Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre
KL
Oj vad dagarna går fort! Är alltid inne och läser men får inte tummen ur att skriva.
Igår blev M 11 månader (=2 månader kvar till inskolning på förskolan!!).
Här händer saker precis hela tiden, M är högt och lågt!
Titta, mamma, "gott",dää(där) används flitigt. Härmar även häst, ko, får (bää), get (määhh), piper när hon ser fåglar. Massa ljud hela iden så jag minns inte allt
Knallar runt möbler, gåvagnen används till att jogga/springa så den tar jag bara fram när jag känner att mina nerver orkar med
Älskar att bli jagad och jagar oss oxå. En mkt rolig och användbar lek då man vill hon ska följa efter till nästa rum om man har händerna fulla
Sång och dans är en stor del av våra dagar. M har en egen spellista som spelas i bilen. Har dock fått tänkt om lite med det där med musik i bilen. Hon hoppar och dansar så hela hennes bilstol skakar och jag skrattar halvt ihjäl mej åt henne = trafikfara, så ja, musik i bilen när det är långtråkigt bara!
Allt med maten är mkt lättare, äter allt som erbjuds. Förut var det svårt med t ex potatis. Äter större och större "bitar" och tycker det är okej. Smörgås är namnam! Äter dock mest burkmat fortf men älskar att smaka från våra tallrickar och gillar stark mat allra bäst, så det dröjer nog i te förens det är slut med dessa tråkiga burkar som vi fått köra med just pga svårigheter med bitar och olika konsistenser som hon ej gillat innan.
Ammar fortf en gng på kvällen men nu när hon är 11 månader så ska vi se om hon kan tänkas somna/varva ner utan. Ofattbart, jag som kände som jag gjorde, nu är det lite ångest för att avsluta. Och eg varför sluta när vi trivs, så tar det som det kommer.
Ang firande av den stora dagen så blir det med de närmaste, hennes far och morföräldrar, sen dyker det säkert upp vänner.
Själva släkt-fikat kommer nog inte att ske hemma då det blir alldeles för trångt. Så det blir på verandan hos mor eller farföräldrar men vi står för all dukning, fika osv.
M's gammelmormor bakar tårtan och jag gör endast det sista på dekorationen. Vanlig marsipantårta blir det, världens godaste eftersom min kära mormor gör den
Börjat fundera på ny vagn. Vi har ju en emmaljunga duo kombi som vi varit/är sjukt nöjda med. Fantastisk vagn för guppiga skogspromenader så vi vill absolut inte sälja då den rullar lätt och fint. Det är ju det att den är tung att lyfta i och ur bilen och den tar plats. Så vagnen vi skulle vilja ha är en liten smidig shoppin/resevagn med lufthjul som tar noll plats, nu inför sommaren. Har hittat en som jag nu inte minns namnet på, men den blir otroligt liten ihopfälld.
Vad har ni för vagnar/sulkys nu?
Imorgon går M's älskade pappa på semester och det ser vi alla fram emot! Inga stora planer men en tur upp mot Stockholm ngnstans och hälsa på släkt till M's pappa. Sen har vi tänkt göra mysiga dags-utflykter och bara njuta och umgås så mycket vi bara kan innan det stora allvaret drar igång i höst.
Ja just ja, inte en enda tand har vi här ännu
Men det ser inte ut att dröja. Var ävn hos folktandvården och fick info för ett tag sedan och då kikade de lite i hennes mun.
Hoppas allt är bra med er och barnen och att ni får en alldeles underbar sommar!!
(skriver fr mobilen så ber om ursäkt fö stavfel och ev konstiga ord).