Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Här är allt toppen! Elis var på 8-månaderskontroll i onsdags:
Han vägde 9630g var 72,8 cm lång och hattmåttet var 46,7 cm.

Hans favoritsysselsättning är att stå/gå vid soffbordet och leka med allt möjligt. De senaste dagarna har han dock fått för sig att han kan vända utan att hålla i sig, så det har varit väldigt mycket gråt...

"Pratar" gör han för fullt, men inga riktiga ord går att tyda. Lika glada är vi för det. Han vaknar i regel 1g/natt och får välling. Han blir vaaaansinnig och skriker hjärtskärande utan uppehåll om han inte får välling. Så vi har inte diskuterat det mer ;). Läggningen fungerar också jätte bra och han somnar ofta på ca en kvart.

Så livet leker hos oss!

KL

Jonathan tog sina första steg igår, hela 4 stycken :love: Sakta, sakta, men stadigt, tog han sig fram. Mitt lilla hjärtegryn!!

KL

Jonathan tog sina första steg igår, hela 4 stycken :love: Sakta, sakta, men stadigt, tog han sig fram. Mitt lilla hjärtegryn!!

Vad duktig han är:laugh: Han har alltså bestämt sig för att gå innan han är ett.
På tal om det:eek: Snart börjar ju våra sommarbebisar att fylla år!!
en efter en kommer de alltså att fylla ett helt år!!
Huh vad tiden springer iväg:crazy:

Cilia är förkyld igen:( Feber, hosta och massa massa äckligt snor.
Just nu är hon på bättringsvägen, tack och lov.
Idag var första dagen på jobbet:) Slut på arbetslösheten och tillbaka till arbetet;)
Mjukstartade det hela med att jobba idag, sen ska jag vara ledig fyra dagar och börjar jobba igen på måndag.
Det gick faktiskt bättre än förväntat. Och när jag kom hem så hade inte ens min lilla förrädare till dotter saknat mig:cool:
Det var bara pappa som gällde.

Vad duktig han är:laugh: Han har alltså bestämt sig för att gå innan han är ett.
På tal om det:eek: Snart börjar ju våra sommarbebisar att fylla år!!
en efter en kommer de alltså att fylla ett helt år!!
Huh vad tiden springer iväg:crazy:

Det kan man ju säga! 10,5 mån var han vid första stegen :) Han kryper fortfarande hellre än att gå, men rätt som det är så kommer han gående efter en :love: På tal om våra blivande ettåringar - hur ska ni andra fira?

Det gick faktiskt bättre än förväntat. Och när jag kom hem så hade inte ens min lilla förrädare till dotter saknat mig:cool:
Det var bara pappa som gällde.

Det där kommer garanterat ändra sig snart, nu när inte mamma alltid är tillgänglig ;) Krya på henne!

Åhh vad mysigt med en gående liten kille :love:

Ang. 1-årsdagen har vi nog inte funderat så mycket än, vi kommer iaf ha fått vårt hus då så förhoppningsvis blir det fint väder så man kan ha någon form av tillställning på altanen. I annat fall har vi ju mer utrymme för kalas i sommar ;)

Igår blev Milliam 9 månader och i söndags började han "dada" på riktigt det låter så otroligt gulligt så man smälter ju :love: Han är en kille med mycket humör och har ju verkligen känsla för att pilla på allt man inte borde. Precis som alla andra barn ;) Han blir precis skogstokig när man tar ifrån honom saker han vill ha.

En sak jag har funderat lite på är det här med förskola, har ni andra bestämt än när era små ska börja?

KL

Här roar vi oss med dubbelsidig öroninflammation, hostan från helvetet och slem och snor i massor :crazy:
Stackars våran lilla tjej :cry:
Fick penicillin idag och gav första dosen i kväll (spännande att se hur resten av dagarna ska gå, smakade inte precis smaskens tyckte M).

Förutom förkylning och elände så är allt fint här. Babblas massor. "titttaa" säger hon och pekar. Eller "dä dä" och samtidigt ser hon ut som ett frågetecken. Då får man tala om vad det är och hon lyssnar koncentrerat :love:

Inte tänkt så mkt på firandet av ett års dagen. Vi har väldigt dåligt med plats för kalas så kan tänka vi får hem lite folk, sen hälsar vi på några.

Förskolan är sökt f r o m 15 augusti. Får vi som vi sökt skolas hon in från 15:e. Men kommer inte gå så jätte mkt där i början då vi kan lösa det med hjälp av att jag har möjlighet att lägga schema som jag önskar på ett ungefär, pappan har mkt dagar kvar att ta ut, och mormorn och Farmorn mer än gärna hjälper till när det behövs.

Vad tråkigt för de små som är sjuka. Hoppas de snart kryar på sig! Peppar peppar så har NIls bara haft några små förkylningar, aldrig något värre än så.

Nils är nu nio månader och någon vecka och jag har jobbat sen han var precis åtta månader.

Han går längs möblerna och med sin gåvagn, samt med en IKEA-back som han använder som gåvagn.

Han har börjat säga dä! men det verkar inte betyda något, bara ett ljud han gör.

Det går jättebra för honom och hans pappa när de är hemma tillsammans!

Men när jag kommer hem vid halv sex så börjar han gråta direkt och sträcker sig efter mig och ska bara AMMA. Han älskar fortfarande att amma och det blir flera gånger per kväll samt nätter och morgnar. Tycker fortfarande det är helt ok även om jag börjar känna mig låst. Jag måste ju vara där och amma honom till sömns varje kväll.

På åttamånaderskontrollen så hade hans huvud växt för lite och sköterskan kunde inte känna någon öppning i fontanellen, så nu ska sambon och NIls till barnläkaren på tisdag för expertkontroll. Om hon inte tycker att det ser bra ut så blir det ultraljud och kanske operation. :(

Vi försöker att inte ta ut någon oro i förskott.

KL

Vi ska ha ettårskalas med mor- och farföräldrar och moster. Det blir en lugn tillställning.

Vi har tänkt oss barnomsorg efter nyår så vi ska börja åka och hälsa på lite på några ställen nu innan sommaren.

A håller på att få sina första tuggtänder nu, de i underkäken är framme och de i överkäken på gång så det är lite jobbigt. Annars är han frisk, har bara varit snorig två gånger hittills och vad vi vet har han aldrig haft feber.

Vilken härlig tid det är!

Kl

Kalas har jag redan börjat tänka på. Vi bor ju i Stockholm, i lägenhet, och våra föräldrar på olika ställen i Skåne. Tyvärr är sambons och min familj så himla olika och vi är inte alls bekväma de gånger vi gör något tillsammans. Det lutar åt två olika firanden, hos våra respektive föräldrar och tillhörande övrig släkt och att vi fixar tårtkalas för kompisarna häruppe.

Nackdelen med att hålla firandet hos förädrarna är att det lätt blir våra föräldrar (läs mammor) som tar över och att vi själva blir typ gäster.

kl

Vi är väl först ut med ettarsdagen, men vi ska väl inte ha nagot kalas direkt. Farmor kommer säkert förbi med en liten present.

L har inte börjat med sa mycket nya ord, han kör vidare pa isch (=fisk), ffff (=fagel), mba (=lampa) och bababa (=pappa) samt naturligtvis atschi! Men man märker att han förstar mycket. Han hämta gosedjur, visar var olika saker är och sadär.

Och han klättrar upp pa soffan. Mycket opraktiskt. Nu kör vi hardträning pa att klättra ner baklänges!

Dagis - tja det är ju lite annorlunda här... Antagligen/eventuellt börjar han pa en verksamhet som är ett samarbete mellan kommunen, kyrkan och en barn- och ungdomsförening när han är tva ungefär (de kan börja när de är 1,5 men jag väntar nog lite till). Det är tva förmiddagar i veckan (8.30-12). Dagis blir väl när han är tre.

Nästa vecka ska vi tva flyga till Sverige igen. Jag bävar lite, men har köpt en ny bok och manga riskakor... Mutor funkar förhoppningsvis. Ananrs ger jag i regel ingenting mellan malen (om vi inte typ är ute och han plötsligt blir jättehungrig eller sa förstas) men flygresor är undantagstillstand!

Vi ska väl inte ställa till med något stort. Ett litet kalas med den närmaste familjen.
Förhoppningsvis så har vi tur med vädret och kan sitta ute på terrassen:laugh:

Angående dagis...
Det är tänkt att hon ska börja i slutet av augusti. Men det blir nog inte på heltid.
Har jag kvar det jobbet jag har nu, så kommer nog sambon att gå ner och jobba 75% istället.
Plus att mamma fortfarande kommer att ha henne en dag då och då(hemma hos oss)

Idag kom hon på att bästa sättet att ta sig ner från vår säng utan att slå sig var att lägga sig på mage och åla baklänges ner.
Och i morse när jag skulle till jobbet så vinkade hon hejdå till mig. Lilla gullungen:love:

Familjen ska nu utökas igen. Sambons 22-årige son ska bli pappa i november. Oplanerat, men han och hans sambo har dock varit ihop i strax över tre år nu.
Så sambon ska bli en gammal farfar:p. Kan inte hjälpa det, men farfar låter så gammalt. Det får mig alltid att tänka på en gråhårig gubbe med käpp...

En sak jag har funderat lite på är det här med förskola, har ni andra bestämt än när era små ska börja?

Jonathan ska börja i augusti, runt den 20'e. Eftersom jag ska börja plugga i höst så kommer han gå på heltid, men han har ju sin storebror där med :) Dessutom har jag redan nu ett helsike med att få med honom hem från dagis när vi hämtar och lämnar storebror, det är tydligen mycket roligare där än hemma. När jag säger att vi ska åka så spurtar han iväg så fort han bara kan åt motsatt håll :D

Elize: Stackars liten!! Hoppas hon kryar på sig snabbt :(

Diskurs: Håller tummarna för er imorgon, hoppas allt är som det ska!

Quiss: Önskar att J också kunde klättra ur sängen själv, han ramlade ur senast igår :( Men den ungen har ingen självbevarelsedrift öht!

KL
På fredag ska vi till Gbg för en hotellhelg med Liseberg och shopping, givetvis är barnen med. Ska bli så himla roligt!! :bump:

Imorse när klockan ringde och jag öppnade ögonen sag jag min lilla gullunge som satt i sin säng och tittade pa mig. När han sag att jag var vaken gav han mig en napp! :love:

Han har ocksa fattat det där med att ga ner baklänges, men han kommer inte alltid ihag det...

Svarar snabbt från mobilen. Vi sitter i bilen på väg hem från semester på Gotland.

Vi har sökt dagisplats från början av september, när E är ett år. Vi kommer gå ner i tid båda två så han kommer gå ca 6 h, fyra dagar i veckan.

Ang kalas så har vi inte tänkt så mycketx blir nog något litet tillsammans med de närmsta bara

Hur har ni det i värmen?

Här kommer en uppdatering ifrån oss! Den sista veckan har varit helt underbar med härligt väder och långa dagar! Vi har varit på semester på Gotland och helgen som gick var vi på vårt sommarställe tillsammans med några kompisar och det ena parets dotter. Massa god mat, härliga promenader, sena kvällar och barn som leker!

Elis har dock varit extremt mammig/pappig på sistone. Vill vara på en hela tiden, leker knappt något ensam. Piper och gnäller för jämnan. Men, så länge man aktivt leker och busar med honom är han glad. Har kunnat vara ute mycket sista veckan och har luftat rumpan utan blöja, härligt! Gräs är dock lite läskigt men gott att tugga på, sitter paralyserad en lång stund innan han börjar krypa omkring. Han har börjat försöka stå utan att hålla i sig ibland, men klarar inte att hålla balansen utan tar (tack och lov) snabbt tag i något att hålla sig i igen. Står långa stunder upprätt på knäna och grejar, ser ut som han försöker resa sig ibland (utan att hålla i sig då). Använder allt han kommer åt som gåvagn, typ lådor och så. En jäkla fart har han!

Förra veckan sov han fyra(!) hela nätter. De sista dagarna har han dock fortsatt vakna en gång/natt, men det är fullt överkomligt. Tar dock lång tid att få honom att sova på kvällen, minst en halvtimma får man räkna med.

Han växer så det knakar. Tyckte precis vi började använda kläderna i storlek 74, men en del är nästan redan för smått!!

Har ni några förslag på mellanmål? Vi alternerar mellan frukt (gjorde egen fruktpuré igår, mumma!), yoghurt och smörgås.

Ang mellanmål: plättar! Funkar jättebra att frysa in med bakplåtspapper mellan och tinar på någon minut i rumstemperatur. Och så är det gott och roligt att äta själv.

Har ni några förslag på mellanmål? Vi alternerar mellan frukt (gjorde egen fruktpuré igår, mumma!), yoghurt och smörgås.

Vi behöver också nya idéer! Känns så väldigt enformigt just nu.

7 - välling
9 - smörgås
12 - rester eller (oftast) turkisk yoghurt med hallon, banan och ev. blåbär. Riktigt gott :)
15 - banan eller smörgås
17 - middag
19 - gröt

Finns det rester så får han det till lunch, men jag bara vägrar laga mat två ggr om dagen :o Burkmat äter han inte. Han ökar dock bra i vikt så jag antar att han får i sig det han ska...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 168
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar