Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Elis gillar inte heller burkmat. Man får lirka och truga som bara den. Men vi lagar egen barnmat och han äter allt, även om han gillar vissa rätter mer än andra. Fungerar super bra att ta upp ur frysen och tina.

Elis äter ungefär så här;
09.00 Gröt
12.00 Lagad mat
15.00 Yoghurt med frukt/smörgås/bara frukt (frukt=frukt/bär)
18.00 Lagad mat
20.00 Välling
Någon gång mellan 01.00-07.30; Välling (Om han hoppar över vällingen eller äter den tidigt på natten får han gröten tidigare).

Ang plättar; Kan man börja ge en 8-9 månaders stekt mat?

Jag såg det tipset i stora mosboken av Johanna Westman och där stod det från 8 mån. Man behöver ju inte hårdsteka.

Nils är nog litegrann kräsen faktiskt! Han avskyr gröt och välling, vi har provat olika sorter och märken med jämna mellanrum och han kläcks och spottar ut även fast vi blandar i fruktpure.

Han äter hellre burkmat än hemlagat men han gillar inte all burkmat heller. Dock funkar en del hemlagat, mest tomatsåsbaserad mat.

L blir ett ar om en vecka (!)och äter sa här ungefär:

5:30-6:00 ersättning
ca 7:00 frukost - smörgas och frukt
11:30-12 lunch - lagad mat (hemlagat eller burk)
ca 15:00 mellanmal - joghurt, frukt, riskaka, gröt...
18 kvällmat - som lunchen
19-19:30 banan
oftast ersättning nagon gang under natten

Kom hem fran sverigesemester sent igar kväll och han blev förstas väldigt uppspelt av att träffa pappa igen. Insisterade pa att äta spagetti med köttfärssas klockan 22:30 och stöp sedan i säng och sov til 6:30, drack en flaska ersättning, somnade om och sov till 9! At en formfranska och en halv kiwi till frukost och nu sover han igen. Till lunch tar vi resterna av spagettin.

KL

A äter ungefär så här:

Ca 7-8: Gröt
Ca 12: Lunch
Ibland fika på em om han blir hungrig. Tex banan eller kex.
Ca 17: Middag
Ca 19: Flaska
Ibland en flaska på natten.

Eftersom ha är allergisk mot mjölk och ägg så är gröten och flaskan lite hemmagjort special. Lunch och middag är vanlig mat som vi lagat själva men ofta som finns färdigt bara att värma.

Kl

Jag är inne o läser titt som tätt men finns inte så mkt tid att uppdatera. Jag har ju börjat arbeta igen och det fungerar super! Sambon är hemma och det går fint, det är nog jobbigare än vad han trodde hehe Mycket nyttigt för oss alla!
Melissa är nu 9 månader och så här ser hennes matschema ut:
7 - 270 ml välling
9-10 - frukt eller smoothie, ibland lite gröt
12-13 - lagad mat (burkmat)
15 - frukt, banan el likn
17 - lagad mat (burkmat)
18.30 - gröt gjord på drygt 2 dl vatten
22 - 270 ml välling

Vi har tänkt försöka bli av med vällingen vid 22-tiden, men det är inte lätt. Tanken är att kvällsgröten ska utgå och ersättas med vällingen. Men hon ÄLSKAR gröt och verkar så himla hungrig vid 18.30...
Tyvärr äter hon inte maten jag lagade... Men snart dags att göra ett försök med vår egna mat tänkte jag, osaltad och svagt kryddad då så klart.

Kul att läsa om er andra!

Tyvärr äter hon inte maten jag lagade... Men snart dags att göra ett försök med vår egna mat tänkte jag, osaltad och svagt kryddad då så klart.

Kanske är det det fetstilta som är problemet? Jonathan äter i princip all hemgjord mat, om den inte är för klent kryddad. Bland det första han åt var köttfärssås med paprikapulver, svartpeppar, vitlök och lite chilisås :D Thaisoppa älskar han, jag tycker det är skitstarkt.

Ja det kan ju faktiskt vara det. Och isf förstår jag henne, det smakar ju inte direkt jättegott utan kryddor.. Vi ska göra ett nytt försök! Vore så bra om hon åt både och :)

Visst är det skönt när man kan variera med både och. L åt bara burkmat fram tills han var strax över året och J har vägrat burkmat från första stund :p

KL

För att svara på min egen fråga om dagis så har vi funderat lite fram och tillbaka. Som det ser ut nu iaf så kommer han börja i januari 2013. Vi vet dock inte om han kommer gå på heltid eller inte, får se lite hur jobbsituationen ser ut då.

Vi har sökt plats till december, då är han 16 månader. Eventuellt kommer vi att ändra till januari för att slippa det långa avbrottet över jul. Tycker redan det känns jobbigt att lämna bort honom. Sambon och jag har inte bestämt hur vi kommer att jobba. Antingen kommer vi båda att jobba heltid men gå omkokt så Nils slipper vara heltid på dagis eller så kommer vi båda att gå ner lite i tid. Men jag vill helst inte det.

Omkokt?? :confused: dumma telefon, omlott ska det vara.

KL

Cilia går nu hemma med sin pappa, och det fungerar kanon. Hon är inne i en väääldigt pappig period just nu.
Hon är 9 ½ månad nu. Hon är så söt, hon har precis börjat klappa händer och vinka hejdå:love:.
Så fort någon säger hejdå så börjar hon vinka.

Cilia äter såhär:
05.30 - 220 ml ersättning
9 - Gröt + rån
12 - Burkmat (hon har hittills vägrat äta hemlagad, men jag ska försöka nu igen)+ en liten efterrätt
15.30 - Yoggi + rån
17 - smakportion från vår middag
18.30 - 220 ml välling

Vi har tänkt att E ska börja på förskola någongång under 2013 ;) så än har vi inte sökt plats (får göra det tidigast 6 mån innan)
Det kommer inte bli heltid för henne som det ser ut i dagsläget.

Och vår lilla fröken börjar i augusti när hon blir ett. Hon kommer inte att gå heltid. Sambon har speciella arbetstider som hon kommer att kunna dra nytta av. Han sköter även inskolningen vilket känns skönt, jag har seperationsångest i vanliga fall o kan bara tänka mig hur det blir att lämna på dagis då...

KL

Idag har vi haft kalas för båda barnen. Ludde fyllde 3 den 28 maj och Jonathan fyller 1 den 17 juni så det känns väl tätt för två kalas.

Gick iaf superbra!! Jonathan fick en massa paket, pengar till en cykelkärra och det bästa av allt... TÅRTA!! :D Först en liiiiten bit kärleksmums (tror han var i himlen) och sen tårta. Han satt och åt i närmare en timme, inte en bit skulle missas :D Som avslutning tog han tallriken upp och ner och la i håret. Härlig dag!

KL

Idag har vi haft kalas för båda barnen. Ludde fyllde 3 den 28 maj och Jonathan fyller 1 den 17 juni så det känns väl tätt för två kalas.

Gick iaf superbra!! Jonathan fick en massa paket, pengar till en cykelkärra och det bästa av allt... TÅRTA!! :D Först en liiiiten bit kärleksmums (tror han var i himlen) och sen tårta. Han satt och åt i närmare en timme, inte en bit skulle missas :D Som avslutning tog han tallriken upp och ner och la i håret. Härlig dag!

Vad roligt! Och vad stora våra barn har blivit.

kl

Är det bara jag som fortfarande ammar?

När jag kommer hem från jobbet strax före 18 så är det bara AMMA som gäller. Sen amma till sömns för det mesta (men det funkar utan) och sen x antal gånger under natten.

Jag vill egentligen inte sluta för han tycker så mycket om det (och jag med) och han blir helt förtvivlad om han inte får, men lite jobbigt är det nattetid.

Sista tiden har han börjat sova väldigt oroligt också. Somnar ca 20 och vaknar sen minst en gång och vill amma innan sambo och jag går och lägger oss. Sen vaknar han som sagt flera gånger under natten, sätter sig upp i sängen gråtandes och inget funkar förutom att ligga hos mig och amma.

Om några veckor börjar jag min semester och då ska sambon och Nils åka ner till sambons föräldrar någon dag innan mig och det ska bli helt underbart att sova hela natten utan att bli väckt. Har ju inte gjort det på snart ett helt år!!

Får pumpa ur mjölk till Nils så att det inte blir helt panik när han inte kan äta på mig...

Senast ändrad av en moderator:

Här ammas fortfarande också.. utan några som helst planer på att sluta:)
Omfattning beror helt på vad vi gör, är vi iväg brukar det inte bli så mycket eftersom lilleman har lite mycket att hålla koll på;)
Kan det vara nån fas han är i nu? När vi haft tuffa perioder har jag vänt på det och tänkt hur det skulle varit om jag inte kunnat amma:eek:;)

Han är litegrann förkyld och så kanske han saknar mig lite på dagarna, kanske kan vara det. Håller med om att amningen är bra att ta till i vissa lägen, när vi flög för några veckor sedan somnade han direkt både på dit- och hemresan så fort jag tryckte in bröstet i munnen på honom! :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 168
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar