Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Vi har blivit rekomenderade att vända sittvagnen när barnet är ett år. Kommer inte ihåg förklaringen men någonting om att det blir för mycket intryck och barnet behöver kontakten med sin föräldrar. Sen är det klart individuellt, jag kan tänka mig att Elis kommer tycka det är helfestligt att åka framlänges när vänder vagnen...

Precis som Donnatellos vagn går det bara ha vår framåtvänd när man har sittdelen, tyvärr. Hade vi velat ha en i princip likadan vagn som vi har, men med sittdelen mot oss, hade den kostat runt 10 000 mer :grin:

Vi tröstar oss med att han har sin storebror med sig och i princip aldrig åker ensam :p

Vad åt era småttingar igår? Och vad ska de äta idag? Jag tycker det är svårt att vara kreativ och hitta på varierande och näringsrik kost hela dagarna.

Jag tycker också det är skitsvårt!! Vi ger bara ett lagat mål mat om dagen, mest pga fantasibrist...

Idag åt vi på restaurang så då fick han en barnportion med köttbullar :angel:

Nåt jag rekommenderar starkt (både min och Jonathans favorit!) är lax med kokt potatis.
Laxfiléer, kryddade med citronpeppar, slås in i ugnsfolie - 200 gr ca 25 min. Hur gott som helst!! Jag använder saften som blir i folien till sås/sky, det brukar räcka. Jag gör alltså ingenting med den, bara häller över potatisen :d Både jag och J kan äta ihjäl oss på det, haha!

Spagetti och köttfärssås är en annan favorit, såklart.

Pasta med skinksås.

Potatis och kyckling med gräddsås.

L fick potatis- och zucchinisoppa med kikärtor till lunch och spagetti och köttfärssås till kvällsmat. (Gröt till frukost och joghurt till mellanmål, samt en liten flaska ersättning som lugnande medel när han inte alls kunde varva ner på eftermiddagen...)

Jag tycker att det är så svårt med grönsaker till maten. Som jag har förstått det "ska" en portion på ca 200-220g bestå av ca 100 g grönsaker... L äter ingen råkost ännu. Så jag serverar broccoli och morötter och broccoli och morötter och blomkål med broccoli och morötter osv osv till förbannelse. Visst blir det en del tomatsås och ibland ärtor, paprika, purjolök osv med men mest broccoli och morötter.

Han har börjat vinka lite, hämtar sin gosekatt när man säger "var är katten?", och förstår tecknen för "äta" och "sitt ner!" (mkt användbart när man har en klätterfanatiker i barnstolen!).

Imorgon blir det något med fisk - jag försöker servera fisk varannan dag för en smart unge. :D

Och här är en bild ffrån igår

PICT0195.jpg

Uuuhh vet precis hur ni har det :crazy: (Enda skillnaden här är att lillan vägrar dricka ngt annat ur flaska än vatten).

Vi hade ngra över-jävligt trista nätter i slutet på förr-förra veckan plus helgen.
Hoppades som du att ngt skulle hända, tänder, en förkylning skulle bryta ut, vad som helst. Men nej, ingenting. Eller jo, en överaktiv bebis som är MAMMIG och äter som en hel häst dagarna i ända var vad som skedde. TA I TRÄ har de sista nätterna varit okej, så jag håller verkligen mina tummar för att ni snart oxå får det bättre!! Man är verkligen helt slut, och du som ska jobba med, förstår inte hur du fixar det, jag skulle aldrig klara det tror jag.

Huuu... Idag är döden nära. E har varit vaken 6 gånger i natt och inte har det varit lätt att söva honom alla gånger heller. Den senaste veckan har vi tagit in honom till vår säng tredje eller fjärde gången han vaknar så har han legat och ammat halva natten. Inte så smart alls, men jag har fått sova ordentligt några timmar. Nu råkade ju barnet ramla ur sängen igår :eek: så vi vågar ju självklart inte ha honom där mer.

Känner oss som världens sämsta föräldrar med en blåslagen unge. Fan vad krokad man är, det var ju bara en tidsfråga eftersom han förflyttar sig så fort nu. Men jag tyckte jag hade pallat upp en hög mur med täcken och kuddar... Inte hjälpte det när E vaknade före sin pappa och tyckte livet var tråkigt... Nu klarade han ju sig som tur var med en fläskkäpp och lite blåmärken men fy vad ont det gör i hjärtat!

I natt var jag dock rysligt nära att dra fram en madrass och lägga mig på golvet med honom. Lite irriterad blir jag ju också när han tvunget ska amma varje/varannan timma på natten men jag får truga i honom på dagen... Så klart handlar det ju om en ovana som vi själva försett honom med men det blir ju inte lättare av det.

I vilket fall som helst har han nu börjat krypa ordentligt och drar sig upp till knästående... Måtte han vänta ett par månader innan han drar sig upp på fötterna... Att åka vagn har nu blivit en favoritsyssla, när han kan sitta upp själv och spana på omvärlden. I helgen satt han och lekte i vagnen i över en timma när vi pysslade i trädgården. När han blev lite gnällig gick sambon ett varv runt kvarteret så han slocknade, sen sov han en timma. Det är väääldigt smidigt med ett barn som gillar vagnen, helt ny möjligheter har öppnats!

Senast ändrad:

Jag har läst här lite sporadiskt eftersom jag har en dotter i samma ålder som era knoddar och ofta hittar tips på saker jag funderar över i tråden men har inte skrivit något själv. Känner mig lite generad nu typ som att jag tjuvlyssnat:o

Men jag vill bara säga till dig Rumpnissen att vi har haft precis samma problem som du här hemma och det började vid 6 månander. Min tjej vaknade var till varannan timme och bara amma fungerade för att somna om. Först trodde jag att hon var hungrig/otrygg och lät henne sova hela natten med mig i sängen. Tänkte att det skulle vara en fas efter några veckor var jag helt slut och hon vaknade akkt oftare. Vi försökte då göra ännu tydligare kvällsrutin och vara noga med att hon somnade i spjälsängen och inte kyftes dit efter insomnandet men det fungerade inte heller. Tillslut insåg vi att det helt enkelt handlade om fler uppvak om natten och att hin var beroende av mitt bröst för att somna om.

Vi har nu kommit en bra bit på vägen genom att använda femminutersmetoden. Jag hade verkligen inte tänkt natta mitt barn på det sättet men efter att ha provat en massa annat var detta det enda som fungerade. Vi gör först kvällsrutin med saga och mys så att hon vet att det är natt innan vi lägger henne i sängen.

Vi började som man ska, att bara göra det på kvällen när man vet att barnet är trött och brukar somna så att det inte blir ledset för lång stund. Sedan när bebis har lärt sig vid att somna själv i sängen (efter en vecka kanske) och att föräldrarna tittar till en med jämna mellanrum och kanske somnar på 10 min eller inte är ledset när det läggs i sängen längre kan man börja göra samma sak på natten. Vi har tagit det en nattamning i taget.

Jag förstår om du inte vill prova och jag kände mig som en bov i början men det är faktiskt det som hjälpt. Min dotter skrek ändå hysteriskt då hon somnade eftersom att hon inte fick bröstet så egentligen var det inte så stor skillnad. Vi satt brevid spjälsängen då och sjöng och försökte lirka in napp. Det jag märkte på en gång var att hon inte behövde sitta fast i mig som en sugkopp natten igenom (kunde inte ens byta sida i sängen utan att "plugga in" henne vid andra bröstet) utan släppte taget då hon tuttat och somnat om. Sedan sov hon lite längre innan första uppvak. Men vi har som sagt fått släcka en amning i taget under natten.

Kanske blir jag halshuggen och anklagad för barnmisshandel nu men jag känner med dig och vill bara nämna det som alternativ. Man blir så fruktansvärt trött och jag jobbar inte ens på dagarna. Min dotter skrek som längst 35 min på kvällen oftast 15-20 minuter (vi gick in oftare än 5 minuter och tittade till). Har hört talas om endel som hållit igång betydligt längre men jag tror nyckeln är att lägga dem när de är verkligen är sovtrötta.

Jag har letat på nätet efter psykologer etc som ska mena att detta är skadligt för barn men bara hittat en. Dock åtskilliga upprörda trådar på föräldraforum:o. Självklart är det jobbigt för barnet innan det lär sig men jag tror verkligen inte att de blir "knäckta" som det kan beskrivas ibland. Min dotter mår i alla fall prima, jag börjar komma ut ur dimman och njuta av livet och kvällsläggningen är nu helt smärtfri för alla inblandade och nätterna börjar arta sig allt bättre. Läs om du är intresserad vad dr eckberg säger om det hela och kör inte bara igång på eget bevåg det finns bra tips för hur man gör så att det inte blir för jobbigt.

Oavsett så önskar jag dig lycka till!!!

http://www.eckerberg.se/somnproblem.htm

Du milde så många stavfel! Skyndat mig att skriva innan dottern vaknar från sin em lur.

Jag lider verkligen med dig, sömnbrist är inte att leka med:( Kan såna där skydd som finns iaf på ikea funka för att hålla äventyraren kvar i sängen?:)
Men madrass på golvet lät ju inte dumt det heller:)

Jag tackar för ditt utförliga inlägg. Vi är inte motiverade till en sådan metod idag. Sen har jag inget emot det heller.

Till vår stora lättnad tittade det fram en tand i överkäken idag så nu finns det lite hopp...

Man var tvungen att vara inloggad/medlem för att se tråden... Vad är det för skydd du menar?

Det har som sagt var kommit upp en tredje tand nu så vi är ganska hoppfulla inför framtiden och tror han kommer återgå till mer normala rutiner inom kort....

Senast ändrad:

*kl*
När kan man skippa mössan? Eller ska man gå över till solhatt kanske:idea:?
Jag bär ju mest i sjal och varma dagar känns det som att koka vatten med locket på att ha mössan på.. Men samtidigt har han ju inte så mycket hår.. och det är ju rätt mkt sol..
jade.jpg

Jag har solhatt nu, men vi har ju rätt mycket varmare än er antar jag. Jag hade dock mössa rätt länge eftersom vi hat öronont tva ganger och det var inte alls kul...

Rumpnissen: det later jättejpbbigt. Men en madrass pa golvet kanske inte vore sa dumt? Da kan du kanske allt eftersom smyga upp i din säng utan att han vaknar?

Plötsligt händer det ska du se. Leander har varit lite svarsövd de senaste kvällarna och igar kände jag plötsligt att jag inte orkade mer när han klättrade omkring pa mitt huvud och drog mig i haret. Jag lade helt sonika ner honom i spjälsängeno ch sa "godnatt hjärtat, mamma gar nu!"

Gick ner till min man och förklarade att barnet inte sov och att det snart skulle börja grata och da fick han ga upp. Efter fem minuter gick han upp för att sätta pa larmet för det ahde jag glömt. Da var L fortfarande vaken och höll pa och alade omrking i sängen. Efter ytterligare en halvtimme gick jag upp och att kolla läget - da hade han somnat mitt i krypningen sag det ut som. Allt helt utan grat! Helt otroligt, det hade jag verkligen inte räknat med! (Det hade inte heller funkat tidigare för da började han grata om man lade honom vaken i sängen.

Lillamy84: Vi har fortfarande en mössa. Igår var det 20 grader och Elis och en kompis till honom kröp omkring på en filt i gräset här i trädgården. Helt underbart, men det blåste snålt så de hade mössor på sig.

Majola: Han har ju kunnat somna själv från och till tidigare. Ikväll var första kvällen på ca 10 dagar han somnade utan gråt och utan amning, så förhoppningsvis var det "bara" tanden som spökade. I natt tog jag faktiskt fram en madrass och la mig på golvet i hans rum (sjätte eller sjunde gången han vaknade), sen fick han ligga kvar där i morse ett tag efter jag hade gått upp och innan hans pappa vaknade. Det fungerade fint. Man behöver i alla fall inte vara rädd att han ska skada sig på något om han skulle vakna.

För övrigt har han börjat få till krypandet ordentligt nu och idag drog han sig upp till stående:eek:. Han är en riktig galenpanna.

KL

Fy fasen alltså!! M har åkt på sin första rejäla förkylning. Kan ju absolut inte klaga, för allt och alla har ju varit sjuka, så otroligt att vi klarat oss fram tills nu.
Natt till igår vaknade hon ja... Hundra gånger och grät, fast nej, hon vaknade inte, grät i sömnen.
På morgonen kunde jag konstarts att ngt var på gång, och snorig var hon. Blev värre under dagen och natt till idag vaknade hon flera gånger helt otröstlig - så full i (ursäkta äcklet) snor och slem så hon fick total panik. Så inatt har vi delvis sovit stående, eller jag har stått och gungat och M sovit i famnen. Stackars liten! En förkylning är ju inge farligt, jag vet, men man vet ju själv hur himla besvärligt det kan vara :(

Iaf, pallade ju upp sängen i huvud-ändan men det hjälpte inte. Tog till slut två bebis-kuddar och trädde på ett av våra örngott och la henne på. Det hjälpte så hon fick sova lite mer sammanhängande perioder.
Ja men så var det ju detta med att de inte ska ha ngn kudde, och har de det så ska den vara platt. Suck.... Har andnings-larm i sängen och jag har inte kunnat slappna av ändå när hon "gurglade" natten lång, så jag har ju full koll på henne. Vad gör man lixom, det vardet enda som fungerade och sömn måste hon ju få för att orka.

Annars då, förstår inte vilket litet bus-fräck har fått :love: Jösses vilken energi. Dagarna fylls av massa bus och mer bus. Glad tjej :)
Bl a åker hon runt och lastar gå-stolen full med precis allting! Och det roliga (märkliga!) är att allt hon kommer med låg enligt mej, helt oåtkomligt för henne!

Favorit-leksakerna just nu är följande :
Ett durk-slag (vansinnigt tjusig hatt, och ur-kul att titta igenom!)
Ett tomt C-vitamin rör (låter ju skoj när man sätter det mot munnen och tjoar)
En rosa plast-mugg (med eller utan vatten spelar ingen roll, alltid kan man roa sej med muggen).

Vi har oxå en daglig tävling vid lunch-tid. "Vem hinner först till ytter-dörren och roffa åt sej posten när den dimper ner på golvet".
Numer försöker jag att inte ha henne i gå-stolenvid den tiden för rackarns så snabb hon är. De gånger det är mkt post, reklam-dagarna, så kan hon ju ha tur att posten inte landat platt på hall-mattan utan står lutad mot dörren, och ja, hinner hon först har vi ingen post kvar :)

Är det inte ändå helt jäkla sjukt vad tiden går fort och hur de utvecklas??!! Känns som det var nyss vi kom hem med det där lilla lilla sovande knytet på 3140 g, och samtidigt känns det så avlägset!

Var till jobbet i veckan och förlängde föräldra-ledigheten ngra extra veckor, och bara av att hälsa på fick mej att få hicka! Herregud!!! Ska JAG börja jobba och lämna MIN LILLA tjej på dagis :crazy:

Hoppas allt är bra med er allihopa och att ni får en härlig helg :)
Det enda jag hoppas på i helgen är att lillan kryar på sej.

Senast ändrad:

Stackarn! Nu är hon säkert redan bättre, men annars kan jag tipsa om en grej som funkat för oss ibland vid förkylning.

Jag pallar upp mig med kuddar till halvsittande i sängen. Sedan tar jag gullungen i famnen sa kan han sova nästan upprätt och även jag far lite vila.

Vi ger näsdroppar och eventuellt smärtlindrande till natten efter var hemska öronnatt. Var barnläkare förklarade att när de har nästäppa far de snabbt öronont när de ligger ner (utan att det behöver vara öroninflammation).

Krya pa er!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 713
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 181
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar