Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

För liten för smörgås? varför? hjälp, vad har jag missat :o just mackor är nåt lilleman älskar så han brukar få en egen att gnaga på :o

Vi har ibland gett avocado som mellanmål :d mycket uppskattat och känns mer mättande än bara frukt:)

KL

En liten uppdatering från oss :)

Ammar nu inget dag-tid, det har släppt med maten och hon äter bra.
Så våra dagar ser ut ungefär såhär :

04-06:00 Ammar vi lite "för-frukost", sen somnar vi om till 8-8:30 ungefär.
8:30-9:00 Gröt-frukost och frukt till efterrätt.
11-12:00 Lunch med frukt-pure till efterrätt.
14:00 Lättare mellis. Liten bit smörgås har vi börjat smaka och det går ner bra, och till det ngn frukt, fruktpure eller lite youghurt (päron-banan).
16-17:00 Middag och frukt eller fruktpure till efterrätt.
19-20:00 Två portioner gröt, och orkar hon så ngt litet till efterrätt.
Sen är det lägg-dax och då ammar hon precis innan.
Ang mellis så skulle jag vilja ge henne ngt kraftigare, men ger vi mer äter hon inte huvudmålen ordentligt, och det verkar fungera som vi gör nu, hon är nöjd och glad så vi kör på.
Välling är fortfarande otänkbart. Hon kan dricka kall :crazy: ris-välling som törst-släckare, men inte för att hon ska bli mätt.

Ammas fortfarande 1-2 gnger/natt. Ibland mer. Men nu när hon äter riktigt ordentliga portioner på dagen så märker jag att det börjar minska, så vi väntar lite och ser om hon fasar ut natt-amningen själv.

Nu när vi inte ammar så mkt så känns det som jag orkar/vill fortsätta del-amma såhär länge till. Våra amnings-stunder är nu det mysigaste på hela dagen. Närhet och gos och så lugnt och avslappnat :love:

M går just nu igenom en ganska frustrerande del av sitt liv, haha! Hon vill så mkt men allt kan man ju inte lära sej på en gång. Hon ställer sej i kryp-ställning och gungar, hela tiden, och när hon inte kommer någonstans blir hon ilsk. Och trött blir man ju oxå, och det gör henne ännu mer ilsk :rofl:

Musik är något lilla damen älskar, så barn-skivorna går varma här hemma. Går även på baby-rytmik och det är så kul! Hon vevar och tjoar och är sjövild! Vet inte vem utav oss som är tröttast efter det. Sover gott gör vi då iaf.

Ang bilstol. Vi har baby-skyddet fortfarande. Med stor vinter overall är det trångt och M blir irriterad av att sitta så fast och "ihop-tryckt". Men med vanliga kläder går det bra en stund till. Hon är inte så stor ännu. Lång-smal kropps-form. 7200 gram och 70-70,5 cm och hon är 7,5 månader nu.
Hennes kusin har en fin Britax-stol som vi oxå är sugna på. Dock blev jag väldigt intresserad av stolen som jessievega tipsar om (TACK för tipset) så den ska vi kolla upp.

Jag ger också smörgås i form av knäckebröd med smör på ibland, men han får ju inte i sig så mycket då, sitter just och gnager och slickar av smöret. Eller hur gör du?

Vanlig mjuk smörgås har jag tänkt är lätt att sätta i halsen även om man själv delar den i små bitar, men så kanske det inte är?

Tack för tipset om avocado!

I allmänhet tycker jag att det är svårt att veta vilken mat man "kan" ge utan risk för att de ska sätta i halsen. Den mesta maten jag ger är från 8 mån och där är ju små mjuka bitar i, men annan mat då, hur fin måste den vara? Tycker det är svårt.

Jag brukar ge vanligt mjukt bröd:) Tycker att knäckebröd(vilket han får ibland också) är läskigare för ibland jar han öyckats bita av en del..
Men! nåt jag av erfarenhet vet är läskigt, är typ polarkaka:eek: det smulas ju inte sönder så. lätt när det är blött.. blir mest bara större och större:eek:

Håller med angående bitarna.. å ena sidan vill jag gärna erbjuda sånt han kan äta själv.. men där känns det som att risken alltid är att det blir en dum storlek om det bits av en del:/ .. å gör man bitarna mindre, ja, då blir dom ju svårätna för dom hamnar inne i näven:p

Ja visst är det knepigt! Har bvc-grupp på torsdag så jag ska fråga då om vad som är ok att ge och inte.

Ni verkar ha det jättebra!:)

Men behöver han så mycket mellanmål redan då? Amning eller ersättning borde väl vara bra i hans ålder. Jag tror att jag började med mellanmål vid 7-8 månader (snarare 8) men då hade ju L ätit mat sedan 4-4,5 månaders ålder. För övrigt är rekommendationen här att mellanmål inte ska vara mättande - de ska bara överbrygga lite mellan huvudmålen. Knäppt att alla säger så olika.

Nuförtiden äter L ett mellanmål på eftermiddagen. Oftast joghurt med frukt och riskaka/majskrok/hårdbröd/formfranska utan pålägg till. Banan tycker han också mycket om.

Om barnet äter bra av den "riktiga" maten är det så vitt jag vet inget problem att ge lite fil eller joghurt varje dag (jag ger ca 75 gram - en halv 150 g bägare).
Om vi är ute någonstans ger jag gärna en burk med babyjoghurt eller fruktgröt. L tycker bäst om banan-persika-hirs från Hipp! Hirs är väldigt nyttigt också.

Har vi ätit frukost väldigt tidigt kan han få en flaska ersättning på förmiddagen, men oftast blir det inget mellanmål där. Han äter i regel fyra mål om dagen plus två flaskor ersättning (natt och tidig morgon).

Ett tips när du börjar ge smörgås är att blöta bitarna i vatten innan du ger dom, så är dom redan lite slemmiga och risken att sätta i halsen är liten.

Vi har kört på ganska ordentligt med mat till E, 6 månader (och en vecka). Han har ju ätit smakportioner en månad ungefär samt gröt två gånger/dag. Den senaste veckan har han fått välling på kvällen för att försöka få han att sova längre, vilket fungerar sådär. Tanken nu är att börja ersätta det ena grötmålet med smörgås/frukt istället och börja ge smakportioner med kyckling/fisk/kött. Vi har precis lagat en rätt med lax och en med kyckling och kluddat ut i smakportioner. Ska bli spännande att se vad han tycker.

Jag ammar ju fortfarande men har är mindre och mindre intresserad. Det är bara på natttid han är riktigt sugen :devil:.

Jag ammar ju en hel del fortfarande. Saken är att jag ju börjar jobba om en månad och till dess tänkte jag försöka få in rutinen att jag ammar på morgonen och några gånger på kvällen (samt nätterna då, suck) och att han bara äter mat dagtid. Detta för att jag ska slippa pumpa ut så himla mycket nu tiden som är kvar samt att det ska bli enklare för hans pappa att slippa hålla på med bröstmjölk.

Det är alltså inte så att det finns någon särskild rekommendation som jag följer.

Givetvis tar jag det i bebisens egen takt, funkar det inte så funkar det inte, då får jag pumpa istället.

Tack annars för mellistipsen!

Jag är ju inne på kontoret en dag i veckan och då är L hos sin farmor ca 7-16.

Han dricker då en flaska hemma hos oss vid 6. Sedan äter han gröt hos henne vid 8-9, lunch 11:30-12 och mellanmål vid 15 på eftermiddagen innan jag hämtar. Kvällsmat kl 18-18:30.

Jag har förstått att många ger ett mål till på kvällen, men då skulle jag ju aldrig få honom i säng. Nu är han klar med kvällsmaten strax innan sju, sedan är det tandborstnng, ren blöja och pyjamas på, kanske titta lite i en bok. Därefter åka sele och lysssna på musik tills han nästan somnar innan jag tar på honom sovsäcken och gosar tills han sover helt. Om inte hans pappa råkar komma mitt i insomnandet (då kommer gossebarnet in i andra andningen...) så sover han vid 19:30-20. Om jag skulle börja ge ett mål gröt eller dylikt då skulle han ju inte somna förrän vid 21:30-22!

Nils brukar få kvällsmat vid 17-18 någonting och jag ammar lite till det. Sen brukar han somna 20-21 någonting (har varit tidigare sista veckan) och jag ammar till sömns vaje kväll.

*kl*
En liten nyfiken fråga.. På många bäbissaker, typ nappflaskor o dyl står det ju ofta att det går bra att diska i maskin.. på övre hyllan..Någon som vet varför de ska läggas just på övre hyllan? :confused:

Ingen aning, har också funderat på detta! Men det känns ju lite fräschare där uppe. Fast skedarna diskar jag på undervåningen i bestickstället.

Mitt stackars, stackars barn är förkylt igen. Supersnorig och hes och hade 39 graders feber nu på kvällen. Fick en ibuprofen och då blev han lite gladare och somnade gott i alla fall. Han brukar ju pigga på sig snabbt som tur är.

Make och far har begivit sig på tjänsteresa till Indien så jag är gräsänka. Han tog med sig lillkillen ner i vardagsrummet mellan 6 och 7 imorse så jag fick powertanka lite sömn innan vi åkte till flygplatsen i alla fall.

*KL*

AHHHHHHHHHHH dessa tänder!!! jag blir galen :( nu kommer båda framtänderna där ppe..den ena är igenom nu och nu trycker den andra anagligen på oxå..ingen sömn,feber och massor med lösbajs..

Elize: Ja jag kan rekommendera stolen varmt. Vi är jättenöjda. Bra stoppning i sisten nu när dom fortfarande e små men för stora för babyskyddet. Oliver sitter jättebra i den. Tar ju ingen plats heller :)

Oliver är nu 7½ månad. Vägde vid 7månder o då vägde han 9200 och va 73 lång :eek:

Vips så försvann 68 kläderna.

Nu har vi köpt en bilbarnstol. Efter mycket velande blev det en Britax Multi-tech. Den som uppfyllde våra krav och passade bäst i bilen. Tråkigt att man inte kan fälla den mer under resan, men å´andra sidan känns det inte som det behövs ändå.

För övrigt har jag glömt att uppdatera Elis längd och vikt vid 6 månaders kontrollen; 8300 g och 70,4 cm lång. Magen hänger redan utanför byxorna (eller mest blöjan för att vara helt ärlig).

KL

Hallå på er allihopa!!
Hur har ni det? Dålig aktivitet här, men om era dagar flyger förbi lika fort som våra så förstår jag. Är bara morgon och kväll tycker jag :)

Har ni haft fint vårväder? Vi har haft grått och trist igår och idag men tidigare i veckan har det varit fantastisk och en hel del promenader har det blivit, och massa tid ute. Så mysigt, vi har fikat mellis ute och njutit i stora drag!

Lillan har ju legat i liggdelen på vagnen tills nu. Finns en litet ryggstöd i det så när hon vill kolla läget har vi bara rest upp det. Men nu har vi plockat fram sittdelen och provat. Hon ser så liten ut i den!!
Har nu kollat runt lite och kommit fram till att det får bli en iläggsdyna med hål i olika höjd för selen, för selen hamnade ju så himla högt upp på henne, super obekvämt. Och en Åkpåse.... De har ju oxå hål i olika höjd men känns sådär att köpa nu när FÖRHOPPNINGSVIS våren är påväg.
Hur har ni i era vagnar?

Som sagt, tiden rusar, och igår ringde chefen för att höra när jag planerat att börja jobba :eek:
Har ju sökt t o m lillans ett års dag, men det är ju mitt i semester-tider. Jag vill inte gå tillbaka och jobba bland alla vikarier och själv vara "ny på jobbet", plus att det stämmer ju dåligt med inskolnings-tider på dagis.
Nog för att det är lång tid kvar tills jag ska börja (planerar att börja 1/9), och förstår att chefen vill veta då hon nu sitter och knåpar ihop sommar-scheman, men fick ändå chocken när hon ringde, haha!!

Detta med storlekar på bebis-kläder.... Just nu är vi i en riktig mellan-period. 68 på bodys blir för kort, men passar fint i omkrets, så vi kör på 74. Men 74 i byxor är alldeles för stort i midjan, men de flesta 68 blir för korta i benen, så måste ta mej en shopping-runda och se ifallvi kan hitta byxor som sitter bra :)

Nyfiken som jag är, vad har ni för sommar-planer? Resa bort? Vara hemma? Jobba?
Vi börjar så smått planera lite nu hur vi ska ta ut semester/föräldraledigt så vi får ihop det bra. Lite att klura på! Vill ju spendera så mkt tid som möjligt ihop innan hösten kommer med dagis och arbete och allt. Sambon har nämligen byt jobb så han har inte full semester i år, så därför vi knåpar lite för att få till det :)
Vi hoppas såklart på vackert väder, men oavsett väder blir det små semester-turer. En sväng till kusten, och troligtvis en tur mot Stockholms hållet och hälsa på släkt. Ser sååå fram emot att komma iväg lite :)

Hoppas allt är bra med er allihopa och vi önskar er en toppen-helg!!

Nu har vi köpt en bilbarnstol. Efter mycket velande blev det en Britax Multi-tech. Den som uppfyllde våra krav och passade bäst i bilen. Tråkigt att man inte kan fälla den mer under resan, men å´andra sidan känns det inte som det behövs ändå.

För övrigt har jag glömt att uppdatera Elis längd och vikt vid 6 månaders kontrollen; 8300 g och 70,4 cm lång. Magen hänger redan utanför byxorna (eller mest blöjan för att vara helt ärlig).

Så skönt att ni hittat en stol som kändes bra :)
Vi har oxå tittat på den, och ska i helgen åka till kusinen och prov-sitta.
Nyfiken fråga..... Vad har ni för bil, och har ni stolen fram eller bak? Är den smidig att plocka ur bilen om man skulle behöva?
Vi har en V70 -08, och kommer ha den bak. Funderar över om det blir trångt för passageraren fram och så.....

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 183
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar