Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

*kl*
Nu har det varit våran tur med brötiga nätter:( Hur länge håller tänderna på och bråkar innan dom tittar fram? Eller är det nåt utvecklingssprång runt 9 mån?
Sjukt frustrerande när man helt plötsligt inte förstår sitt barn:( När han ammar på nätterna (dvs mer eller mindre sovande) har han börjat spotta ut trtten, vända sig åt andra hållet och bli jätteledsen.. har provat att ta upp för att trösta, men det var allt annat än populärt.. försökt lite olika saker, men det mesta gör honom bara arg..Det enda som verkat funka är när jag sagt åt ena hunden att sluta lipa (hon gråter ikapp med bebis och det eskalerar snabbt till ylande) då bryts gråten och han kan amma en stund.. för att sen börja om hela proceduren
:confused:

Usch och fy, är det fortfarande lika dant?

I natt har det varit en underbar natt för oss, den första på tre veckor när Elis sover hela natten i sin egna säng. Han somnade 20.00 efter bara 5-10 min buffande på rumpan och sov fortfarande när jag gick hemifrån 07.10. Han vaknade 23, 03, 05.20 och ammade men somnade om mer eller mindre direkt igen. Sen vaknade han ytterligare 1-2 gånger men så kunde hans pappa få honom att somna om. Helt makalöst underbar att få sova så gott :rofl:.

För övrigt har vi beställt en hjälm till skitungen som inte gör något annat än står upp dagarna hela dagarna. Han dessutom fått riktig bra kläm på krypningen så nu kan man inte lämna om i en minut innan han hittar på något hyss, välter och slår huvudet i golvet och börjar storlipa. Lilla älskade hjärtat har blivit så stor:love:!!

Vi har även tagit bort "lunchamningen" då han fann den tämligen ointressant. Så nu äter han vanlig mat till lunch också.

Stackarn! Nu är hon säkert redan bättre, men annars kan jag tipsa om en grej som funkat för oss ibland vid förkylning.

Jag pallar upp mig med kuddar till halvsittande i sängen. Sedan tar jag gullungen i famnen sa kan han sova nästan upprätt och även jag far lite vila.

Vi ger näsdroppar och eventuellt smärtlindrande till natten efter var hemska öronnatt. Var barnläkare förklarade att när de har nästäppa far de snabbt öronont när de ligger ner (utan att det behöver vara öroninflammation).

Krya pa er!

Jo hon är bättre, men fortf mkt snorig :(
Tack för tipset!! Måste ta mej iväg och inhandla massa nya kuddar, för vad tusan, vi äger endast de vi sover på, och kuddarna i soffan. (Så blir det när man ska rensa garderoberna och vara duktig = Inga kuddar sparade).

Vad för slags näsdroppar? Var på apoteket och införskaffade mer alvedon och slog då en snabb-titt, men var ganska så stressad så tog mina alvedon och rusade hemåt.
Igår blev jag lätt kall-svettig. Efter en jobbig helg så hade lillan äntligen börjat busa och äta som en häst igen.
Men, en gång på fm så gned hon örat mot axeln, då trode jag att det bara kliade. Sen efter att hon sovit em fick vi väcka henne, för klockan drog iväg, och sover hon förlänge då är kvälls-läggningen en omöjlighet.
Iaf, stackaren blev ledsen av att vi väckte på henne såklart :( Men sen fortsatte hon att vara ledsen, och började gnida örat mot axeln gång på gång :crazy: Oh neeej tänkte vi, öroninflammation! Hennes far var ett riktigt öron-barn och har ngt slags litet rör in-opererat i örat, så han vart genast hysterisk orolig att hon skulle få så ont som han minns han hade i sin barndom.
Hon gav sej dock, efter kvälls-gröt och en alvedon.

Tanken slog mej att vad dumt att vi inte hade Ipren hemma till henne!! (?)
Ipren är ju antiinflammatorisk och (nu kom jag att tänka på ditt inlägg) att de lätt kan få ont vid liggande ställning, utan öron-inflammation.
Säg att det är så hon har, eller är svullen då hjälper ju iprenen att ta ner en ev svullnad jämfört med alvedonen som endast hjälper mot feber och det onda.
Tänker jag totalt fel nu?? Lider av extrem sömn-brist och kämpar tappert för att stå emot den förkylning som jag känner är på god väg att ta över min arma kropp :crazy: Så som sagt, kanske jag snurrat till det nu.

Långt och snurrigt inlägg, så hoppas det är något sånär läsbart!

(Jo, hon slutade ju gnida örat igår efter en stund, idag har heller inte varit ngt. Men vi har haft ännu en hysteriskt orolig natt, men inte pga förkylningen....tror jag. Bara oroligt oroligt).

*kl*
Nu har det varit våran tur med brötiga nätter:( Hur länge håller tänderna på och bråkar innan dom tittar fram? Eller är det nåt utvecklingssprång runt 9 mån?
Sjukt frustrerande när man helt plötsligt inte förstår sitt barn:( När han ammar på nätterna (dvs mer eller mindre sovande) har han börjat spotta ut trtten, vända sig åt andra hållet och bli jätteledsen.. har provat att ta upp för att trösta, men det var allt annat än populärt.. försökt lite olika saker, men det mesta gör honom bara arg..Det enda som verkat funka är när jag sagt åt ena hunden att sluta lipa (hon gråter ikapp med bebis och det eskalerar snabbt till ylande) då bryts gråten och han kan amma en stund.. för att sen börja om hela proceduren
:confused:

Lider med er!! Har ni det fortfarande jobbigt??
Jag undrar lite samma, är det ngt språng vi 8-9 månader? Inte nog med lillans förkylning så tycker vi hon är allmänt anorlunda. Och ja, jag vet inte, blir ledsen ofta och sover oroligt.

Hoppas hoppas ni kommit till rätta med nätterna!!! :)

Usch och fy, är det fortfarande lika dant?

I natt har det varit en underbar natt för oss, den första på tre veckor när Elis sover hela natten i sin egna säng. Han somnade 20.00 efter bara 5-10 min buffande på rumpan och sov fortfarande när jag gick hemifrån 07.10. Han vaknade 23, 03, 05.20 och ammade men somnade om mer eller mindre direkt igen. Sen vaknade han ytterligare 1-2 gånger men så kunde hans pappa få honom att somna om. Helt makalöst underbar att få sova så gott :rofl:.

För övrigt har vi beställt en hjälm till skitungen som inte gör något annat än står upp dagarna hela dagarna. Han dessutom fått riktig bra kläm på krypningen så nu kan man inte lämna om i en minut innan han hittar på något hyss, välter och slår huvudet i golvet och börjar storlipa. Lilla älskade hjärtat har blivit så stor:love:!!

Vi har även tagit bort "lunchamningen" då han fann den tämligen ointressant. Så nu äter han vanlig mat till lunch också.

Oooh äntligen så härligt :bump:
Vi hade ju en super period med kvälls-ammning, sen kvälls-ammning, en gång på natten och en tidig morgon - Det var lyx! Men nu har vi haft en tuff period som varat i evigheter känns det som. Men ditt inlägg fick mej på lite gladare humör nu såhär på fm, det vänder alltid ngn gång :)

Oh jösses så stor han blivit eran kille, så duktig!!
Är det en sådan "Lära gå hjälm" ni köpt? Mjuk?
Lilla M är inte alls intresserad av att kravla eller krypa ens. Kravla kan hon, om hon blir tvungen. Lägger man ngt framför henne som hon verkligen vill ha (min mobil-telefon :grin: ) så jädrar går det undan, annars blir hon mest tjurig :)
Hon ställer sej i kryp-ställning och gungar, men benen lixom glider undan.
Har sett det finns strumpbyxor med halk-skydd på knäna, så sådana ska hon få ett par.

Lite allmänt sådär :
Lillan ställer sej som sagt i kryp-ställning och gungar, gärna kastar hon sej framåt för att ta sej ngnstans. Nu är det ju så att hon även gör så i spjäl-sängen :crazy: Eftersom hennes huvud då kommer över spjäl-skyddet så ja....Aj aj aj, "brak" rakt in i de hårda spjälorna :cry:. Finns dt högre spjäl-skydd att få tag i än de vanliga? Vet mej ha sett det ngn gång, men kan inte hitta nu. Annars får jag helt enkelt lägga på ett leende och be M´s mormor eller farmor att damma av sy-maskinen.

Har hon fortsatt gnida sig på örat? Annars kanske det helt helt beror på att hon är trött? Är hon förkyld borde hon ju vara tröttare än vanligt också. Nu när Elis har varit förkyld har vi gett Nezeril näsdroppar och även koksalt upp till, det fungerar bra.

Ja, en sådan mjuk hjälm. Elis stod länge och juckade och ett tag gled knäna iväg också, men det tog ett par veckor så fick han styrsel på dom. Det var först när vi tog på halksockar som han fick riktig kläm på att ställa sig upp och nu klarar han det utan halksockar också...

KL

Hallå på er!! Har inte vart inne här på närmare 2 veckor, förklaring följer...

J hade vart förkyld i 2-3 veckor när han plötsligt började rossla som fasen. När inte rosslandet släppte utan bara blev värre ringde vi barnakuten på tisdagseftermiddagen, jag var helt hundra på att det var lunginflammation på g. Efter lite rådgivning så bestämdes det att vi skulle åka in, och kl 16.40 klev vi in på akuten. Sen väntade vi... Och väntade... Och väntade...

Vid 21-tiden kom läkaren och lyssnade. Syresättningen var lite låg (90-92%) så hon ordinerade kortison och Ventoline. Sagt och gjort, 3 doser Ventoline och 1,5 h senare var läget oförändrat. Så kl 23 blev vi inlagda, jag och Jonathan.

Sen följde 3 dygn av konstant bärande, inhalation var tredje timme, kortison 2 (?) ggr per dag och syrgas :( Han åkte dessutom på nån bakterie när vi var där så han fick fruktansvärda diarréer och vägrade allt utom välling. Han väger mindre nu än vid 8-mån kontrollen :cry:

Diagnosen blev förkylningsastma med en liten släng av virusframkallad lunginflammation. När han var som bäst låg syresättningen på 94%, som sämst var den 78 (!!!).

Fredag fm bestämdes det att det var dags att åka hem. Eftersom "medicinen ändå inte hjälper och det enda vi kan göra är att avvakta" så tyckte läkaren att vi kan avvakta hemma. Helt sjukt att gå från medicin var tredje timme, övervakning dygnet runt + syrgas, till absolut ingenting. :crazy:

Det märks fortfarande att han får svårt med andningen så fort han blir förbannad eller ledsen och skriker, annars mår han rätt bra nu. Men jag har inte riktigt orkat med Buke förrns nu.

Tanken slog mej att vad dumt att vi inte hade Ipren hemma till henne!! (?)
Ipren är ju antiinflammatorisk och (nu kom jag att tänka på ditt inlägg) att de lätt kan få ont vid liggande ställning, utan öron-inflammation.
Säg att det är så hon har, eller är svullen då hjälper ju iprenen att ta ner en ev svullnad jämfört med alvedonen som endast hjälper mot feber och det onda.
Tänker jag totalt fel nu?? Lider av extrem sömn-brist och kämpar tappert för att stå emot den förkylning som jag känner är på god väg att ta över min arma kropp :crazy: Så som sagt, kanske jag snurrat till det nu.

Vi fick i alla fall ibu utskrivet för detta. Hade paracetamol men det sa läkaren att det var för svagt.

F.ö. har ocksa vi stökiga nätter. L har sovit ca 20-23 i sin säng, sedan vaknade han till när vi gick och lade oss, sov orolig 23-2 i min famn (vaknade sa fort jag lade ner honom, även jätte nära). Sov i var säng 2-4:30, vaknade, drack en flaska, sov 30 minuter, vaknade och tyckte att det var morgon.:crazy: Nu är han jättetrött!

Usch och fy, skickar massa "krya-på-dig kramar" till J! Jag hade nog panikat totalt om det hade varit Elis...

I natt har det varit en helt fantastisk natt. E somnade visserligen inte fören 20.30. Efter att vi försökt få han att somna i närmare en timma så ammade jag honom till sömns för han var så ledsen. Vaknade igen ca 22.00 och ammade. Vaknade ca 00.15 och hans pappa fick honom då att somna om men vaknade nästan direkt igen, flera gånger på rad så 01.00 ammade jag och han sov vidare. Klockan 05.15 hörde jag han "prata" och böka runt men det blev aldrig något mer och jag vaknade igen 05.55. Då gick sambon in och kollade till honom, han sov som en prins :love: vilket han också gjorde när jag gick hemifrån 07.00.

Hoppas det här håller i sig ett tag så man hinner bli utvilad innan nästa tand ska komma...

Åh fy, stackars er:( Förstår att du inte haft ork över för Buke.
Stackars Jonathan. Hoppas han blir bättre snart.

Här har vi också det lite kämpigt:grin: Cilia har varit förkyld i nästan tre veckor nu:(
Jag vågar knappt hoppas, men hon börjar nog bli bättre nu. Hon hostar, rosslar och snorar. Kan för mitt liv inte förstå hur det kan finnas så mycket snor i en sån liten näsa:crazy:
När hon var som mest förkyld och hostig så var sambon säker på att hon fått falsk krupp. Hans son hade falsk krupp som barn, och Cilia hade samma symptom.

Trots förkylningar och annat skit, så är hon en glad liten unge:).
Kryper gör hon fortfarande inte, men hon ålar värre än en soldat;) Och snabbt går det!!
Hon lyckades på något konstigt sätt att ställa sig på knä igår. Hon låg på mage och tog sig upp i krypställning. Sen tryckte hon sig upp med armarna tills hon satt på knä.
Jag var livrädd att hon skulle tappa balansen och slå sig, så jag fick ju snabbt tag i henne igen.
Hon tycker det är jättekul att stå, och går gör hon också om du håller henne i händerna.
Först var det vingligt och och små klumpiga steg, men nu nästan springer hon:p
Hon är så söt när hon går:love:
Den senaste veckan har hon lagt sig till med en heeeelt underbar rutin:D Hon somnar vid 7 tiden på kvällen och vaknar igen vid halv 7-7 på morgonen....
Har vi lyx, eller har vi bara lyx:p

@ Elize, var kan man få tag på strumpbyxor med halkskydd på knäna?

Har hon fortsatt gnida sig på örat? Annars kanske det helt helt beror på att hon är trött? Är hon förkyld borde hon ju vara tröttare än vanligt också. Nu när Elis har varit förkyld har vi gett Nezeril näsdroppar och även koksalt upp till, det fungerar bra.

Ja, en sådan mjuk hjälm. Elis stod länge och juckade och ett tag gled knäna iväg också, men det tog ett par veckor så fick han styrsel på dom. Det var först när vi tog på halksockar som han fick riktig kläm på att ställa sig upp och nu klarar han det utan halksockar också...

Cilia avskyr näsdropparna, konstigt nog så går det mycket bättre med nässpray:confused:

Var hittar du halksockar?? Jag har letat som en galning, men kan inte hitta halksockar i Cilias storlek:grin:

E hatar också näsdropparna och börjar ill-gråta. men det går över på minre än en minut.

Vi har halksockar från me&i och pop. Men vi använder vanliga sockar lika mycket...

Jo det har hon, men efter ditt ingg tog jag och lugnade ner mej och la energi på att kolla när hon gör detta. Så, tror och hoppas att det är som du skriver efter att ha studerat henne lite, tack :)
Iom förkylningen så har vi fått "leka i henne maten" då och då, lite kinkigt innan hon kommer igång. Så gnidandet verkar vara ngt nytt hon börjat med isamband med att hon är lite ledsen eller trött.

Problemet här är att hon avskyr strumpor :) När vi ska ut går det men hemma, nej nej :) Tur vi (än så länge) bor i en varm lägenhet så hon slipper ngt på fötterna :)

Men så otäckt!!! Hoppas hoppas han frisknar till nu, stackars liten!
Många kramar från oss!!

Vi fick i alla fall ibu utskrivet för detta. Hade paracetamol men det sa läkaren att det var för svagt.

F.ö. har ocksa vi stökiga nätter. L har sovit ca 20-23 i sin säng, sedan vaknade han till när vi gick och lade oss, sov orolig 23-2 i min famn (vaknade sa fort jag lade ner honom, även jätte nära). Sov i var säng 2-4:30, vaknade, drack en flaska, sov 30 minuter, vaknade och tyckte att det var morgon.:crazy: Nu är han jättetrött!

Tack för ditt svar :)
Då ska jag handla så det finns hemma uti fall att. Kommer det tillbaka på lillan så gör det ju det med största säkerhet en tidpunkt då Apoteket är stängt.

Låter inte som roliga nätter! Håller tummarna att det blir bättre!!

På barnens hus hade de sådana strumpbyxor, ivitt, rosa eller blått. Dock följde de inte med hem då jag hittade dom då jag tyckte att halk-nobbarna inte verkade vara så värst bra..... De var lixom inte så gummi-aktiga som sådana brukar vara. Men vi har endast trägolv och det är så halt så ett par strumpbyxor ska vi köpa och prova, bättre än inget :)
Annars har jollyroom "krypmuddar" med halkskydd somman trär över byxorna.
Sen ang strumpor, vi har oxå svårt att hitta i rätt storlekar. Menen kompis tipsade om att det finns halk-skydd att köpa i typ hobby/pyssel-affärer som man kan stryka (?) fast själv :)

Så jobbigt när de små är sjuka! Hoppas lillan kryar på sej!!

Våra små damer verkar väldigt lika :) M ålar oxå som tusan, och i sängen lyckas hon komma upp på knä.... Och att gå, iiihhh hon kan gå från storgråt till gapskratt på en halv millisekund bara man låter henne gå, eller allra helst springa :)

Fy.... Känner mej som den sämsta mamman i historien just nu :(

Natten har varit helt fantastisk, endast en amning och totalt två uppvak.
Men ändå är jag trött och har mens-värken från helvetet just nu. (Den som sa att mens-värken blir bättre efter att man fött barn skulle jag vilja ruska om rejält just nu:mad: ).
Goaste gladaste lilla dottern vill ju busa och skratta med mamma på morgonen, men energin vill inte infinna sej.
Så sambon tog henne med ut på alla de ärenden han hade....
Jag vet ju att de klarar sej utmärkt men ligger ändå här i sängen och har svårt att slappna av. Jag som lovade att sova!!

Och snöstorm är det oxå, underbart :grin:

Iaf, GLAD PÅSK PÅ ER ALLIHOPA :laugh:
Nu hoppas vi på att helgen medför mkt familjemys, friska bebisar, pigga föräldrar och god mat!

Tack sommarföräldrar 2011 för att ni finns! Helt underbart stöd och alltid finns det ngn att bolla tankar och idéer med. Sköt om er :love:

Usch då lär ju inte alls roligt hoppas han kryar på sig snabbt!

Vi har nog haft en betydligt bättre vecka, lilleman har sovit från ca 20.30-07.30 varje natt denna veckan. Hel underbart att få sova en hel natt utan att vakna en enda gång. Detta trots en förkylning OCH tänder som ploppat upp, det kanske var det som krävdes för att han ska sova för förra veckan var inte lika rolig ;)

Ännu roligare var att vi igår skrev på papper på vårt nya hus. Vi har letat ett bra tag men nu äntligen hitta vi ett vi ville ha OCH vann budgivningen :banana:

Nu vräker snön ner och jag som hade tänkt rida ut idag :grin:

Btw Rumpnissen vi har också en sån hjälm, riktigt skönt så man slipper passa hela tiden. Barn ramlar och slår sig så är det ju men skönt om dom inte behöver dunka i huvudet.

*smyger in*

Fick ni inte någon medicin utskriven? Märkligt att dom inte skrev ut en vortex o medicin så ni kan behandla hemma. När sonen fick förkylningsastma så tog de över en månad innan inflammatiomen i luftrören gick ner o han vart bättre.

Nu måste vi börja behandla vid minsta lilla symtom på förkylning annars blir han jätte dålig.
Men eftersom vi har medicin hemma så har vi inte behövt åka in något mer sen i juli, förut fick vi åka på HC 1-2 ggr i månaden för att andas ventoline o vart inlagd en gång.

Hoppas han är bättre nu iaf!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 177
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar