Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Vad underbart!

Här har vi det också kalas nu mera. För två veckor sedan var det ju riktigt bedrövligt, men sedan ytterligare en tand tittade upp har det lugnat sig igen. Grabben är nöjd i stort sett jämnt, lätt att udnerhålla, leker mycket själv men tycker det är superroligt att tex rulla boll tillsammans också. Han sover hela nätterna, från ca 20.00-07.00. Sover en gång på dagen i ungefär två timmar vilket ger lite andrum för den trötta fadern. Han har börjat försöka stå och gå själv, det går sådär men känner jag honom rätt kommer han snart springa runt...

Vi har fått plats på förskola från 7/9. Tyvärr vårt tredjehandsval och inte speciellt lockande då det ligger på helt fel håll och har de största barngrupperna av de förskolorna som finns i kommunen. Men det verkar inte som det finns plats på några andra förskolor fören till nästa höst och så länge har vi inte möjlighet att vara hemma i vilket fall. Han kommer gå ca 24 tim/v så jag tror det blir bra ändå!

Elis var på 10-månaderskontroll i måndags. Han är ca 76 cm lång och väger lite drygt 10 kg.

Senast ändrad:

Vi fick också dagis i fel område när vår stora skulle börja. Men vi trivs så jäkla bra där så vi vill flytta istället :D

J har vart rätt sen med sina tänder. Han fick 2 där nere när han var runt 7 mån, sen har det vart stilla. Fram tills för ett par veckor sen när han fick TRE på en dag :eek: Och nu har en fjärde tittat fram, alla däruppe.

En liten uppdatering från Nils och mig!

Om några veckor fyller Nils ett! Eftersom vi bor så långt från våra föräldrar så har vi bjudit in våra kompisar till hans kalas. Farmor och farfar är här och hälsa på då också men mina föräldrar är bortresta.

Jag har precis börjat jobba igen efter att hela familjen haft semester tillsammans i fyra veckor. Nu är Nils hemma med sin pappa (som han ju varit sedan april).

Era ungar verkar vara otroligt tidiga med talet, här är det enda "ordet" DÄ! och det kommer när han pekar på något. Han vill gärna äta själv och helst med egen sked, ibland kommer det faktiskt något i munnen också. :D

Han är fortfarande hyfsat kräsen och äter mest barnmat på burk. Grekisk yoghurt med fruktpuré/kanel och smörgås är favoriter. Tyvärr fortfarande ingen välling eller gröt (det finns en sorts gröt han gillar och det är Hipps Mildgröt med grönsaker på burk...).

Fortfarande ammar jag honom innan läggdags och sedan flera gånger på nätterna. Lite jobbigt att han inte äter gröt eller välling eftersom han inte blir så mätt på amningen längre. Han börjar stöka runt fram mot 4-tiden på morgonen och är hungrig så då har man en unge fastklistrad vid bröstet fram fram tills vi vaknar vid halv sju-tiden... Hade varit så skönt att kunna ge honom något som han blir mätt på vid 4 och så kunde han sova ordentligt fram till vi ska gå upp. Det funkar ju inte riktigt att ge yoghurt och smörgås mitt i natten.

Han gillar djur och att vara och gräva i sandlådan.

Han är otroligt mammig när humöret inte är helt på topp och jag är i närheten, hur är era med det?

Vad roligt att höra hur ni har det även om det låter lite bökigt med matvanorna (i alla fall på natten). Ni har inte provat ersättning på natten då? Det mättar ju mera.

Han är otroligt mammig när humöret inte är helt på topp och jag är i närheten, hur är era med det?

Elis är varken speciellt mammig eller pappis. Är han grinig finns det tre lösningar:
1. Leka, spelar ingen roll med vem.
2. Äta
3. Sova

Ganska enkelt med andra ord ;).

Nu har han börjat gå :cool:. Än så länge föredrar han att krypa för det går ju snabbare och är enklare. Men det blev precis som vi trodde. Så fort han började hitta balansen utan att hålla i sig knatade han iväg. Inga långa sträckor än så länge förståss... Han har även visat att han krypa uppför hela trappen till övervåningen samt även ta några trappsteg nerför, med huvudet före! Han kan även klättra upp i vår säng nu. Och jag tyckte det var full rulle innan... ;)

Sådär var det här också en period på nätterna, men det gick över;)
När vi var mitt i det hade jag en blöja redo i sängen och när han vaknade för att amma på "morgonen" så bytte jag utan att behöva ta upp honom, då kunde han faktiskt somna om ordentligt om man hade tur:)

Vad roligt att han börjat gå! Det måste kännas kul för honom. Nils kan stå själv ett bra tag och tar några steg själv men inga längre sträckor ännu.

Angående ersättning så har vi inte provat det på flera månader, men sist blev han jättearg och vägrade. Jag har nog tänkt att det är för lite mindre barn men det kanske är värt att prova igen.

Det börjar nästan kännas lite löjligt att jag måste sitta och pumpa om jag ska vara borta någon kväll. Nu är han ändå ett år. :crazy:

Sådär var det här också en period på nätterna, men det gick över;)
När vi var mitt i det hade jag en blöja redo i sängen och när han vaknade för att amma på "morgonen" så bytte jag utan att behöva ta upp honom, då kunde han faktiskt somna om ordentligt om man hade tur:)

Fast min unge somnar inte om för han är ju hungrig! Eller hur menar du? :)

Jag vet inte, men han vaknade så fort tutten inte var i munnen, men hade han en helt ny blöja (behövde inte vara alls särskilt mkt i den han hade,räckte med en liten kiss) somnade han och sov till 7-8:)
Är det förresten inte på nätterna dom styr upp mjölkproduktionen? Kanske kan vara nån sån period:)

Aha, du menar så. Ska prova att byta då.

Det har varit såhär ett bra tag, så jag tror egentligen inte att det är någon "period" tyvärr.

Vad roligt att han börjat gå! Det måste kännas kul för honom. Nils kan stå själv ett bra tag och tar några steg själv men inga längre sträckor ännu.

Angående ersättning så har vi inte provat det på flera månader, men sist blev han jättearg och vägrade. Jag har nog tänkt att det är för lite mindre barn men det kanske är värt att prova igen.

Det börjar nästan kännas lite löjligt att jag måste sitta och pumpa om jag ska vara borta någon kväll. Nu är han ändå ett år. :crazy:

Jag tror inte han har fattat att han kan gå faktiskt. Han hänger bara med fötterna när de far iväg :D. Men det är nog som Nils ungefär, några steg högst en meter, innan han dimper ner.

Jag har en bekant som gav ersättning när pojken var runt året. Men han var väldigt liten så han behövde det för extra näring. Men jag tänker att ersättning är istället för amning och amma kan man ju göra i flera år.

knappis

En annan sak förresten!

Hur sover era dagtid, en eller två gånger?

Nils sover två gånger, ca en timme på fm och 30-40 min em. Jag har dock börjat fundera på ifall det är dags att börja låta honom sova en gång, på em.

Elis sover en gång, mellan 1½-2½ timmar. Han löste det i stort sett av sig själv när han var färdig till det så att säga. Han har sovit så sedan en månad tillbaka ungefär.

Tack för svar!

Ska höra med sambon vad han tycker. Känns som att dagen blir mindre hattig om det bara sovs en gång.

knappis

En annan sak förresten!

Hur sover era dagtid, en eller två gånger?

Nils sover två gånger, ca en timme på fm och 30-40 min em. Jag har dock börjat fundera på ifall det är dags att börja låta honom sova en gång, på em.

Cilia sover två gånger.
En gång på förmiddagen vid 10 tiden, då brukar hon sova mellan 1-2 timmar
Och en gång på eftermiddagen och då sover hon mellan 30-60 min, beroende på hur hon sovit på förmiddagen.

Jag har också haft funderingar om att försöka få till det så att hon bara sover en gång, men hon är verkligen riktigt trött vid 10-tiden.
Detta trots att hon numer sover från ca 18.30-06.30 utan uppehåll.

@ Rumpnissen. Ja, jag känner igen det där:cool:. Cilia är snart världsmästare i trappklättring.
Hon har också lärt sig att ta sig upp på stolar och i vår säng. Soffan är dock fortfarande för hög.

Hon har precis börjat tramsa lite med maten, enda sättet att få i henne mat är att hon får hjälpa till.
Hon har en liten sked eller gaffel, ibland doppar hon den i maten och stoppar i sin egen mun, ibland ska hon tvunget stoppa den i min mun.
Igår blev hon 11 månader gammal:crazy:
Hon är snart ingen bebis längre:(

Vad kul med en uppdatering!

Sådär är Nils också med maten, han vill äta själv med bestick och mata mig också annars får det vara. Men det går bra om jag hjälper till med en egen sked. :D

Det känns jätteroligt tycker jag, att de förstår att det är så "man gör" och vill göra likadant.

knappis

En annan sak, det roligaste som finns i hela världen tycker Nils är Babblarna på Youtube. Hur trist livet än är så blir han glad när vi kör igång den så den rekommenderas varmt!

Det känns jätteroligt tycker jag, att de förstår att det är så "man gör" och vill göra likadant.

Cilia har börjar härma mycket av det vi gör nu. Det är jättekul att se hur snabbt hon plockar upp vårt betèende.
Bla så brukar hon sitta med telefonen mot örat och jollra, skrika och skratta precis som om hon pratade med någon. Undrar vem av oss hon härmar där?:angel:
Hennes syskon har lärt henne att varje gång man druckit så ska man säga "aahh". En period så sa hon "aahh" efter varje klunk hon tog. Numer nöjer hon sig med att säga det efter hon druckit färdigt.
Hon kan även säga det när någon annan dricker.

En annan sak, det roligaste som finns i hela världen tycker Nils är Babblarna på Youtube. Hur trist livet än är så blir han glad när vi kör igång den så den rekommenderas varmt!

Då ska jag visa det för Cilia. Hennes favorit på Youtube är "jag är en gummibjörn" och "Nom Nom Nom Nom"

knappen

Hur många timmar om dagen sover era barn nu?
Hur mycket äter de?

Hur många timmar om dagen sover era barn nu?
Hur mycket äter de?

Elis 10½ månad sover ca 13-14 timmar/dygn, varav ca 2 tim är en eftermiddagslur.

Han äter väldigt olika men i snitt ser det nog ut så här:

08.00 En portion barngröt
12.00 Lagad mat, motsvarar ungefär ½-1 barnmatsburk. Frukt eller bär till efterätt, allt från en jordgubbe till en hel banan.
15.00 Fika Yoghurt, frukt eller smörgås.
18.00 Som på middagen.
20.00 Kvällsvälling

Ibland ytterligare en flaska välling om han vaknar tidigt på morgonen.

Telefonen är en höjdare här också!
:)
Nils äter ungefär såhär:

7.30 smörgås och grekisk yoghurt med frukt eller kanel, vatten. Han äter smörgåsen själv.
12 Burkmat, oftast spaghetti och köttfärssås eller liknande
15 mellis, frukt/liten smörgås, kanske lite yoghurt
18 kvällsmat. Han får oftast äta hur mycket han vill av vår mat (och äter då själv), lite burk brukar det bli också.
20 amma
Natten: amma...

Han sover ca 20.30-06.30 och ca 1,5 timme uppdelat på två pass på dagen. Han kan inte ligga kvar och sova själv ifall jag går upp utan vaknar direkt eftersom han sover så oroligt på morgonen. Men under semestern har han sovit till 8 flera gånger eftersom jag legat kvar så länge.

Kan ju lägga till att Elis också äter av våran mat på kvällen. Igår åt han vegatrisk lasange som tom jag lyckte var lite stark (och jag är tååålig). Mumma sa han och åt som en häst! Trodde han skulle få världens magknip och att magen skulle balla ur totalt. Det har inte märkts alls. Tålig grabb.

Era ungar verkar vara otroligt tidiga med talet, här är det enda "ordet" DÄ! och det kommer när han pekar på något. Han vill gärna äta själv och helst med egen sked, ibland kommer det faktiskt något i munnen också. :D

Inte här inte. Jonathan säger "hej" och ibland "tack", men inget mer. Inte ens mamma. Och han är 13 mån nu :cool: Däremot så nickar han och skakar på huvudet när man frågar saker, så han förstår väldigt mycket. Underbart att kunna kommunicera med barnen när de är så små!! När han vill ha mer mat t.ex. så sträcker han fram tallriken och pekar mot bänken, tror han blir chef när han blir stor :D

Äta är han riktigt duktig på, spiller knappt alls vissa dagar och äter alltid själv med sked. Andra dagar hamnar både mat och tallrik (i skärvor...) på golvet...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 166
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V