Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Äta är han riktigt duktig på, spiller knappt alls vissa dagar och äter alltid själv med sked. Andra dagar hamnar både mat och tallrik (i skärvor...) på golvet...

Heja! Jag ser fram emot att Elis kan äta själv. Om maten går att dela i bitar lägger vi den framför honom så han äter med händerna. Men att ställa en tallrik med mat framför honom, det går INTE! Då finns det ingen tallrik med mat kvar på bordet...

Men han är ju bara en lite skiten så det kommer väll. Han lär ju få träning på förskolan ;).

KL

Här är det svårt med maten, är så i perioder, varannan månad bra, nästa mindre bra osv. Det är inte det att hon inte äter, för det gör hon, men hon äter lite.
Vägde 7,7 kg vid tio månader. Dock tog öroninflammationen precis innan hårt så 7,7 var när hon återhämtat sig, och det var snabb uppgång i vikt :)

Hon är inte kräsen, smakar på all våran mat men gillar inte potatis eller "stora bitar". Så största delen av maten är burkmat. Provat ngra ett års burkar, ngra fungerar, andra inte.

Nu när pappan har semester så har tiderna glidit lite, men såhär såg dagarna ut innan semestern.

7-8:00 Barngröt. Gör på 3,5 matskedar pulver (hel port är på 4,5). Ibland äter hon upp, ibland inte. 1 matsked olja blandas i gröten. Vatten att dricka. Fruktpure eller youghurt till efterrätt.

9-10:00 Lite youghurt med en halv smörgås. (om hon vill ha annars blir lunchen runt 12 tiden).

12:30-13:00 Lunch. 1/2-1 barnmatsburk med olja i. Fruktpure eller färsk frukt till efterrätt.

15:00 Lite mellanmål om hon är sugen, annars hoppar vi och tar middagen tidigare. Fruktsmoothie, youghurt, smörgås, vi tar det som finns hemma eller är smidigast beroende på vart vi är/vad vi gör.

17:00 Middag. Som lunch fast lite mindre och ingen efterrätt (blir svårt med kvällsgröten annars, men hon behöver ändå ett riktigt mål mat denna tid).

19 tiden ngn gång är det gröt igen, med olja i. Lite efterrätt av ngt slag.

BVC tycker rutinerna ser bra ut, hämtat upp sin viktkurva fint och har fram till 10 mån legat över medel på längd. Vid 10 mån hamnade hon mitt på medel. Pigg, glad, och ENERGISK så antar hon bara är en liten och nätt dam :)

Sover helt fantastisk sista tiden. Ofta 12 timmar/natt.
Fram till nyligen sov hon ngn timma runt tio tiden på fm sen en stund vid 14-15 men i flera dagar har hon totalt struntat i em-vilan. Hon drar även mer och mer på fm-vilan så den hamnar runt lunchtid, så det verkar som hon ordnar detta med en lite längre vila/dag själv.

Babblar konstant, även i sömnen. Hennes pappa och jag tjöt av skratt natt till igår då hon låg och skällde, vovv vooov vov vov :rofl:

Bara för ngra dagar sedan satt jag i soffan och studerade M som var fullt upptagen med att leka på golvet. Konstaterade att det var ett litet barn som lekte, ingen bebis :confused::eek: Nästa fredag är hon ett år...

Vi har oxå varit på semester i ngra dagar. Resan dit (ca 25 mil) sov hon mestadels. Hemåt var lite kinkigt, men det förstår jag! Jag ville bara skrika rakt ut då det gick så långsamt så att M bara kinkade lite är ju ett mindre mirakel :)

knappis

En annan sak, det roligaste som finns i hela världen tycker Nils är Babblarna på Youtube. Hur trist livet än är så blir han glad när vi kör igång den så den rekommenderas varmt!

Haha samma här! Hade inte en aning om vad Babblarna var tills för ngn vecka sedan. Visade M och nu undrar jag nästan om det var ett stort misstag. Så fort hon ser min mobil så ylar hon och gör dans-rörelser :)

Hennes syskon har lärt henne att varje gång man druckit så ska man säga "aahh". En period så sa hon "aahh" efter varje klunk hon tog. Numer nöjer hon sig med att säga det efter hon druckit färdigt.

Så gör M oxå. Hennes far och mormor som lärt. När vi är borta och hon gör så, så viker sej folk av skratt. Fick en halv restaurang att fnissa på semestern :o

En annan sak.... Om vi frågar henne hur pappa låter när han sover så lutar hon huvudet bakåt och gör snark-ljud :D Gissa om hennes far är nöjd! Men alla andra tycker det är hysterisk roligt iaf :)

KL

Kom på att jag inte vart inne här och läst på evigheter men det var kul att få lite uppdatering.

Hemma ho oss är det fullt upp Milliam har gått sen han var 9½ mån ungefär så det går undan ibland minsann. Han daddar väldigt mycket men vi kan inte tyda många ord än. Hej och mamma låter det som att han säger ibland.

Nu när jag jobbar är han otroligt mammig när jag kommer hem på em eller kvällen. På dagarna är han nästan alltid nöjd och lättroad. Men han har ett jäkla humör och blir precis vansinnig när han inte får som han vill. Känns som att det är stooor risk för att han ska bli bortskämd, det händer då och då att han får behålla saker för att man inte vill lyssna på hans gallskrik :o

I övrigt längtar jag till den 1/8 då vi får vårt hus, det går bra att bo hos svärföräldrarna men nu vill man komma dit så man kan fixa iordning och få ett eget hem igen.

Vad skönt att flytta till ert eget hus! Har säkert missat det i tråden men har ni köpt nytt eller renoverat?

Nils är också jättemammig när jag kommer hem men på strålande humör på dagarna.

kl

Här är en som slutat nattamma! :banana:

I natt var tredje natten som Nils sov i sin egen säng på sitt rum och utan att amma. Han sov från 20.30-06.30 med bara två uppvak, kl 01.30 och 03.30 då han fick lite vatten och somnade om med nappflaskan fortfarande kvar i munnen.

Det har verkligen gått över förväntan, så skönt att slippa ha en unge klistrad vid bröstet större delen av natten och att slippa känna att jag inte kan vara borta från honom på kvällar och nätter.

Jag är säkert sist ut med att sluta men jag har känt mig elak som velat ta ifrån honom det här... Men till sist kände jag att det fick räcka. Det gick liksom inte mot att han ammade färre gånger per natt, snarare fler. Han har inte varit ledsen alls utan somnat om nästan direkt alla tre nätterna efter att ha druckit lite vatten.

Vad härligt för er!

Jag tror att det är precis så som du skriver, att man måste bli "färdig till det själv" för att orka sluta amma. Eller hur man nu ska uttrycka det. Det är först när man är tillräckligt trött på situationen som man är motiverad till att (ev) utstå en förändring. Nu gick det ju himlans smidigt för er, er son var tydligen också mogen för det. Jag menar, nöjer han sig med att dricka vatten och sedan somna om var det ju knappast så att han "behövde" amningen utan det var nog bara en trevlig vana han inte ville sluta med på eget bevåg.

*kl*

Nu var det ett bra tag sedan jag uppdaterade igen, känns som dagarna flyger förbi!

Här tränar vi mest på att gå hand i hand alternativt bära E hela dagarna, hon vill inte vara utan kroppskontakt en enda sekund, phew!

Hon kan stå utan stöd och ta några enstaka steg men balansen finns inte riktigt där än.. Vilket är lite konstigt, för klättra och klänga på soffor/stolar/bord/sängar och diverse akrobatiska krumbukter går utmärkt ;)

Vi var på 1-årskontroll för några veckor sedan och vägde in på 9260 g, 74 cm lång och 44 cm i mössmått :)

Lite frågor till er!

- Vad sysselsätter ni era barn med om dagarna?
Vi går mest runt och tittar på saker, är ute och gungar, gräver, plockar blommor/skalbaggar/hallon/pinnar/svamp (badar i poolen vid varmt väder stooor favorit) läser böcker, "leker" med leksaker, spelar piano och försöker fixa vardagliga sysslor så gott det går. Men det känns lite.. enformigt? Kanske inte bekommer så små barn dock?

- Hur mycket, när och hur sover barnen? Har ni regelbundna "rutiner" på sömnen?
E somnar oftast mellan kl 19:30-23 och sover till 7-9 på morgonen.. sen en tupplur under dagen, somnar någongång mellan kl 11-15 och sover 1-2,5 h.
Hon vägrar sova i sin säng, det är bara hennes mormor och moster som lyckas söva henne där ibland och då sover hon någon timme innan hon vaknar helt hysterisk så man får plocka upp henne. Vi har väl gett upp lite och låter henne sova i vår säng alt. gästsängen, men det blir lite jobbigt att hålla koll så hon inte ramlar ner då (hon kan sova ensam men verkar ha något emot sin spjälsäng) Tips?!

- Vad ger ni till frukost och mellanmål? Vad har ni för mattider på ett ungefär? Äter barnen själva?
Här känner jag att inspirationen inte är på topp precis ;) Det blir mest gröt, gröt och gröt till frukost.. En macka eller frukt till mellanmål.

- Vad har ni för vagn nu?
Jag funderar på att skaffa en till, lite smidigare att ha i bilen men ska man ha en vagn-vagn då eller en sulky? Vi har en Emmaljunga CityCross som är väldigt bra men lite otymplig ibland..

Och sist men inte minst - Är det någon som sitter inne med supertips mot åksjuka småttigar?
Om vi har tur kan vi åka 15-20 min på landsväg innan hon mår dåligt, ibland kommer vi inte ens in till stan (10 min med bil) innan hon kräks...rondeller är opraktiska i detta fall!

Kram på er!

Oj, det blev långt det där men jag måste nog skriva lite till nu när jag ändå sitter här ;)

Hur ser det ut med föräldraledighet/jobb/studier för alla? Är det några små som har börjat/ska börja på förskola än?

E har ju varit hemma med sin pappa sen i februari men nu i september ska vi bytas av igen, så jag planerar att jobba 25% förlagt på kväll/natt/helg under hösten. Vet fortfarande inte hur länge vi ska vara hemma med skruttan, jag satt och läste om de olika förskolorna här i området men jag får nästan panik bara av att tänka på det. Varför det är så jobbigt för mig vet jag inte, men det känns lite som att det är "över" på något sätt då? Med bebistiden, ledigheten, mm. Jag har nog lite vånda för att återvända "på riktigt" till mitt jobb med, det känns som enda anledningen att jag går dit är inkomsten och vissa av mina fina kollegor! Men i övrigt har jag ingen glädje eller motivation kring det :(
Usch, det är inte likt mig så jag vet inte hur jag ska hantera det..

Elis sysselsätter sig bra. Han leker med allt han ser, sparkar boll, kryper omkring, klättrar. Han och hans pappa gör inget speciellt på dagarna. Det är inte så att de bara sitter hemma och glor, men de gör ignet speciellt för Elis skull. Annat är på öppna förskolan och umgås med andra vänner som barn, typ. Jag tror inte det bekommer så här små barn, världen är tillräckligt spännande som den är och dom har ju så mycket att lära sig/träna på!

Elis sover normalt ca 10-12 timmar på natten och 1-2 timmar efter middag. Så ja, det är regelbundet. Inga spjälsängstips tyvärr....

- Vad ger ni till frukost och mellanmål? Vad har ni för mattider på ett ungefär? Äter barnen själva?
Kopierar tidigare svar, ser fortfarande ut så här när han är 11 månader:
08.00 En portion barngröt
12.00 Lagad mat, motsvarar ungefär 1 barnmatsburk. Frukt eller bär till efterätt, allt från en jordgubbe till en hel banan.
15.00 Fika Yoghurt, frukt eller smörgås.
18.00 Som på middagen.
20.00 Kvällsvälling

Ibland ytterligare en flaska välling om han vaknar tidigt på morgonen.
Han äter bär/frukt/smörgås och annan plockmat själv. Bestick vänder han mest upp och ner och använder han händerna till kladdig mat så bara kladdar han för glatta livet i stället för att äta ;).

Vi har också en Emmaljunga CC. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra. Än så länge sover ju Elis middag i barnvangnen. Så om vi köper en sulky måste vi ändå använda den vi har nu så fort han ska sova. Å andra sidan kommer man ju någongång vilja ha en lättare och behändigare sulky och då kan man ju lika gärna köpa en nu.

Hur ser det ut med föräldraledighet/jobb/studier för alla? Är det några små som har börjat/ska börja på förskola än?
Jag har ju jobbat sedan i mars och trivs bra. Elis ska börja skolas in på förskola 9/9. Vi ska då gå ner till 80% båda två :banana:. Jag känner inte alls igen mig i din situation så jag kan inte komma med några råd, tyvärr. Jag är mest glad över att bebis-tiden snart är över :angel:.

Vi går mest runt och tittar på saker, är ute och gungar, gräver, plockar blommor/skalbaggar/hallon/pinnar/svamp (badar i poolen vid varmt väder stooor favorit) läser böcker, "leker" med leksaker, spelar piano och försöker fixa vardagliga sysslor så gott det går. Men det känns lite.. enformigt? Kanske inte bekommer så små barn dock?

Vi var förutseende nog att skaffa en storebror till J, så de roar varandra rätt bra :D Annars leker vi med allt möjligt, han gillar att hjälpa till med matlagningen, leka i sandlådan, gå till lekplatsen 50 m bort. Nu är ju deras pappa ledig så de hittar på rätt mycket - åker till Jkpg och shoppar, badar, hälsar på vänner, sover borta (!!!). Men jag tror inte att så små barn egentligen kräver så värst mycket...

E somnar oftast mellan kl 19:30-23 och sover till 7-9 på morgonen.. sen en tupplur under dagen, somnar någongång mellan kl 11-15 och sover 1-2,5 h.
Hon vägrar sova i sin säng, det är bara hennes mormor och moster som lyckas söva henne där ibland och då sover hon någon timme innan hon vaknar helt hysterisk så man får plocka upp henne. Vi har väl gett upp lite och låter henne sova i vår säng alt. gästsängen, men det blir lite jobbigt att hålla koll så hon inte ramlar ner då (hon kan sova ensam men verkar ha något emot sin spjälsäng) Tips?!

Häromdagen somnade J SITTANDES på skötbordet, vid 18. :D Men i 11 fall av 10 somnar han mellan 20-20.30 och vaknar som regel mellan 6-7.30. Vi försöker med ett sovpass om dagen, efter lunch, eftersom han blir rätt svårsövd annars. Då får han sova så länge han vill. Dagtid sover han i sin spjälsäng i vardagsrummet (med snuttefilt) och på nätterna i sin spjälsäng i sovrummet (med snuttekanin). Om ni är rädda för att E ska ramla ur sängen så skaffa en sån där grind man kan sätta på sängkanten?

Här känner jag att inspirationen inte är på topp precis ;) Det blir mest gröt, gröt och gröt till frukost.. En macka eller frukt till mellanmål.

Väldigt flytande mattider när deras pappa är ledig..... Jag försöker styra upp det så det blir ungefär (välling när han vaknar), frukost vid 8, lunch vid 12, mellanmål vid 15, middag vid 17 och kvällsmat vid 19. Men det går sådär nu när jag jobbar. Till frukost blir det smörgås, till mellanmål blir det oftast frukt. J äter själv, oftast med sked men med god hjälp av nävarna!
Jag funderar på att skaffa en till, lite smidigare att ha i bilen men ska man ha en vagn-vagn då eller en sulky? Vi har en Emmaljunga CityCross som är väldigt bra men lite otymplig ibland..

Vi har fortsatt med tvillingvagnen, eftersom den är så smidig att fylla med saker :angel: Har en sulky med fullt liggläge, men den är knappt använd.

Och sist men inte minst - Är det någon som sitter inne med supertips mot åksjuka småttigar?
Om vi har tur kan vi åka 15-20 min på landsväg innan hon mår dåligt, ibland kommer vi inte ens in till stan (10 min med bil) innan hon kräks...rondeller är opraktiska i detta fall!

Har inga tips eftersom vi har haft tur med båda, men lider med er!!

Jag jobbar 2-5 nätter/vecka nu över sommaren, sambon är helt ledig. 15/8 börjar inskolningen och 20/8 börjar skolan för min del :eek::bump: Både vi och barnen längtar efter dagis, för jag älskar personalen vi har :love:

Kram på er!

Så roligt med en liten uppdatering från er :)
Kör svar/liten uppdatering från oss.

Vi gör nog ungefär samma som ni om dagarna. Ute är vi större delen av dagen. Inne går endast att vara på fm, sedan tröttnar vi båda två och är ute resten av dagen. Gungar, kryper på gräsmattan, undersöker ALLT :) Hon är väldigt duktig på att sysselsätta sej själv långa stunder. T ex bläddrar i böcker, det är bland det bästa som finns. Eller bara sitta och plocka gräs och lägga i en hög :)
Tror att så länge de får vara ute lite och undersöka så räcker det gott och väl :) Tillräckligt mkt nya intyck blir det ju ändå varje dag :)

Nu när sambon börjat jobba efter semestern igen börjar sovtiderna bli som tidigare. Somnar runt 19:30-20:30. Somnar i våran säng med ngn av oss bredvid, sedan lyfts hon över till sin säng, och vi kan mysa framför tv:n och prata om dagen.
Har tyvärr inga bra tips att komma med. Läggningarna går oftast snabbt, så vi har inte tagit tag i att hon ska nattas i sin säng direkt.

Ja mat ja....föda över huvud taget :crazy: M har nu sedan en månad tillbaka varit jätte svår. Erbjuder henne var 3:e timma, eller då jag märker att hon verkar sugen.
Äter när hon är riktigt hungrig. Lunchen brukar gå ner bra, och em mellanmål. Annars blir hon arg/ledsen, slår bort skeden, gapar inte. Plockmat går bättre men svårt att få i sej tillräckligt.
Pigg och glad för övrigt, så bvc sa vi ska bara ta det lugnt. Hon är en smal men "lång" tjej.
Vägde 8050 ngra dagar innan sin ett års dag, och var 74,5 cm lång. Ska på ett års kontroll snart så får se hur det ser ut då.

Vi har en Emmaljunga Edge duo kombi. Den vi haft hela tiden. Trivs bra, men när man bara ska iväg och handla lite fort, eller som på semestern, så är den stor och tung. Har kikat på lite olika sittvagnar, men det kommer nog sluta med en Emmaljunga scooter eller en scooter S.

Vad tråkigt att hon blir åksjuk!! Ingen aning om vad man kan tänkas hitta på. Hoppas ni finner ngn lösning!!!

M börjar skolas in på förskolan nu 27/8. Känns sådär, känns väldigt tidigt. Men oh andra sidan så kommer hon inte gå många timmar i veckan, och jag tror/hoppas det kommer gå bra.
Förstår dina känslor helt och hållet!! Känns som att nu är den mysiga bebis-tiden över, nu ska det bara jobbas.....Känns riktigt tungt ärligt talat. Men jag tror det kommer bli mkt bättre än vad man kan föreställa sej just nu :)

Och sen en liten "fråga" till er alla:
Hur mkt bus kan de hitta på egentligen?? Vart får de allt ifrån? Jag som tycker att hon fortfarande är pytteliten börjar inse att hon facktist är över året nu. Hihi mer än en gång jag ligger rak lång och skrattar så jag gråter varje dag :rofl:

Vad skönt att flytta till ert eget hus! Har säkert missat det i tråden men har ni köpt nytt eller renoverat?

Nils är också jättemammig när jag kommer hem men på strålande humör på dagarna.

kl

Här är en som slutat nattamma! :banana:

I natt var tredje natten som Nils sov i sin egen säng på sitt rum och utan att amma. Han sov från 20.30-06.30 med bara två uppvak, kl 01.30 och 03.30 då han fick lite vatten och somnade om med nappflaskan fortfarande kvar i munnen.

Det har verkligen gått över förväntan, så skönt att slippa ha en unge klistrad vid bröstet större delen av natten och att slippa känna att jag inte kan vara borta från honom på kvällar och nätter.

Jag är säkert sist ut med att sluta men jag har känt mig elak som velat ta ifrån honom det här... Men till sist kände jag att det fick räcka. Det gick liksom inte mot att han ammade färre gånger per natt, snarare fler. Han har inte varit ledsen alls utan somnat om nästan direkt alla tre nätterna efter att ha druckit lite vatten.

Vad skönt att det gick så smidigt till slut :) Att ni båda kände er riktigt färdiga :)
Vi slutade kvälls-amma 9/7. Då hade vi bara ammat 1 gång/dygn en längre tid. Varför vi slutade var för att M var så trött tre kvällar i rad, att hon somnade på sin pappas bröst i soffan. Och inte vaknade hon när vi bar in henne så det bara blev så. Skönt, men aningens snopet oxå.

Vi bygger med klossar, klättrar i soffan och fåtöljen, går på gräsmattan, klättrar i grusbunken, gungar, badar vid fint väder, spelar piano och liknande.

Runt 18.30 byter vi blöja, tar på pyjamas och gör välling.
Sen dricker hon vällingen i vår säng med mig eller sambon liggandes bredvid.
Sen borstar vi tänderna och lägger henne.
Hon brukar somna runt 19 tiden och sover till runt 05.30-06.30.
På dagen bukar hon sova ca 1-1,5 timme vid 10-tiden och mellan 40 min till 1 timme vid 14-15 tiden.
Den senaste tiden har hon dock börjat bli grymt svår att lägga:grin:
Både på dagen och på kvällen. Hon somnar inte i vagnen längre, utan jag får lägga mig på vår säng med henne och hålla fast henne i ca 2 min, sen sover hon som en stock.
På kvällen nattas hon i spjälsängen. Men hon gillar inte den så mycket längre, och slår ofta emot spjälorna när hon vänder.
Vi har faktiskt tänkt byta till en juniorsäng nu. Och hon tar ju sig ner från vår säng utan att slå sig numer.

Det brukar se ut såhär:
05.30-06.30- Välling
09.00- Gröt eller macka med leverpastej, dricka.
12.00- Lunch, antingen från burk eller något jag lagat, efterrätt(liten yoggi eller frukt)
15.30- Smootie och rån eller liknande.
17.30- Då äter vi mat, och jag försöker laga sånt som hon kan sitta och kladda med själv.
Makaroner och korv är storfavorit, men det kan man ju inte ha varje dag:p
18.30- Välling

Hon äter gärna själv, men det är ju långt ifrån allt som hon får äta själv. Gröt är ett sånt exempel.
Besticken behärskar hon inte riktigt än, men hon försöker.

Vi har faktiskt två. En Brio Duo som vi haft hela tiden och sen en Brio Sitty som är lite mindre och lite smidigare.
Den senare av de två är hon helförälskad i!
Hon blir tvärförbannad och kastar sig bakåt mot ryggstödet om man försöker lyfta ur henne!

- Är det någon som sitter inne med supertips mot åksjuka småttigar?

Tyvärr inte:(. Hoppas det blir bättre med tiden.

Det här med grönsaker till de små....
Just nu vägrar Cilia äta annat än ärter.... Jag tycker ju dock att det borde bli lite trist i längden.
Majs och kokta morotstärningar kan funka, men inte alltid. Blomkål är nja, och äts om inget annat bjuds.
Broccoli och paprika är blä och åker ut snabbare än det kommit in.

Men ärter är ändå bäst. Får hon en grönsaksblandning med ärter i, så pillar hon ut ärtorna och äter dem, men lämnar resten.
Ärtorna går också före eventuell mat på tallriken.

Vad får era småttingar för grönsaker?

Makaroner och korv är storfavorit, men det kan man ju inte ha varje dag:p

Förklara det för vår 3-åring :cool: :D

Ang. grönsaker så ÄLSKAR Jonathan gurka!! Det kan han sitta och tugga på i timmar tror jag. Vi är tyvärr ganska slarviga med grönsaker, men när det väl serveras så är det alltid det han äter upp först, oavsett sort. När vi äter på IKEA så gallskriker han tills han får en salladsburk också :p

Vi ger det mesta som vi själva äter.. Gurka, ärtor, paprika, majs, blomkål, sockerärtor, broccoli, avokado (eller är det en frukt?), morötter, haricot vertes mm. E äter i princip allt men hon gillar verkligen om man mixar broccoli med majs eller ärtor så det blir ett mos!
Undviker sallad för det är lite svårt att äta och tomater är lite sisådär.

Förklara det för vår 3-åring :cool: :D

Kan bli svårt. De har ju rätt mycket vilja de där små:p

Gurka är hon inte förtjust i alls. Det är också blä. Finskuren sallad har hon smakat, men det var nog inte gott för hon gav tillbaka den halvtuggade strimlan till mig:D

På vardagarna blir det en del promenader med hunden eftersom hon behöver komma ut. Annars brukar sambon vara en hel del på gården med Nils, där finns en sandlåda och gungor och ofta andra barn. Sitta och plocka bär från vinbärsbuskarna är populärt. Eller så går de en sväng till den stora lekplatsen som ligger tvärs över cykelvägen från där vi bor. Ibland umgås de med någon av sambons föräldralediga kompisar, antingen ses de hemma hos varandra eller lunchar på stan. När det är varmt har vi burit ner badbaljan till gården och badat och plaskat där. Tror sambon börjar tycka att det är lite enformigt, Nils däremot verkar nöjd! Sambon pratade om att åka till Kulturhuset och barnavdelningen där imorgon, verkar väldigt spännande. Har dock hört att där brukar vara väldigt mycket folk så jag hoppas de kommer in.

Nils brukar somna ungefär 20.30 (som tidigast) och sover till 06.30. Om han vaknar lite senare brukar han sova en gång under dagen, ca 2 timmar. Vi brukar se till så han vaknar senast 14.

Om han vaknar till så brukar det vara för att han är törstig, kanske kan vara något att prova? Likadant på natten, han brukar vakna några gånger och vara jättetörstig och sen somnar han direkt igen.

Jag har skrivit mattiderna i något tidigare inlägg. Till mellanmål/frukost ger vi smörgås och grekisk yoghurt med frukt eller kanel. Nils gillar inte gröt eller välling så det blir inget sånt. Han äter gärna själv fast inte med bestick. Man får mata honom om han har en egen skål och sked så att han kan ”äta själv” från den.

Vi har en Crescent duo och i somras köpte vi en Maclaren Quest som vi har när vi åker in till stan eller så. Den är bra, det enda är att handtagen sitter lite långt ner för mig och sambon som är långa båda två.

Tyvärr, inga tips...

Nils är hemma med sin pappa fram till december då vi har ansökt om förskoleplats. Jag tycker att det känns lite jobbigt att tänka på att lämna bort honom faktiskt. Att han ska vara hela dagarna utan oss...:(

Senast ändrad av en moderator:

Vad skönt att det gick så smidigt till slut :) Att ni båda kände er riktigt färdiga :)
Vi slutade kvälls-amma 9/7. Då hade vi bara ammat 1 gång/dygn en längre tid. Varför vi slutade var för att M var så trött tre kvällar i rad, att hon somnade på sin pappas bröst i soffan. Och inte vaknade hon när vi bar in henne så det bara blev så. Skönt, men aningens snopet oxå.

Haha! Här har det funkat att pappan lägger honom, problemen har varit när han har vaknat på nätterna, vilket han gjort ganska ofta.

Och fortfarande kan inte jag lägga honom utan att amma. Jag har iofs inte kämpat så hårt med det heller eftersom jag inte tycker att det är så jobbigt.

Men på nätterna blir det inget, så är det bara!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 166
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V