kan ga själv, men vill helst halla nagon i handen. Klättra är han bäst pa.

Ingen förskola här ännu. Han är hos farmor en dag i veckan. Vi har visserligen anmält honom till en barnpassningshistoria tva förmiddagar i veckan fran och med januari, men jag tror inte att vi far nagon plats, för det är sa manga som har anmält sig.

Äter gör han själv och mycket! :d

KL

M pratar inte jätte mkt, låter desto mer och är väldigt tydlig med vad hon menar, vill och inte vill.
Mamma, pappa, hej, hejdiii (hejdå), kotte, titta, pippi , kom, är ord som hon uttalar väldigt tydligt. Kan MÅNGA djurläten, och vet hon inte så ska hon ha svar. Inte det lättaste, jag har ju ingen koll på hur precis alla djur låter :-)

M har fått två fina vinteroveraller så de kommer ju användas. Men jag funderar skarpt på att köpa vinterjacka med tillhörande byxor, då overall-påklädning framkallar hysteriska utbrott hos lilla och kraftiga svettningar på mej :crazy: Känns oxå smidigare med jacka att bara ta av i affärer eller i bilen. Ska höra lite med förskolan vad de föredrar oxå.

Jag har nu jobbat i 3 veckor och M klarat av 2 riktiga förskole-veckor. Fram tills för några dagar sedan gick allt kanon med lämningar, mat, hämtningar osv.
Nu sista dagarna har hon varit ledsen vid lämningarna och fortsatt ledsen fram och tillbaka under dagarna på dagis. Igår slutade jag facktist två timmar tidigare pga detta......
EXTREMT mammig nu. Ingen annan duger, inte ens för kortare stunder.
Förstår att detta är ngn period nu, som många går igenom. Men trots jag/vi vet det, så är det tufft, riktigt tufft.....Men, bara att hänga i och ta dagarna som de kommer. Mkt nytt nu för oss alla, stora omställningar och nya rutiner man ska få till.

Vad har era för skor just nu? Här varvar vi med gummistövlar och vanliga joggingskor. Mest skorna så länge vädret tillåter. Stövlarna passar bra men M gillar inte att gå i som.
Skulle vilja få tag i ett par höstskor, sådär lite lagom varma. Men så svårt med storlekarna, inte ett enda märke har ju samma mått. Men foten är avritad så jakten kan börjar ja. Ska köpa en mätsticka oxå, bra att ha hemma :-)

*delvis knappen*
Är det några av.er som har instagram?

@snyggve, jag lackade ur på facebook och så kommer jag inte ihåg mitt lösen, därför jag inte spelat på ett tag:( Funkar ju inte med mailpåminnelse heller:( (så det är inte att jag dissar dig;))

@snyggve, jag lackade ur på facebook och så kommer jag inte ihåg mitt lösen, därför jag inte spelat på ett tag:( Funkar ju inte med mailpåminnelse heller:( (så det är inte att jag dissar dig;))

Haha, helt okej :D Det var många som inte spelade på några dagar så det var inte bara du som hade problem tror jag.

Jag har nu jobbat i 3 veckor och M klarat av 2 riktiga förskole-veckor. Fram tills för några dagar sedan gick allt kanon med lämningar, mat, hämtningar osv.
Nu sista dagarna har hon varit ledsen vid lämningarna och fortsatt ledsen fram och tillbaka under dagarna på dagis. Igår slutade jag facktist två timmar tidigare pga detta......
EXTREMT mammig nu. Ingen annan duger, inte ens för kortare stunder.
Förstår att detta är ngn period nu, som många går igenom. Men trots jag/vi vet det, så är det tufft, riktigt tufft.....Men, bara att hänga i och ta dagarna som de kommer. Mkt nytt nu för oss alla, stora omställningar och nya rutiner man ska få till.

Usch vad jobbigt :( Dock inte helt ovanligt vid dagisstart. Det är inte så konstigt att de blir mammiga eller pappiga när de plötsligt är ifrån en så mycket jämfört med tidigare. Men som du skriver själv så går det över! Har du bara förtroende för personalen så kommer M också få det, tids nog. Hoppas det vänder snart!!

Vad har era för skor just nu? Här varvar vi med gummistövlar och vanliga joggingskor. Mest skorna så länge vädret tillåter. Stövlarna passar bra men M gillar inte att gå i som.
Skulle vilja få tag i ett par höstskor, sådär lite lagom varma. Men så svårt med storlekarna, inte ett enda märke har ju samma mått. Men foten är avritad så jakten kan börjar ja. Ska köpa en mätsticka oxå, bra att ha hemma :-)

Vi kör också på gympadojjor och stövlar. Just nu har J nån mittemellanstorlek, så höstskor finns inte. Han får helt enkelt ha stövlar, sen raggsockor + stövlar och sen vinterskorna :crazy:

KL
Har glömt att berätta att jag är med i en vikttävling! Vi är ca 10 st som under 12 v tävlar om vem som procentuellt går ner mest i vikt. Skitkul :) Väldigt peppande, vi mäter och väger oss varje vecka och får böta om vi gått upp :angel: Vinnaren får 1500:-.

Allt som allt har jag gått ner 32 kg, börjar se slutet på tunneln. Dock bara 2-3 kg sen tävlingen började.

Usch vad jobbigt :( Dock inte helt ovanligt vid dagisstart. Det är inte så konstigt att de blir mammiga eller pappiga när de plötsligt är ifrån en så mycket jämfört med tidigare. Men som du skriver själv så går det över! Har du bara förtroende för personalen så kommer M också få det, tids nog. Hoppas det vänder snart!!

Vi kör också på gympadojjor och stövlar. Just nu har J nån mittemellanstorlek, så höstskor finns inte. Han får helt enkelt ha stövlar, sen raggsockor + stövlar och sen vinterskorna :crazy:

.

""Ta i trä"" men igår och idag har det gått MKT bättre. Igår var hon ledsen vid lämning men dagen hade gått bra, orkade med hela fm utan att sova, så vid vilan sov hon 1, 5 h. Hade även ätit riktigt bra.
Idag var hon bara lite ledsen vid lämning, ätit och sovit bra, och pigg här hemma ändå tills säng-dax.
Ja oj oj oj, personalen är HELT UNDERBARA :love: Jag har ju ingen tidigare erfarenhet av förskola och personal så har ju inget att jämföra med. Men alla är så fina, så bra med barnen, lokalerna och utegården är kanon!! Så ja, nu hoppas jag vi går mot en gladare period. Klart att det kommer fler sådana här perioder det förstår jag ju, men skönt om det är över redan för denna gången.

Samma här, M är oxå sådär mittemellan två storlekar. Men igår fick mamma tag i ett par fina kängor i goretex, halvhöga i skaftet, så de provade vi idag och de var bra. Så de får hon ha nu tills riktiga kylan kommer.

Vad roligt med tävlingen!!!! Du är så himla duktig! Och jösses, vadå bara 2-3 kg? Om jag gick ner det skulle jag känna mej som väldens duktigaste.....!!!! Har du några tips?? De sista kilona på mej sitter som berget! Har aldrig tidigare haft svårt att gå ner så känns som jag kört fast här nu.

Vad roligt med tävlingen!!!! Du är så himla duktig! Och jösses, vadå bara 2-3 kg? Om jag gick ner det skulle jag känna mej som väldens duktigaste.....!!!! Har du några tips?? De sista kilona på mej sitter som berget! Har aldrig tidigare haft svårt att gå ner så känns som jag kört fast här nu.

Ja, det är riktigt roligt! :) Jag har nu 8,5 kg kvar innan jag är nöjd och får remiss till hängbuksoperation (man måste älska namnet... :cool:).

Jag har knappt rört mig allt pga tidsbrist, men ändå gått ner 0,5-1 kg per vecka. Jag äter 6 ggr om dagen för att hålla igång förbränningen hela tiden, och äter 1200-1400 kcal/dag. Finns ett jättebra kaloriräknarprogram till smartphones, ShapeUp heter det. Vägde och räknade varenda smula jag stoppade i mig i början, men nu känner jag mig så pass säker att klarar mig utan det. Dricker även 1,5-2 l vatten om dagen, det håller också igång förbränningen.

Har du några mammakilon kvar?

KL

Alexander går också men håller helst i handen, då kan ha gå fortare :grin: Han gör sig förstådd med massa ljud, jag vet inte om jag skulle sträcka mig så långt som att kalla det ord men...man fattar vad han menar.

Vi har haft en liten stökfas på natten men det verkar ha gått över nu, har fått flytta tillbaka spjälsängen till vår huvudända så verkar han lugnare och känner sig inte så ensam (den stod nån meter bort förut).

Han äter en del själv men det går inte så bra och han vill ofta ha hjälp. Han ska börja förskola efter nyår, nu pusslar vi lite med jobb och sånt. Försöker komma iväg till öppna förskolan om vi har möjlighet.

Han vill helst ha kalsonger om han får välja. Det går bra vissa dagar och andra blir det mycket tvätt :p Jag lägger in mitt veto när vi ska bort, då blir det alltid blöja. Även ibland annars när jag är trött :o Jag har bunkrat med vinterkläder på tradera. En bävernylonoverall för 5 spänn sist. Jag tänker att det är bra att ha extra. Annars har vi mest skalkläder med tröja under nu men de är egentligen för små, måste fixa det. Han har fått alla tänder utom kindtänderna längst bak tror jag, det är lite svårt att se. Har 86/92 i kläder och typ 23 eller nåt i skor tror jag.

Ja det var väl det hela :)

Nu har Elis gått tre dagar på dagis. Han är ledsen när jag lämnar honom men sen går det finfint. Dom har tom lyckats få honom att somna i sovsalen:eek:. Damn, they are good!

Angående vinterkläder så hittade jag en overall på rea för ett par veckor sedan så då slog jag till. Tänkte satsa på ett ställ med thermobyxor och jacka också, så har man ett ombyte samt att det ju är smidigt att bara ha jacka ibland, som någon skrev i tråden.

Just nu har han skaljacka/fleecejacka/stickad tröja beroende på väder och vind, eller regnkläder så klart. På fötterna har han antingen ofodrade gummistövlar eller mina gamla skor sen jag var barn, ser ut lite som bowlingskor. Skitsnygga. Har även hittat ett par fodrade skinnstövlar sen jag var barn som kan ha när det blir något kallare.

Elis går väldigt mycket och stadigt, klättrar dessutom på allt. Han äter gärna med händerna men sked reder han inte riktigt ut. Däremot håller han gärna skeden i ena handen och äter med den andra... Han använder storlek 74/80/86 lite beroende på märke och 21 i skostorlek.

Ikväll sa han sitt första riktiga ord (efter "mama", "dada", "dä", som han upprepar maniskt helt utan mening). Han hade ganska svårt att somna ikväll och när han för ungefär 500 gången satte sig upp så viskade jag till honom "lägg dig ner". Då spände han blicken i mig, fyrade av sitt största leende och svarade "NÄ!". När jag inssisterade kom det några mindre övertygande "nä" innan han faktiskt gav upp och la sig ner. Underbara unge!

Denna veckan är min första vecka på 80%, jag har jobbat över 6 timmar so far och det blir nog ett par timmar till imorgon. Great success!

KL

Det går verkligen jättefort nu:crazy: Känns som om Cilia vaknar upp och har lärt sig minst en ny sak varje dag.
På dagis går det bättre och bättre. Hon blir inte ledsen längre när man lämnar henne, utan hon kryper upp i någon pedagogs knä och vinkar hejdå med ett litet finurligt leende.
Enligt dagispersonalen så äter hon som en häst, vilket hon gör hemma också.
Ändå så är hon smal. Antar att hon gör av med en hel del nu när hon går (springer:grin:) mycket.
Och hon har börjat säga ifrån till de andra barnen om hon inte vill.

Hon säger fortfarande inte mer än ett par ord, men hon vet vad hon vill, den lilla räkan.
I morse kom där ett nytt "ord". Vår hund är en av södra Sveriges pipigaste hundar.
När vi äter får han inte vara i köket, för han bara tigger. Han får gå ut i hallen då, och ofta ligger han i korgen och piper/gnäller.
Det händer minst en gång om dagen att man ryter "tyst" åt honom. I morse var det likadant.
Han började pipa och jag och Thea sa åt honom att vara tyst. Cilia, som hade klättrat upp på min stol med en gaffel i högsta hugg, pekade på hunden med gaffeln och sa lite bestämt "dys!".
Tolkar det som att hon sa åt hunden att vara tyst:D.

Det är inte klokt egentligen. Jag tycker att de lär sig nya saker varje dag!

L vill göra allt som vi gör: han vill hyvla ost, skära bröd, bre smörgasar, hälla i mjök osv osv... :eek:

Häromdagen fick han tag pa min nyckel och travade genast ivög till dörren och försökte stoppa in den i nyckelhalet.

Pratar gör han fortfarande inte (förutom mamma och pappa), men han använder lfe roch fler tecken. Favoriterna just nu är "var?" (som används om allt som inte syns längre) och "mer!" (ffa om mat, men öven om han vill gung mer osv). Kul.

Han ska bli storebror i maj om allt gar som det ska.

Grattis!! Hoppas graviditeten går bra och att du får må bra :) Det är tufft att vara gravid när man redan har en liten, men värt det sen när man ser hur roligt de har det tillsammans :love:

Snart är det jul!!

Första julen som de är riktigt medvetna om, jag tycker det ska bli jättespännande och vill fixa superjul (utan att ta ut mig i onödan).

Farmor ska fixa adventskalender, men jag har tingat ett par paket i alla fall (adventsljus i första paketet t ex). Hon vill trädjur till bondgården i en seie som han redan har en del djur i så det blir typ ett dlur om dagen (inte varje dag, då går farmor bankrutt!) och sedan bara något litet på julafton. Tror jag blir bra. Mina föräldrar kommer antagligen över jul så det blir tillräckligt med paket på julafton för en liten kille.

Av oss ska han få en kälke. Sedan hade jag tänkt att han skulle få ryggsäck och matsäcksutrustning (drickflaska och lämpliga burkar) men nu har han fått plats i lekgruppen redan fr.o.m. november antagligen, så det måste jag köpa tidigare. Han ska få den här:
8806068486174.jpg

Sedan ska vi nog på Luciafirande med svenska skolan. Och baka pepparkakor måste vi förstås göra. Eller andra kakor, kanske lite nyttigare...

Vad har ni för planer?

Men grattis!!! Hoppas att allt går bra:).

Julafton har vi planerat att fira hos sambons son och hans tjej. De ville helst vara hemma eftersom de kommer att ha en knappt två månader gammal bebis då.
Och det blir både hans syskon och pappa+ mig och hennes syster+ pojkvän, mormor och föräldrar med respektive.
Juldagen ska vi spendera hos pappa med mina syskon och sen ska vi hinna med att träffa sambons mamma och mina morföräldrar också.

Tycker också att det ska bli jättespännande med denna julen.

Just nu går vi lite och väntar på att sambon ska bli farfar. De har BF den 7 november :bump:
Och min tjejkompis har BF den 26 oktober :banana:
Det är nästan så man känner suget efter en till;)

Någon mer med en ett-och-ett-halvt-åring (snart) som KAN SJÄLV. Precis allt och därtill bryter ihop totalt om det inte funkar eller han inte får som han vill.

Vi har minst trettio sammanbrott om dagen för närvarande. De vanligaste orsakerna är:
- det arma barnet får inte gå in i kylskåpet
- inte heller äta kex till kvällsmat
- inte ens rulla ut hela toapappersrullen (man kan dock passa på medan mamma tvättar håret, då hinner hon inte ingripa)
- måste borsta tänderna i alla fall en liten stund
- får inte leka ute själv när den elaka, ogynnsamma modern måste gå på toa eller gå ner i källaren.
- får inte använda datorn på egen hand, speciellt inte min jobbdator
- får ej sitta på matbordet

I övrigt säger han högt och tydligt "nää!" eller "neeeiiin!" (lite olika) och skakar på huvudet. Speciellt vid frågan: "vill du åka lite i barnvagnen?" (ställd på byfest, jättespännande!) eller "har du lekt klart så att vi kan gå hem?" Det finns vissa frågor som man inte ska ställa. Rymmer i ett, helst på parkeringsplatser (hög stressfaktor), älskar att städa: dammsuga, torka, sopa, plocka in i diskmaskinen etc. Brer macka själv, häller upp mjölk i glas (det får han dock bara göra med pappa, mina nerver fixar inte det), älskar nycklar...

Någon mer med en ett-och-ett-halvt-åring (snart) som KAN SJÄLV. Precis allt och därtill bryter ihop totalt om det inte funkar eller han inte får som han vill.

Vi har minst trettio sammanbrott om dagen för närvarande. De vanligaste orsakerna är:
- det arma barnet får inte gå in i kylskåpet
- inte heller äta kex till kvällsmat
- inte ens rulla ut hela toapappersrullen (man kan dock passa på medan mamma tvättar håret, då hinner hon inte ingripa)
- måste borsta tänderna i alla fall en liten stund
- får inte leka ute själv när den elaka, ogynnsamma modern måste gå på toa eller gå ner i källaren.
- får inte använda datorn på egen hand, speciellt inte min jobbdator
- får ej sitta på matbordet

I övrigt säger han högt och tydligt "nää!" eller "neeeiiin!" (lite olika) och skakar på huvudet. Speciellt vid frågan: "vill du åka lite i barnvagnen?" (ställd på byfest, jättespännande!) eller "har du lekt klart så att vi kan gå hem?" Det finns vissa frågor som man inte ska ställa. Rymmer i ett, helst på parkeringsplatser (hög stressfaktor), älskar att städa: dammsuga, torka, sopa, plocka in i diskmaskinen etc. Brer macka själv, häller upp mjölk i glas (det får han dock bara göra med pappa, mina nerver fixar inte det), älskar nycklar...

Min är iof "bara" drygt året men "kan själv" har etablerats rejält! Han har även lyckats briljera med väldigt tydligt "NÄ!" vid några tillfällen, annars är det mest; kasta sig handlöst, raklång på golvet, dunka huvudet i golvet och storskrika. Jippie.

Förutom vid samma tillfällen som din son så när han inte får:
- vara I diskmaskinen
- riva sunder sin mors böcker
- dra ut alla kläder ur våra byråar
- klättra på kaminen (när det är brännhet)
- banka på tv:n

Annars flyter det på. Han stortrivs på förskolan och piper bara lite grann när jag lämnar, knappt lönt. Bryr sig inte så mycket när jag ska hämta honom utan leker gärna vidare. Han växlar mellan att sova gott hela nätterna och drabbas av nattskräck, har inte fått någon riktig ordning på det. Äter överlag bra, det handlar mer om hans myror i benen än brist på aptit när han inte har lust att äta. Han älskar sin farmor mer än mor och far för tillfället. För ett par dagar sedan skulle hon gå ut och gå en promenad med honom. När vi hade klätt på honom och jag tar honom i famnen för att hon ska klä på sig bröt han ihop fullständigt. Han var ju rädd att han inte skulle få följa med henne. Tack så hjärligt för den.

Åh, vad jag känner igen det!!!
Är också en elaking, Cilia får inte heller göra de saker som Elis och Leander inte får.
Plus att hon får inte:
*dra katten i svansen
*stå upp på köksstolarna
*bada i hundens vattenskål
*dricka ur hundens vattenskål
*klättra upp på toan och spola 500 gånger
*klättra i bokhyllan
*hänga i torkställningen till tvätten
*dra hunden/katten i pälsen

Säger man till henne, så kastar hon sig på golvet med ett "Neeeej, nä, nä, nä!"

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 165
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar