Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Våra dagar har precis börjat få någotsånär rutin.

6.30-7 Vaknar, äter frukost
9.30 ammar sover sen 1-1,5 timme
11.30 lunch
ca 14 ammar
sover nån gång, antingen i vagnen eller bilen beroende på vad vi gör
ca17 middag
18-19 ammar och somnar

Om han själv får välja äter han varannan till var fjärde timme på nätterna. Vi håller just nu på och jobbar med det, jag vill få mer det till 1, max 2 gånger per natt.

Han äter vanlig mat, vi har aldrig kört så mycket med alla olika puréer. Allergisk mot ägg och mjölk, vi lagar all mat själva.

Ingen välling eller gröt.

Han har tänder i både över- och underkäken. Kan gnaga på frukt själv men vill ha maten ganska lös och välmixad. Finrivna morötter fick ha i sig härom dagen.

Ja det var väl det hela :laugh:

Det där med sovrutinerna på dagen är ju faktiskt lite krångligt eftersom vi är iväg på massa olika grejer och det då blir rubbat schema. Men man kommer väl underfund med det också till slut.

Nils brukar vakna mellan halv sju och sju och somna mellan halv nio och nio. Däremellan har vi inga riktiga rutiner, delvis beroende på att våra dagar ser så olika ut. Oftast somnar han i vagnen ifall vi är ute på något. Men sen sover han också väldigt olika. Igår sov han nog sammanlagt fyra timmar på hela dagen, idag hittills har han sovit kanske sammanlagt en halvtimme och han är pigg och glad och leker.

När sambon ska vara hemma så kommer han nog försöka få till lite mer rutiner, han är en sån person medan jag tar saker och ting lite som de kommer.

Nils är inte jätteförtjust i matpuréer tyvärr, inte heller gröt och välling. Välling åt han en period på kvällarna men en dag var det bara stopp och sen dess vill han inte ha.

Fruktpuréer går alltid ner, och han gillar filmjölk med kanel, men det har han bara fått litegrann för man ska ju helst inte ge mjölkprodukter. Det är så himla tydligt, man kan ge honom en liten sked filmjölk och han smackar och gapar efter mer, om han då får en matpuré istället så skrynklar han ihop hela ansiktet!

Jag kör dock litegrann med baby-led weaning, alltså hela bitar mat, och det tycker han är väldigt intressant och spännande. Han får ju inte i sig så mycket då. Någon gång om dagen får han en rätt stor bit knäckebröd med smör eller någon matpuré på och det kan han hålla på och suga och slicka på länge (så då funkar det med puré!). Han har även fått banan och hela skalade apelsiner (gooott!!)

Han ammar väldigt gärna.

Under en ganska lång period så kollade jag klockan varje gång han vaknade på natten, men det orkar jag inte längre. Han vaknar fortfarande flera gånger och vill amma. Ibland funkar det att klappa lite på rumpan och säga vyssja lite men för det mesta är det bara att ta upp och amma som gäller. Jag börjar jobba efter påsk och vi får se efter det hur länge jag orkar hålla på och amma på nätterna.

Jag startade ju en tråd om nattamning för någon månad sedan och när jag läste svaren så kände jag mig lite dålig som övervägde att försöka få honom att sluta med det, att det är elakt att förvägra bebisen nattamning om den vill ha det. Men den inställningen har jag faktiskt bara träffat på här på buke.

KL

Jag har precis börja jobba lite mer nu, jag jobbar mån och tis kvällar som instruktör och nu även varannan helg. Jobbade första natten igår helskumt att va tillbaka på jobbet. Känns som man var här igår på ett sätt och på ett annat känns det som att jag är bara inne och gästspelar lite. Det är inte på riktigt, skum känsla... Det har iaf gått bra för både mig och lilleman jobbade första natten igår och Milliam hade sovit bra, bara vaknat en gång vid 5 och fått lite välling.

Vi har väl lite rutiner men det ändras ganska mycket från dag till dag. Ibland känner jag mig som en taskig mamma som är ute och flänger och far. Milliam får ju bara hänga med och maten blir inte alltid på exakta tider. Vi försöker få honom att äta lite gröt och pureer men det är inte så värst intressant. Han smakar gärna men han äter inget direkt. Frukt är väl ganska gott och kvällsvällingen är obligatorisk för tillfället resten verkar kunna kvitta just nu :p Men men han är ju en mindre buddha på nästan 10 kg, 6 mån gammal så han klarar sig nog fint.

Imorgon ska jag till Skandinavium och roa mig så grabbarna hemma får klara sig nästan hela dagen. Jag kommer nog ha skoj iaf :banana:

Jag tror faktiskt att det är just det barn gillar och mår bäst av, att bara få hänga med på mammas/pappas aktiviteter:)

*Kl*
nu hamnar jag säkert i kategorin överbeskyddande hippiemorsa:p men..
jag får så ont i hela själen när jag hör om A.W, femminutersmetoder och liknande:cry:
Jag är sjukt dålig på att uttrycka mig i text, särskilt när det kommertill såna här saker.. men ska se om inte jag kan hitta igen artiklarna om metodernas skadlighet..
Jag lever i tron att om saker känns fel så är de med största sannolikhet det också, varför ska vi härda oss och förbise en så viktig persons behov, träna oss i att kunna ignorera en önskan om närhet?:(

Jag håller med dig, blir precis lipfärdig! Tycker barnen borde bli otrygga om ingen kommer när de ropar :(

Jag tycker att femminutersmetoden verkar hemsk, men vet som jag skrev tidigare ingen som använder sig av den. Jag tror att den blev populär på 70-och 80-talet iom den där tjocka boken som jag tror heter "Om barn" och som "alla" hade under den perioden. I den svenska upplagan som var reviderad av en svensk barnläkare rekommenderades femminutersmetoden (fick låna boken av min svärmor och den är ju verkligen rätt daterad inom vissa områden...).

Dock tycker jag faktiskt att Anna Wahlgrens sömnmetod inte verkar vara så fruktansvärd som vissa tycker. Hon säger ju att man ska gå in och trösta barnet men inte ta upp det. Jag vet flera vars barn har haft jättesvårt att sova men som sover som små änglar efter att blivit kurade.

Nu ikväll fick Nils förresten smaka av tomatsåsen som vi åt och det var jättegott tydligen! Körsbärstomater på burk, aubergine, zucchini, vitlök, lök, färsk timjan som mixades när såsen var klar.

En del mat gillar han jättemycket och annan vill han absolut inte äta. Svårt att se något mönster.

AW får jag kalla kårar av, inte bara för metoden, utan för hennes sätt att uttrycka sig, idiotförklara föräldrar osv på sin egna sida..
Fast jag vet inte riktigt om jag uppfattat att hon menar på att man ska trösta, så som jag uppfattat det är man ju bara mat för bebisen och därför ska man inte vara synlig för barnet när man kraftigt buffar på rumpan.. Har även läst ett av hennes protokoll för ett barn hon kurat..:eek::eek::eek: Där var det inget snack om att trösta, slamrandet (hushållsljuden) och musiken höjdes för barnet skulle minsann inte tro att den kunde komma och tro att den kunde manipulera.. typ:eek::eek: (vilken bebis KAN manipulera nån öht:(?)
Men självklart tror jag att man kan ha användning av hennes metoder, om man använder sitt sunda förnuft och om det råkar passa barnet man fått:)
Måste ta mig till bibblan och låna boken som hennes dotter skrivit

Däremot har jag hört mycket gott om Pantley och somna utan gråt, har boken hemma men faktiskt inte kommit mig för att läsa den..

Nu ikväll fick Nils förresten smaka av tomatsåsen som vi åt och det var jättegott tydligen! Körsbärstomater på burk, aubergine, zucchini, vitlök, lök, färsk timjan som mixades när såsen var klar.

En del mat gillar han jättemycket och annan vill han absolut inte äta. Svårt att se något mönster.

:mad: Nu blev ju jag vrålhungrig! Det där lät ju sjukt gott:d:)

AW får jag kalla kårar av, inte bara för metoden, utan för hennes sätt att uttrycka sig, idiotförklara föräldrar osv på sin egna sida..
Fast jag vet inte riktigt om jag uppfattat att hon menar på att man ska trösta, så som jag uppfattat det är man ju bara mat för bebisen och därför ska man inte vara synlig för barnet när man kraftigt buffar på rumpan.. Har även läst ett av hennes protokoll för ett barn hon kurat..:eek::eek::eek: Där var det inget snack om att trösta, slamrandet (hushållsljuden) och musiken höjdes för barnet skulle minsann inte tro att den kunde komma och tro att den kunde manipulera.. typ:eek::eek: (vilken bebis KAN manipulera nån öht:(?)
Men självklart tror jag att man kan ha användning av hennes metoder, om man använder sitt sunda förnuft och om det råkar passa barnet man fått:)
Måste ta mig till bibblan och låna boken som hennes dotter skrivit

Däremot har jag hört mycket gott om Pantley och somna utan gråt, har boken hemma men faktiskt inte kommit mig för att läsa den..

Ja jag kan inte påstå att jag är särskilt inläst på metoden, men vet som sagt flera som har blivit väldigt hjälpta. De har inte köpt konceptet helt av utan tagit de bitar som de själva trott på.

Och jag håller med om att mycket av vad hon säger i övrigt verkar vara rätt tokigt. Bilden av henne blev ju inte så mycket bättre den här boken som hennes dotter skrev...

Jag håller med dig, blir precis lipfärdig! Tycker barnen borde bli otrygga om ingen kommer när de ropar :(

Eller hur! Finns en så himla bra trygghetsjämförelse på ett annat forum jag hänger på.. Men såklart lyckas jag inte hitta den heller bara för det:p

*kl*
För att hoppa till ett helt annat ämne:)

När tror ni dom är stora nog att åka häst:angel:
Det har flyttat in en prickig ponny i hagen utanför vårt hus och genast kom mina planer igång om hur jag om ett par år kan köpa en vild ponny så lilleman kan hänga med på lite ridturer på min lugna trygga totto och jag får rida ponny:bump:

Mn gullunge har ordnat sin dag ungefär sa här:

6 ersättning
mamman vill somna om, ibland vill gullungen det ocksa...
8-9 gröt med frukt
sova lite
11-12 lunch
sova lite
15-16 mellanmal (gärna joghurt med frukt och lite skorpa eller riskaka)
18 kvällsmat
19-20: somnar för natten
nagongang pa natten: ersättning

Han älskar att sta och tog sina första sma steg idag! :love:

Har reserverat den på biblioteket och ska hämta den nästa vecka. Vi har förut lånat en bok som hette typ "Allt du vill veta om barns sömn men varit för trött för att fråga om". Tyvärr var jag även för trött för att läsa den men maken skummade lite :p

(vilken bebis KAN manipulera nån öht:(?)

Min kan. Åtminstone så försöker han!!

L kan vara rätt jäklig mot sin kära lillebror - en favorit är att dra undan händerna för honom när han står och håller sig i bordet. :cool: Givetvis blir vi vansinniga, och ofta får vi då lyfta upp J för att han ska komma undan den sadistiska brodern (:P).

Sista tiden så har J börjat ställa sig upp, gärna intill storebrorsan, tittat om vi kollat och sen börjat grina som om L har gjort nåt :grin: Som tur är hör man skillnad på om det är ont-skrik eller uppmärksamhets-skrik, men tycker ändå att han är en liten fuling som försöker lägga skulden på sin (ibland oskyldiga) bror...

Ja, här går det undan med barnen! Tänk att de är så stora nu att flera av dem börjat stå:eek:
Vart tog tiden vägen??

Vi har haft oturs veckor:( För två veckor sedan blev jag däckad i en rejäl förkylning och hostade, snörvlade och hade ont i varenda led i kroppen.
Precis när jag börjat bli bättre så blev Cilia sjuk. Fast hon fick feber och blev lös i magen.
Hon var även väldigt trött, klängig och gnällig. Sen blev hon bra, men gnällandet och klängandet satt i ytterligare en vecka.
Men nu är hon dålig igen. Hon är rejält lös i magen igen. Det rinner i princip rakt igenom henne.
Och då överdriver jag verkligen inte. Det är nästan som vatten det som kommer ut.
I övrigt är hon pigg och glad och verkar inte det minsta sjuk. Vet ju att det finns en mängd orsaker till att de kan bli dåliga i magen.
Har hon inte blivit bättre till i morgon så får jag ringa BVC. Hon blev dålig i magen i onsdags, så det är nästan en vecka nu.

Vi var på 6 månaderskontrollen i tisdags. 70 cm och 7860 gram. Lång, men smal.

Suck. Står just nu i bilbarnstols djungeln och jag har gått vilse:crazy:
Vet inte om jag ska köpa den min bror ska sälja. Det är en Akta Graco. Tyckte bara att den såg så bred ut i sitsen, Cilia är ju så smal.
Fast igår när sambons dotter och dotterdotter var och hälsade på, så provade vi att sätta Cilia i Isabellas Akta Graco, och hon satt hur bra som helst i den.
Vi har lite funderingar på att köpa min brors barnstol och ha i ena bilen och sen köpa en ny Britax och ha i andra bilen.
Mest för att slippa att behöva flytta runt stolen mellan bilarna.
Hur har ni andra gjort? Vad har ni valt för bilbarnstol? Är ni nöjda med ert val?

Jag har själv ingen erfarenhet av femminutersmetoden, men har några föräldrar i omgivningen som jag vet har använt sig av den.
Vad jag har hört så är de föräldrarna mycket nöjda med resultatet även om det var jobbigt ett par kvällar/nätter.

Jag tror man måste vara väldigt övertygad om att det är något som man tror på för att kunna genomföra det. Om man känner som förälder att det är en metod som passar dels en själv och barnet så kan det säkert fungera.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 189
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar