Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Ja vi tycker att det är roligt att han gillar maten! Tänkte göra torsk med dill, citron och smör imorgon, hoppas han gillar det också. Nu på kvällen fick han välling för första gången, och det tyckte han också väldigt mycket om och åt nästan 1 dl ur flaskan! Lite konstigt iom att han som sagt inte är förtjust i gröt. Men det är väl mysigare att ligga hos pappa och äta välling ur flaska. För mig känns det inte så jätteviktigt att han äter välling men hans pappa tyckte det var mysigt så det kommer nog bli lite välling på kvällarna och så amning på det.

Förstår att det känns lite taskigt att bara ge lite mat när din så gärna vill ha. Men det kan väl inte skada att ge några teskedar eller ännu lite mer....? Han är väl snart 6 mån och ger man någon msk eller så så inverkar det väl inte på amningen direkt.

Han är 5 månader idag. Men visst kan det inte göra någon skada att ge ett par -tre matskedar. Precis som du säger så ammar han ju inte mindre för det.

Måste bara beklaga mig lite. Vi har fått ett elfel i huset, eller på vägen in i huset rättare sagt. Nollan (joden) hade lossnat så det gick 400 volt ut i alla uttag. Jippie (not). Bergvärmepumpen har gått sönder vilket gör att vi varken har värme eller varmvatten, skitkul med en liten bebis. Som tur är har vi kamin så i vardagsrummet är det +20 grader nu, till skillnad från de +11 när vi gick upp i morse. För övrigt har boxer, modem (vi hade en extra, därav fungerar internet), router, en laptop, wii, xbox, klockradio m.m. gått sönder. Heja Eon!

KL

Det var längesen jag skrev och det har hänt mycket. Det som är aktuellt just nu är att vi funderar på om A är allergisk mot mjölk. Han var väldigt mycket ledsen och gnällig och det blev bara värre och värre. Skrek på natten (har han aldrig gjort förut) och spände sig som en båge. När vi väl gav honom Alvedon en gång så sov han som en stock i 5 timmar vilket är rekord. Sen tog vi bort alla mejeriprodukter för både honom och mig och han blev glad efter några dagar. Sen ska man provocera genom at återinföra mejeri en vecka för att se vad som händer - så att det inte var en slump. Där är vi nu, har ätit mjölk i fyra dagar nu, svårt att säga vad som hänt mer än att hans mage har kraschat. Vi får se på onsdag vad resultatet blir.

För övrigt så sitter han och leker mycket nu. Han ålar förvånansvärt snabbt men har inte börjat dra sig upp än.

Vi har på mittenläget i spjälsängen.

Han äter frukost, lunch och middag och ofta även nåt fika men det är väldigt olika hur mycket han äter. Ibland ersätter det en hel amningsgång och ibland blir det bara några teskedar. Ingen välling eller gröt.

Blir 8 månader snart.

Usch, hoppas ni fått ordning på allt nu.

Usch det lät inget kul!

Apropå smakisar så får M kanske 1-1 1/2 matsked per gång. Vi har då ökat successivt med början i "smaksensationer" (bara lite på fingret). Hon har fått smaka potatis, morötter, broccoli, palsternacka, gröt, lite välling och en del frukt. Nu äter hon lite gröt eller välling varje kväll och igår började jag införa smakis vid lunch också men då nåt som är mer matigt.
Det konkurrerar i stort sett inte alls med amningen, kan ofta amma direkt efter för hon är mer hungrig. Min tanke är ändå att på detta sätt fasa ut/trappa ner på amningen. Rätt eller fel vet jag inte men det känns bra än så länge och så får vi se vad M tycker om det hela :)
Jag börjar jobba 1:a maj (ja inte 1:a såklart hehe) och då vill jag inte amma alls längre.
M är snart 5 1/2 månad.

Det har börjat ordna upp sig här efter helgens misär. De kom från IVT på söndag eftermiddag och fixade bergvärmepumpen så vi fick värme och varmvatten. Vi har lånat en boxer så vi har TV. Inväntar blanketter från Eon som ska ersätta allt som gick sönder, hoppas inte det krånglar.

Idag var det 5-månaderskontroll.

Födelse: 53 cm och 3985 g
En månad: 58 cm och 5550 g
Två månader: 62,4 cm och 6700 g
Tre månader: 64,3 cm och 7200 g
Fyra månader: 66,5 cm lång och 7540 g
Fem månader: 68,5 cm lång och 7980 g

Eftersom han fortfarande äter mycket på nätterna (och dagen; dygnet runt) men inte går upp så mycket som han ska (kurvan har planat ut väldigt mycket sedan 3 månader), ska vi börja ge han mer gröt. Han är ju en ganska stor kille så min mjölk räcker tydligen inte även om det finns i överflöd. Känns helt ok, han älskar ju gröt! Tanken var ju från början att vi skulle fortsätta med smakportioner till jag börjar jobba (när han är 6 månader) och då börja öka på gröten och annan mat, men det blir alltså tidigare. Lite surt att jag pumpat ut flera liter sen i december... Men det kommer väll till användning ändå hoppas jag.

Vaccinationen gick också bra. Han skrek precis när de stack honom men tystnade så fort jag tog upp honom och tre minuter senare satt han och skrattade och stojade som vanligt. Vi får väll se om han fortsätter likadant, hoppas i alla fall vi slipper febern.

För övrigt är han en himlans trevlig kille nu för tiden. Tror fler tänder är på väg eftersom han fortfarande dräglar som en tok. Han har börjat åla så smått och sitter själv utan stöd korta stunder. Usch vad stor han blivit:love::eek:!

Alltså jag fattar inte det här med kurvor riktigt.

Var tvungen att kolla Nils mått och vikt sen han föddes och det ser ut såhär:

Födelse: 50 cm och 3170 g
En månad: 56 cm och 4475 g
Två månader: 60 cm och 5530 g
Tre månader: 63cm och 6300 g
Fyra månader: 65 cm lång och 7200 g
Fem månader: 68 cm lång och 7695 g

Nils väger alltså 300 gram mindre än Elis men är bara 0,5 cm kortare (vid 5månaderskontrollen), men vår sköterska säger varje gång att det ser bra ut och att han ligger lite över sin kurva på både längd och vikt. Är det för att Nils hade lägre startmått än Elis eller?

Senast ändrad av en moderator:

Nils väger alltså 300 gram mindre än Elis men är bara 0,5 cm kortare (vid 5månaderskontrollen), men vår sköterska säger varje gång att det ser bra ut och att han ligger lite över sin kurva på både längd och vikt. Är det för att Nils hade lägre startmått än Elis eller?

Ja, det är det förmodligen.
Det finns tre kurvor. En "normal", en undre och en övre. Men... Varje barn har ju sin egen vikt och längd kurva.
De kurvor som BVC-sköterskan går efter är bara en riktlinje. Cilia ligger på övre kurvan, och har gjort sedan hon föddes.
Min BVC-sköterska sa att så länge de följer sin egen kurva, så är allt bra.
Cilia har haft en jämn fin viktkurva, medan längden har varit lite hackig.

Kl
Cilia smakade välling för första gången idag. Jag trodde aldrig att hon skulle äta det, men slurp sa det och flaskan var tom:d
Tydligen var det helt ok med välling. Sambon har tagit över föräldraledigheten nu.
Tyvärr går jag hemma denna veckan. De hade ingenstans att placera mig denna veckan heller.

Vet inte om det är tänderna som spökar,om hon börjar bli sjuk eller om det bara är så att hon är inne i en tillväxtperiod.
Men hon har sovit väldigt mycket i ett par dagar nu. Hon är konstant trött, och sover mycket längre och oftare än hon brukar.
Hon har även blivit väldigt kladdig med maten nu. Hon vill varken ha gröt eller smakisar, bara ersättning eller välling.

Varje barn har sin individuella tillväxtkurva :)
Det finns de som är något slags genomsnitt, men vår bvc-sköterska brukar mest prata om att längden och vikten ska följa varandra uppåt i lagom takt på Edens egna kurva.
E startade på 3180 gr och 50 cm. Vid 5 mån vägde hon 6680 gr och var 64 cm lång och vid 6 mån 7360 gr och 66 cm lång och hon ska enl. uppgift följa sin kurva fint :)

Vad skönt att det har börjat ordna upp sig efter det "lilla" missödet! Och hoppas ni får ersättning för era förstörda grejer illa kvickt.

Jag läser här nästan varje dag men är lite dålig på att skriva, vet inte var tiden tar vägen!

E är förkyld, igen. Det verkar som vi bara kan vara friska och krya i 2-3 veckor suck. Men jag tror att det kan vara någon tand på gång för hon gnager värre än någonsin på allt hon kommer över.
Hon är snabb som en vessla nu och så söt när hon kravlar sig fram! Hon har lite samma stil som en larv ni vet, ligger utsträckt - upp med rumpan som en båge, sträcker ut och glider fram :love:

Jag har börjat jobba lite sedan tre veckor tillbaka, varannan helg och det funkar bra.
Tyvärr ? känner jag mer och mer att jag är "färdig" med mitt jobb så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på..
Mannen ska vara föräldraledig i något halvår nu i alla fall så jag grubblar på om jag ska bita ihop och jobba kvar under den perioden (säker inkomst, du vet vad du har men inte vad du får och allt det där....) eller försöka hitta något nytt pronto.
Problemet är att jag vet inte alls vad jag vill göra, jag har jobbat som personlig assistent i nio år och utöver det varit inne i äldreomsorg, restaurang samt fsk/fritids/skola. Har ingen vårdutbildning eller intresse för att fortsätta inom det.

Nu gled jag visst ifrån här lite, åter till babysnack :)
E är nu sju månader (kommer man någonsin sluta förundras över hur fort det går?) och är riktigt trevlig att umgås med, för det mesta. Matglad är hon och idag slängde jag ihop en linsgryta med lite thaicurry-kryddning som serverades med couscous - succé! :D

Ja, precis. Elis gick ju upp väldigt mycket de två första veckorna och höll sedan en stadig och normal kurva, om än sin egen och en bra bit över medel, till han var 3 månader. Därefter har den planat ut rejält och han har kommit närmre och närmre "normalkurvan". Längdkurvan har han håll fint hela tiden, det är bara viktkurvan som planat ut.

Han ÄLSKAR gröt, men rotfruktsblandning (morot, kålrot och plasernacka) klöktes han rejält av och banan är inte heller någon hit länge...

Får jag fråga vad du hade för kryddor i thaimaten? Hade tänkt ta undan lite till Nils när vi gjorde thaigryta nu i veckan, men vad jag kunde förstå så var det rätt mycket salt i currypastan och utan den skulle det bli lite fattigt.

Själv har jag börjat fundera på om jag är lite arbetsskygg. :crazy:

Jag känner mig nervös för att börja jobba i april. Jag gillar ju mitt jobb och mina kollegor men man är ju borta hemifrån så många timmar om dagen och jag är så himla trött på kvällarna när jag jobbar. Är rädd att jag inte kommer orka göra något mer än laga mat och slänga mig framför tv:n på kvällarna.

Nu har jag inga problem att gå upp kvart i sju alla dagar i veckan men sen behöver jag verkligen sova till iaf åtta, halv nio gärna gärna både lördag och söndag för att känna mig som människa...

Jag känner mig nervös för att börja jobba i april. Jag gillar ju mitt jobb och mina kollegor men man är ju borta hemifrån så många timmar om dagen och jag är så himla trött på kvällarna när jag jobbar. Är rädd att jag inte kommer orka göra något mer än laga mat och slänga mig framför tv:n på kvällarna.

Sådan är min sambo och han jobbar ju ändå!

Idag var jag och sambon på bio, hade tankat Elis full med gröt och mjölk innan vi åkte. Ändå var han helt hysterisk när vi kom hem två timmar senare. Blev nöjd, eller slutade i alla fall gråta, så fort jag tog honom i famnen. Även hos sin pappa var han nöjd. Separationsångest?!

Sådan är min sambo och han jobbar ju ändå!

Ja precis, hur kul är det? :crazy:

Jag tog nog i lite där, lite mer än laga mat och titta på tv gör jag ju, brukar åka iväg och träna med hunden 1-2 kvällar i veckan och långpromenad ca 1 timme övriga kvällar, men så mycket mer spännande är det inte. Laga mat, äta och diska och plocka lite inför nästa dag tar ju lite tid ändå och just att jag är så trött när jag jobbar känns lite nervöst på något sätt.

Jag kanske tänker så lite extra just nu eftersom min sambo alltid har varit ännu segare än jag på kvällarna och har i princip aldrig någon aktivitet kvällstid, jag är ju inte riktigt så seg om jag tänker efter. Men exempelvis ha häst hade jag lätt orkat nu när jag är föräldraledig, men absolut inte när jag jobbar, barn eller ej.

Du ska väl snart börja jobba, hur känns det?

Idag var jag och sambon på bio, hade tankat Elis full med gröt och mjölk innan vi åkte. Ändå var han helt hysterisk när vi kom hem två timmar senare. Blev nöjd, eller slutade i alla fall gråta, så fort jag tog honom i famnen. Även hos sin pappa var han nöjd. Separationsångest?!

Ojdå, två timmar är ju inte så länge ändå. Hoppas det går bättre nästa gång! Vi har faktiskt inte lämnat Nils till någon annan ännu, mest för att vi inte har våra föräldrar så nära.

.......................

Ja, precis. Elis gick ju upp väldigt mycket de två första veckorna och höll sedan en stadig och normal kurva, om än sin egen och en bra bit över medel, till han var 3 månader. Därefter har den planat ut rejält och han har kommit närmre och närmre "normalkurvan". Längdkurvan har han håll fint hela tiden, det är bara viktkurvan som planat ut.

Han ÄLSKAR gröt, men rotfruktsblandning (morot, kålrot och plasernacka) klöktes han rejält av och banan är inte heller någon hit länge...

Ok, då var det som jag tänkte. Vi ska till bvc på 6-månaders läkarkontroll nästa vecka, det ska bli spännande. Det bli nog sambon som går dit med honom dock, för jag ska jobba den dagen.

Kul är det verkligen inte, men det finns ju inte så mycket val. Någon måste ju jobba. Han tränar innebandy två kvällar i veckan , men det är det enda han gör. Övriga kvällar sitter han bara vid datorn /tv förutom är med Elis och lagar mat.

Jag tycker det känns bra att börja jobba. Det som kommer vara jobbigt är att först jobba och sedan ta Elis, hästar och allt hushållsarbete på kvällarna. För det tror jag inte sambon kommer göra. Men på det stora hela tror jag jag kommer vara ungefär lika trött som nu. Förhoppningsvis kommer Elis sova bättre och bättre med tiden också!

Jag har ju lämnat Elis några gånger med sambon, i ett par-tre timmar. Det har gått finfint så jag tror inte det var amningen som saknades honom egentligen utan vi helt enkelt. Men vi gör ett nytt försök en annan gång! "En gång i Phuket" var i varje fall skitrolig och en film helt i min smak!!

Ja men precis, man "måste" ju jobba! Och själva jobbet ska bli kul att komma tillbaka till. För min del är det inte bara tröttheten jag tänker på utan även tiden... Jag brukar komma hem strax för 18 och efter matlagning, disk etc samt långprommis med hunden så har hela kvällen gått.

Jaja, dessa knasiga tankar är kanske tecken på att jag behöver något vettigt att göra! :p

Kul med bio! Själv längtar jag efter att gå på teater igen, ska försöka göra det så snart jag börjar jobba så kan jag gå direkt efter jobbet när jag ändå är i stan.

Jag har lyxen att jobba 7 min promenad hemifrån. Jobbar 07.30-16.30, är hemma på lunchen och har flex. Så det kommer nog gå bra för min del...

Lite kl

Ni pratar jobb.....Jag får ångest bara jag tänker på det :crazy:
I det stora hela trivs jag med yrket, men inte just där....Först trode jag det var "latmasken" som talade när jag började fundera på jobbet och hur jag absolut inte vill tillbaka dit. Men nej, det är annat oxå.
Jag och M var och hälsade på för en tid sedan. Jag tänkte att det skulle bli lite som efter semestern - roligt att ses och kramar och massa prat. Arbetskamraterna stod för den biten, jag ville bara därifrån. Jag hade då inte varit där på nästan 7 månader.

Rumpnissen Våran lilla M har de senaste dagarna blivit väldigt mammig, men även pappig oxå då och då, så är nog så med eran goding oxå :)

Här hemma är det fullt ös medvetlös (mamman medvetslös ;) ). Rulla på golvet, gåstol, träna på att sitta, sova middag, upp igen, ut på promenad.......Ja haha just nu är det livligt minst sagt, och det är alldeles underbart :bump: Massa bus :love:

Natt till igår ammade hon inget mellan 20.30 - 04.30 :eek:, och natt till idag sov hon utan käk mellan 21.00 - 02.20. Sen var nästa gng vid 07.30, och sedan dess har hon inte ätit, så nu vankas det lunch (mat) strax :)

STRÅLANDE solsken här idag, ser fram emot promenad senare.
Meeen, först ska mamman iväg och vaxa ben och bikinilinje. Spännande!

Ha en bra dag allihopa :bump:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
791
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 202
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar