Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Jag har en kompis vars dotter vände några gånger vid 3-4 månaders ålder men sedan varit helt ointresserad. Hon har börjat krypa nu men vänder fortfarande bara om hon "måste". Så det är nog helt i sin ordning!

Elis däremot vänder hela tiden och har även börjat rulla hela varv när han får tillräckligt med fart ;). Men det är nog lika normalt både och.

En pumpningsfråga till er som är bra på det. Jag har fått bra kläm på pumpningen nu och pumpar ett bröst om dagen och det blir ca 130-160 ml. Jag fryser in för glatta livet. OM vi skulle ha oturen att Elis börjar vägra bröstmjölk när man börjar med annan mat (har hört att det finns sådana barn). Kan man då använda den frysta mjölken och laga bebismat på och sedan frysa ner det igen? Eller måste man i såfall använda det på en gång?

Tack för ditt svar. Jo jag tänkte oxå att allt var i sin ordning, men efter bvc besöket klurade jag lite, och började så undra varför bvc sköterskan lixom verkligen ville veta att jag hade SETT henne göra det.......Ja ja, alla är vi olika, likaså de små, det kommer när det kommer.
Och det finns ingen tvekan på att lilla M kan smita från de platser man lägger henne på, hon har bara lite annorlunda stil :rofl: Och sen med det humöret hon har så verkar det som hon kan förflytta sej bara genom att bli riktigt ilsk ibland :rofl::love:

Ang den frysta mjölken : Bra fråga, hoppas du får svar antingen här eller i tråden du postade, för jag undrar samma sak :)

KL

Skam den som ger sig!!

Eftersom jag är jäkligt trött på att amma varannan timme varje natt har vi introducerat välling. Först trodde vi att det var bäst om sambon gav den, men se det gick inte. Jonathan skrek som en stucken gris och tog inte ens flaskan i munnen.

Jag tog över och trugade med flaskan, när han vägrade fick han tutten (nappen alltså) tills han lugnat sig. Då gjorde jag nya försök med flaskan och sådär höll vi på... Efter ungefär en kvart gav han sig och smakade på vällingen. Drack 30 ml och tvärslocknade sen, jag var helnöjd! Han sov dock inte bättre än vanligt.

Igår kväll/natt trugade jag bara i 5 min innan han gav sig och då drack han en hel dl! Sov återigen bara knappt 2 h, men efter den amningen sen sov han i 3,5 h!!! Kände mig nästan utsövd då :D

Ikväll skrek han som en gris när han fick tutten, flaskan däremot sög han fast i direkt och klippte i sig 200 ml :eek:

Är så jäkla nöjd över att han ÄNTLIGEN accepterar flaskan, och hoppas av hela mitt hjärta att han snart börjar sova på nätterna...

Idag har han även smakat på ris och det var gott. Igår åt han lite råriven blomkål (uäk!) och det var visst också gott. Kanske kanske är det här med maten på väg att släppa nu :banana:

Så härligt att han tar flaskan :bump::bump:

Samma problem har vi ju här = Vägra flaska. Jag har totalt lagt ner att ens försöka just nu. Och efter att ha kommit in i en period med amning 21:00, 02:00 och sedan 06:00 så kände jag mej otroligt utvilad.
Nu har vi dock haft ngra oroliga nätter igen, så får se vad det blir :)
Lilla M får lite gröt mellan de två sista amnings-tillfällena på kvällen och hon äter mer och mer för varje kväll. Vid lunch, eller tidig em får hon smaka på lite pure, det fungerar oftast det med. Potatis/majs är favoriten. potatis/palsternacka klöks man av :crazy:

Dricker vatten gör hon till gröten och det gör hon från tesked eller kopp, det gillar hon verkligen.

Håller tummar och tår att det börjar släppa med maten för din lill-kille nu!

Ikväll kunde pappan mata honom, tur det eftersom jag stod i duschen :D Jonathan reagerade dock på att nåt var annorlunda, för efteråt var han klarvaken. Hörde honom nyss, och det är snart 3 h sen han fick vällingen :crazy:

Vi har bytt dinappar, innan hade vi Esskas vanliga och de var omöjliga för honom att acceptera. Nu har vi några mycket större, mer bröstvårtsliknande, från Esska och det verkar fungera bra. Är så nöjd!!

Idag har han ätit lite ris och stroganoff (utan korv) och det var gott :d Fick nog i honom typ 2 msk innan det sa stopp, det ni! :D

Jag räknar inte med lägstadagarna och bara mina 240 sjukpenningdagar:confused: Nu det sista räknade jag på den enkla varianten utan e-leg

Men har man inte 195 SGI dagar och 45 lägstanivå vardera om man delar rakt av? Logga in med e-leg istället så ser du ju precis vad som gått åt och vad som finns kvar...

Vad skönt att det har börjat släppa med maten!

Vi har precis börjat införa smakportioner. Hon får gröt innan förmiddagsmålet (kl 9) och någon form av puré vid kvällsmålet (vid 18).
Gröten har hon fått i två veckor nu, men det är först nu som hon börjat äta lite av den utan att grimasera.
Till gröten får hon katrinplommonpuré, och det däremot är smaskens:d.
Morot fungerar också bra, potatis är det sämre med. Vatten är okej, men det är ju inte lika gott som ersättningen.

Det är inte klokt!! Om en vecka blir hon 5 månader:eek: Tiden bara springer!!
Hon är riktigt framåt nu. Hon har börjat försöka krypa och att sätta sig upp.
Ska ha kalas i morgon, för jag har fyllt år. Ska bli kul och se min kompis dotter:love:
Emmy är 3 månader äldre än Cilia, men Cilia är lika lång som Emmy.
Snart har alla i min bekantskapskrets barn:p Har en kompis som har BF den 19 januari. Är så spänd på att få se vad det blir för något:bump:.
Både jag och Å fick barn två dagar efter vi varit på fest, så vi får väl se om vi kan skrämma ut M:s lilla kotte i helgen:angel:

En tråkig sak är dock att jag börjar jobba igen om tre veckor. Jag både vill och inte vill.
Är lite avis på sambon som ska gå hemma hela våren och sommaren:grin:

Igår blev Eden ett halvår, svischsvisch :D Och vad mycket det händer hela tiden! Hon sitter jättetstadigt, rullar omkring och kravlar sig fram så man får verkligen ha koll för nu har hon börjat sikta in sig på saker strax över golvnivå som hon kan nå. Hon har sina favoritlåtar som hon blir överlycklig när hon hör och det går att busa med henne på ett helt annat sätt nu :)

Sover gör hon 10-11h med två amningstillfällen nattetid. Dagsömnen har vi ingen ordning på dock...
Äter ett mål gröt om dagen och gärna lite frukt, men övrig mat är inte jättepopulärt. Dock verkar hon tycka att allt mos som innehåller palsternacka är godare än sådant utan. Vatten har hon inte fattat grejen med än... Resterande mål ger vi ersättning nu, förutom att hon ammas på natten (det är bara när hon är lite sömning som hon vill och inte biter mig, ajaj)

Idag fick jag förresten för mig att ta fram sittdelen till vagnen och låta henne provsitta, det kommer nog passa lagom till sommaren ungefär, haha :D det såg helt galet ut så det blir liggdelen ett tag till!

Jag satt och kikade på föräldraledighetsplaneringen häromdagen, funderar på om vi ska satsa på att skola in henne i barnomsorg i aug-13 men alla verkar tycka att det är sent? Hon kommer ju vara strax över två år då.. Hur tänker ni andra?

*kl*

Ett kort litet livstecken fran oss...

L är 7 manader idag, 73 cm och 8,8 kg! Han haller pa och far sin tredje tand och just nu är det inte mycket som passar. Han kravlar flitigt och star pa alla fyra.

En pumpningsfråga till er som är bra på det. Jag har fått bra kläm på pumpningen nu och pumpar ett bröst om dagen och det blir ca 130-160 ml. Jag fryser in för glatta livet. OM vi skulle ha oturen att Elis börjar vägra bröstmjölk när man börjar med annan mat (har hört att det finns sådana barn). Kan man då använda den frysta mjölken och laga bebismat på och sedan frysa ner det igen? Eller måste man i såfall använda det på en gång?

Jag skulle inte göra det. Jag har i och för sig aldrig använt bröstmjök i maten över huvudtaget varken färsk eller fryst. Det gör man väl för att de ska gilla smaken och om han gillar smaken av bröstmjölk kan han ju lika gärna dricka den. Men upptinad mjölk luktar surt (det betyder inte att den är dalig!) sa att värma pp den och sedan frysa in igen känns inte kul.

Jag satt och kikade på föräldraledighetsplaneringen häromdagen, funderar på om vi ska satsa på att skola in henne i barnomsorg i aug-13 men alla verkar tycka att det är sent? Hon kommer ju vara strax över två år då.. Hur tänker ni andra?

Elis kommer börja på dagis till hösten när han är ett år (vi måste söka om dagisplats!). Förmodligen på 50 eller 75% beroende på hur jag och sambon får ihop det med våra tjänster. Jag vill hellre att Elis börjar på dagis tidigare men inte på heltid, än tvärtom. Men vi har det ju tvärtom, folk tycker det är jättetidigt att börja med barnomsorg redan vid ett år.

Jag skulle inte göra det. Jag har i och för sig aldrig använt bröstmjök i maten över huvudtaget varken färsk eller fryst. Det gör man väl för att de ska gilla smaken och om han gillar smaken av bröstmjölk kan han ju lika gärna dricka den. Men upptinad mjölk luktar surt (det betyder inte att den är dalig!) sa att värma pp den och sedan frysa in igen känns inte kul.

Då hoppar vi det. Jag funderade mest på om Elis skulle bli en sådan sällsynt rackare som ratar bröstmjölk när man börjat med annat mat. Men det är klart, då ger den ju ändå smak. Vi hoppar över det så länge jag inte hör något annat!

Jag blir så sugen på att börja med smakportioner när jag hör er berätta!

Pratade om det på bvc i måndags men hon tyckte definitivt vi skulle vänta. Hon sa att om amningen fungerar finns det inga fördelar att börja med smakportioner/vanlig mat innan 6 månader. Men eftersom jag ska börja jobba vid 6 månader så kommer vi börja så smått vid 5 månader (kryddmåttsstorlek fram till 6 månader) så man kanske kan börja byta ut t ex ett/två mellanmål ganska snabbt efter 6 månader.

När började ni ha era sittande i matstol/barnstol? Vi köpte en tripptrapp i veckan och Elis har provsuttit den. Än så länge välter han lite åt sidan när han inte tänker riktigt så det är väll lite tidigt. Ska bli så roligt att ha honom med vid matbordet "på riktigt" (inte i babysitter).

Delvis KL

I vår föräldragrupp hade vi en dietist som pratade om mat. Hon sa att man får gärna börja med smakportioner av kryddmåttsstorlek vid 4 månader och fram till 6 månader. Man skulle bara ge detta en gång per dag. Helst börja med typ gröt, morot, majs eller liknande alltså inte frukt. Har dom fått smak på det lite sötare kan det vara svårt att få dom att gilla vanlig mat lika mkt.

Milliam har börjat röra sig framåt sakta men säkert, ibland blir han skitsur när han inte kommer dit han vill. Han sitter någorlunda stadigt själv. Det ska bli spännande att se vad han väger nästa vecka på 5-månaderskontrollen, han vägde 8,1 när han var 4 mån.

Ja, den infon har jag också fått. Att man kan börja med kryddmått, eller ta lite på fingret. Men enligt vår bvc-sjuksköterska finns det inget självändamål med det. Det enda man bör ha gjort innan de är 6 månader är att ge lite, lite gluten.

Men folk säger ju olika hela tiden, även experterna. Hon som informerade på vår föräldragrupp var mycket mer positiv till att börja vid 4-månader...

Er biff har dragit ifrån Elis nu, de var ju ungefär lika stora länge. Heja!!

Elis har för första gången somnat i spjälsängen. Kan inte fatta. Jag ammade han och han somnade, när jag la ner honom i spjälsängen vaknade han till men stoppade tummen i munnen och rullade över på sidan och somnade om. Det spelar egentligen inte så stor roll om han bara sover där i 1 timma, det är framsteg i alla fall :love:.

Jag hade varit överlycklig om vi lyckats pussla så förskolestarten blev först närmare 3.. men han kommer nog att skolas in strax innan han blir 2:)

Vår BVC sköterska sa att vi skulle inte ha bråttom, men det var absolut inte fel att börja med smakportioner från 4 månader.
Och hon tyckte att om det fungerade bra med gröten, så var det bara att ge henne. Man behövde inte överdriva, men ville hon ha en matsked istället för ett kryddmått, så var det helt ok.
Det är ju inte så att vi byter ut en måltid, hon får bara prova annat.

Vi har precis börjat ha Cilia i matstolen. Hon sitter hyfsat stadigt, men hon hoppar och gungar hej vilt när hon sitter där:p
Hon kommer att bli ett riktigt yrväder, det är jag säker på!
Sitta helt själv kan hon inte än, balansen är lite problematisk. Och faktumet att hon inte är still mer än 2 sek åt gången....
Hon har börjat sträcka sig efter saker som hon vill ha nu. Och hon är vääldigt målmedveten!

Ang. dagis, så är det meningen att hon ska skolas in strax efter hon fyllt 1, alltså i slutet av augusti i år.
Sen vet vi inte om vi kommer att använda lite av föräldradagarna och vara hemma varannan fredag var, så att hon bara är på dagis mån-tors.
Vi har inte helt bestämt oss än.
Sambon hade någon fundering på att jobba 75% till hösten. Jag har tyvärr inte den möjligheten just nu.

Med Ludwig tänkte vi försöka vänta tills han var absolut minst 1,5 år, gärna 2. Vi ångrade oss dock jäkligt snabbt efter att han lärt sig gå när han var runt 13 mån för han var så UTTRÅKAD hemma! Han var missnöjd och tjurig och sov dåligt, så vi flyttade dagisstarten så snabbt det gick. Han skolades in när han var 16 mån istället och det var det bästa vi gjort! Han blev så nöjd och glad, åt bättre och sov bättre.

Så med Jonathan har vi redan bestämt att han ska skolas in i augusti 2012, då kommer han vara 13,5 mån ungefär. Om han inte känns för liten när det väl närmar sig, då skjuter vi givetvis upp starten.

Nu vet ju inte jag varför ni tänkt vänta så pass länge och det är inget jag lägger mig i heller. Men jag förstår inte riktigt varför så många är rädda för att ha barnen på dagis? Ludwig har ÄLSKAT dagis sen första dagen, han tjatar jämt om det när han är ledig och har verkligen superroligt där. Och så är de flesta barnen som jag känner. Det är väldigt nyttigt för dem att träffa nya barn, leka med nya saker, se nya platser och det är svårt att ge dem samma stimulans när de går hemma. En kompis skolade in sin dotter när hon var 2 år och hon var rätt odräglig innan dess... Ingen fick leka med hennes saker och det var bara hennes sätt som gällde. Efter dagis har hon blivit lite mer ödmjuk :)

Men som sagt, jag säger inte att något är rätt eller fel på något sätt. Jag bara luftar mina tankar :)

Vår BVC sköterska sa att vi skulle inte ha bråttom, men det var absolut inte fel att börja med smakportioner från 4 månader.
Och hon tyckte att om det fungerade bra med gröten, så var det bara att ge henne. Man behövde inte överdriva, men ville hon ha en matsked istället för ett kryddmått, så var det helt ok.
Det är ju inte så att vi byter ut en måltid, hon får bara prova annat.
Men precis. Alla säger ju olika. Vi fick infon att absolut inte mer än ett kryddmått innan sex månader. Suck vad trött man blir.

För min del handlar det om att inte vara anti att skola in, utan det där när det mer eller mindre är ett måste eller hur jag ska förklara:p
Men självklart har jag lite i bakhuvudet ang studier som pekar åt att det ev kan finnas samband med ökade depressioner bland unga just för att det skolas in så tidigt nuförtiden.. och att det sägs ta uppemot tre år att knyta an till föräldrarna..
Men även för att jag vill vara hemma med mitt barn, umgås med honom osv, mer än vad som är möjligt när man jobbar heltid och barnet går på dagis:)

Men kanske visar det sig att våran lille är ett barn som behöver tid på dagis redan när han är runt året och självklart ska han ju få det då.. så länge det inte är ett måste för våran del:)

Isf tror jag det är bättre att skola in tidigare och gå ner i procent så de är mindre tid på dagis, än att vänta tills de är 2-3 år och direkt börja med heltid. Men alla har ju inte möjlighet till det tyvärr...

En del verkar "skämmas" över att ha barnen på dagis, och jag förstår inte varför. Jag ser det inte bara som förvaring utan att de faktiskt lär sig och utvecklas när de är där.

Jag tror vi tänker lika.. Jag är bara för trött för att få ur mig annat än svammel:D
Det är just det där när det blir ett måste och dagis blir förvarning jag iaf vill undvika till varje pris
O börja pangbom heltid tror jag inte är det bästa alternativet oavsett ålder på barnet:) O det hade jag nog ändå inte fixat själv, får ju separationsångest av bara tanken:o

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
791
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 202
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar