Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre
+Quiss: tack för er respons.
Som tur är det inte samma sköterska vi går till på kontroller, den sköterskan har jag mycket mer förtroende för och har mycket bättre bemötande.
Vi smörjde med Emovat igår kväll och det är redan mycket bättre. Förmodligen är det en kombination av att det är vinter och kallt + att vi då eldar mycket inne vilket gör luften inomhus torr. Sen är det inte speciellt oväntat då sambon haft eksem och varit torr hela livet och jag har en annan kronisk hudsjukdom. Pojken har ju inte generna på sin sida direkt.
Första gången sa hon att om det var någon som fortfarande sov i samma säng som sin bebis så var det verkligen dags att sluta med det nu, eftersom bebisen skulle sova bättre i egen säng och inte vilja ha mat så ofta. Jag menar det är väl upp till var och en vad man trivs med. Rätt otrevligt att säga att man ska göra si eller så.
Det där var ju inte heller ett speciellt smidigt uttalande
. I det läget är det ju bättre att bara informera om för- och nackdelar med samsovning respektive att sova i egen säng och sedan låta det vara upp till föräldrarna, om ingen ber om specifikt råd.
När det gäller mat så tar jag det hon säger med en nypa salt och litar istället på Livsmedelsverket. Vi har fått två bra broschyrer om mat från Livsmedelsverket, de heter Bra mat för spädbarn under ett år och Barnmat-råd och recept. Om du inte fått dem så kanske du kan fråga efter dem på bvc.
Här ger dom råd efter livsmedelsverket, men sent tycker dom en massa också. Och dom tycker olika. Den ena uppmuntrade som sagt att börja med smakportioner (verkligen yttepytte), medan den andra tyckte vi skulle vänta eftersom det inte fanns någon egentlig mening att börja redan vid 4 månader. Båda har ju rätt, men det blir ju ändå förvirrande när man ber om råd.
Vi har fått två broschyrer, den ena från livsmedelsverket och den andra är mest recept i. Båda verkar bra!
För övrigt funderar jag på om det är en liten tand som sticker upp
. Han har ju dräglat frenetiskt, tuggat på allt och bajsat oftare den senaste tiden. Så igår kände jag en liten, liten pigg i tandköttet men inte mitt fram där de två första tänderna brukar komma, utan lite längre ut åt sidan. Dessutom sitter den inte "längst upp" på kanten utan en bit ner så att säga. Det ser lite rött ut också. Kanske viktigast; om det inte är en tand, vad är det då? (Nej, jag är fortfarande uppretad och inte jättesugen på att ringa till bvc). Jag kan ju tycka att han i alla fall kunde blivit 5 månader innan tänderna tittar fram, om det nu är en tand...