Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Jag är inte rädd för att ha mitt barn på förskola och jag ser inte det som något negativt den dagen det behövs. Själv gick jag endast en kort period his dagmamma så jag har liksom ingen erfarenhet förutom det. Men som det ser ut nu har vi ingen anledning att "stressa" med barnomsorg.
Jag tänker som så att E kommer hinna tillbringa många år i skolans värld så det hinns liksom med oavsett om hon är ett eller tre år vid starten.

Meningen är ju inte heller att isolera E från omvärlden ;) hon kan ju fortfarande leka med sina vänner, gå på diverse barnaktiviteter och öppen fsk till exempel.. Tanken är inte heller att kasta in henne på heltid direkt, oavsett när hon börjar utan deltid kommer det sannolikt bli.

Än sålänge är det bara funderingar vi har och det kanske inte alls blir så i slutändan men det är intressant att höra olika åsikter :)

Delvis KL

Milliam kommer förmodligen börja på dagis om ca 1 år eller så, strax innan 18 mån hade vi tänkt. Jag vet inte vad som är bra och dåligt och om det finns något generellt men vi tänker att han ska inte börja alltför tidigt samtidigt som jag tycker att vid 3 år låter sent men det är nog bara för att jag inte har hört det förut. Jag börjar gärna jobba så småningom och han har det garanterat bra på dagis då :)

Knapplån.

Jag har tidigare trott att man garanteras dagisplats inom 4 månader från att man ansöker, men så var det inte alls. Man garanteras plats inom fyra månader från det datum man vill ha plats. Alltså kommer vi garanteras dagisplats senast 5 januari 2013, om vi vill ha plats from 5 september 2012. Jävla skitsystem, är det så i era kommuner också?

Det innebär att jag kanske måste vara föräldraledig nästa höst också, vilket ställer till ett h*lvete. Blir så förbannad. På hemsidan står det "4 månader från ansökningsdatum", men det står inte att ansökningsdatum är det datum man önskar plats (vilket omöjligen kan vara innan barnet fyller 1 år).

Nu blir det att klura ut en reservplan om vi inte får dagisplats i september, samt förvarna våra arbetsgivare redan nu.

Vi har ganska nyligen börjat använda matstolen lite korta stunder. E är 6 mån ung nu. Vi har en antiloop från ikea och en sådan stöddyna runt, även den från ikea och nu sitter hon ganska bra där.
Men jag har hört om de som börjat vid 3-4 mån och även de som väntat upp mot 8 mån... så jag tror man får se till hur stabil och utvecklad varje barn är :)

Ang fsk plats, det låter ju märkligt? Måste genast kolla vad som gäller mer specifikt i vår kommun. Men hur länge innan start får man besked då?

Visst är det märkligt?

Det står ingenstans hur långt innan man får besked. Ska kolla det. Man måste ju få ihop det med föräldraledighet, arbetsgivaren vill ju veta tre månad innan, samtidigt vill man ju inte använda mer dagar än nödvändigt. Klurigt värre. Jag vet att i tex Jönköping är det bara inskolning i augusti och januari (tror jag), barn kan inte börja någon annan dag på året. Men det är ju lättare, för då vet man ju tydligt besked och kan anpassa sig därefter.

Men absolut, kolla noga allihopa. Det här framgick som sagt inte på min kommuns hemsida utan jag fick veta det idag på babtcaféet, av andra föräldrar som sökt plats.

*kl*

Vi har tänkt att L får börja på dagis när han är två ungefär - om vi får en plats. Ännu finns inga platser i vår stad för barn under tre år, men de borde inrätta det pga av en lagändring som träder i kraft om ett år. I regel är det dock så pass snordyrt med barnomsorg för barn under 3 att det nog inte kommer att löna sig finansiellt (dvs jag går nog ca +/- 0€) på att jobba 75% mot 40% som jag jobbar nu. Rätt tragiskt. I så fall väntar vi väl tills han blir tre antar jag.

Från och med idag är hans farmor "dagmamma" åt honom en gång i veckan, ca 7-16 (vilket i princip innebär att jag kan jobba 8:30-14:30 på kontoret den dagen). Idag hade det gått bra!

Han måste numera bada nästan varenda dag pga av bristande bordsskick men stort intresse av att äta själv. Dessutom skulle han behöva klippa håret! :D

Ang fsk plats, det låter ju märkligt? Måste genast kolla vad som gäller mer specifikt i vår kommun. Men hur länge innan start får man besked då?

När vi ansökte om plats till Ludwig fick vi beskedet 3-4 veckor innan dagisstarten. EFTER att ha tjatat flera ggr senaste månaden :grin: Undrar hus fasen handläggarna har tänkt att man ska kunna planera nåt!?

Vi kan ansöka om dagisplats tidigast när Cilia är 6 mån, och som det är just nu är det nästan ett års väntetid på att få dagisplats där vi bor:grin:
Såvida vi inte vill ligga och köra flera mil för att lämna Liten på dagis. Finns ett akutdagis i Hässleholm, 2,5 mil bort. Där får vi ju förmodligen plats om inget annat.
Men vi vill ha henne i Vinslöv, eftersom hon kommer att gå i skolan där, det är bara 1 mil dit och sambon jobbar där. Jag vet ju inte riktigt var jag jobbar från månad till månad.
Men som sagt var, för tillfället är där ganska så fullt på alla dagis i Vinslöv.

När vi ansökte om plats till Ludwig fick vi beskedet 3-4 veckor innan dagisstarten. EFTER att ha tjatat flera ggr senaste månaden :grin: Undrar hus fasen handläggarna har tänkt att man ska kunna planera nåt!?

Planering?:confused: Jisses vad krävande du är:angel:

Ja ibland undrar man hur de tänker!! De som sitter och planerar sådant kan ju inte ha barn själva, så korkade och oförstående som de kan vara:devil:

Planering?:confused: Jisses vad krävande du är:angel:

Nej, det är min arbetsgivare som har en massa krav :D

Nu är det förresten klart att jag inte alls ska börja jobba i månadsskiftet mars - april. Eftersom J fortfarande bara ammas i princip så sköt jag upp allting, vill inte ha en massa press på mig. Dessutom är det kaos på jobbet och jag ORKAR inte med det! Räcker med kaoset här hemma :p

Så nu är jag ledig tills i höst, 1/8 har vi ansökt om dagisplats. Och med mycket tur och lite skicklighet börjar jag plugga då :banana:

Vi kan ansöka om dagisplats tidigast när Cilia är 6 mån, och som det är just nu är det nästan ett års väntetid på att få dagisplats där vi bor:grin:
Såvida vi inte vill ligga och köra flera mil för att lämna Liten på dagis. Finns ett akutdagis i Hässleholm, 2,5 mil bort. Där får vi ju förmodligen plats om inget annat.
Men vi vill ha henne i Vinslöv, eftersom hon kommer att gå i skolan där, det är bara 1 mil dit och sambon jobbar där. Jag vet ju inte riktigt var jag jobbar från månad till månad.
Men som sagt var, för tillfället är där ganska så fullt på alla dagis i Vinslöv.

2,5 mil låter ju inte så kul. Jag har svårt att bestämma mig om jag i första hand ska söka det dagiset som ligger närmast jobbet, dvs ca 1 km hemifrån och 400 m till jobbet, eller det dagiset som ligger åt andra hållet, dvs 1 km hemifrån och 1,5 km till jobbet :rofl:. ELLER om jag ska slå på stort och söka dagmamma som bara finns på andra sidan samhället dvs ca 2 km hemifrån! Får nog gå på lite studiebesök. Sen blir det ju vad det blir ändå.

Igår händer något stort. Elis sov för första gången i spjälsängen! Hela tre timmar blev det innan han vaknade och ville ha mat (samma tid som vanligt). Jag gjorde sedan ett halvhjärtat försök att få honom att somna om i spjälsängen igen men det ledde bara till att ingen av oss somnade fören en timma senare, båda i dubbelsängen. Han somnade dessutom helt själv, inget vaggande, sjungande eller mysande. Men det tog närmare en timma. Jag har bestämt att det inte var någon tillfällighet!

Grattis!!

Har också haft en bra natt. Jonathan åt vid 23-tiden, och sen inte förrns vid 4 :eek: :eek: :eek: Minns inte när jag sov så många timmar i sträck senast. Dessutom somnade han om direkt och åt inte igen förrn 6.30, sen väckte jag honom vid 8.30. Drömnatt!!

KL

Här (om jag har förstått rätt och vad mina vänner berättat, ska kolla upp detta NOGA, innan denna vecka är slut), så är man garanterad en dagis-plats inom 6 månader från ansöknings-datum.
Man får söka olika alternativ, och det är ju inte säkert man får där man helst önskar, men en plats kan de (?) alltså garantera inom ett halvår.

Vi har inte disskuterat detta jätte mkt mer än att vi har sagt att vi ska söka då lillan är halv-året, så vi har plats tills hon är ett. Kommer antagligen inskolas då hon fyller ett år. Hade gärna gått hemma längre, men som det ser ut nu är det bara att börja jobba.
Hon kommer oxå vara en hel del hos mormor/farmor då de, precis som jag, har jobb-tider som dagar/kvällar/helger, så då kan vi pussla lite, och bara vara på dagis ngra dagar i veckan, och korta dagar då.
Som det känns IDAG känns detta som en bra lösning, då hon både får komma bort och leka och träffa andra barn, och vara mkt hemma/med släkten :)

Annars då:
Igår drack M ca 30 ml bröst-mjölk UR FLASKA :eek::bump: !!!
Hon får ngn slags pure vid lunch varje dag, bara ngra teskedar, och gröt innan kvälls-amningen. Hon vill ha mer och mer pure för var dag, samma med gröten, men tar det väldigt lugnt. Erbjuder även vatten tillsammans med puren och gröten, och vatten är GOTT! Först fick hon vatten på tesked, sen provade vi med flaska, och eftersom vatten är så gott så dricker hon ngn/ngra klunkar ur flaskan.
De senaste nätterna har hon ammat en gång under natten, men sover oroligt och rör sej mkt så man får hjälpa henna att lägga sej rätt igen.

Hon har även börjat med att bli FÖRBANNAD :devil: om man tar ngt ifrån henne, leksaker eller om hon har fått av sen en strumpa och grejjar med eller vad som helst. ALLA saker är hennes, och hon sträcker sej efter ALLT hon ser och man riktigt ser ""ge mej, ge mej, geee hiiit!!"":rofl: :love:

Hon har även börjat med att bli FÖRBANNAD :devil: om man tar ngt ifrån henne, leksaker eller om hon har fått av sen en strumpa och grejjar med eller vad som helst. ALLA saker är hennes, och hon sträcker sej efter ALLT hon ser och man riktigt ser ""ge mej, ge mej, geee hiiit!!"":rofl: :love:

Känner igen det där! Innan idag smygtittade jag på barnen, Jonathan hade fått tag på en av Luddes leksaker som han inte får ha. Ludwig tar då leksaken, förklarar på en 2-årings vis att J inte får ha den, och ger honom en annan istället. Och Jonathan blev skogstokig! :rofl: Jag blev så full i skratt, men efter att ha talat om för honom att han var fjantig slutade han skrika som om ingenting hade hänt :p

Vad underbart! Allt blir ju så mycket lättare när man får sova gott.

Elis somnade själv i spjälsängen igår igen, men då tog det bara ca 15 min. Tre timmar blev, innan han vaknade och ville äta. Då försökte jag inte ens få honom att somna om i spjälsängen :angel:.

Ett framsteg i taget :D

Jag vågar inte ens låta J sova hos oss ett par timmar på morgonen, han är så jäkla snabb på att krypa över kanten... :( Har försökt liggamma några ggr för att det är bekvämt, men det går inte heller. Han kryper iväg innan han ens släppt taget om bröstet :grin:

Ett framsteg i taget :D

Jag vågar inte ens låta J sova hos oss ett par timmar på morgonen, han är så jäkla snabb på att krypa över kanten... :( Har försökt liggamma några ggr för att det är bekvämt, men det går inte heller. Han kryper iväg innan han ens släppt taget om bröstet :grin:

Elis sover mellan oss, annars hade han rullat ut. Dessutom har ungen inte begripit poängen med spjälsängsskydd. Han slänger över benen ovanför skyddet och ut genom spjälorna...

Elis sover mellan oss, annars hade han rullat ut. Dessutom har ungen inte begripit poängen med spjälsängsskydd. Han slänger över benen ovanför skyddet och ut genom spjälorna...

Jonathan har också alltid legat i mitten av sängen, men det hindrar inte honom... Antingen kryper han ut vid fotänden, ovanför mitt huvud (ligger ca 4 dm ner i sängen av nån anledning) eller så klättrar han helt sonika ÖVER oss. Fast då vaknar vi förstås :)

Hehe, låter som min lilla loppa;)
Hon har börjat likadant nu. Och hon är vääldigt målmedveten:grin:
Har hon bestämt sig för att hon vill ha pappas kaffemugg, så kan du ge henne alla leksaker i världen, hon bara kastar iväg dem och fortsätter att försöka nå kaffemuggen.

Smakportionerna går bättre och bättre. Nu mera blir hon nästan förbannad när maten är slut, och hon inte får mer.

De senaste kvällarna har hon varit hemsk att natta:grin:
Inte så att hon skriker, utan hon går på övervarv. Som ekorren i "andra sidan häcken" när han drack koffein.
Man får i princip hålla fast henne med täcket och undvika ögonkontakt tills hon lugnat ner sig.
Tittar man på henne så spottar hon ut nappen och börjar skratta.
Saken är den att hon ÄR trött, men är ofta uppe i varv efter att ha busat med sin pappa.
Och han kan verkligen konsten att få upp henne i varv. Sen tar det väldigt lång tid att få henne att varva ner.
Jag har försökt att göra det till en lugn och rofylld mys-stund när hon får sin kvällsflaska, men det har inte hjälpt ett dugg.
Hon ligger med halvslutna ögon och äter, men så fort maten tar slut så säger det bara *ping* så är ögonen vidöppna igen.
Och sen börjar hon skratta, fäkta och hoppa igen:cool:
Jaja, hon somnar iaf snabbt när hon väl lugnat sig.

Oj, hoppas inte Elis gör så när han börjar bli rörlig.

(tredje natten han somnar själv i spjälsängen).

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
791
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 202
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar