Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Oh, klart du ska bli barnmorska! Tror du skulle passa utmärkt som det! Jag hade gärna utbildat mig till barnmorska, om jag inte redan hade haft en utbildning + att det är taskig lön får så lång utbildning och sådant jobb.

Tack alla för påhejningarna, fjärde kvällen i kväll :love:.

Angående det här med vikt. Jag har ganska nyligen tagit upp ridning och löpning. Har inte motionerat sedan i maj pga foglossningen så jag är ganska ur form. Men igår när jag sprang var jag uppe i ok tempo så det känns att jag är på gång. Har fortfarande några kilo kvar och är väääldigt less på att kläderna inte sitter lika snyggt längre. Men det finns ju ingen anledning att prioritera bort tid med sitt barn om man inte känner att man "behöver det" för sin egen skull.

Ja du är undersköterka, eller? Jag är det, och trivs fint :)
KLART du får (SKA) skriva så :)

Japp, är uska nu :) Har alltid älskat mitt jobb, och hade egentligen hellre jobbat som uska på BB :love: Men chansen att få jobb därinne ökar markant om man läser till BM.

Rumpnissen: Tack! :love: Visst är det dålig lön, med studieskulder kommer jag nog tjäna sämre som ssk än jag gör som uska. Men tycker (förhoppningsvis) att det är värt det!

Jag tror också att du blivit en utmärkt BM.

Kl
Cilia har precis varit inne i en gnäll och kläng period som nu har övergått i en sovperiod.
Det känns som om hon sover hela tiden just nu.
På torsdag är det dags för fem-månaders vaccinationen. Stackars liten.

Två veckor kvar tills jag börjar jobba igen. Sambon längtar efter att få gå hemma lite.
Han har redan planerat allt han ska göra. Just nu håller han på att svetsa ihop en rejäl gungställning. En sandlåda ligger också med i planerna.
Och min mamma har sagt att hon vill komma upp en gång i veckan även om sambon går hemma.
De dagarna planerar han att fortsätta med ovanvåningen som ska fixas iordning.
Vi får se hur mycket han får gjort.

Vi har börjat ha henne korta stunder i hoppgungan. Och hon bara älskar det!
Hon är hel vild när hon hänger där!

+ LillaMy: Tack!!

Blev så taggad av era kommentarer så nu har jag gett mig f*n på att komma in :D Har laddat ner en högskoleprovs-app som jag tränar på kvällarna. Dyr var den, men funkar det så är det värt det!

Har även sökt sommarjobb på förlossningen, men det lär vara 1000 till som gjort det så jag har inga stora förhoppningar iom att jag bara vill jobba halva sommaren.

+ LillaMy: Tack!!

Blev så taggad av era kommentarer så nu har jag gett mig f*n på att komma in :D Har laddat ner en högskoleprovs-app som jag tränar på kvällarna. Dyr var den, men funkar det så är det värt det!

Har även sökt sommarjobb på förlossningen, men det lär vara 1000 till som gjort det så jag har inga stora förhoppningar iom att jag bara vill jobba halva sommaren.

Gilla

:banana::bump::banana::bump:

Jag önskar dig ocksa lycka till!

L har numera tre tänder, "kan själv" och älskar att tömma lador etc. Sover lite "daligt" för närvarande, men eftersom det för honom betyder att han vaknar en gang och vill äta och sedan sover vidare i var säng sa käns det rätt ok ända. Tror att ytterligare tva tänder är pa gang ocksa.

Vi hade "lekträff" med ett par grannbarn förra veckan och det tyckte han var toppen (det tyckte dock ej pojkarna pa tva ar när L ville hjälpa till med pusslet och stoppade bitarna i munnen...). I början av februari flyger vi tva till Sverige igen. Spännande och lite läskigt att flyga själv med honom, men det gick ju sa bra sist sa med lite smart planering borde det inte vara nagra problem.

Tänk vad stor han blivit! Kommer säkert gå bra att flyga, han verkar ju ganska okomplicerad.

Här kommer lite allmän uppdatering från mig och Elis. Hans favoritsyssla är att ligga på mage och leka med allt han når, även sånt han inte når vilket medför en hel del frustration. Speciellt om han själv lyckats slänga bort grejerna... Iblans åker huvudet ner i backen och han försöker åla, men än så länge lyckas han inte. Han förflyttar sig istället genom att rulla vilket nog inte är speciellt medvetet och kan göra att han hamnar på dom mest speciella ställena:

IMAG0127-1.jpg

Han äter med 3-4 timmars mellanrum dagtid och 3-6 timmars mellanrum på natten vilket är underbart. Han somnar i sin egna säng själv i stort sett varje kväll och det är bara vid ett tillfälle han somnat när han ammat och sedan inte vaknat när jag lagt ner honom. Det är underbart att få sova 3-6 timmar själv, innan han vaknar och jag lägger honom i vår säng. Egentligen tror jag inte han är hungrig när han vaknar på natten utan att har något tix för sig att han ska vända till mage, vilket han inte lyckas i spjälsängen för då tar spjälorna emot. Då ligger han och grymtar och tar man inte upp honom blir han ledsen och börjar vråla efter en stund. Men det har väll med utvecklingen att göra...

Han sitter stadigt med lite stöd, älskar att sitta i tripptrapp stolen och slänga ner saker på golvet (som han sedan tittar lååångt efter). Några tänder har inte kommit än och lika glad är jag för det.

Vi har bytt till sittdelen på vagnen vilket medfört en betydligt nöjdare kille. Av någon anledning sover han bättre i den och om han är vaken kan man bara sätta upp den så blir han inte ledsen som innan.

Just nu är livet som förälder underbart och jag grämer mig lite över att jag ska börja jobba om en månad... Menmen, det ska bli skönt på sitt vis också. Planen är att fadern ska ta nätterna då vilket förhoppningsvis gör att jag sover bättre och kanske han slutar amma på natten då.

Vad skönt att det verkar fungera bra för er :)

majola: Jisses vad tänder! Hoppas flygresan går bra.

KL
Idag upptäckte Jonathan en, eller snarare två nya leksaker. Mina tuttar. För om man klämmer på dom så sprutar det mjölk. Skitkul... :grin:

Idag bjöd jag vår lilla finsmakare på spagetti och köttfärssås, slurp sa det bara!! Så himla roligt att han tycker om :laugh: Frös även in 2-4 portioner, och sparade en tills imorrn.

I förrgår bjöd jag på lax med potatis- och morotsmos. Också smaskens, även om dagens rätt var bättre.

Ludde var närmare året innan han ens ville smaka vår mat så det här känns bra för självförtroendet :D

Däremot så tycker Jonathan INTE om mos-konsistens. Trots att han inte har en enda tand så ska det vara bitar i maten, knasig unge!

Idag upptäckte Jonathan en, eller snarare två nya leksaker. Mina tuttar. För om man klämmer på dom så sprutar det mjölk. Skitkul... :grin:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Kl
Cilia har redan börjat utveckla intresse för telefoner:grin: Speciellt mobiltelefoner är roliga.
Har man henne i famnen och ska skicka ett sms så tar det tre gånger så lång tid, eftersom hon vill hjälpa till att trycka på knapparna med sina små kladdiga bebisfingrar.
Hunden och katten har numer börjat bli höginterssanta. Tur att hon inte har en gåstol, då hade hon antagligen jagat dem runt hela huset:D
Dock gjorde vår nonchalanta kisekatt en tabbe igår och hoppade upp i mitt knä när jag hade Cilia där.
Cilia gjorde stora ögon, och kastade sig fram och tog ett rejält tag i kisekattens päls och började dra:p
Katten såg minst sagt förvånad ut, och jag hann ta loss bebishänderna från hennes päls innan hon hann bli arg på lillan.
Hon börjar bli riktigt snabb nu. Och hon har börjat åla sig lite lite. Och hon fortsätter att försöka krypa.
Hon har rätt teknik med benen, men hon får inte med sig armarna. Ser jättekul ut:D
Ska ner till BVC om två timmar. Dags för 5-månaders vaccinationen:crazy: Stackars bebis.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Kl
Cilia har redan börjat utveckla intresse för telefoner:grin: Speciellt mobiltelefoner är roliga.
Har man henne i famnen och ska skicka ett sms så tar det tre gånger så lång tid, eftersom hon vill hjälpa till att trycka på knapparna med sina små kladdiga bebisfingrar.
Hunden och katten har numer börjat bli höginterssanta. Tur att hon inte har en gåstol, då hade hon antagligen jagat dem runt hela huset:D
Dock gjorde vår nonchalanta kisekatt en tabbe igår och hoppade upp i mitt knä när jag hade Cilia där.
Cilia gjorde stora ögon, och kastade sig fram och tog ett rejält tag i kisekattens päls och började dra:p
Katten såg minst sagt förvånad ut, och jag hann ta loss bebishänderna från hennes päls innan hon hann bli arg på lillan.
Hon börjar bli riktigt snabb nu. Och hon har börjat åla sig lite lite. Och hon fortsätter att försöka krypa.
Hon har rätt teknik med benen, men hon får inte med sig armarna. Ser jättekul ut:D
Ska ner till BVC om två timmar. Dags för 5-månaders vaccinationen:crazy: Stackars bebis.

Elis tycker också mobiltelefoner är jättespännande. Han vill gärna hjälpa till. Tror han fattat att det rör sig om man trycker på skärmen...

Han har också, som Cilia, fattat hur roliga katterna är. De klappas mycket, än har han inte fått fatt att dra i pälsen och tur är nog det, för de har precis börjat tycka att han är en helt ok filur.

Hoppas vaccinationen går bra (eller ok, i alla fall).

Mobiltelefoner är poppis här med! För att inte tala om videosamtal genom skype ;)

Vi var på BVC i måndags, 6 månaderskoll (fast nu är hon ju mer 6,5 mån) och det såg bra ut. Lillan är nu 66 cm lång och 7360 gr tung :)
Hon fick BCG-vaccin i armen och det var inte populärt men hon var nog mest arg över att bli fasthållen.. Skönt att det inte blir fler sprutor nu förrän om ett halvår, förhoppningsvis.

Åh, barnmorska! Klart du ska bli det :)
Är det högt intag på sjuksköterskeprogrammet i jkpg? (eller ska du läsa någon annanstans?)
Och ang. sommarjobb så har du ju iaf en chans om du söker jobb, men jag kan tänka mig att det är populärt.

Härligt att Jonathan gillar maten! Men du, hur mycket anser du vara en portion mat? Jag tycker det är supersvårt att veta vad som är lagom, speciellt när jag gör egen mat för det känns som den mättar mer än färdig (men det kan vara nåt jag bara fått för mig).
Det är svårt att märka när E är lagom mätt, tycker jag.

Har kännt mej allmänt ur gängorna sista veckan. Vet inte varför...?
Vissa nätter har det blivit lite sömn, men andra desto mer, så inte ngn sömn-brist som är "värre än vanligt".
Känner mej ändå trött/seg, har fruktansvärt ont i svanken, och ja...se bild:

Nu var det ett tag sen du skrev det här så förhoppningsvis känner du dig kanske bättre nu?

Men jag har iaf med känt mig lite "skum" ett tag och för mig beror det nog på att "allt" verkligen har kommit i kapp mig nu i kombination med mestadels ganska kass sömn.
Det känns i kroppen att den är trött och att jag har burit mycket bebis och snedbelastat mig liksom. Det är också nu som vi börjar får lite ordning på dagarna och nätterna så nu hinner och orkar jag reflektera lite mer kring hela tiden som gått sedan E föddes.

Men, som mannen påpekade häromdagen, så är det ganska mycket runt mig nu som tar energi också. Jag vill inte skriva så mycket om det här så det är lite svårt att förklara men jag försöker fokusera på de positiva bitarna och hoppas att allt blir bättre och ordnar sig i takt med att dagarna blir ljusare :)

*kl*
Jag bara måste visa mitt fynd:love::love:
IMG012-1.jpg

(den är KNALLrosa i verkligheten:love:)
Minns inte ens när vi sist använde barnvagnen:p

En liten tanke som slog mig förut, angående viktnedgången.. Jag har ju inte alls gått ner som jag trodde jag skulle göra, släpar fortfarande på en massa gravidkilon och sist hade vågen tom gått upp 2:eek: (måste ju såklart vart vågen som var trasig iof:angel:) men KAN det kanske ha att göra med hormonspiralen som jag fick vid efterkontrollen?

Mobiltelefoner är poppis här med! För att inte tala om videosamtal genom skype ;)

Vi var på BVC i måndags, 6 månaderskoll (fast nu är hon ju mer 6,5 mån) och det såg bra ut. Lillan är nu 66 cm lång och 7360 gr tung :)
Hon fick BCG-vaccin i armen och det var inte populärt men hon var nog mest arg över att bli fasthållen.. Skönt att det inte blir fler sprutor nu förrän om ett halvår, förhoppningsvis.

Haha vad är grejen med just mobiler alltså:p Här finns en liten hacker till, mobiler o den bärbara lyckas han på nåt sätt alltid få tag på:D
Den första statusuppdateringen på facebook har han hunnit med också

Idag bjöd jag vår lilla finsmakare på spagetti och köttfärssås, slurp sa det bara!! Så himla roligt att han tycker om :laugh: Frös även in 2-4 portioner, och sparade en tills imorrn.

I förrgår bjöd jag på lax med potatis- och morotsmos. Också smaskens, även om dagens rätt var bättre.

Ludde var närmare året innan han ens ville smaka vår mat så det här känns bra för självförtroendet :D

Däremot så tycker Jonathan INTE om mos-konsistens. Trots att han inte har en enda tand så ska det vara bitar i maten, knasig unge!

Har ni hoppat över den här biten med att bara äta en grönsak åt gången? För här känns det helt lönlöst, han är intresserad av mat vi äter, men smakportionerna vi provat har han inte alls varit imponerad över.. funderar om man kunde skippa dom och låta honom smaka på nåt mer matigt:p Han verkar gilla när det är lite tuggmotstånd iaf, typ gurksticks man får hålla själv o sånt:d

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 724
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
791
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 208
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar