Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Vi har en Passat och stolen är i baksätet. Det går att sitta i framsätet men det är trångt. Stolen är ganska krånglig att installera så jag hade definitivt inte valt den stolen om vi hade behövt flytta den med jämna mellanrum.

Dagarna går fort och tur är väll det på sätt och vis! Jag jobbar ju och sambon trivs utmärkt med att vara hemma! Dom har fått in riktigt bra rutiner och oftast sover E bra på nätterna. Att få honom att sova på dagen är dock inte så enkelt utan då krävs det en runda med vagnen.

Han ammar inte så mycket längre, är nästan helt ointresserad på dagarna. På nätterna duger det däremot inte med något annat än mammas bröst :devil:. På dagarna äter han gröt, frukt och smörgås samt erbjuds att amma x antal gånger. Till "kvällsmat" (när vi äter alltså) äter han en smakportion lagad mat tex lax och potatis eller kycklinggryta. Sen ÄLSKAR han sin kvällsvälling han får innan han ska lägga sig. Dock har inte vällingen haft den där "sova längre" effekten som många talar gott om. Sen vi började ge han välling har han konsekvent vaknat efter två timmar och ammat, sedan efter två timmar igen och ibland ytterligare en gång eller två innan klockan sex. DOCK inatt sov han ända till 02.00 (ca 6 timmar) innan han vaknade men var i gengäld vaken i en timma innan han behagade att somna om...

Nu har han varit lite gnällig i ett par dagar så förmodligen är det något som händer i den lilla hjärnan. Han är på jäkligt god väg att krypa. Står på alla fyra och juckar samt lyfter benen och armarna men får inte till koordinationen. Ålar gör han i en jäkla hastighet så man får vara på hugget hela tiden. Vi måste barnsäkra en bokhylla och kaminen, än så länge är har vi gjort en högst provisorisk lösning.

En några veckor gamal bild på älsklingen:
IMAG0162-1.jpg

Jag har svart att hinna skriva pa dagarna. Leander kan mycket väl leka själv - men da klättrar han bara överallt och tyvärr är han inte sa bra pa att klättra ännu, sa det krävs hög övervakning... Min man kommer hem imorgon bitti och det ska bli väldigt skönt! Idag efter lunchenlag jag helt utslagen pa golver med en näve pa bebisen som glatt klättrade omkring pa en tvättkorg och lekte med sin nalle och berättade langa historier.

Igar hade vi delar av pekip-gruppen här pa besök. Sex bebisar med Leander, det var full rulle! Jag misstänker att jag kommer att hitta kexsmulor i hörnorna fram till dödsdagar eller sa... :D

Har ni haft fint vårväder?
22,5 grader i skuggan precis nu! :laugh: Vi var ute och at lite jord och akte rutschkana pa förmiddagen.

Hur har ni i era vagnar?
Leander har inte använt hardliften pa flera manader, dock är det först pa senare tid som han har börjat vilja sitta i vagnen. Tidigare somnade han jämt pa stört sa fort man gick ut. Är det kallt har jag en dyna med tunn fotsäck, annars ingenting i vagnen.

Detta med storlekar på bebis-kläder.... Just nu är vi i en riktig mellan-period. 68 på bodys blir för kort, men passar fint i omkrets, så vi kör på 74. Men 74 i byxor är alldeles för stort i midjan, men de flesta 68 blir för korta i benen, så måste ta mej en shopping-runda och se ifallvi kan hitta och byxor som sitter bra :)
Vi har allt mellan 74 och 86/92 just nu. 74 är rätt tajt, men han har nagra par byxor som är stora i storleken. 80 sitter bra och när jag köper nytt köper jag 86. Helt galet...

Nyfiken som jag är, vad har ni för sommar-planer? Resa bort? Vara hemma? Jobba?
Vi ska till Sverige 1-2 veckor, det är det enda som är planerat. I övrigt ska vi försöka bara njuta av var trädgard och göra mindre dagsutflykter kanske.

Lillan har ju legat i liggdelen på vagnen tills nu. Finns en litet ryggstöd i det så när hon vill kolla läget har vi bara rest upp det. Men nu har vi plockat fram sittdelen och provat. Hon ser så liten ut i den!!
Har nu kollat runt lite och kommit fram till att det får bli en iläggsdyna med hål i olika höjd för selen, för selen hamnade ju så himla högt upp på henne, super obekvämt. Och en Åkpåse.... De har ju oxå hål i olika höjd men känns sådär att köpa nu när FÖRHOPPNINGSVIS våren är påväg.
Hur har ni i era vagnar?

Jag bytte till sittdelen häromveckan, tröttnade på att lyfta upp Jonathan som hängde upp-och-ner utanför kanten på liggdelen :cool: Har en bild på kravallisen, men det går segt att ladda upp den just nu. Tråkigt att sittdelen är bortvänd, men han verkar nöjd...
Vi kände som du ang åkpåse, så vi använder filtar och v.b. regnskydd.

Vi börjar så smått planera lite nu hur vi ska ta ut semester/föräldraledigt så vi får ihop det bra. Lite att klura på! Vill ju spendera så mkt tid som möjligt ihop innan hösten kommer med dagis och arbete och allt. Sambon har nämligen byt jobb så han har inte full semester i år, så därför vi knåpar lite för att få till det :)
Vi hoppas såklart på vackert väder, men oavsett väder blir det små semester-turer. En sväng till kusten, och troligtvis en tur mot Stockholms hållet och hälsa på släkt. Ser sååå fram emot att komma iväg lite :)

Jag ska jobba natt och Richard ska vara ha föräldraledigt/semester i 8 v :) Iom att jag kommer jobba natt så hinner vi hitta på en hel del ändå.
Annars har vi späckat schema nu:
31 mars - Högskoleprov och senare 30-årsfest (åh vad pigg jag kommer vara :D)
28-29 april - Rockklassiker-kryssning med 4 vänner, ska bli så jäkla kul!!!
25-27 maj - hotellhelg i Gbg med Liseberg.

I sommar ska vi till stugan utanför Halmstad och till nån djurpark med vänner, men bestämmer inga datum förrns jag får mitt schema :)

KL

Jonathan har börjat stå själv! Bara stegen som fattas nu :eek:

Hur går det för er andra med vikten? Jonathan är nästan exakt 9 mån och jag har hittills gått ner 29,7 kg :banana: Gick upp 17 under graviditeten så jag är på rätt väg! Är nere på inskrivningsvikten för storebrorsan nu, men ska gå ner 15 till innan jag är klar. Heja mig :D

Heja, heja!! Bra jobbat!
Jag är nere på samma vikt som innan grav. Är dock inte alls nöjd med min kropp. Är så himla smal o benig nu. Så tjatigt!! Magen är dock fortfarande degig och lite putig. Rumpan har istället försvunnit och är typ obefintlig. Usch, usch! Tycker det är svårt att gilla min "nya kropp". Svårt att vänja sig :S

Delvis knapplån.

Vi bytte till sittdelen när Elis var 4 månader. Då började han äntligen gilla vagnen. I början hade vi en fårskinnsåkpåse, men nu har vi tagit ut den. Han brukar ha overall och filt på sig. Visst är han liten men han trivs bra!

Jag är nere på samma vikt som innan jag blev gravid (förmodligen inte just nu för jag har moffat i mig onyttigheter i helgen). Men kroppen ser ju annorlunda ut. Hade velat gå ner 3-4 kilo till, sen ska jag shoppa kläder som sitter snyggt!

+ Rumpnissen

Ja, den nya kroppen är ingen höjdare. När jag är färdig med viktnedgången ska jag operera huden, den hänger som fasen :( Längtar efter att få bort den!!

Oj vad duktig du är! Hur har du gjort för att gå ner så mycket? Milliam är 7 mån nu och jag är nere på inskrivningsvikten sen ganska lång tid tillbaka MEN jag tror säkert jag gick upp lite innan dess. Försöker motionera mer och äta bättre för jag vill gärna bli av med några kg till trivs inte speciellt bra nu.

KL
Angående semesterplaner så kommer jag jobba varannan helg hela sommaren och min sambo ha semester/vara pappaledig från juli-september tror jag det blir. Vi har inte bokat in så mycket än mer än att vi ska till Falsterbo, stuga är bokad så det blir hästigt värre på semestern. Vi är 4 par som åker ner så det ska bli fantastiskt roligt! Passar nog på att åka till Köpenhamn också när vi är så nära.

Tack :)
Nr 1: Slutat dricka läsk (från att ha druckit ca 1 l om dagen till 3 dl i månaden. Stolt!!!)
2: Promenerar 1,5 h 2-5 dagar/vecka. Utan barnvagn alltså.
3: Äter typ inget som är gott. Ja, jag är bitter! Räknar varenda kalori jag stoppar i mig och snittar 1000-1400 om dagen. Vissa dagar äter jag bara 900, andra dagar typ 1800 :angel:

Fikar max en gång i veckan, och max 2 hg godis i veckan. Det är jobbigt, men går bra när man märker skillnaden. Sambon har gått ner 37 kg mellan september och februari så han vägrar jag jämföra mig med :cool:

Såhär ser det förresten ut när det är dags att ta bort liggdelen, för er som funderar :D

bild-8.jpg

Hahaha vad företagsam han är:D
o vad duktig du är!

*kl*
Angående vikten vet jag inte riktigt vad vågen säger, är nog några kg kvar, men äntligen (!) börjar jag få plats i mina gamla byxor:bump: (sen att dom inte sitter bra är en annan femma, jag får på mig dom:angel: innan gick dom ju inte ens halvvägs upp för låren:o)

o angående sommaren, så tänkte vi åka och fira min mormor i finland först och så ta flyg därifrån till portugal (hemifrån går inga direktflyg) ska bli sjukt gött och komma iväg..

Vet ni om man kan få järnbrist såhär efter graviditeten också (amning tänker jag på främst)?

Oj!:eek: Företagsam liten kille :D.

Svar på lite allt möjligt.....

Jag har ju tyvärr 6 hela kg kvar att gå ner innan jag är tillbaka på min inskrivningsvikt:('
Plus ytterligare 4 kg innan jag är nere på min trivselvikt:cool:
Och ändå äter jag inte speciellt mycket, äter inte en massa godis och jag dricker inte en massa läsk.
Den senaste veckan har det blivit många promenader. Lillan vägrar somna annat än i barnvagnen under dagen.
Mina gamla jeans kommer jag i, men min rumpa har typ försvunnit helt:o
Så de sitter inte lika snyggt på mig längre:mad:

Ang semestern så har vi väl inte direkt några planer. Vi hade tänkt åka ner ett gäng till Skånes djurpark med våra barn.
Vi ska upp till High Chaparral som vanligt vecka 26, men vi ska lämna Cilia hemma då. Det är så stökigt där den helgen, så det kommer bara att bli jobbigt för henne.
Hon ska vara hemma med sin mormor istället. Mamma ser fram emot det.

I övrigt känns det f-n som om det inte finns mer som kan gå fel nu:grin:
Morfar ligger för närvarande på sjukhus nere i Lund. Han fick en hjärtinfarkt och har fått göra en by-pass operation.
Ovanpå det så har han fått både njur- och leversvikt.
Min ena kompis fick missfall för en vecka sedan och är väldigt nere just nu.
Sambons äldsta dotter och hennes kille ska separera. Jag hoppas att de kan lösa det som vänner för deras dotters skull.

Fick reda på i lördags att ytterligare en av mina kompisar väntar barn:bump:
De ska ha i slutet av september:banana:
Jag vet ytterligare ett par som väntar barn, men det får jag inte säga till någon riktigt än, och jag håller på att spricka!!!!!!

Men fy, håller tummarna för din morfar!! Och hoppas att allt bara kan bli bättre nu. Är ju så, allt på en gång jämt tyvärr :(

Tack före era svar :) Så roligt att höra hur det är med er och de små, och era sommar-planer :) Nu får vi hålla tummarna att sommar-vädret blir okej :)

Idag har vi köpt en ny bil-stol till M. Blev en Britax Multi Tech II. Fast vi köpte den på Volvo så den har Volvo-loggan.
Ngt dyrare, men inte mkt, så vi slog till. Har ändå ingen annan affär som säljer dom här i staden, och att köra till grannstäderna kostar ju oxå.
Intressant information från han på Volvo som vi köpte stolen av - Volvo har ju på den stolen sin logga och även valt en egen klädsel i annat material (tyg?) än de vanliga, då de innehåller ngt slags gift...? Han sa att det ämnet även finns i materialet som Foppa-tofflorna görs av...? Jag ska Googla på detta nu och se if jag hittar ngt. Han sa iaf att det var en orsak till att deras var ngt dyrare, och det sa han bland ert första han sa, när han berättade om stolen, materialet i den, de olika funktionerna osv.....
Vi satte i den lite snabbt i bilen innan köp och lillan satt som en prinsessa! Inte ett pip när vi satte henne. Brukar vara mer än pip när hon ska ner i baby-skyddet, så hoppas hon kommer trivas!
Blev även mer plats fram för passageraren än innan Med baby-skyddet, så även det känns ju kanon! Då behöver vi inte tänka på att ev plocka ur stolen om man skulle vilja åka fler ngnstans utan lillan.

På tal om annat..... Vart har M fått sitt humör ifrån??!! (för både jag och sambon har kvar våra :angel: ). Haha jisses alltså. Kör fast med gåstolen = illvråååål!!! Får inte hålla skeden själv vid maten = Illvrååål!!! Och ja, vrål så fort det krånglar minsta för henne. Och jag, elaka mamman, blir ju så full i skratt :rofl:

Hur har ni det? Har ni haft fint vårväder?

Vi har det bra! Men fullt upp, jag har börjat jobba heltid igen så lillan är hemma med sin far nu. Blir alltså mycket mindre tid för bukesurfning för min del nu ;)
Våren har kommit...sen kom vintern i en hast men nu tror jag resten av veckan ska bli varm och solig :cool:

Hur har ni i era vagnar?

Vi har nyss bytt till sittdel nu, har ett fårskinn i botten och en tunnare vind&vattentät åkpåse med andasfunktion över den. Det funkar bra tycker jag.

Frågar man inget, får man inget veta ;)
Vi ska först och främst njuta av att vi i sommar får vara lediga i två hela månader tillsammans. Jag har storslagna planer för vår trädgård :angel:
Nu längtar jag till midsommarhelgen då ledigheten börjar hihi!
Vi har inte skissat på några direkta planer, men vi kommer nog tillbringa en tid hos ett par vänner i deras sommarstuga vid havet. Vi brukar alltid hälsa på släkt i huvudstaden när vi har tillfälle så det blir nog någon vecka där med.
Jag är sugen på att åka till London, som alltid :D men det får nog vänta ett år.

Oj! E har nyss börjat få kläm på att dra sig upp mot allt som kommer i hennes väg och stå någolunda stadigt om hon håller i sig.

Och dubbel-OJ! Vad duktigt av dig med vikten! Verkligen bra kämpat :bow:

Jag har väl inte så mycket att komma med på den fronten, ligger typ två kilo under vikten jag hade innan jag blev gravid. Men kroppen är inte riktigt densamma för innan var jag liksom mer "fast", så det är väl lite träning som fattas kanske. Sen skulle det inte skada om jag gjorde slag i saken och motade ut sockerråttan som satt klorna i mig.. all denna fika..

Vet ni om man kan få järnbrist såhär efter graviditeten också (amning tänker jag på främst)?

Jag har ingen aning men har funderat i samma banor, tänkte kila förbi någon vårdcentral o be dem kolla ett järnvärde vid tillfälle för jag misstänker att jag ligger lite lågt.

Är det förresten någon som vet om man kan ta skada av att äta järntabletter utan att ha konstaterad brist? Kom på att jag har en ask liggandes i skåpet..

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 718
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 183
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar