Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Låter så mesigt, kommer det där verkligen att smaka någonting? Sen hade jag velat ha nåt såsaktigt till eftersom han inte äter puréer :) Men tack ändå!!

Låter så mesigt, kommer det där verkligen att smaka någonting? Sen hade jag velat ha nåt såsaktigt till eftersom han inte äter puréer :) Men tack ändå!!

Men man kan ju spexa till det lite själv! I med exempelvis frysta örtkryddor (Findus har flera goda blandningar), vitlök, lök, rivna morötter, parmesan...

Och frikadeller sjuder man väl färdiga i sås? Blir nog gott i tomatsås, man kan ju göra en vanlig: lök, vitlök som svettas i olivolja, i med körsbärstomater på burk, sjud, stavmixa.

*Kl*
nån som har koll på hur det funkar.. jag vill jobba dag när sambon går hem på föräldraledighet.. på vårat företag finns inget alternativ att välja på än min ordinarie nattjänst:( Måste jag söka tjänstledigt om jag skulle lyckas hitta nån behovstjänst eller liknande?

Hmm.. Menar du att du ska arbeta hos någon annan än din ord. arbetsgivare? I så fall måste du nog ta tjänstledigt eller säga upp dig från ditt ordinarie jobb.

Ja precis, misstänker att det är så, men så blev jag lite fundersam ändå:p för ett extrajobb får man ju ha om man vill och ledig i tre år får man ju vara (antar iof att det är för att ta hand om sitt barn:angel: )
Jag vill verkligen inte sluta amma helt än på länge o definitivt inte för att jag måste pga jobb:( och det är ju bara på nätterna i princip nuförtiden som det duger.. Jag är ju borta hemifrån ca 13-14 timmar natt när jag jobbar dessutom, känns ju aaaalldeles för länge att vara utan sin skrutt:love:

Nu känner jag mig lite osäker, men är du säker på att det är tre år? Jag har för mig att man har rätt till hel ledighet under barnets första 18 månader och därefter rätt att jobba deltid (75-100%) tills barnet är ? år? Men det kanske är olika!

Jag förstår att du känner så, när är det tänkt att du ska börja jobba? Har du pratat med din AG?
Jag har tolkat det som så att man får ha extrajobb som inte inkräktar på det ordinarie arbetet och det får man väl ändå säga att det gör om du ska jobba med något annat istället för ditt vanliga..

Jag använde en litenliten mängd egengjord röd currypasta (finns många recept om du googlar eller kan du ju kolla innehållsförteckning på en färdig burk :)), lite lime och kokosmjölk!

*kl*

Ett litet livstecken fran oss... Efter Sverigesemester inklusive flygresa med hyperaktivbebis (visste ni att larmknapparna pa handikapptoaletteten tillika skötrum sitter pa perfekt kryphöjd???), bebis första magsjuka (tack gode gud för tvättmaskin -det gick 5-6 ggr om dagen när det var som värst), fjärde tanden och världens sämsta melodifestivallatar sa är vi hemma igen. Trots allt njöt jag av semestern.

L är mitt i sjätte utvecklingsspranget och sitter i princip klistrad pa mig jämt och är extremt gnällig. Emellan är han dock extremt kul och söt ocksa, sa vi gillar varandra ända.

Ja just det, vi ska nog anmäla oss till en kurs i babytecken ocksa. Nagon som har erfarenhet av det?

Ojoj, vilken händelserik "semester" :)

Ja det är ju tur att de är söta även när de är lite mindre charmiga, de små grynen ;)

Babytecken? Jag förstärker vissa ord med teckenspråk till E, i hopp om att hon ska snappa upp dem innan talet kommer.. är det samma sak?

Babytecken? Vad är det? Vad nyfiken jag blev! Låter jättespännande!

och nu har jag googlat lite snabbt. Verkar ju jättecoolt och så roligt!!
Ni som gör det, vad använder ni för tecken? Jag vill lära mig! :) :)

Jag tror nog att det är samma sak.

Jag lanade en bok av en granne och läste under semestern och det verkar spännande tycker jag. Tecknen som används i den är förenklade vanliga teckensprakstecken.

Knapplån.

Kan man dö av mjölkstockning? Jag har så jävla ont att jag tror jag går av på mitten. Försöker få Elis att amma ofta men han vill inte, förmodligen kommer det ingenting för jag provade att pumpa men fick inte ut något alls.

Försöker med vetekudde men det gör ont att ha vikten av kudden på bröstet sas. Verkar inte som det hjälper heller....

Usch fy lät ju fruktansvärt!

Duscha varmt och massera har jag hört ska göra det lite bättre. Det borde väl va bättre och försöka fortsätta pumpa också antar jag även om det nog inte är så skönt.

Oj, stackars dig. :cry: Har du provat att duscha varmt? Det rekommenderade min barnmorska om man fick problem.

Nar jag fick mjolkstockning i forsta manaden ngn gang stoppade jag kalblad i bhn. Ett gammalt hederligt kahuvud och sa tog jag ett par blad och hade ammningspadden i mitten. Kallt ska det vara ocksa.
Fruktansvart oehagligt men det hjalpte faktiskt!

+Donatello

Tack för era svar!

Jag provade att duscha varmt igår kväll men tyckte inte det hjälpte, verkligen fysiskt eller mentalt. Har sovit med vetekudden mot bröstet hela natten och för första gången varit glad att Elis vill äta ofta på natten. Sambon fick gå upp och värma vetekudden för det gjorde så helvetes ont varje gång jag rörde mig i sängen. Fungerar bättre i lodrätt läge så att säga. Känns liiiite bättre idag så kanske är det på rätt håll. Ska försöka pumpa igen om en liten stund...

Jag provade att duscha varmt igår kväll men tyckte inte det hjälpte, verkligen fysiskt eller mentalt. Har sovit med vetekudden mot bröstet hela natten och för första gången varit glad att Elis vill äta ofta på natten. Sambon fick gå upp och värma vetekudden för det gjorde så helvetes ont varje gång jag rörde mig i sängen. Fungerar bättre i lodrätt läge så att säga. Känns liiiite bättre idag så kanske är det på rätt håll. Ska försöka pumpa igen om en liten stund...

Din stackare! Jag hade problem med ena bröstet den första/de första veckorna. Ser ju att du provat duscha varmt, och att det känns bättre i lodrätt läge. Men det som fungerade för mej var att först duscha riktigt varmt och knåda/massera försiktigt. Sen att jag stog upp (gärna fortf i duschen) och böjde mej fram så de lixom fick hänga fritt och dingla :angel:;). Då var det som att "proppen" släppte för då började det rinna. Men det slutade rinna så fort jag reste mej upp.
Hoppas det ger sej snart, inte alls kul det där!
Och det vet du ju, men håll dej varm, extra extra varm nu om du går ut :)

KL

LIte frågor och funderingar.

Nu i veckan har M och jag haft ngra dygn som sett ut UNGEFÄR såhär:
21:00 amning
02.00 amning
06-07:00 amning
(ibland amning här imellan, men har ända sen födseln ätit lite under förmiddagarna)
11:00 Lunch-pure + fruktpure (ibland köpta ibland egna pureer) med vatten till.
13-14:00 Fruktpure + vatten
15-- erbjuder jag bröstet. Ibland ammar hon, ibland inte.
16:30-17:00 Middag. Oftast samma som lunchen. Här äter hon rejält!!!
19-19:30 kvälls-gröt + fruktpure och vatten. Gröt åker alltid ner, mums!!
20:30-21:00 ammar och somnar.

Så.....Vissa dagar ammar hon alltså "ingenting" under dagen, alternativt ngra klunkar när jag erbjuder. Absolut inte mej emot detta!! men nu funderar jag på om hon verkligen får i sej tillräckligt med vätska?
Hon vill absolut inte ha välling eller ersättning någon gång.
Hon får vatten till maten och visar tydligt när hon vill ha ngra klunkar vatten i stället för skeden med mat, men det är ju ändå inga mängder vatten!
Jag erbjuder även vatten under dagen, efter att jag erbjudit bröstet, och ofta tar hon en klunk eller två.
Hon är PIGG och glad, full fart hela tiden, bra i magen och jag byter kiss-blöjor, så kanske jag oroar mej i onödan.
Vill ju tro att likaväl som inget barn svälter sej utan att säga till, så går de väll inte törstiga? Speciellt inte när vatten och bröst erbjuds under dagen?
Vad tror ni???

Och har ni tips på bra och nyttiga mellan-mål? Nu får hon egen-gjord frukt-pure gjord på olika frukter, och vatten, och det älskar hon! Men det känns så fjuttigt? Men åter igen, hon är pigg och glad och tackar oftast nej till bröstet när jag erbjuder det.

.
.
.
.
Elize/Som just har tagit ner bebis från gardinen :eek: Dags att ta bort de långa gardinerna tror jag!!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
791
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 202
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar