Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

KL

ÄNTLIGEN är julen över haha :) Nej men det har gått över förväntan, lilla M har skött sej kanon, trots feber (efter vaccination) på självaste julafton.
Firade med sambons släkt på julafton, vilade oss på juldagen, och firade med min släkt på annandagen. Mkt lugnt och alldeles lagomt. M fick super fina och användbara julklappar :)
T o m jag som inte är ngn "jul-människa" har tyckt det varit trevligt :)

Funderar lite över lillan......Lägger jag henne på mage så vips ligger hon på rygg och skrattar. Ligger hon på rygg på sitt täcke på golvet och leker så rullar hon mest till sidan och sen tillbaka. Eller ligger på rygg, lyfter rumpan och lixom står halvt i brygga och "går", och förflyttar sej på så vis åt ngt håll där på golvet. Men det där med att vända sej till mage,,,,,det verkar inte vara hennes grej....? Jag har sett henne göra det, både på golvet och i sängen, men hon är inte i närheten av andra som HELA tiden rullar till mage.
I fredags på bvc ställde sköterskan lite frågor, ja t ex som om hon rullar runt, orkar hålla upp huvudet om man drar henne till sittande i armarna, osv....Svarade ju att jag sett henne rulla t mage men inte ofta, och det verkade väll vara okej, men hon ställde då frågan "MEN du har sett henne göra det?"......Hon blev 5 månader igår. Rullar era små runt massor??

Quiss Ooohh jag känner igen det där!! För ngra nätter sedan vaknade jag till ljudet av en ilsk bebis. Hon låg på tvären i sängen, på mage, med huvud-kudden över sej :grin::confused:
Annan favorit hon gör hela tiden, är att lägga sej på sidan (vänster sida) och så tar hon högerbenet och sätter det över spjälskyddet, tar spjärn med foten mot spjälorna och det slutar ju givetvis i att hon ligger precis hursomhelst sen :)
De lär sej fort :)

Rullar era små runt massor??

JA!! Jonathan är makalös! Blöjbyten får gå riktigt fort och på alla håll nu för tiden :D Tur man har vanan inne, haha!

Men han var å andra sidan bara 1 dag gammal när han började lägga sig på sidan, och 2-3 mån när han lärde sig vända sig från rygg till mage.

JA!! Jonathan är makalös! Blöjbyten får gå riktigt fort och på alla håll nu för tiden :D Tur man har vanan inne, haha!

Men han var å andra sidan bara 1 dag gammal när han började lägga sig på sidan, och 2-3 mån när han lärde sig vända sig från rygg till mage.

En liten vilding din grabb :D

Men alltså, det måste ju vara olika detta tycker jag...?För hon kan ju..Verkar bara inte vara hennes grej? Hon rör sej ju och man kan hitta henne lite överallt, men inte att hon just rullar runt massor.
Sidan gillar hon massor att ligga på. Lägger sej mkt på sidan, och även i sömnen nu sista veckorna. Hon kan vara orolig sen lägger hon sej på sidan, och man ser hur hon riktigt gosar till det oh sen sover hon som en stock :love:

Talets gåva, det har unga madam iaf....Vet inte om vi ska skratta eller gråta ibland, hihi :) Det låter ur henne alla hennes vakna timmar :) Blir det mot förmodan tyst så kikar man direkt på henne. Nio gånger av tio har hon då somnat när hon blir tyst :)

Fast hon känner nog inte bara för det just nu. BVC var ju jätteoroliga för Jonathan som VÄGRADE lyfta på huvudet första månaderna. Hur mycket han än låg på filten så hade han huvudet mot underlaget, lyfte knappt en cm ens. Om inte det hände nåt jättespännande förstås, för då kunde han plötsligt lyfta huvudet hur högt som helst :grin:

Talets gåva, det har unga madam iaf....Vet inte om vi ska skratta eller gråta ibland, hihi :) Det låter ur henne alla hennes vakna timmar :) Blir det mot förmodan tyst så kikar man direkt på henne. Nio gånger av tio har hon då somnat när hon blir tyst :)

Vilket litet charmtroll :love:

Jag har en kompis vars dotter vände några gånger vid 3-4 månaders ålder men sedan varit helt ointresserad. Hon har börjat krypa nu men vänder fortfarande bara om hon "måste". Så det är nog helt i sin ordning!

Elis däremot vänder hela tiden och har även börjat rulla hela varv när han får tillräckligt med fart ;). Men det är nog lika normalt både och.

En pumpningsfråga till er som är bra på det. Jag har fått bra kläm på pumpningen nu och pumpar ett bröst om dagen och det blir ca 130-160 ml. Jag fryser in för glatta livet. OM vi skulle ha oturen att Elis börjar vägra bröstmjölk när man börjar med annan mat (har hört att det finns sådana barn). Kan man då använda den frysta mjölken och laga bebismat på och sedan frysa ner det igen? Eller måste man i såfall använda det på en gång?

KL

:bump:GOTT NYTT ÅR ALLIHOP!!!!:bump:

Hoppas ni hade en trevlig kväll igår!
Hur har det gått med era små under själva smällandet?
Vi hade tre barn här igår och det var bara ett som vaknade.
Lillan och hennes systerdotter på 1 år sov genom allt, medan kompisens 3-åring vaknade och var ledsen.
Är djupt imponerad av att Cilia och Isabella sov som de gjorde trots smällandet och trots att kompisens medhavda hundar stod och skällde konstant hela kvällen.
Cilia är ju visserligen van vid hundskall, men vår hund skäller ytterst sällan och när han gör det så är det bara ett par skall, sen är det bra.

Någon som avgett några nyårs löften??

Tack detsamma!!

Idag är vi lite trötta. Jonathan somnade vid 22-tiden, vaknade för dagen vid 7.10 och hann däremellan äta 6-7 ggr... Vaknade 2 ggr under smällandet, några sköt i princip utanför hans fönster :cool:

Annars var allt trevligt och bra! Förutom att värdinnan vaknade idag med magsjuka, hoppas inte vi är smittade.

Gott nytt på er allihopa:)

*kl*
:eek::eek::eek:
Snälla säg att jag räknar fel.. Jag får det nämligen till att min FP räcker till 4mån till bara:eek: (utan lägstanivå-dagarna då) Har plockat ut 4dagar/mån fram till nu nov då jag gick upp till 5dar/månad och 5dar är vad jag räknat på resterande månader också.. Det där med amningshjärna är ingen hit när man ska försöka sig på sån avancerad matematik:o

Nä, du måste ha räknat rejält fel :)

Om jag tar ut 7 dagar/v räcker mina sjukpenningdagar till 2011-06-07.

Du måste ha räknat fel. Använd verktygen på försäkringskassans hemsida, jag tycker det blir tydligt då.

4-månaders kontroll på bvc idag. Pratade en del om smakportioner men sköterskan tyckte jag skulle vänta minst en månad till. Tydligen är rekommendationen nu att börja med smakportioner vid 6 månader. Blir helt förvirrad för sköterskan på föräldragruppen sa att det var vid 4 månader (de nya rekommendationerna). Men det lutar åt att vi väntar en månad i alla fall. Så har han en månad på sig att smaka och vänja sig innan jag börjar jobba. Även om jag pumpar för att bygga upp ett förråd känns det ju bra om man kan börja byta ut något mål ganska snart efter 6 månader.

Födelse: 53 cm och 3985 g
En månad: 58 cm och 5550 g
Två månader: 62,4 cm och 6700 g
Tre månader: 64,3 cm och 7200 g
Fyra månader: 66,5 cm lång och 7540 g

KL

Nyår firades lugnt och stilla här hemma, bara vi tre :) God mat och familje-mys = Bästa nyår någonsin!!
Lillan lyckades sova som en stock då det small och blinkade som värst, rent otroligt för jisses vilket oväsen!!!
Och ännu mer otroligt att hon lyckades sova då, då hon sedan i fredags har varit väldigt ledsen och gråtit mkt dagtid, och sovit oroligt hela nätterna.
Idag har jag därför varit mer död än levande, och lillan ännu mer orolig och ledsen.......:confused:

KL

Skam den som ger sig!!

Eftersom jag är jäkligt trött på att amma varannan timme varje natt har vi introducerat välling. Först trodde vi att det var bäst om sambon gav den, men se det gick inte. Jonathan skrek som en stucken gris och tog inte ens flaskan i munnen.

Jag tog över och trugade med flaskan, när han vägrade fick han tutten (nappen alltså) tills han lugnat sig. Då gjorde jag nya försök med flaskan och sådär höll vi på... Efter ungefär en kvart gav han sig och smakade på vällingen. Drack 30 ml och tvärslocknade sen, jag var helnöjd! Han sov dock inte bättre än vanligt.

Igår kväll/natt trugade jag bara i 5 min innan han gav sig och då drack han en hel dl! Sov återigen bara knappt 2 h, men efter den amningen sen sov han i 3,5 h!!! Kände mig nästan utsövd då :D

Ikväll skrek han som en gris när han fick tutten, flaskan däremot sög han fast i direkt och klippte i sig 200 ml :eek:

Är så jäkla nöjd över att han ÄNTLIGEN accepterar flaskan, och hoppas av hela mitt hjärta att han snart börjar sova på nätterna...

Idag har han även smakat på ris och det var gott. Igår åt han lite råriven blomkål (uäk!) och det var visst också gott. Kanske kanske är det här med maten på väg att släppa nu :banana:

Heja:D

Låter som att han fattat galoschen med välling nu, hoppas det funkar med sömnen på köpet:banana:
Här går också trögt med mat, men tack och lov sover han ganska långa pass på nätterna:bow:

Nä, du måste ha räknat rejält fel :)

Om jag tar ut 7 dagar/v räcker mina sjukpenningdagar till 2011-06-07.
Från att J föddes?
Jag blir inte klok på detta:confused: Jag provade att planera alla mina sgi-dagar från lilleman föddes med 7dar i veckan, då skulle dom bara räcka till februari:confused: för det är väl ändå 240 dagar totalt per förälder man får?

Snacka om att vara förberedd:o Men jag fattade inget när jag var gravid, nu fattar jag ju än mindre.. Trodde jag inte var möjligt:o

*Allmänt*
Ni har sett att dom ändrat reglerna va? Nu får man ta ut sammanlagt 30 dubbeldagar (båda hemma med fp på samma dag) tills barnet fyller 1:)

Från att J föddes?
Jag blir inte klok på detta:confused: Jag provade att planera alla mina sgi-dagar från lilleman föddes med 7dar i veckan, då skulle dom bara räcka till februari:confused: för det är väl ändå 240 dagar totalt per förälder man får?

Hur kan det stämma? Gabriel är ju inte alls gammal i februari, du måste ha räknat fel. Sjukpenningdagarna räcker i 330 dagar från födseln. Det är 480 dagar allt som allt och det är väl bara 60 av dagarna som är öronmärkta för var förälder? Dock osäker på det.

*Allmänt*
Ni har sett att dom ändrat reglerna va? Nu får man ta ut sammanlagt 30 dubbeldagar (båda hemma med fp på samma dag) tills barnet fyller 1:)

Det gäller bara för barn födda efter 1/1 2012 om jag inte missminner mig. Syskon, någon? :D

Hur kan det stämma? Gabriel är ju inte alls gammal i februari, du måste ha räknat fel. Sjukpenningdagarna räcker i 330 dagar från födseln. Det är 480 dagar allt som allt och det är väl bara 60 av dagarna som är öronmärkta för var förälder? Dock osäker på det.

Det gäller bara för barn födda efter 1/1 2012 om jag inte missminner mig. Syskon, någon? :D

Jag räknar inte med lägstadagarna och bara mina 240 sjukpenningdagar:confused: Nu det sista räknade jag på den enkla varianten utan e-leg

Sambons bror fick barn nu i december och de hade fått infon att pappan kunde vara hemma 30 dagar:) Visserligen inte hört mer om de faktiskt fick, eller om nån snurrat till det för dem
På infotexten på FK står inget om födelseår, bara att det ska vara innan barnet fyller 1:)

Fy vad strängt det låter (att behöva truga), men skönt att det går framåt ändå.

Vi har haft "jobbiga" nätter ett tag nu. Han vaknar 5-10 gånger per natt (från ca 22.00-08.00) och vägrar somna om om han inte får bröstet. Jag försöker verkligen hålla om, ligga nära osv men han bökar till han blir alldeles klarvaken och sen är det stört omöjligt.

Att somna själv i spjälsängen har än så länge inte fungerat. Han ligger och leker och jollrar i ca 45 min sen blir han jätteledsen och går inte att trösta om man inte tar upp och låter han amma. Vi ska försöka lägga honom 30 min tidigare några nätter och se om det fungerar bättre.

Tar du dina 240dagar/30 så blir det 8 månader du kan vara hemma om du tar ut 7 dagar i veckan sen är väl några av dom på lägsta nivå. Vill du vara hemma längre får ju din partner överlåta dagar till dig.

Fy vad strängt det låter (att behöva truga), men skönt att det går framåt ändå.

Ja, jag önskar verkligen att det gått att göra annorlunda. Men efter vällingen sov han i 5 h :eek::banana: Så det funkar uppenbarligen. Efter det ammade han bara 2 ggr och sov ända till 10 :banana:

En normal natt ammas han 4-7 ggr och vaknar vid 8. Så det var stor skillnad för mig.

Ja, jag önskar verkligen att det gått att göra annorlunda. Men efter vällingen sov han i 5 h :eek::banana: Så det funkar uppenbarligen. Efter det ammade han bara 2 ggr och sov ända till 10 :banana:

En normal natt ammas han 4-7 ggr och vaknar vid 8. Så det var stor skillnad för mig.

Ja visst, ni mår ju bättre av det båda två i förlängningen!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
791
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 202
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar