Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Jag tyckte det här med bebistecken verkade så intressant, och när jag kollade runt på nätet så såg jag att Dövas Riksförbund i Stockhholm anordnar en kurs i bebistecken som börjar nästa fredag! Och det är jättenära där jag bor, tror det är fem tunnelbanestationer. Så nu har jag anmält mig.

Ibland har man tur! Ska bli så spännande.

Det finns väl inga andra stockholmare här? Hade varit roligt om någon annan ville haka på.

Hua, nu är vi på benen igen. Elis slapp som tur var undan både magsjuka och feber.

Det är full rulle här nu. Han ålar för fullt och kommer upp i krypställning och står och juckar. Var och vägde honom idag igen för att se så kurvan inte fortsatt dala och det hade den inte. Elis har blivit allt mindre intresserad av att amma, förutom på natten så nu blir det ändring i leden. Eftersom jag ska börja jobba om en vecka får det vara slut på nattamaten och om han vill äta så blir det flaska (med mjölk eller välling). Han ska somna själv utan bröst i munnen (vilket har fungerat bra från och till även innan). På dagarna får han amma så mycket det går när jag inte jobbar och sen gröt och vanlig mat upp till.

Dock; han tycker verkligen inte om "vanlig" mat. Vi har provat potatis, palsternacka och morot men han bara klöks. Spär ut med bröstmjölk men det gör inte saken bättre. Ska prova majs också tänkte jag, det verkar populärt. Frukt tycker han om. Men man kan ju inte leva på gröt och frukt! Så länge han ammar också så spelar det kanske inte så stor roll, men sen måste han ju äta lite "riktig" mat. Men det löser sig väll med tiden...

Jag tror det ger sig med tiden det med:) Här gick det ju typ över en natt:)
tror inte ett dugg på det där om att man ska vara försiktig med att ge frukt innan man vant dom vid vanlig mat.. eller att allt måste smakas på 10ggr för att de ska vänja sig och kunna tycka det smakar gott.. :)

KL

Suck......Är det långt kvar tills de lär sej prata så de kan tala om vad som är fel....?

Lilla M har ju sedan ngra veckor ätit mat duktigt...Men nu, icke icke.
Har oxå bara gått upp 200 g på en månad.
Var till bvc idag för att rådfråga lite kring mat-situationen osv.
Bvc tyckte bara kör på som ni gör. Äter hon en sked så är det okej. Äter hon 20 är det okej. Inga svenka friska barn går hungriga och svälter utan att säga till.
Jag har även försökt och försökt med olika mellan-mål.
Bvc tyckte att spara lite på mellan-målen och se ifall hon äter mer riktig mat. För mat tycker hon om, men hon äter väldigt lite vid varje tillfälle. Verkar som hon aldrig blir ordentligt hungrig....?

Funderar lite på om hon har ont i munnen, tänder på g. Gnällig och kan bli super ledsen om hon biter för hårt på någon leksak.
"Hoppas" nästan det är tänder på g, och att de vill kika ut snart.

Förutom detta är allt toppen. Hon är BUSIG!
Vi går på baby-sim, baby-rytmik och baby-cafe. Roligt och mysigt att ha lite att göra, och M är glad och hänger gärna med på alltihopa.

Vansinnigt tråkigt väder nu, men för var dag så kommer ju våren märmare, så det känns ju toppen :)

Ibland krävs det allt lite detektivarbete med de små, men det kanske är en kombination av olika saker? Typ tänder, inte så stor aptit, mycket annat att fundera på? Hur ofta äter hon?

Vi har jättevariation i maten just nu, innan åt E jättebra men de senaste tre dagarna har det varit lite mindre intressant. Jag tror det svänger lite så helt enkelt och försöker inte oroa mig över det, hon är ju pigg och glad :)

Ja, våren får gärna komma nu! Jag vill ut och springa men vägarna är i sämsta tänkbara skick just nu (halvfrusen snömodd med inslag av vattentäckt blankis - lite väl spännande)

E gillade också gröt och frukt bäst i början och det kommer man ganska långt på som liten bebis :)
De där enkomponentspuréerna var aldrig nån hit, när det blev lite mer smaker blev det tusen ggr mer intressant!

E, snart åtta månader fick en gåstol förra veckan. Hon får vara i den några minuter om dagen men hon har verkligen inget intresse av att använda den som färdmedel och blir mest arg. Jag har provat att locka och "lura" fram henne, dra henne i stolen men nixpix, hon trivs bättre på golvet där hon kan kravla och rulla sig fram ;)

Jag vet inte hur man "ska" göra men jag tecknar "äta" och "dricka" samtidigt som hon gör det. Efter maten säger vi "tack" och det har hon förstått, men är för liten för att svara med tecken tillbaka. Min kompis dotter började teckna lite smått när hon var 10 mån.

När det är dags att bada så tecknar jag "du bada" samtidigt som jag tecknar det och samma sak när hon börjar bli trött, busar, skrattar osv.
"Mamma" och "Pappa" tecknar vi samtidigt som vi säger det och pekar på varandra.. Jag tror inte det kan bli så fel, men det ska bli spännande att höra vad ni som går på kurs får lära er :)

Än så länge märker jag som sagt att hon reagerar mest på tack och lyssna (typ när vi spelar musik, fågelkvitter), ska bli roligt att se vad som kommer härnäst!

Jag insåg just att idag är det bara en vecka kvar till jag börjar jobba på riktigt igen! Ujuj, hur ska detta gå :P
Mannen blir hemma över sommaren om allt går enligt planen, sen ska vi bytas av igen. Jag ska nog studera lite på distans då, eller iaf prova och se om det fungerar.
Jag har kikat lite på en diplomutbildning hos sensus också, men då har man obligatoriska träffar en heldag varannan vecka och mannen har jättesvårt att ta ledigt från sitt jobb då så frågan är ju vad man gör med den lilla då? Riktigt synd att man inte kan ge föräldradagar till mor- och farföräldrar till sådant!

Och vet ni, en i min föräldragrupp ska ha ett barn till under sensommaren - så skoj :) men modigt (eller galet?) tycker jag. Det kommer bli drygt 14 månader mellan kidsen.
Fick även veta att en av mina närmsta vänner väntar sitt andra i september, där blir det dock 2 år mellan barnen om det nu går som förväntat. Jag är liiite avundsjuk, det var en mysig och förväntansfull tid under graviditeten som jag saknar ibland..

Jag har drömt om graviditet och bebisar flera gånger de senaste månaderna, jag är nog väldigt sugen på en liten till snaaaart! Men jag måste lugna mig något år i alla fall tror jag!:D

Jag har drömt om graviditet och bebisar flera gånger de senaste månaderna, jag är nog väldigt sugen på en liten till snaaaart! Men jag måste lugna mig något år i alla fall tror jag!:D

:D jag med, nu senast om att jag var höggravid och det var vadslagning om det skulle bli en lillasyster eller lillebror:p
Undra om detr nåt inbyggt i systemet att det är dags för nästa:angel:

+LillaMy84

Skönt att man inte är ensam ;)
Vi är dock inte på det klara med om vi ens ska försöka få fler barn.

OT men på tal om drömmar så drömde jag om en mystisk liten supermaskin som var avsedd att rengöra barnleksaker, rita kartor, odla upp plantor och tvätta räkor?! Den såg ut som en vit kub i halvmetersstort format och så kunde man lägga i saker genom en lucka!
Kan inte riktigt bestämma mig för om det är genialiskt eller bara knäppt, någon som känner ett behov? :p

Låter hur smart som helst! Jag beställer en! :D

Dock; han tycker verkligen inte om "vanlig" mat. Vi har provat potatis, palsternacka och morot men han bara klöks. Spär ut med bröstmjölk men det gör inte saken bättre. Ska prova majs också tänkte jag, det verkar populärt. Frukt tycker han om. Men man kan ju inte leva på gröt och frukt! Så länge han ammar också så spelar det kanske inte så stor roll, men sen måste han ju äta lite "riktig" mat. Men det löser sig väll med tiden...

Vi hade samma problem med Jonathan, det gick över när vi slutade ge honom puréer. Än idag klöks han av mos-konsistensen, oavsett vad det är för mat.

Ett par kompisar till oss har 13 mån mellan sina :eek: Men jag citerar mamman: "Det önskar jag inte ens min värsta fiende!". Tydligen fruktansvärt jobbigt, och det har jag full förståelse för. 2 år emellan har vart helt perfekt tycker jag!

En kompis fick barn häromdagen, längtar såååå efter att få snufsa bebis igen :love:

Aha... Fast gröt tycker han ju om? Majs var i alla fall en riktig hit. Idag står ärtor på menyn, får se om det är lika smarrigt.

I natt var första natten i egen säng i eget rum. Han vaknade och skrek två gånger och jag ammade honom båda gångerna efter att ha försökt få honom att somna om utan... Det gick med andra ord precis som jag befarade/trodde. Men jag undrar hur fixar man typ 5-minuters metoden när ungen bara skriker och skriker och skriker? Jag tycker jag är ganska hårdknäckt men fixar det tydligen inte alls. Lixom hur i helvete stålsätter man sig själv?!

Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som använt sig av femminutersmetoden och tror inte att den är alls vanlig nuförtiden. Säkert av skälen som du nämner.

Inte så konstigt alls! Jag tror vi fortsätter ha honom i eget rum och försöka få honom att sova hela natten, men det kommer väll när det kommer. Vill han äta får han väll det men vi försöker nog att lägga ner honom i sängen vaken så han inte somnar med bröstet/flaska i munnen. Fast jag var vaken mycket i natt är jag mer utvilad än när han sover hos oss, skönt för alla inblandade.

För övrigt har vi kommit in i en bra rutin! Så här ser våra dagar ut (ca tider):

07.30 Vaknar och ammar. Sover ibland en stund till (max till 08.30, då väcks han).
10.30 Gröt med frukt + amningen efteråt
11.00-12.30 Sover
13.00 Ammar, därefter smakportion (majs var supergott, ärtor helt ok)
15.00 Gröt med frukt + amning efteråt
16.00-17.00 Sover
18.00 Ammar, därefter smakportion Sen ammar som han har lust på kvällen.'
20.30 Blöjbyte, pjamas, amma, borsta tänder, sängen.
21.30 Somnar (allt mellan 21-22.30)

Sen äter han ju alltså under natten också, men det har vi ju ingen riktig rutin på än. Rutinerna på dagen känns super i alla fall, tror sambon kommer får det förhållandevis enkelt. I alla fall om man jämför med hur jag hade det när Elis var nyfödd till 2-3 månader när ingenting någonsin var sig likt. Eventuellt kommer vi börja ge välling till kvällen i stället för amning, men det gör vi först när vi bytt ut ett grötmål till bröd+frukt eller liknande. Känns som det blir för mycket gröt och välling annars.

Hur ser era andras dagar ut? Och hur har ni det på nätterna?

Aha... Fast gröt tycker han ju om? Majs var i alla fall en riktig hit. Idag står ärtor på menyn, får se om det är lika smarrigt.

Ja, han älskar gröt. Och fruktpuréer också. Jag tror inte att han har fattat att det är samma konsistens på det och matpuréer :rofl:

Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som använt sig av femminutersmetoden och tror inte att den är alls vanlig nuförtiden. Säkert av skälen som du nämner.

Jag har två kusiner som båda provat metoden. Den är ett mirakel och har funkat hur bra som helst, första gången tog det dock 40 min innan ett av barnen slutade skrika... :cool:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 202
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V