Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Jag har bara kollat lite smått på nätet än, inte köpt eller ens bestämt varken märke eller modell.. Men det som folk verkar uppskatta mest (eller sakna mest om det inte funnits på deras stolar) är att man kan ändra ställning enkelt om barnet somnar:)
Det tipsas även om att åka till en butik så man faktiskt får prova stolarna i sin egna bil, då sätena kan skilja sig en massa och göra så barnet sitter bättre/sämre i olika modeller beroende på bil:)

Vi använder fortfarande babyskyddet, det funkar nog i några månader till!
Men vi har fått en ny britax multi tech (fast med volvo-logga) som är tänkt att använda sedan. Jag tycker den ser gigantisk och hemsk ut, vi får väl se om den passar när det är dags.. Och hur den blir när vi monterar den i vår bil, för det har vi inte provat (julklapp, vi hade ingen aning om att det skulle bli en stol men önskade pengar till en annars hade vi nog specificerat önskemålet lite)

Jag åkte häst (eller ja, welshponny) när jag var drygt två år, med varierande resultat ;)
Själv skulle jag föredra att E väljer någon mindre riskfylld hobby...typ frimärkssamling?
Då kan det mao kanske vara aktuellt om knappa tvä år:D
Tror ni det kommer att se fullt normalt ut med en två-åring på storhäst och en tant (jag) på vild ponny:angel:?

Håller förresten i övrigt med om att frimärken egentligen hade varit att föredra.. kommer antagligen att klä barnet i bubbelplast när det är dags för förstå häståket:p BARA skritt ska det vara också:angel:

Senast ändrad:

Vi har en Maxi Cosi och är nöjda med den, men vi har ju inget att jämföra med. Det går att ändra ställning på den lätt med ena handen men det använder vi sällan. Han sitter bra i den tycker vi och verkade tycka bättre om den än om babyskyddet när vi bytte.

Det enda som jag har att klaga på är att jag tycker det är lite meckigt att korta axelremmarna, det kärvar ibland av någon anledning. Nu på vintern behöver man ju justera ganska ofta beroende på om han åker i tjock overall eller utan ytterkläder.

Vi har den i mitten i baksätet och kör Nissan X-trail.

Jag tycker det är svårt med bilbarnstol. Än så länge kan Elis ha babyskyddet men det lutar åt att byta ut det snart... Vi åker nog till en stor affär och provar oss fram när vi väl får tummen ur.

Idag jobbade jag heldag första gången, men var hemma vid lunch. Det har gått super, både för mig, Elis och sambon. Jag kan ju krasst konstatera att jag mår betydligt bättre av att jobba än att gå hemma, även om jag hade fullt upp när jag var hemma också. Vi har försökt hoppa över ammningen på natten men inte lyckats hitintills, fortfarande äter han 2-3 gånger per natt. Nästa vecka när han är 6 månader ska vi prova att ge han välling till kvällen och se om han står sig längre då.

Suck. Står just nu i bilbarnstols djungeln och jag har gått vilse:crazy:
Vet inte om jag ska köpa den min bror ska sälja. Det är en Akta Graco. Tyckte bara att den såg så bred ut i sitsen, Cilia är ju så smal.
Fast igår när sambons dotter och dotterdotter var och hälsade på, så provade vi att sätta Cilia i Isabellas Akta Graco, och hon satt hur bra som helst i den.
Vi har lite funderingar på att köpa min brors barnstol och ha i ena bilen och sen köpa en ny Britax och ha i andra bilen.
Mest för att slippa att behöva flytta runt stolen mellan bilarna.
Hur har ni andra gjort? Vad har ni valt för bilbarnstol? Är ni nöjda med ert val?

Vi har sedan februari en Britax Hi Way och är nöjda med den. Ska nog köpa en TwoWay som andrastol tämligen snart.

Vi har redan bytt till vanlig bilstol tyckte inte han fick plats så bra längre, satt ju som i ett skruvstäd. Vi har fått en Maxi Cosi nånting... så den använder vi. Ska köpa en till den andra bilen också men har ingen koll på vad än.

Min lilla kille börjar bli stor nu igår krälade/kröp han omkring på mattan nedanför soffan, helt plötsligt känner jag bara att ngn tar tag i mitt ben då är det han som har ställt sig upp (6½ mån). Jag blev väldigt förvånad, hur nöjd som helst var han :D

Känns som att han börjar ge upp det här med att äta på natten nu, otroligt skönt jag hoppas det håller i sig bara.

Oh my! Han är inte nådigt tidig er grabb!

Nu har E varit hygglig i två nätter och sovit ända till 04.00 innan han har velat ha mat. I natt ska vi prova att sambon bara ger han vatten när han vaknar, vi får väll se hur det går...

Oj!! Men det måste väl vara väldigt tidigt?? Min lilla är ju drygt 6 månader och hon tar sig fram på alla möjliga och omöjliga sätt. Står även i krypställning och gungar men har inte lyckats koordinera rörelserna än. Känns som att det är långt kvar till att hon ska lyckas resa sig hehe

På onsdag bär det av till Dublin för oss! Så spännande ska det bli! Känner mig rätt lugn inför flygresan, hon är rätt nöjd i mitt knä nuförtiden nu när hon kan sitta själv. Innan var hon så himla otålig. Ska bli så skönt med miljöombyte och storstad, till skillnad mot denna lilla hålan som jag bor i där vi vandrar gata upp och gata ner. Blöö så trött på det!

Håller på att trappa ner på amningen och öka maten och det går super men nu har det stått still på samma nivå rätt länge. Vill inte införa mer mat innan min resa. Det är så smidigt att amma då :)

Vi använder fortfarande babyskyddet. Nu när overallen försvinner så blir det rätt mkt plats kvar. Jag har väl kollat lite smått på nästa bilstol, men vi måste köpa ny bil för att få plats med den så det ligger först. Varken jag eller min sambo kan direkt mkt om bilar så det är jobbigt att byta bil...

För övrigt så hade vi 6-månaders kontroll för ett tag sedan (på hennes 6 mån dag) och hon var då 69 cm lång och 7650g.

För övrigt så längtar jag efter att sluta amma och då särskilt nattetid. Hoppas det går smidigt....

Oj, skit vad tidigt han ska upp och stå då!

Vi var nere på en extra viktkontroll med Cilia igår. Hon har varit rejält lös i magen i över en vecka, men det har börjat rätta till sig nu.
Hon hade gått ner 100 g på en och en halv vecka. Det var ju inte så farligt, men det var ju inte bra heller.
Nu har hon dock börjat äta som en häst. Vet inte om hon tycker att hon ska äta ifatt allt hon missade förra veckan.

Numer har min lilla ängel kommit på att man kan sätta sig upp i sin spjälsäng, och nu är det banne mig helt jäkla omöjligt att få henne att somna där under dagen:grin:
Man får hålla ner henne. Hon börjar få fin teknik på sin ålning nu och hon har vid flera tillfällen lyckats ta sig upp så att hon stått på knä och armbågar.
Det går så fort:( Kan man inte pausa tiden och ha dem små lite till??

Herrejäklar vad tiden går fort!

Imorgon är det dags för 6 månaderskontroll, inte klokt ju. Projektet med att sluta äta på natten har gått allt annat än bra. Igår gav vi honom välling på kvällen för att se om han kunde sova längre då. Det gick inte så bra, han vaknade nog sex gånger och ammade. Får han inte amma utan sambon tar honom blir han alldeles vansinnig och skriker hejdlöst och är helt otröstlig och då sover ju inte jag ändå...

I vaket tillstånd är han väldigt trevlig nu för tiden! Står och juckar i krypställning mest hela dagarna, rullar och ålar för allt han bara kan. Flinar konstant :love:.

Ändå är det helt underbart att jobba. Jag är ju definitivt en person som trivs bättre med att jobba på dagarna och vara hemma med familjen kvällar och helger och då verkligen ta till vara på tiden, än är hemma på heltid...

*KL*

Harre gud det va hundra år sen ja va här inne :/
Oliver är 7 månader n och har två tänder o en på gång, sitter stadigt på golvet, äter majskrokar och sitter i stor bilstol!! VAR TOG TIDEN VÄGEN????
:crazy:

Måste bara göra lite bra reklam för vår bilstol som är rätt ny på marknaden. Vi har lite inside överblick och är såklart supernöjd med det som utlovades när vi beställde den.

Det är en Klippan Triofix 9-36 kg.

http://shop.textalk.se/en/article.php?id=10208&art=10674051

Oliver älskar den :)

Tar ingen plats så man kan ha passagerarstolen normalt, den är smalare oxå.

Nån annan som sneglat på en sådan? :)

Ändå är det helt underbart att jobba. Jag är ju definitivt en person som trivs bättre med att jobba på dagarna och vara hemma med familjen kvällar och helger och då verkligen ta till vara på tiden, än är hemma på heltid...

Vad skönt att höra! Jag börjar om en månad och ser fram emot det med skräckblandad förtjusning...

Är du i stallet på kvällarna? Hur känns det att komma ifrån då?

Tack för tipset! Vi är också på jakt efter ny stol, ska kolla in den här.

Leander checkar in lite snabbt och meddelar att han blivit nio (9!!!) månader gammal. Ca 78 cm stor och 9,3 kg tung.

Hobbies: titta pa grävmaskiner, klättra, stå

Älsklingsmat: hårt tunnbröd, banan, riskakor

Tecknade nästan "fisk" häromdagen! (Jag valde att tolka det så!)

Jag behöver inte vara i stallet varje dag, vi som har hästarna ihop på lösdrift hjälps åt. Eftersom hästen inte är ridbar så tar det bara en timma när jag väl är där. Så det gör inte så mycket varken till eller från. På helgerna får E följa med och sover under tiden, så sambon får vara lite själv.

Var det Leander som hade börjat gå redan? *minnesförlust*

KL
Jonathan har diarré = genombajsade blöjor 2-7 ggr / dygn. Sambon började spy vid 19.30. Ludwig är förstoppad. Men jag mår fint :D

Leander gar ett par steg med stöd. Men mest hoppar han upp och ner. ;-)

Du borde ju i genomsnitt ma rätt bra faktiskt!

Vi var pa andra kurstillfället i babytecken idag. Det är ganska gulligt upplagtmed mycket sanger. Vi haller till i ett lekrum pa ett dagis (med bollhav - Leander likes!). Det kommer mer och mer naturligt att teckna nu.

kl

Någon som har tips på bra mellanmål till bebis som inte gillar gröt och välling? Han verkligen avskyr det. Burkvarianten med risgröt med frukt funkar bra men den känns inte alls mättande, men det är det kanske?

Det känns också för lite att bara ge fruktpuré som mellis (själv blir jag inte alls mätt på bara frukt, snarare mer hungrig).

Han älskar fil med kanel och burken med yoghurt och päron och banan, men det vill man ju inte ge för mycket då man ska hålla igen med mjölkprodukterna...

Smörgås är han ju för liten för, bara 7 månader (imorgon faktiskt). Jag ammar fortfarande en hel del men försöker trappa ner.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 183
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar