Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

. Korv av falukorvstyp vore perfekt konsistens antagligen, men det var det där med salt och övriga tillsatser. Höll för övrigt på att svimma när jag läste innehållsförteckningen till vårt bröd häromdagen. Det som ser ut som ett oskyldigt osötat rågsiktsbröd är egentligen en kemifabrik! :eek:

Apropå innehållsförteckning och falukorv, läste på scans korv av den modellen.. kötthalt 5% :eek::crazy:

*Kl*
vad matglada era barn verkar vara:) Här är det bara bröd och gurka som kan tänkas ätas på mer än bara nån enstaka tugga..
har börjat prova gröt vid lite olika tider på dagen, men bebis är inte så värst imponerad oavsett:p
Han är ju intresserad och vill gärna smaka när det erbjuds, men oftast blir det bara en max två tuggor.. nån som har tips eller ideer:)?
Det äckligaste han smakat på var fö välling (som väl ska vara riktig favorit hos barn:confused: )

Jag hade gett henne så mycket hon velat ha :)

Jonathan äter inte mycket än:

Ammas 2-5 ggr/natt
Frukost - en halv macka med leverpastej + vatten. Amning.
Lunch - Hemlagad mat, äter 0,5-1 dl kanske + vatten. Amning.
Mellanmål - amning.
Middag - en halv banan. Amning.
Kvällsmat - 1 dl gröt + vatten. Amning.
Till natten - 2 dl välling.

Jag kan inte klandra honom, jag tycker också välling är fruktansvärt :D Har ni provat olika sorter?

haha men eller hur! Banangröten han åt ett tag är ju en riktig delikatess i jämförelse:D
Har iof bara provat Sempers, finns det andra än den och Nestle? (Vill helst inte köpa Nestleprodukter alls:o)

Apropå innehållsförteckning och falukorv, läste på scans korv av den modellen.. kötthalt 5% :eek::crazy:

Oj hjälp! Tyskarna är ju rätt bra pa korv. Jag vet inte exakt kötthalten pa "falukorven" men blev nyligen lite imponerad av en helt vanlig korv som hade kötthalt langt över 90 procent (tror det var 97). Trodde inte nes man kunde göra korv med sa mycket kött...

Jag funderade mer på majsvälling än märke :)

Ang. falukorv - får det ens heta korv när det innehåller så lite kött? :crazy:

Även Majola:
Visst är det sjukt, tror att just den var dyrast också:crazy: de andra fabrikaten innehöll ju iaf över 50% kött:p

@Snyggve:
Haha så långt tänkte jag inte att det kunde finnas olika sorter på det sättet:P Det får ju helt klart kollas upp:idea:

knapp

Idag är jag trött och förvirrad, höll nyss på att posta i "sommarmammor 2012" istället för här och innan idag fick jag tänkta efter noga om E är född den femte eller sjunde...

Vi har varit på en ny aktivitet idag i "byn" med sång och fika, det var trevligt! Det är så roligt att se hur E agerar med andra barn och de är ju så söta när de "pratar" med varandra :love:
Sen har vi åkt pulka, eller jag fick ju dra den men E åkte. Det var uppskattat men väldigt energikrävande för nu sover hon som en stock och det brukar hon verkligen inte göra vid den här tiden.

Ikväll ska jag och mannen på barnolycksfallskurs, hoppas det är givande!

Är det någon av er som har ett bra barnmatsrecept med fisk förresten?

Jag tänker att om det är en-två tuggor som han vill smaka så låt honom göra det så ger det sig nog så småningom. Alla barn är ju olika.
Ibland är inte E alls på mathumör och då får hon ersättning istället men de tillfällena blir färre o färre..

Jag har bara kokat fisk (lax och nagon vit historia) och mosat med gaffel. Till det broccoli eller ärtor t ex och potatis. Sas har han viss inte fatt till fisk ännu men han verkade glad ända.

För övrigt fick jag hem en ny kokbok igar - den verkar jättebra! Skriven av Lizzie Vann och finns pa engelska och tyska för 117 resp. 150 kr pa Bokus. Spännande recept för barn fran baby till förskolealder. Verkar kul och gott, inte bara "koka en morot och mosa den med ltie rapsolja" som i min andra babykokböcker.

Oj hjälp! Tyskarna är ju rätt bra pa korv. Jag vet inte exakt kötthalten pa "falukorven" men blev nyligen lite imponerad av en helt vanlig korv som hade kötthalt langt över 90 procent (tror det var 97). Trodde inte nes man kunde göra korv med sa mycket kött...

Kollade korv idag: Det som ser ut som falukorv (Schinkenwurst) hade 80 eller 85% kött. Vissa grillkorvar hade 97%, de flesta grövre runt 90 och ingen av dem jag tittade p hade under 80 %. Detta var pa Aldi, en discounter (konkurrent till Lidl) sa det var inga märkvärdigehter eller dyra specialkorvar.

Jag tog en laxfilé, kryddade med citronpeppar, slog in i aluminiumfolie och in i ugnen 200 gr ca 20 min. Älskar själv att äta sån lax och det gjorde Jonathan med :d Sen potatis till. I foliepaketet brukar det bli ganska saftigt så jag tycker sås är överflödigt då.

Kollade korv idag: Det som ser ut som falukorv (Schinkenwurst) hade 80 eller 85% kött. Vissa grillkorvar hade 97%, de flesta grövre runt 90 och ingen av dem jag tittade p hade under 80 %. Detta var pa Aldi, en discounter (konkurrent till Lidl) sa det var inga märkvärdigehter eller dyra specialkorvar.

haha här tapetseras det med knallröda klisterlappar som anger kötthalten om den är över 80%:p Jag hoppas verkligen korvpaketet jag läste på häromdagen var felmärkt..

Jag tänker att om det är en-två tuggor som han vill smaka så låt honom göra det så ger det sig nog så småningom. Alla barn är ju olika.
Ibland är inte E alls på mathumör och då får hon ersättning istället men de tillfällena blir färre o färre..

Jo lite så tänker jag också:)
Visst borde väl maten börja smaka när mjölken inte räcker till, även om jag läst att gröt eller välling rekommenderas när de blivit 6mån
Idag fick han smaka på torsk med potatis o lite ärtor, det var faktiskt helt ok:) Tror vi ska skippa tillsatt salt i våran mat och ge lilleman av samma:)

Tror vi ska skippa tillsatt salt i våran mat och ge lilleman av samma:)

Det tycker jag är bra! Dels måste det vara roligare för bebisarna (vadå bebisar förresten... snart fullvuxna!) att äta samma som mamma och pappa och dels är det nog nyttigt för alla att dra ner på saltet :)

KL

En liten uppdatering från oss :)

Imorgon blir lilla M 6 månader :eek: Vart tar tiden vägen ?!
I tisdags var vi på 6 månaders läkar-koll, och det blev UA på besiktningen :)
Hon följer sina kurvor, och väger nu 6905 g och är 68 cm lång. Hatt-mått 42,5 cm.

Hon ammar mindre på natten nu, vilket är helt fantastiskt. Har dock inte vant mej vid detta ännu, så trots hon sover så vaknar jag "hundra" gånger.

Lilla M har även kommit på att det är SÅ mysigt och roligt att vara uppe länge på kvällen (igen), vi föräldrar är dock inte riktigt lika roade :grin:......Hoppas på det är övergående, haha, för vi saknar våran vuxen-tid på kvällen :angel::o

Märks tydligt att utvecklingen går fort nu. Hon har ju alltid varit en prat-kvarn, men om det är möjligt så babblar hon mer nu :love: Hon undersöker precis allt hon får tag i, och armarna är låååånga!
Såg att även era bebisar gillar detta med mobil-telefoner. Lilla M blir skogs-tokig och ska ha iphonen så fort jag ens tänker tanken på att ta fram den.
Som ngn annan skrev tidigare i tråden, så tror jag hon förstår att det rör sej och "blinkar" när man drar på skärmen, för när hon grejjar ser det ut precis som när en annan sitter oh grejjar!!

M äter mer och mer lunch-mat för varje dag, men det går sakta framåt. Inte så lätt att vara liten och få smaka på massa otäckheter ju!
LillaMy84 När ger du bebis lunch-mat? Jag gav M mellan 11-12 när jag började med smakportioner, beroende på när hon ammat. Vissa dagar gapade hon och svalde allt i hennes väg, för att sedan knipa ihop och bli ledsen.
Av en ren slump blev det att hon fick lunch senare, runt 14, och nu går det MKT lättare. Så vi ammar frukost och lunch, tupplur, äter sen lunch.
Trots att hon är hungrig vid 11-12 så är det inte hennes mat-tid. Kanske så för eran oxå? Prova att ge riktig mat tidigare/senare? Bara en liten idé.....:)

M får gröt på kvällen, och det är MUMS. Så roligt att se henne sitta och vänta, ivrig som tusan, och vevar och tjoar.
Så roligt att se henne utveckals, och se att hon nu sätter ihop "1+1", och vet att när mamma gör så, då är det snart gröt på gång.

Detta med att trappa ner på amningen/sluta här längre fram......
M AVSKYR ersättningen, så välling ska inhandlas och provsmakas.
Ni som ger välling, vilken började ni med?
Vi fick hem ett prov från semper, Mild Havrevälling, som vi har tjuvsmakad ngn tesked på, och den verkade gå ner.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 724
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
791
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 208
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar