Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Mobiltelefoner är poppis här med! För att inte tala om videosamtal genom skype ;)

Vi var på BVC i måndags, 6 månaderskoll (fast nu är hon ju mer 6,5 mån) och det såg bra ut. Lillan är nu 66 cm lång och 7360 gr tung :)
Hon fick BCG-vaccin i armen och det var inte populärt men hon var nog mest arg över att bli fasthållen.. Skönt att det inte blir fler sprutor nu förrän om ett halvår, förhoppningsvis.

Skype är kul det också enligt Cilia:laugh: Då kan man snacka med mormor och morfar ofta.

Vaccinationen gick bra, hon blev bara lite ledsen. Hon har dock varit ledsen av och till ikväll, men har ingen feber.
Hon har vaknat och gnällt 2 ggr den senaste timmen, så det är väl bara att ställa in sig på en sömnlös natt:grin:
Annars var allt bra. 67,5 cm och 7430 g. Hon börjar bli tung att släpa runt på nu.

Åh, barnmorska! Klart du ska bli det :)
Är det högt intag på sjuksköterskeprogrammet i jkpg? (eller ska du läsa någon annanstans?)
Och ang. sommarjobb så har du ju iaf en chans om du söker jobb, men jag kan tänka mig att det är populärt.

Jag har ju såklart större chans om jag söker än om jag låter bli :D Pratade med min "kompis" som är chef på förlossningen, hon blev jätteglad över att jag sökt. Jag ska plugga i Jkpg ja, intaget ligger alldeles för högt för mig. Men senaste gången låg intagningen för högskoleprovet på 0,7, och sist jag gjorde provet fick jag 1,2. Så jag hoppas på det bästa :)

Härligt att Jonathan gillar maten! Men du, hur mycket anser du vara en portion mat? Jag tycker det är supersvårt att veta vad som är lagom, speciellt när jag gör egen mat för det känns som den mättar mer än färdig (men det kan vara nåt jag bara fått för mig).
Det är svårt att märka när E är lagom mätt, tycker jag.

Ja, det är skitsvårt! Men idag la jag upp ca 1 dl mat (spagetti med köttfärssås) och han åt ungefär hälften. Lite dumt planerat, för att han var dessutom nyammad :angel: Men han visar tydligt när han är mätt, för då är allt annat intressant istället och han spottar ut maten.

Jag satte in hormonspiralen i slutet på oktober och i mitten av november (när jag började anstränga mig lite) satte min viktnedgång fart. Men det funkar såklart olika på alla :)

Har ni hoppat över den här biten med att bara äta en grönsak åt gången? För här känns det helt lönlöst, han är intresserad av mat vi äter, men smakportionerna vi provat har han inte alls varit imponerad över.. funderar om man kunde skippa dom och låta honom smaka på nåt mer matigt:p Han verkar gilla när det är lite tuggmotstånd iaf, typ gurksticks man får hålla själv o sånt:d

Eh, ja :D Vi började med hemgjort potatismos med bröstmjölk, det gick inte alls. Provade då burkmat med potatis, palsternacka och morot (var för sig) och det gick inte heller. Väntade nån vecka, sen fick han spagetti. Mumma!! :D Han gillar mat och han gillar kryddor, orkar inte hålla på och dutta med smakisar då... Han älskade sambons thaisoppa i förrgår :angel:

Vet ni hur det är med salt nu då?

Leander har efter noga övervägande kommit fram till att det här med att matas med sked nog är mest för små bebisar. Möjligen kan man låta sig betjänas om man är väldigt trött eller hungrig, men annars kan han själv... :crazy:

Han är jätteduktig på att äta potatis, riskakor och smörgås. MEn det kan han ju knappast leva på. Grönsaker går lite sådär - när de är tillräckligt mjuka går de liksom oftast sönder i handen på honom. Och hur gör jag med kött? Tänkte testa att laga små köttbullar, de borde han kunna äta. Korv av falukorvstyp vore perfekt konsistens antagligen, men det var det där med salt och övriga tillsatser. Höll för övrigt på att svimma när jag läste innehållsförteckningen till vårt bröd häromdagen. Det som ser ut som ett oskyldigt osötat rågsiktsbröd är egentligen en kemifabrik! :eek:

Vet ni hur det är med salt nu då?

Vi tillsätter inget salt i maten men vi använder bl.a. soja som innehåller en hel del salt. T.ex. korv är också salt, men än så länge ger vi så små mängder så vi bryr oss inte. Vi har visserligen inte låtit honom smaka korv än, men saltet är inget som hindrar oss. Salt i smöret, salt i leverpastejen o.s.v....

Leander har efter noga övervägande kommit fram till att det här med att matas med sked nog är mest för små bebisar. Möjligen kan man låta sig betjänas om man är väldigt trött eller hungrig, men annars kan han själv... :crazy:

Jag håller med Leander :D Klart han ska äta själv! Men vad säger han om han får plocka själv och ni stödmatar lite i smyg? Jonathan hugger skeden om vi är för långsamma, annars går han med på att matas. Smörgås äter han själv och nu har han lärt sig dricka själv också :)

Han är jätteduktig på att äta potatis, riskakor och smörgås. MEn det kan han ju knappast leva på. Grönsaker går lite sådär - när de är tillräckligt mjuka går de liksom oftast sönder i handen på honom. Och hur gör jag med kött? Tänkte testa att laga små köttbullar, de borde han kunna äta. Korv av falukorvstyp vore perfekt konsistens antagligen, men det var det där med salt och övriga tillsatser. Höll för övrigt på att svimma när jag läste innehållsförteckningen till vårt bröd häromdagen. Det som ser ut som ett oskyldigt osötat rågsiktsbröd är egentligen en kemifabrik! :eek:

Om ni ger lite större bitar, går de fortfarande sönder då? Köttbullar är ju perfekt att göra :) Som jag skrev innan tror jag inte det är nån fara med korv heller, så länge man inte ger det för ofta.

Han fick lite korv medan vi åt lunch. Ca 2 cm kokkorv bara (han hade redan ätit lunch: kyckling med grönsaker och quinoa blev det idag, och kokt kålrabbi att tugga på själv).

Nu precis var det middag: sötpotatismos och smörgås att äta själv, plus två klyftor mandarin, men då var han redan mätt.

Oftast går det bra att mata med sked om han har något eget, men det är beroende av humöret för dagen.

Frukost var dinkelgröt med katrinplommon och päron, plus en rågsiktssmörgås med smör och en liten flaska mjölk. Till kvällsmat får han gröt på mjölk och mannagryn med banan i. Så nu har ni vår dagsmeny ifall det intresserar någon...

Han har f.ö. börjat äta på natten igen, men det ger sig väl också med tiden. Bara en gång, så det är helt överkomligt.

Vilken duktig kille ni har som äter :) Och vad duktig du är som lagar så mycket!

Idag bjöd jag Jonathan på potatis- och morotsmos med falukorv. Korven var god, och moset var gott, men gav man det ihop så åkte det ut direkt :p

Han har f.ö. börjat äta på natten igen, men det ger sig väl också med tiden. Bara en gång, så det är helt överkomligt.

Vi hade en helt underbar natt här! Han åt vällingen vid 23-tiden, sen åt han inte förräns 4 (:eek:) och sen vid 7.30!!! Herregud vad jag har fått sova :banana:

Dricker han vanlig komjölk? Dietisten här sa nämligen att man inte bör ge mjölkprodukter innan dom är 1 år men det kanske är andra rekommendationer i Tyskland, intressant att veta isf.

Dricker han vanlig komjölk? Dietisten här sa nämligen att man inte bör ge mjölkprodukter innan dom är 1 år men det kanske är andra rekommendationer i Tyskland, intressant att veta isf.

Han dricker inte mjölk, men jag gör gröten på vanlig komjölk. Tills han var 6 månader använde jag dock ersättning. Regeln med ett år gäller visst inte längre enligt ny forskning.

Oj det måste vara väldigt ny forskning? Hon pratade om detta för kanske 6 veckor sen.

Snyggve jag förstod det som att dom inte ska ha i sig några mjölkprodukter innan året men jag kanske fattat helt fel?!

Snyggve jag förstod det som att dom inte ska ha i sig några mjölkprodukter innan året men jag kanske fattat helt fel?!

Ja, DET stämmer inte iaf :D Mjölk på gröten och sånt är ju okej redan nu. Men jag har för mig att det handlade om mättnaden när jag frågade, att risken är stor att de dricker mjölk tills de blir mätta istället för att äta mat.

Oj det måste vara väldigt ny forskning? Hon pratade om detta för kanske 6 veckor sen.

Det vi fått veta är att man kan använda komjölk i maten från 8-9 månader ungefär, men inte som måltidsdryck fören vid 1 år. Varför vet jag inte...

Helt sjukt att dom ger så olika råd överallt!

Vår BVC har sagt att det är ok med mindre mängder mjölkprodukter efter halvåret men att man inte ska ge mjölk som måltidsdryck. Dels för att det sägs hämma järnupptaget som är väldigt viktigt i barnens ålder då de "reserver" som barnen föddes med börjar ta slut nu och dels för att de inte ska bli mätta på mjölk utan äta mat.
Tror det finns många bud kring detta, men jag har även läst på slv.se ang. kostråd för spädbarn och där står det ungefär något liknande.

E får mjölkprodukter lite då och då, tex lite turkisk youghurt med frukt till mellanmål.

KL

Jonathan är för rolig nu! Så fort han får syn på en när man sitter på golvet kommer han kravlandes i världens fart och ställer sig upp mot en :D Han ställer sig bara på knä mot saker och möbler än, men det lär nog inte dröja länge innan han ställer sig även mot det.

Har ju inte kunnat liggamma på 1-2 mån nu eftersom han bara kravlar iväg mitt i, men imorse körde vi nån variant på det. Jag halvlåg på rygg när han ställde sig på knä och började klunka i sig, samtidigt som han hade full koll ut mot rummet :rofl:

KL

Jonathan är för rolig nu! Så fort han får syn på en när man sitter på golvet kommer han kravlandes i världens fart och ställer sig upp mot en :D Han ställer sig bara på knä mot saker och möbler än, men det lär nog inte dröja länge innan han ställer sig även mot det.

Har ju inte kunnat liggamma på 1-2 mån nu eftersom han bara kravlar iväg mitt i, men imorse körde vi nån variant på det. Jag halvlåg på rygg när han ställde sig på knä och började klunka i sig, samtidigt som han hade full koll ut mot rummet :rofl:

Jösses vad det går undan:D Visst var det nyss du skrev om att han inte kom nån vart:p? a
haha känner igen det där med amningen, alla sätt är bra utom dom dåliga^^ även dom mest otänkbara varianter kan visa sig fungera:p

Ja, det går i en rasande fart! Om man sätter honom på golvet sitter han still 9 ggr av 10 men det är väl också borta snart :p

*kl*

Kära ni, alltså det här med mat...

Eden äter glatt allt som kommer i hennes väg och nu börjar det även gå bra att dricka vatten, men hon verkar hungrig hela tiden?
Hon är ju 6,5 mån gammal och jag är kluven för dels har BVC sagt att det är bara att köra på och låta henne äta så mycket hon vill nu när hon är intresserad men på en föräldraträff fick vi info om att vid 8 månader är det bra om de äter ett mål gröt och ett lagat mål/dag? Stressar jag henne om hon får mer mat än så istället för ersättning? Jag blir inte klok på detta...

Nu har vi gett
frukost - gröt+frukt+vatten
lunch - hemlagad/färdigmat motsvarande en halv stor burk+någon grönsak+lite fruktpuré+vatten
mellis - banan+liten macka eller turkisk youghurt+fruktpuré
middag - 150-200 ml ersättning
kvällsmål - gröt+frukt+vatten

Men jag funderar på om jag borde ta bort mellanmålet och ge ersättning där så hon kan få vanlig mat till middag också? Eller ska jag ge mer ersättningsmål och ta bort mellis+ett grötmål? Hon äter som sagt gärna så det känns ju lite dumt men hon är ju fortfarande så liten.
Å andar sida så sover hon för det mesta 11 h natt i ett svep nu, så då kanske det är bra?
Usch, jag känner mig jättelarvig ang. det här och kommer säkert skratta åt mig själv om 10 år :p

Hur ser era dagar ut? Portionsstorlekar? Hur mycket vätska får era i sig på en höft?

I den alderna at L:

tidig morgon - flaska
frukost - gröt+frukt
lunch - hemlagad/färdigmat motsvarande en 4-manaders-burk+lite fruktpuré
mellis - flaska
kvällsmål - gröt+frukt

Han drack nästan inget vatten alls da, det har han börjat med först helt nyligen. Vi erbjöd dock till varje mal. Var barnläkare sa att det inte var nagon fara alls sa länge han drack 1-2 flaskor per dygn. Puréerna innehaller ju ocksa mycket vatten.

/Majola (med en jättesnorig bebis som varit vaken sedan 5...)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 724
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
791
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 208
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar