Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

*KL*
Nu är ollies 4e tand snart ute..går alldeles för fort :( ingen sömn heller när tänderna kommer så jäkla tätt!

Angående semester så blir det en vecka i gbg då stora sonen ska spela på Gothia för första gången. Blir lite olika saker där uppe den veckan sen blir det dagsutflykter i sommar. Köpenhamn m.m

Till vintern blir det spanien för hela familjen :)

Kan vi inte lägga in lite nya bilder på våra små bebisar som snart är 1år!! :crazy:

Här kommer en ny på ollie :)

423208_10150739036905239_667865238_11750619_1271562146_n.jpg

[...] och en tunnare vind&vattentät åkpåse med andasfunktion över den. Det funkar bra tycker jag.

Vart har ni köpt den?

Jonathan blir modigare för varje dag - nu står han själv flera ggr om dagen och lite längre stunder i stöten UTAN att bli livrädd när han inser att ingen håller i honom :D

Vi har haft sittdelen till Cilia ett tag nu. När hon blev 5 ½ månad förklarade hon sig själv stor bebis och blev tokförbannad när hon var tvungen att ligga ner i vagnen.
Hon har en fleecefodrad åkpåse och en tunn fleeceoverall på sig.

Hon har fått två tänder, och nu ser det ut som om alla fyra tänderna i överkäken är på gång fram.
Hon har börjat åla som attan. Och snabbt går det! Igår fick hon fatt i kattens matskål och skickade ut kattmat i hela köket:grin:

Hon har precis varit jätteförkyld, men är på bättringsväg nu:)
I övrigt är hon bara så härlig. Skrattar och jollrar hela tiden. Hon är en riktigt glad liten skit:laugh:
Ända tills något går emot henne. Då blir hon tvärförbannad!
Vet inte riktigt vem hon fått det ifrån. Jag är mer sån att det tar lång tid innan jag blir arg, men när jag väl blir det så blir jag det ordentligt.

Tar en fika innan det är dags att gå ut och leka lite. 15 grader och sol - vad har man på dem då? Fleecefodrat regnställ för marken är ju fuktig?

Igår klagade L på att solen lös honom i ögonen när han åkte vagn. Mot mina principer vände jag på sittdelen så att han åkte framåt. Varpå den lilla förrädaren skrattade och tjöt av lycka hela vägen hem. Precis på slutet bev han lite pipig igen. "Barnet behöver sin ömma moder" tänkte jag och vände tillbaka honom. Då började han gråta. Vilka psykologiska skador kommer han att få om han får åka framåt då och då?

Igår klagade L på att solen lös honom i ögonen när han åkte vagn. Mot mina principer vände jag på sittdelen så att han åkte framåt. Varpå den lilla förrädaren skrattade och tjöt av lycka hela vägen hem. Precis på slutet bev han lite pipig igen. "Barnet behöver sin ömma moder" tänkte jag och vände tillbaka honom. Då började han gråta. Vilka psykologiska skador kommer han att få om han får åka framåt då och då?

Jag hade tolkat det där som att "Mamma, jag är redo nu!" :) Det enda jag kan tänka mig vara skadligt är om man slutar prata med barnen, bekräfta vad de ser och visa dem saker.

Ludde åkte bakåtvänd tills han var över året utan att klaga, medan Jonathan redan är framåtvänd (anledningen framgår tydligt tidigare i tråden :p). Jag tror barnen kan reglera det där själva rätt så bra.

Jag tror ungefär som Snyggve men med tillägget att jag hade gjort skillnad på omgivning..Med andra ord hade jag inte tvekat på en vanlig promenad, men i miljöer där det händer en massa, typ köpcentrum o liknande, hade vagnen fått vara vänd mot mig:)

Ja, sa tänker jag ocksa. "problemet" är ju att det i princip inte finns nagon bakatvänd sulky. Om man skulle vilja ha en sulky (vilket man skulle eftersom var vagn tar upp hela bagageutrymmet) sa är det ju egentligen just för sadana tillfällen. Men vad tusan, det är ju en sa kort tid, jag släpar hellre med stora vagnen da.

Sa snart jag hittar sladden till kameran sa ska ni fa en aktuell bild. Gullungen har börjar äta banan som stora gör - och han tycker att det är helfestligt.

Nu ska vi snart göra oss klara för hämta L:s farmor och att aka pa babytecken! Sedan far vi lunch hos henne och sen tar hon L i vagnen hem till oss (ca 8 km) och jag aker före med bilen och far lite jobbtid! Bra ordnat va?

Vi har en sådan där duo combo vagn, så nu ska sitt-delen på. Handtaget är turligt nog vändbart så det känns skönt då lillan inte alls är så sugen på att se mej hela tiden :)
Vi tänker som er med sulky, är ganska kort tid, och när vi har en bra vagn så kommer vi endast försöka få tag i ngn begagnat/ billigare variant av sulky inför semester-turerna. Då fungerar inte den vi har, för trots stor bil tar den upp hela bagaget.
Visst, den vi har är stor och ganska klumpig, men den rullar lätt och jag går i princip aldrig på stan i trånga affärer, så en smidig behövs inte.

Mycket bra ordnat måste jag säga :) Hoppas du hinner mkt arbete :)
Vi väntar nu på farmor och farfar som ska ha M en stund, så ska jag facktist bara lata mej och njuta av en lång ridtur i skogen i det fina vädret :bump:
De har facktist aldrig haft henne helt själva förut! Jisses hon är åtta månader, inte undra på att de frågade om de fick ha henne en stund. Kommer säkert gå finfint, M är lixom aningens busig, och deras energi och påhittighet verkar aldrig ta slut, speciellt hennes farmors :)

Ha en toppen härlig dag alla!! Hoppas ni har lika vackert väder som vi har här. Solen skiner och fåglarna kvittrar :love:

Nenii Jag är oxå nyfiken på vart ni köpt åkpåsen? :)
Den lät så lagom. Tycker de jag hittat är så tjocka, så därför har vi ingen. Velar fortfarande om vi ska ha en eller inte nu när våren är på ingång, men det kan ju fortfarande bli riktigt ruskiga dagar.....

+Elize

Det är en åkpåse från "the buppa brand", jag såg att den finns här om man vill beställa på nätet.
Själv hittade jag den i grannstaden på rea :)

Knapplån.

Jag är så fruktansvärt trött. De senaste nätterna har han vaknat varje timme och i natt var han vaken i 1½ timma. Hans pappa gör så gott han kan men är han missnöjd/skriker så kan jag ändå inte sova. Oftast somnar han inte fören han får amma... Men det är ju inte intressant på dagen. Vi överväger att sambon ska ge honom välling på natten men jag tror inte det funkar för han kan ju inte välling 9 ggr/dygn... Fast nu ljög jag lite för han vaknar inte varje timme hela natten. Han sover från ca 06.00-08.30, när jag har gått hemifrån :devil:.

Jag hoppas så innerligt att det kommer upp ett par tänder snart (eller något annat logiskt och övergående) för annars blir jag dum i huvudet....

Knapplån.

Jag är så fruktansvärt trött. De senaste nätterna har han vaknat varje timme och i natt var han vaken i 1½ timma. Hans pappa gör så gott han kan men är han missnöjd/skriker så kan jag ändå inte sova. Oftast somnar han inte fören han får amma... Men det är ju inte intressant på dagen. Vi överväger att sambon ska ge honom välling på natten men jag tror inte det funkar för han kan ju inte välling 9 ggr/dygn... Fast nu ljög jag lite för han vaknar inte varje timme hela natten. Han sover från ca 06.00-08.30, när jag har gått hemifrån :devil:.

Jag hoppas så innerligt att det kommer upp ett par tänder snart (eller något annat logiskt och övergående) för annars blir jag dum i huvudet....

Uuuhh vet precis hur ni har det :crazy: (Enda skillnaden här är att lillan vägrar dricka ngt annat ur flaska än vatten).

Vi hade ngra över-jävligt trista nätter i slutet på förr-förra veckan plus helgen.
Hoppades som du att ngt skulle hända, tänder, en förkylning skulle bryta ut, vad som helst. Men nej, ingenting. Eller jo, en överaktiv bebis som är MAMMIG och äter som en hel häst dagarna i ända var vad som skedde. TA I TRÄ har de sista nätterna varit okej, så jag håller verkligen mina tummar för att ni snart oxå får det bättre!! Man är verkligen helt slut, och du som ska jobba med, förstår inte hur du fixar det, jag skulle aldrig klara det tror jag.

Tar en fika innan det är dags att gå ut och leka lite. 15 grader och sol - vad har man på dem då? Fleecefodrat regnställ för marken är ju fuktig?

Jag hoppas verkligen inte att han får några psykologiska men för vår vagn går enbart att ha framåtvänd nu när sittdelen är på!

Tja, vad vet jag? Det sägs ju att de kan bli sociopater och allt möjligt av det. :eek:

Vår gullunge har infört en ny rutin som vi föräldrar inte alls uppskattar. Mitt i natten vaknar han och mor och far vaknar av en tjattrande hungrig kille som står i sin spjälsäng och skakar galler. Han får sin flaska, dricker nästan ur den, somnar om - och vaknar efter två minuter och är jättepigg. Mor och far spelar sovandes (så gott det går med en virvelvind i sängen - inatt fick jag t.o.m. näsblod!) och efter en dryg timme flämtar fadern utmattat "kan du inte ge honom en flaska till?" Sagt och gjort, gossebarnet dricker en halv flaska till och somnar sedan sött om. Varför, varför, varför kan han inte bara dricka ur den första och somna om direkt???? I natt var det pary mellan 2 och halv 4 ungefär... I övrigt är han hur söt och kul som helst nästan.

Vad åt era småttingar igår? Och vad ska de äta idag? Jag tycker det är svårt att vara kreativ och hitta på varierande och näringsrik kost hela dagarna.
Igår åt L:
Frukost: hirsgröt med lite mjölk och fruktpure (äpple-nypon), lite formfranska till
Lunch: en burk som farmor hade köpt, kollade inte så noga faktiskt. Det var en kycklingrätt från Hipp i alla fall. Joghurt med fruktpure (äpple-hallon-jordgubb) till efterrätt.
Mellanmål: Mannagrynsgröt med fruktpure (äpple-nypon), riskaka
Kvällsmat: polenta med morot och aprikos, lite banan och riskaka

Idag har han ätit samma frukost som igår. Till lunch blir det som cous-cous med vit fisk i tomatsås. Resten vet jag inte...

Vad åt era småttingar igår? Och vad ska de äta idag? Jag tycker det är svårt att vara kreativ och hitta på varierande och näringsrik kost hela dagarna.
Igår åt L:
Frukost: hirsgröt med lite mjölk och fruktpure (äpple-nypon), lite formfranska till
Lunch: en burk som farmor hade köpt, kollade inte så noga faktiskt. Det var en kycklingrätt från Hipp i alla fall. Joghurt med fruktpure (äpple-hallon-jordgubb) till efterrätt.
Mellanmål: Mannagrynsgröt med fruktpure (äpple-nypon), riskaka
Kvällsmat: polenta med morot och aprikos, lite banan och riskaka

Idag har han ätit samma frukost som igår. Till lunch blir det som cous-cous med vit fisk i tomatsås. Resten vet jag inte...

Igår på dagen (natten ammar han som tidigare sagt helt kopiöst fortfarande) åt Elis 6½ månad:

ca 06.00 Ammar
ca 09.30 Havregröt, erbjuds vatten till
ca 12.30 Någon halvvariant av amning, måttligt intresserad
ca 15.00 Halv portion havregröt, lite banan och en liiiten smörgås med leverpastej
ca 18.00 Ammar, helt ok mycket
ca 18.30 Persiljekryddan lax med potatis (ca 2 msk)
ca 19.30 Välling
Ca 21.00 Ammar (eftersom han inte somnat på vällingen).

Han äter ju inte så mycket lagad mat än men vi tänker oss att fasa ut grötmålet på eftermiddagen till att helt bestå av smörgås och frukt samt att ganska snart börja ge vanligt mat på lunchen. Vi har lagat en del egen mat och fryst in små kluttar av. Har googlat lite recept, kycklinggryta är en favorit. Jag tycker det är så svårt eftersom han ammar så kopiöst på natten. Ammar han för att han inte äter tillräckligt på dagen, för att han inte får amma fritt när jag jobbar eller för att han helt enkelt är en liten gosegris? I morse sov han 1,5 timma på sin pappas bröst, något som bara hänt 2 gånger tidigare och det talar ju för det sistnämnda. Igår kväll skulle han dessutom absolut inte sova i sin säng, men så fort jag tog upp honom i famnen slocknade han mot min axel.

Donntello: Vi har blivit rekomenderade att vända sittvagnen när barnet är ett år. Kommer inte ihåg förklaringen men någonting om att det blir för mycket intryck och barnet behöver kontakten med sin föräldrar. Sen är det klart individuellt, jag kan tänka mig att Elis kommer tycka det är helfestligt att åka framlänges när vänder vagnen...

Ja jag har också hört det, men men nu har vi vagnen som vi har. Till 90% så sover han när han är i vagnen annars så sitter han och tittar på mig när jag mockar ungefär så han borde överleva utan psykiska men.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 717
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 183
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar