Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

- Vad sysselsätter ni era barn med om dagarna?
Vi är i lekparken, leker hemma i trädgarden (sandlada eller klätterställning med rutschkana), sjunger, bygger lego, leker med klossar, promenerar med grannarna osv. Gick pa mamma-barn-gympa i varas men nu är det sommaruppehall, men det börjar i september igen. Tva ganger har vi varit pa prova-pa-musikskola. Det börjar pa riktigt i höst ocksa. Att bara vara hemma en hel dag är döden. :crazy:

- Hur mycket, när och hur sover barnen? Har ni regelbundna "rutiner" på sömnen?
Normalt sett 20:30-21 till 07 och sedan 13-15. Han somnar me den av oss i var säng och sedan lägger vi över honom i sin säng. Vi har tagit bort ena langsidan pa spjälsängen och den star mot var säng. Den är ett par cm lägre än var sng och sa lägger jag amningskudden som lite barriär. Det räcker, för att komma över det maste han vara vaken och da fixar han det.

- Vad ger ni till frukost och mellanmål? Vad har ni för mattider på ett ungefär? Äter barnen själva?
När han vaknar: 200ml ersättning i sängen

Frukost när vi stigit upp: müsli (idag med havregryn, sesamfrön, havrekli, torkad aprikos och päron. Slar pa lite hett vatten sa att det far svälla ihop lite och rör ut med lite joghurt (ca 75 ml). Smörgas, vatten att dricka. Pa helgerna ofta kokt ägg (Stor favorit!) och frukt i bitar.

Lunch runt 12. Lagad mat. Oftast rester fran gardagens kvällsmat, annars lagar jag nagot eller det blir en burk. Idag blev det rester av gulasch med ris och gröna ärtor. TIll efterrät at han en liten (egenodlad!) persika och en skorpa.

Mellanmal är oftast frukt, riskaka, skorpa, smörgas... Vi äter mellanmal runt 15-16 pa eftermiddagen. Ibland en muffin av nyttigare sort (f.n. zucchini, fullkornsmjöl, malda mötter, diverse frön. Ej sötade med socker utan med lite agavesirap)

19:30-20 Kvällsmat. Lagad mat av olika sort. Ikväll funderar jag pa pasta med hemlagad pesta och tomat-mozzarellasallad. Om han tycker om var mat eller inte beror pa dagsformen. Det som var super gott igar kan vara oätligt idag! Banan till efterrätt.

Han äter själv med sked, gaffel eller händerna. Ibland vill han ha hjälp, ibland far han hysteriska vredesutbrott om man skulle komma pa tanken att mata honom.

- Vad har ni för vagn nu?
Vi har samma som fran start, en Bebidoo by Knorr Alu Scooter. Svärmor har en gammal Hartan sulky fran L:s kusiner och den kan vi fa lana vid behov.

Och sist men inte minst - Är det någon som sitter inne med supertips mot åksjuka småttigar?
Nej, stackars liten!

Han klättar som en apa (själv upp och ner för rutschkanan utan problem) men gar inte än. Fast han kan nog egentligen, ibland glömmer han sig och tar nagra steg och det gar rätt bra. ;) Har jordens temperament och vi är redan rädda för trotsaldern. Kastar sig pa golvet och gallskriker för minsta lilla. (Det stackars barnet far ju nästan inte göra nagonting: inte leka med stora förskäraren, helst inte klättra upp pa matbordet (gör han ända) inte alltid sitta i köksvasken, inte vara ute själv om jag t ex vill ga pa toa osv...) Blöjbyten är en teater utan dess like. Han har en liten potta som han tycker är jättekul med kläder pa med vägrar att ens närma sig naken.

Säger mamma! 3896 ggr om dagen. Wauwau om hundar (=vovve pa tyska), Fffff om faglar. Tecknar - babytecken alltsa - lite grann (fn träd och musik).

Är hemskt krävande med superduperkul! :love:

Pa ettarskontrollen (minns inte om jag skrivt det) sa var han 81 cm och vägde 10,8 kg. Idag blir han ju 14 manader :eek:, sa jag ska nog ta och väga och mäta när han vaknar! 12 tänder!

kl

Näe, nu är jag ledsen. Sen jag slutade mata nattetid för ca 3 veckor sen så har det gått från bra nätter till jättedåliga nätter.

Första veckan gick jättebra, han vaknade 1-3 gånger och drack vatten och somnade om så fort han tagit sista klunken vatten.

Men sista nätterna har han vaknat flera gånger fram till kl 05. Han vaknar inte ordentligt men skriker och känns snarare arg än ledsen. De första gångerna lugnar han sig efter en stund om man tar upp honom lite och sen lägger ner honom och klappar honom på huvudet eller håller en hand på honom i några minuter. Men försöker man smyga iväg vaknar han till och börjar gasta igen så man får gå dit igen en eller flera gånger och sitta och klappa.

Från ca kl 05.30 funkar inte heller detta längre, vi har hållit på en halvtimme eller så och sedan tagit upp honom i vår säng och ammat eftersom jag tänkt att det är dag för honom då så det blir det ju ok att komma upp och äta (amma).

Men, flera gånger har han somnat om i vår säng och sovit till 7.30-7.45, trött såklart efter att ha varit uppe och härjat.

I natt vaknade han nästan en gång i timmen mellan 12 och 05.30.

För övrigt är han varken törstig eller hungrig så det är inte därför han vaknar. Det känns som om han blir arg, han SKA ha kroppskontakt.

Jag kan absolut tänka mig att låta honom sova med oss då och då när han blir lite äldre och har lite jobbiga eller oroliga perioder, men som utgångspunkt vill jag att han ska sova själv. Jag behöver det nu känner jag. Dessutom blir det väl ännu svårare att hålla honom ifrån amningen när vi ligger bredvid varandra och han har ansiktet rätt mot mina bröst.

Detta är inte alls roligt, det går ju åt helt fel håll det här och det är lika jobbigt som att amma nätterna igenom.

Kan någon peppa lite??:(

Håll ut, är mitt råd.

Elis har betett sig precis som du beskriver i perioder. Nu är han ju yngre, men jag tror det handlar om att de behöver närhet. Det är ju en ganska stor förändring att gå från att ligga nära, nära och amma när man vill, till att ligga själv i egen säng. Elis har haft perioder när han har behövt ligga nära för att sova gott och då har han fått göra det. Senast för två veckor sedan var det två knasiga nätter när han inte kunde sova i sin säng, men så fort han fick ligga jämte mig sov han som en gris (inte jag dock... ;))

Våra barn är ju fortfarande så små så jag tror inte man behöver vara orolig för att de inte kommer sova i egen säng. Fortsätt natta han i hans egna säng men efter några uppvak när ni känner att ni inte orkar så låt han sova hos er. Att det går åt fel håll ibland är helt normalt och något man får räkna med. Sen är det långt ifrån roligt och man blir ju besviken när man har trott att något fungerar. Men jag tror att det kommer vara så i flera år framöver. I perioder när barnen utvecklas så behöver de mer närhet.

Nu sover Elis så mycket i egen säng att jag bara tycker det är mysigt att ha honom nära ibland ;). Han vill ju aldrig gosa när han är vaken, den lille skiten!!

I natt gick det mycket bättre. Han vaknade bara två gånger mellan 21 och 07 och då drack han lite vatten och somnade om direkt och han var en riktig solstråle när han vaknade. Jätteskönt!

KL

Jaha, då var lillan ett helt år gammal nu:eek: och på måndag ska hon börja skolas in på dagis:crazy:
Vid ettårskontrollen var hon 76,5 cm och vägde 9750 g.
På sin ettårs dag bestämde hon sig helt plötsligt för att börja gå, bara sådär.
Nu, en vecka senare så springer hon istället:grin:.

Igår hade hon en riktig "djävulsunge dag" som sambon kallade det.
Hon hade klättrat upp för sin tripp trapp hylla och stod uppe på skötbordet och kastade ner saker.
När sambon kom in och lyfte ner henne så sprang hon iväg och medan han plockade upp sakerna hon kastat iväg så klättrade hon upp på köksbordet istället:cool:
Hon har bara skit för sig just nu. Hon är på och klättrar på ALLT!
Hon fick en leksaks spis och lite tillbehör i födelsedagspresent, och det har hon lekt runt med hela veckan.
Igår hade hon kommit med sina leksaks bestick och kastat in i diskmaskinen när sambon stod och satte in disk:p

Och nu närmar sig hösten och vintern.
Vad behöver man egentligen för kläder till de små huliganerna?
Vi har införskaffat en regnoverall, en vinteroverall, höstjacka, regnbyxor, gummistövlar och vinterkängor.
Men man kanske ska ha mer än en uppsättning? En på dagis och en hemma? Kanske t.o.m tre uppsättningar...
Mössor har hon gott om, men vantar kanske hade varit en idé att titta efter.

Härligt när det är ös på dom små ;). Elis ska börja skolas in på dagis 10/9, om han hade fattat hade han längtat för han är otroligt uttråkad och rastlös nu för tiden.

Angående kläder så funderar jag också. Regnkläder (jacka+byxor) har vi köpt, men i övrigt avvaktar jag för att se om han behöver str 80 eller 86. Höstjacka har han, två stycken, samt stickade tröjor att ha under. Gummistövlar och vinterkängor har vi inte köpt än, väntar på att se vad han behöver för storlek.

Jag har faktiskt tänkt att vi ska klara oss med en uppsättning av allt. Men det blir kanske bökigt?

I helgen var jag och sambon iväg på barn-fri semester. Hur skönt som helst :love:. Dock började jag gråta på vägen hem när vi såg i en lastbil med en liten barncykel fastbunden. Då längtade jag liiite ;).

Jonathan ÄLSKAR dagis!! Han började på riktigt i onsdags och han rusar glatt in när man öppnar grinden och illskriker tills man öppnar dörren åt honom :D

Han har en ofodrad regnoverall, ett fleecefodrat regnställ, stickade tröjor, gummistövlar och gympadojor än så länge. Det fleecefodrade har vi givetvis inte börjat använda än, men det kommer väl snart. Ska köpa en riktigt höstjacka åt honom också, nu har han bara en tunnare.

Är man ute mycket kan det vara skönt med två uppsättningar, ifall det blir genomsurt på dagis t.ex. Inte så kul att åka hem med en blöt unge sen :crazy:

Är man ute mycket kan det vara skönt med två uppsättningar, ifall det blir genomsurt på dagis t.ex. Inte så kul att åka hem med en blöt unge sen :crazy:

Lite så tänkte jag också. Just nu har hon ett ofodrat regnställ (byxor och jacka) och en fleecefodrad regnoverall.
Två par gummistövlar och två par gympadojjor. Cilia har fått plats på ett dagis där de är ute väldigt mycket.
Hon påbörjade faktiskt inskolningen igår. Det började bli tufft att sysselsätta henne hemma.

Så kul att läsa om er! Tiden räcker knappt till för en att svara, märks också på tråden att vi alla har fullt upp ;)
Vi har också inskolning här. Går super! Så himla roligt.

Har ni andra några tips på gummistövlar?? Jag behöver i strl 19.. Försöker hitta begagnat men det går sådär :/

KL

Även här är inskolning påbörjad. Var på info en timma igår, och på den timman kände jag bara :detta kan inte bli annat än bra! Trevlig personal, fina och mysiga lokaler, toppen bra ute....Så nu är det bara mamma-hjärtat som ska övertygas oxå :grin:

Ang ytterkläder......M har än så länge ett par kavat höst sko (som nog måste bytas snart till större) och nyinköpta stövlar. Fleecetröjor och några stickade. Även fleecebyxor.
Galon byxor inhandlade. Skal-jacka beställd, ber till de högre makterna att d n passar!!
I helgen ska grannstaden besökas, måste få tag i regnjacka i st 74 eller 74/80. Hon är lång och smal så 80 krävs på längden i byxor men då rasar de av henne, och regnjacka i 80 blir galet för stort....Svårt att hitta ytterkläder just nu, är så mitt i mellan storlekarna på ngt vis. Så här ni tips på klädmärken som är långsmala så mottages det tacksamt!

För övrigt är det full fart, och då menar jag full fart :love::bump:
Lite oroliga nätter, M vaknar ibland flera gånger och är väldigt ledsen. Tror mkt beror på krångel i munnen....inte en enda tand ännu, och som vi väntar :) Men glad hela dagarna är hon iaf.

Jag börjar jobba på måndag, och jag kan inte säga att jag längtar precis. Men bara inskolningen är klar och man fått in alla nya rutiner så rullar det nog på utan problem sen.

Ha det så bra allihopa! Alltid lika kul att läsa lite uppdateringar från er och de små liven :)

Vi köpte höstskor och regnstövlar häromdagen. I storlek 23!!! Hans sommarsandaler var 21, men större fötter i kombination med tjocka strumpor...

Regnkläder har vi sen i våras, nu i 74/80 (extremt stora i storleken) och även ett set i 86/92. Ett fleecefodrat ställ. Vinteroverall sedan i våras måste passa ännu (86/92). Jacka sedan i våras passar ännu. Köpte tunn mössa igår. Vi behöver i princip bara vinterjacka, -skor och -mössa/-vantar...

Vi har även köpt en massa kläder i storlek 86, behövs i princip bara lite bodies och tröjor. Hösten kan komma!

Jag ska anmäla till förskoleverksamhet två förmiddagar i veckan från och med januari (de tar barn mellan 1,5 och 3 år). Hoppas vi får plats bara, det är rätt fullt.

L har börjat gå men framförallt klättrar han (på trädgrådsmuren, parkbänkar, tripptrapp-stolen, matbordet osv osv...). Jag drabbas av hjärtstillestånd ca 13 ggr om dagen.

Äter bra, sover bra - har inget att klaga på!

Jag har bestämt mig för att vara lite snål när det gäller höst/vinterkläder. Han har en uppsättning regnkläder och det får räcka så länge. De är inte ute varje dag på förskolan och defintivt inte mer än en gång per dag så det bör ju räcka. Likadant med gummistövlar. Skulle vi märka att vi behöver en uppsättning till så köper vi det då. Vinterjacka, behöver man verkligen det? Räcker det inte mer overall? "Vanliga" kläder har han i överflöd i storlek 86, så det behöver vi inte köpa mer. Höstskor avaktar jag också med. Var och kände och klämde på skor i lördags men tyckte det var lite svårt att avgöra vad som behövs, finns så jäkla mycket!!

Vi har det lite tufft nu. Elis kräver väldigt mycket stimulans, blir väääldigt lätt uttråkad. Dessutom har han fått nattskräck så de senaste dagarna/nätterna har varit helt vidriga. Hopaps verkligen det är övergående, den sista månaden har han varit så lätt att natta och sovit hela nätter.

Idag börjar inskolningen, kommer bli super! Om två veckor går jag ner i tid till 80%, ska blir hääärligt! Idag ska lillemannen till tandläkaren med alla sina 7(8?, vi får inte titta) tänder. Stor kille!

Jag har också varit lite snål. En regnoverall och gummistövlar finns på dagis. Än så länge är vi inne och leker när det regnar så vi har inte haft något behov av regnkläder hemma.
Jag kommer inte köpa någon vinterjacka, det räcker väl med overall? Ser inte vitsen med bara vinterjacka när de är så här små. Jag har även köpt en höstoverall, utöver vinteroverall, som är lite tunnare. Melissa går mest men ibland kryper hon lite och då är det gott att ha nåt på benen.
Gympaskor-liknande skor använder hon på dagis och hemma har vi ett par skinnskor (present). Har köpt ett par ofodrade kängor men de var lite väl smala i skaften..
Vinterskor väntar jag med tills det behövs. Tycker det är svårt med storlekarna.

Vi har också varit hos tandläkaren, de tittadeinte ens i hennes mun. Hon hade visserligen inte fått några tänder då. Nu har båda framtänderna uppe tittat fram. Äntligen!

Nu får jag fortsätta jobba hehe snart dags och hämta på dagis!

Senast ändrad:

Vinterjacka, behöver man verkligen det? Räcker det inte mer overall?

Nä, man behöver inte en vintejacka. Men det är jäkligt mycket smidigare att kränga på en tjurig, morgontrött unge en jacka än en overall vid 7 på morgonen :p Om vi inte ska vara ute på em/kvällen så lämnar vi alltid overallen på dagis och tar bara jacka dit och hem, för det är bra mycket smidigare. Är det kallt i bilen slänger vi på en filt istället.

Vi har det lite tufft nu. Elis kräver väldigt mycket stimulans, blir väääldigt lätt uttråkad. Dessutom har han fått nattskräck så de senaste dagarna/nätterna har varit helt vidriga. Hopaps verkligen det är övergående, den sista månaden har han varit så lätt att natta och sovit hela nätter.

L fick också nattskräck när han var strax över året, men när vi kom på att man kunde ha en nattlampa så "gick det över". Sen vi tände lampan en natt så har han sovit på nätterna, med vissa undantag såklart. Men vi slapp åtminstone timslånga gråtattacker varje natt efter det.

KL

Här misstänker vi oxå nattskräck. Har funderat på det nästan två månader nu. Somnar gott, sover några timmar, vaknar och skriker hysteriskt. Kan hålla på i allt från några minuter till att vara oroligt hela natten.

Sedan ngn vecka så går lillan, och går och går.....och försöker springa :crazy: Kan hon inte ta en sak i taget??!!

Har hittills gått bra på dagis med lämningar och allt. Dock värker det i mamma-hjärtat....Fast lika mkt som det värker så blir jag oxå alldeles varm. Otroliga framsteg varje dag, hon leker och har så roligt! Och pedagogerna säger att hon får dom att skratta gott mer än en gång
om dagen :love:
Dock finns det ett barn som är så....ja vad säger man.....buttert och våldsamt. Men pedagogerna är BRA så (försöker) lita på att dom har koll. Jag vet att min dotter kommer ramla och slå sej.....att man inte kan skydda dom mot allt. Men jag VILL ju skydda henne mot allt ändå lixom......

Att börja jobba här gått bra. Känner mej verkligen som ny på jobbet men det känns nog som vanligt snart. Jobbade i helgen och oj oj vad mammig M har varit när jag kommit hem. Idag var jag ledig och dagen har förutom stall och bus ute, bestått av att sitta i soffan med en kramades och pussandes dotter i knät :love:

Hon har fortfarande inte fått en enda tand, men det här gått mkt bättre med maten nu en tid. Hon är fortfarande "periodare" med ätandet, men nu kan t o m potatis, äpple, mjölk och BANAN:eek: slinka ner :laugh:

Är det bra med er andra? Hur ser era dagar ut? Hemma fortfarande eller jobb/förskola?

Ta hand om er allihopa :)

Kul med en uppdatering! Har du provat nattlampa till skruttan?

Är det bra med er andra? Hur ser era dagar ut? Hemma fortfarande eller jobb/förskola?

J började på dagis för en månad sen, och han älskar det. Jag bär honom alltid in och tar av skorna innan jag sätter ner honom, för han börjar nästan springa i luften sen och vill in :D

Idag blev han ledsen för första gången vid lämningen, men det beror nog på att vi inte sågs på hela dagen igår :( Barnen gick på dagis 8-16.30 och jag pluggade hemma hela dagen och åkte in till skolan sen mellan 15.40-21.30. Men han hade slutat skrika redan innan jag gick så det kändes ändå bra.

För övrigt så är han på ALLT ALLT ALLT. Ingenting får vara ifred för vår lilla terrorist. Han och storebror har dessutom börjat leka på "pojkars vis" - wrestling hela dagarna och de TJUTER av skratt :crazy: Ludde 3 år lägger sig på Jonathan - och Jonathan bara skrattar. Jag fattar ingenting! Men de är riktigt härliga nu båda två :love:

Jag jobbar för tillfället. För hur länge vet jag inte:(
Var bara meningen att jag skulle få augusti ut, men ordinarie klämde sina fingrar ordentligt i en maskin och blev sjukskriven, så.....
Den enes död är den andres bröd.
Cilia går nu på förskola på heltid, eftersom både jag och sambon jobbar 7-16.
Eller ja, sambon jobbar 7-16 mån-tors och 7-13.45 på fredagar.
Det går bättre och bättre. I början blev hon väldigt ledsen när vi lämnade, men nu börjar det bli bättre.
Första två veckorna sov hon ganska oroligt, men nu sover hon som en stock på natten.
Tyvärr har hon för sig att morgon, det är det kl 5:cool:. Oavsett vilken tid hon lagt sig på kvällen, så vaknar hon kl 5!
Vi har testat allt nu, men hon vaknar ändå vid 5. Undrar om hon har en gömd väckarklocka på rummet?

Vi har bytt säng till henne nu. Kändes lite sådär när jag hittade henne hängandes halvvägs över kanten på spjälsängen:grin:
Det är lååångt till golvet. Hon har en växasäng nu, och trivs mycket bra i den.
Tycker att tiden bara flyger iväg just nu. Hon har blivit så stor.
Hela nio tänder har hon nu. Den tionde är på g.
Mamma, pappa, ja och något som låter som tack är det enda hon säger än så länge.
Nej har hon inte lärt sig än, men hon vet minsann hur man skakar på huvudet för att säga nej.

Hur är det med era barn, äter de något själva?
Cilia vill äta allt själv, och hon har en enorm vilja, den ungen. Och hon blir tvärförbannad om hon inte får.
Men hon är ganska duktig, hon lyckas faktiskt få i sig det mesta av maten, även om hon använder sked/gaffel.

Hej i tråden!

Med oss är det bra, tiden flyger förbi!

Jag är f-ledig 75%, jobbar 25% och studerar tre kurser på distans genom komvux. Sambon jobbar heltid och är för tillfället engagerad i en musiktävling som sänds i tv4 på lördagar och tar den mesta vakna tiden i veckorna ;)
E växer och utvecklas för var dag, hon är ett charmtroll med en stark egen vilja som gör att man väljer sina strider s.a.s haha!

Ingen förskola för oss än, vi har fortfarande inte bestämt när det blir av. Vi går dock på öppna fsk 1 g/v och "musikverkstad" 1 g/v så hon träffar lite större grupper av barn.
Om dagarna är vi hemma och pysslar, lagar mat, bakar, shoppar, träffar kompisar, umgås med släkten.. jag pluggar under den tiden hon vilar på dagen, ca 1-2h och så länge jag orkar när hon somnat för dagen.. (det är min pluggtid nu, men jag hamnade visst här)
Vi är ute och utforskar, pysslar i trädgården och går promenader. Ibland åker vi och badar i badhuset och det är mycket populärt!

Hon har lärt sig gå (och springa!), mycket självständig när vi är ute (bryr sig inte alls om var jag är och går gärna i rakt motsatt riktning från mig, så man får vara snabb!) Älskar att samla kottar i en hög, så man kan lägga dem i en hink..plocka ut dem till en hög, lägga i dem i hinken.. and so on ;)
Sparka och kasta boll är en annan favorit, likaså plocka med duplo och sin klosslåda (fyrkantiga, runda och trekantiga bitar som ska in i olika hål).

Hon pratar ganska mycket för sin ålder, har jag förstått, trots sin flerspråkighet men hon har såklart en del hittepå ord.
Favoritfrasen är "va e deee?" och peka på något. Mamma, pappa, momo, mofa, ooohan (Johan), mamani (farmor), baba (farfar), amo (farbror), titta, tack, kisse, pippi, voffe, eeest (häst), å-naa (åsna), piel (spindel), bebis, brum (bil), nono (docka), bada, dosch (dusch), tatii (gå), biyah (kom), namnam (mat ;)), lampa, tå, ooot (fot), umpa (strumpa), ko (sko), m-össa, på, nää, jo är de ord som används flitigast (och en del persiska men dem ska jag inte försöka återge här, det är inte min starka sida)

När det gäller mat så är hon fortfarande en allätare och jag försöker vara tålmodig när det gäller att äta självständigt, det går ganska bra men det blir ju mat och kladd överallt! Gah! Så ibland får hon plocka och pilla själv och ibland får hon hjälp...
Hon sover ganska bra men aldrig i sin säng, vi ska plocka bort spjälsängen och ställa dit en vanlig resårmadrass (med små låsbara hjul, väldigt låg) i dagarna. Jag tror det kommer gå bättre för då kommer hon kunna springa upp och ner som hon vill och slipper paniken över att vara "fast".

Det jag har mest huvudbry över nu är höst och vinterkläder.. Vi har fått ärva en overall som jag hoppas ska passa men den är tjock, så vad ska man ha innan det är dags för den? Regnställ? Skalkläder? Behöver man en vinterjacka, om man t.ex ska åka och handla eller något snabbt ärende?

Inte jättebra bild, men här sitter hon och myser i snyggmössan ;)
20120920-142914.jpg

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 165
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025