Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

:rofl:

Förresten, hur gör ni andra med skötbord nu? Jonathan är HOPPLÖS, men min rygg fixar inte att ha honom på golvet vid blöjbyte. Har jag honom liggandes så rullar han runt snabbt som en vessla och sitter han så ställer han sig upp på två röda. Har konstant hjärtklappning nu :p

Vi började med Mild Havrevälling från 6 mån. Smakar som riktigt tunn havregrynsgröt enligt mig, huvva... :crazy:

knappis

Hej allihop, åh vad längesen jag skrev! Har inte riktigt hunnit läsa heller. Det känns som om dagarna bara flyger iväg... Ska försöka läsa ikapp och skriva lite. Har skummat tråden lite snabbt och det verkar som om ni alla mår bra iaf och att kidsen växer så det knakar!

*kl*

Jag har en liten kille som det är jättesynd om. :cry: Snorig, feber och jätteledsen (dvs sover i bärselen eller grater). Vi har tid hos doktorn kl 18.

Själv har jag sovit ca 3 timmar i natt och känner mig inte heller jättefräsch...

Är det nåt allvarligt eftersom ni ska till doktorn?

Delvis KL
Förra natten vaknade J vid 1, 3, 4, 5 och 6, för att sen gå upp vid 8. Han sov knappt på dagen heller så ingen sömn för lilla mamma.
Inatt vaknade han återigen vid 1, 3 och 4. Men den här gången somnade han inte om, utan var vaken till 5.30 och väckte dessutom sin storebror. Jippi...

Vi trodde att L var magsjuk igår eftersom det går på dagis och han var dålig i magen, men det har inte kommit mer så det var nog världens mildaste magsjuka isf. Håller tummarna för att det inte kommer mer...

Det hoppas jag ju förstas inte, men L har aldrig varit sa här otröstlig, även om han varit förkyld eller fatt tänder, sa det är bäst att de kollar honom tycker jag. Kan ju vara öronen eller vad som helst.

Jag gav honom en paracetamol-supp vid 13:30 och da slutade han grata i alla fall. Men nu börjas det igen.

Knapplån.

Vi har precis kommit hem från föräldragrupp som hålls av bvc-sköterska och är riktigt besviken. Är så trött på att alla säger olika och att det är mer "tyckande" än vetenskap som förmedlas.

För ca två veckor sedan pratade jag med "vår" bvc-sköterska om att Elis är så torr. Hade då smörjt med Locabase i ca en vecka men det hade inte blivit bättre. Fick då rådet att prova hydrokortison i en vecka och därefter trappa ner. Sagt och gjort. Till en början blev det bättre men nu har det blivit sämre igen och han är torr över hela kroppen, rödprickig och narig. Igår pratade jag med en annan bvc-sköterska som sa att vi skulle smörja med Miniderm och Emovat 2g/dygn och att hon skulle skriva ut recept. När jag kommer till apoteket på eftermiddagen finns inga recept, men jag köper Miniderm utan recept.

Idag när vi kommer till föräldragruppen så påpekar bvc-sköterksan (den tredje) att Elis är torr, i en anklagande ton. Jag berättar då ovanstående och hon hon hämtar en tub med Emovat (snällt visserligen) så vi har över helgen. Sen frågor hon vad vi gör åt skorvet i hårbotten. Jag säger då att vi inte gör någonting men att det bli bättre och bättre av sig själv. Hon säger då att "då får du använda en trollstav för skorv försvinner inte av sig själv" i en riktigt otrevlig ton! Jag sa inget mer men när jag kom hem surfade jag in på 1177 och där står det "skorv går bort av sig själv, men det kan ta tid".

Idag fick vi infon att ingen (ko)mjölk innan 10 månader och inte som måltidsdryck innan 1 år. Anledningen var att det är mättande och att det finns barn som dricker sig mätta istället för att äta mat.

Fick annan tvetydig information om smakportioner. Denna bvc-sköterskan uppmuntrade oss att sätta igång med smakportioner, medan den andra gett oss rådet att avvakta.

Idag fick vi infon att gåstol är positivt och innan har vi fått höra att det är rena skiten.

Hon påpekade också att pappor ofta leker så våldsamt med barnen att det finns en risk för Shaken baby syndrome :eek:.

Jag överväger starkt att inte gå på nästa föräldragrupp.

:rofl:

Förresten, hur gör ni andra med skötbord nu? Jonathan är HOPPLÖS, men min rygg fixar inte att ha honom på golvet vid blöjbyte. Har jag honom liggandes så rullar han runt snabbt som en vessla och sitter han så ställer han sig upp på två röda. Har konstant hjärtklappning nu :p

Nu är ju lilleman inte så rörlig än, han kränger mest så rumpan är hopplös att pricka rätt i blöjan:p.. men kissblöjor brukar vi byta i sängen:angel: Vet inte hur vi ska göra när det är dags för riktiga akrobatkonster, skötbordet har iof en hylla monterad över, så det känns som den är lite extra fallskydd..

*kl*

Jag har en liten kille som det är jättesynd om. :cry: Snorig, feber och jätteledsen (dvs sover i bärselen eller grater). Vi har tid hos doktorn kl 18.

Själv har jag sovit ca 3 timmar i natt och känner mig inte heller jättefräsch...

men lille skrotten då:( Krya på sig!

Vad lustigt att du nämner det, det är nog faktiskt så det råkat bli här efter att jag skrev min fråga här:D Mat har erbjudits helt "fel" tider och plötsligt har det ju faktiskt ätits lite mer än bara två tuggor..
Apropå välling så köpte vi sempers godnattvälling.. UÄCK var reaktionen, han knep ihop munnen stenhårt och vände bort huvudet när man erbjöd mer:o
Ingen som vill ha ett paket välling?:p
Av principskäl går Nestle helt bort här hemma

*kl*
Lilleman ratar ju banangröten, eller ja, den går väl ner om man får lite fruktpure till, men helst hade han nog valt bort gröten och bara ätit frukten.. vi fick en provpåse äpplegröt som togs emot något bättre.. Tänkte jag skulle köpa nån annan variant nu (ej Nestle) .. men vilket ska man välja?:p Jag får bara beslutsångest när jag ser dom långa raddorna med grötar:o:p
Och så välling, Godnattvällingen är ju både havre och majs i, om jag ska prova nåt annat, vad tror ni smakar bäst? Havre eller majs?

Jag hade nog inte heller satt min fot där fler ggr :eek:

Ang skorv så hade Ludde det också. Vi behandlade inte en gång och TROTS det är det borta sen länge. Måste vart ett mirakel!!

Vad tråkigt med din pojke, att han har utslag!

Hoppas verkligen att det blir bättre. Kan det ha lite att göra med att det är vinter? Jag som har känslig hud har alltid blivit värre vintertid.

Jag har inte heller så mycket förtroende för min bvc-sköterska faktiskt. Det är samma som håller i vår föräldragrupp som vi går på besök hos. Hon svarar ofta svävande och lite osäkert och kan ofta inte vidareutveckla om man frågar vidare. Hon känns tyvärr också rätt ointresserad och lite oempatisk.

Första gången sa hon att om det var någon som fortfarande sov i samma säng som sin bebis så var det verkligen dags att sluta med det nu, eftersom bebisen skulle sova bättre i egen säng och inte vilja ha mat så ofta. Jag menar det är väl upp till var och en vad man trivs med. Rätt otrevligt att säga att man ska göra si eller så.

När jag hade en fråga om vattkoppor så sa hon att det inte smittar om barnet inte har utslag, medan det på 1177 står att det är mest smittsamt just innan det bryter ut. Hennes svar på detta var att "ja man vet ju inte riktigt hur det egentligen är..."

När det gäller mat så tar jag det hon säger med en nypa salt och litar istället på Livsmedelsverket. Vi har fått två bra broschyrer om mat från Livsmedelsverket, de heter Bra mat för spädbarn under ett år och Barnmat-råd och recept. Om du inte fått dem så kanske du kan fråga efter dem på bvc.

Har jag något jag verkligen vill ha svar på så tänker jag boka tid med barnläkaren eller ringa Amningscentrum om det är amningsrelaterat, där finns experter.

Förresten, angående mat:

I den ena broschyren jag skrev om (Bra mat för spädbarn under ett år) står såhär:

Tidigast från fyra månader kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat så länge det är så små mängder att inte konkurrerar med amningen. Om barnet inte verkar intresserat behöver du inte ge några smakprover. Bröstmjölken eller modersmjölkersättningen ger all näring barnet behöver under hela första halvåret, utom D-vitamin. Det går därför lika bra att vänta tills barnet är sex månader.

Risken att utveckla glutenintolerans i småbarnsåren är lägre bland barn som långsamt vänjs vid mat med gluten, medan de fortfarande ammas. Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten.

Såg förresten att den andra broschyren jag nämnde, Barnmat - råd och recept, inte är utgiven av Livsmedelsverket men är dock utarbetad av dietister vid barnenheten på Lunds sjukhus.

Jag litar som sagt på den info jag hittar på Livsmedelsverket och orkar inte hålla på och tjafsa med Bvc...

Men jisses vilken kärring:eek: Den föräldragruppen hade jag bojkottat!
Angående att han är torr... Sambons dotter fick miniderm och locoid utskrivet till sin lilla tjej.
Isabella är också jättetorr och får röda utslag på ryggen och magen, speciellt om hon blir varm.
Miniderm fungerar jättebra till henne.

Vår BVC-sköterska är jättebra. Hon gav oss den broschyren "bra mat för spädbarn under 1 år"
Och hon sa också att vi skulle gå lite på magkänslan. Hon menade på att vi känner vårt barn bäst själva.
Och ang smakportionerna, så tyckte hon att om Cilia ville ha en tesked mat istället för ett kryddmått, så var det klart att hon skulle få det.
Tyvärr så ska hon nu bli verksamhetschef på vårdcentralen, så vi kommer att få en ny BVC-tant.
Håller alla tummar jag har för att vår nya blir vettig:crazy: Visserligen är det sambon som kommer att träffa den nya, men ändå.

+Quiss: tack för er respons.

Som tur är det inte samma sköterska vi går till på kontroller, den sköterskan har jag mycket mer förtroende för och har mycket bättre bemötande.

Vi smörjde med Emovat igår kväll och det är redan mycket bättre. Förmodligen är det en kombination av att det är vinter och kallt + att vi då eldar mycket inne vilket gör luften inomhus torr. Sen är det inte speciellt oväntat då sambon haft eksem och varit torr hela livet och jag har en annan kronisk hudsjukdom. Pojken har ju inte generna på sin sida direkt.

Första gången sa hon att om det var någon som fortfarande sov i samma säng som sin bebis så var det verkligen dags att sluta med det nu, eftersom bebisen skulle sova bättre i egen säng och inte vilja ha mat så ofta. Jag menar det är väl upp till var och en vad man trivs med. Rätt otrevligt att säga att man ska göra si eller så.

Det där var ju inte heller ett speciellt smidigt uttalande :eek:. I det läget är det ju bättre att bara informera om för- och nackdelar med samsovning respektive att sova i egen säng och sedan låta det vara upp till föräldrarna, om ingen ber om specifikt råd.

När det gäller mat så tar jag det hon säger med en nypa salt och litar istället på Livsmedelsverket. Vi har fått två bra broschyrer om mat från Livsmedelsverket, de heter Bra mat för spädbarn under ett år och Barnmat-råd och recept. Om du inte fått dem så kanske du kan fråga efter dem på bvc.
Här ger dom råd efter livsmedelsverket, men sent tycker dom en massa också. Och dom tycker olika. Den ena uppmuntrade som sagt att börja med smakportioner (verkligen yttepytte), medan den andra tyckte vi skulle vänta eftersom det inte fanns någon egentlig mening att börja redan vid 4 månader. Båda har ju rätt, men det blir ju ändå förvirrande när man ber om råd.
Vi har fått två broschyrer, den ena från livsmedelsverket och den andra är mest recept i. Båda verkar bra!

För övrigt funderar jag på om det är en liten tand som sticker upp :eek:. Han har ju dräglat frenetiskt, tuggat på allt och bajsat oftare den senaste tiden. Så igår kände jag en liten, liten pigg i tandköttet men inte mitt fram där de två första tänderna brukar komma, utan lite längre ut åt sidan. Dessutom sitter den inte "längst upp" på kanten utan en bit ner så att säga. Det ser lite rött ut också. Kanske viktigast; om det inte är en tand, vad är det då? (Nej, jag är fortfarande uppretad och inte jättesugen på att ringa till bvc). Jag kan ju tycka att han i alla fall kunde blivit 5 månader innan tänderna tittar fram, om det nu är en tand...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 724
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
791
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 205
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd