Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Så länge hon ammas på nätterna och blir erbjuden vatten med jämna mellanrum är det nog ingen fara. Märker du att hon kissar mycket mindre så är det väl en sak, annars behöver du inte oroa dig :)

Här drygar vi ut mellanmålen med turkisk yoghurt. Just nu äter han mellanmål vid 15-tiden, då brukar det gå ner en hel banan + 1,5-2 msk yoghurt. Tar man för mycket blir det väldigt surt, och det märks... :D

Elize/Som just har tagit ner bebis från gardinen :eek: Dags att ta bort de långa gardinerna tror jag!!!

:rofl:

Haha! Nu var det löst. Trots att jag inspekterade bröstvårtan igår gick det mig förbi att det var där det var "igenproppat". Det såg jag nu för någon timma sedan. Fram med en nål (som eldades lite först) och grävde runt lite. DÅ började det forsa mjölk när jag handmjölkade. Det var en MYCKET nöjd Elis som ammade därefter. Det gör fortfarande ont i bröstet, men knölen är borta så det känns väll bara lite efter det här dygnet med misshandel.

Leander äter nu (8 manader) ungefär sahär:

ca kl 6 180-200 ml bröstmjölk eller ersättning
8-9 Gröt, favoriten just nu är 1 litet päron, en slurk vatten, en knivsudd kanel och sa gryn i - f.n. dinkel, men han tycker jättemycket om hirs ocksa.
11.30-12 lunch - en rejäl portion, nagot större än 8 manadersburkarna. Om han äter burkmat sa äter han en hel stor burk + frukt + nagot att knapra pa! idag at han en hel tallrik pasta med sas + 1 majskrok + 50 ml frukt. :eek::d

15 mellanmal - oftast yoghurtmed 1-2 skedar fruktpure och lite hackad banan, Riskakor, skorpor elle rlite bröd att knapra pa till

18 kvällsmat - som lunchen men lite mindre och ingen efterrätt

nagon gang pa natten 180-200 ml bröstmjölk eller ersättning.

Erbjuder vatten till och mellan maltiderna, men han dricker kanske en halv dl per dag bara. Min barnläkare säger att det inte är nagon fara alls.

AAAAAJ!! Det där med nålen lät fruktansvärt, ja mjölkstockningen med så klart. Brr! Skönt att det löste sig.

Elize: tycker ditt matschema verkar toppen. Hur gammal är hon nu? Jag fasar sakta ut amningen och hoppas kunna göra ungefär som du snart :)

Och jag har hört att man INTE ska massera. Däremot är det ofta lättare att få ut mjälk om man mjölkar ut för hand. Jag hade provat att duscha och försökt mjölka ur.

Och nu när jag läste ikapp såg jag att det var löst..

Senast ändrad av en moderator:

Så blev det för mig en gång i somras, en gulvit propp. När jag fick bort den så kom det ut massor och var inget problem sen.

+majola

Jag har ganska nyligen börjat teckna till E så det är ord som äta, dricka, tack, jag, du, mamma, pappa, ja, nej, bada, sova, trött, glad, busig och säkert nåt jag glömt nu. Höll på att skriva att det är inte så många tecken än men nu ser jag att det är visst några stycken...

Jag kan lite teckenspråk från jobbet men nu googlade jag och hittade denna sidan. Jättebra :)

Jag tror inte det är någon fara med vattnet, här är det väldigt varierande hur mycket som slinker ner från dag till dag. Men när jag tycker E dricker för lite så blandar jag i mer vatten i gröten/maten så det blir lite lösare. Och ibland duger det inte att dricka vatten utan då vill hon ha vatten på sked..

Mellanmål här är ofta mosad frukt, ibland med lite turkisk yoghurt och ibland med någon matsked risgröt. Smörgåsrån eller en liten smörgås går också bra. Mosad avokado är både mättande och uppskattat här!

Tack för svaret ändå.

Lyckan var dock ganska kortvarig, vaknade med magsjuka i natt och nu har jag feber. Fy fan... Det måste vara 10 år sedan jag mådde så här dåligt. Sambon och svärmor har turats om att ta Elis, dock har sambon också börjat må dåligt nu.

Kl

Använder era små gåstol? Hur får man dem att förstå hur det funkar?
Jag vet att det finns en del negativt om dem men vi har fått ärva en och korta stunder tror jag inte är nån fara. Som det är nu sitter hon bara i den och tar sig varken framåt eller bakåt. Hon blir sex månader nästa vecka.

J började använda sin när han var 4-5 mån, det tog nog 2 ggr innan han hade fattat hur man tar sig framåt. Efter 3-4 ggr kunde han backa och svänga problemfritt, och sen började han springa :cool: Men en kompis son som är 7 veckor äldre fattade inte alls hur man gjorde annat än gå rakt fram. Och han var inte intresserad av att lära sig heller.

Idag tog hon sig några steg bakåt så det är nog på gång. Annars är hon mest upptagen med att provsmaka "instrumentbrädan" hehe

Den 1 maj ska jag börja jobba igen, kommer då att börja heltid 8-16.30. M kommer då att vara drygt 8 månader. Än så länge har jag knappt varit ifrån henne. En gång har jag varit iväg i nästan 3 timmar. Annars så är det inte mer än 1-2 timmar och det sker VÄLDIGT sällan. Det har bara blivit så.. Men nu undrar jag hur "man gör" när jag ska börja jobba? Bör man öva på att vara ifrån varandra? Kanske mest för min skull haha
I sommar när M är mellan 8-12 månader så kommer sambon vilja åka till farmor o farfar som bor på Gotland. Jag kommer inte kunna vara med hela tiden men det är väl ok för M att vara utan mig en vecka? Ok att jag kommer att sakna ihjäl mig... Men är det ok för hennes del tror ni?
Jag åker ju iväg med henne nu (från sin pappa) i 6 dagar... Stackars sambon! Han kommer ju längta ihjäl sig.

Tack för svaret ändå.

Lyckan var dock ganska kortvarig, vaknade med magsjuka i natt och nu har jag feber. Fy fan... Det måste vara 10 år sedan jag mådde så här dåligt. Sambon och svärmor har turats om att ta Elis, dock har sambon också börjat må dåligt nu.

Nej fy fasen! Magsjuka är ju helt fruktansvärt:eek:

Hoppas ni mår bättre nu.

De små liven kommer väl att gå igenom rätt många magsjukor de närmsta åren, bara att hålla tummarna för att man själv slipper så många så möjligt av dem...

+majola

Jag har ganska nyligen börjat teckna till E så det är ord som äta, dricka, tack, jag, du, mamma, pappa, ja, nej, bada, sova, trött, glad, busig och säkert nåt jag glömt nu. Höll på att skriva att det är inte så många tecken än men nu ser jag att det är visst några stycken...

Jag kan lite teckenspråk från jobbet men nu googlade jag och hittade denna sidan. Jättebra :)

Kan du inte berätta mer? Hur "funkar" det? Tecknar du och pratar samtidigt? Reagerar hon? Hur i så fall och hur lång tid tog det innan hon gjorde det?

*Kl*
nu har vi också börjat:D med bebistecken alltså, men än har jag inte märkt att jag fått nån respons:p Så jag är också väldigt nyfiken på hur det "funkar" :bump:

Måste även säga att jag ärligt är förundrad över mängden mat som kan gå i en sån litrn plutt :eek:

Var det nån som använde tygblöjor förresten?

Bebisarna är ju fortfarande ganska sma, sa du far nog stilla dig ett par manader innan hon tecknar tillbaka är jag rädd (även om det finns barn som teckanr jättetidigt).

Här har vi förkylning igen. Supersnorig bebis som hade jätteont i öronen igar kväll. Dock var vi ju bättre rustade den här gangen och kunde ge smärtstillande och näsdroppar pa stört, sa det blev inte sa illa som sist. Supparna hjälper ju snabbt och sedan kunde han somna och sov rätt bra med bara ett par uppvak.

Jag fascineras ocksa av mängderna han äter. Det är helt galet. :eek:

Oh tack för tipset! Ska genast kolla in sidan. Jag tycker det verkar så spännande! Man längtar ju verkligen efter att kunna förstå varandra :) Alltså lite förstår man ju varandra redan nu men ni förstår hur jag menar ;)

Jag tecknar i princip bara "äta mat" och "fisk" hittills. I min bok stod det att man skulle börja med nagra fa tecken som handlade om saker som babyn gillar. Min kille gillar alltsa att äta mat och sa har vi en skojig fisk som hänger i lampan över köksbordet...

Var kurs börjar 1 mars (bara fem ganger sa det är ju en prova pa-historia bara) - därefter berättar jag gärna mer om vad vi fatt lära oss.

Jag kan i princip inget teckensprak i grunden, bara väldigt enstaka ord ("vill ga hem!")

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 202
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII