Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Apråpå åkpåse och gekås så köpte jag en underbar sådan just på gekås i somras. I lammull :love:. För varm än så länge men kommer nog va härlig när det blir flera minusgrader!

Oliver e så himla lång så han låg med fötterna i nederkant på vagnen så jag tänkte att jag kan lika gärna byta...sen får denna plats bättre i bilen när sittdelen e på :)

Det är en påse från Babyland/Babyproffsen.. Ingen märkespåse eller nåt dyrt men himla tjock o go. Sen går nederdelen att plocka av när dom har skitiga skor på sig..Dragkedjan sitter ju uppepå ;)

Studien vi är med i är angående tidig eller sen avnavling..mycke diskutioner om det nu ju..Näringsupptaget m.m
Man hoppas ju på o tillföra nåt i såna studier..

Den där studien har de ju pratat om massor om på nyheterna idag (eller?). Födde du i Halmstad? Spännande att vara med i sådant! Verkligen bra att folk ställer upp för forskningen och framtida barn!

Nu håller jag och Elis på att förbereda oss inför att ta farväl av vår mormor/gammelmormor. Hoppas han kan bete sig någorlunda civiliserat.

Elis hälsar förresten tillbaka till de andra barnen!

Ja mamma ringde idag och sa att dom visst pratat om d på tv :) ja vi födde i halmstad..akutsnitt så tidig eller sen avnavling hade ja nog inte så mycke o säga till om men näringsupptaget kan dom ju mäta ändå..

Ja det är alltid skoj o hjälpa till :)

Ja den lamullspåsen har grannen..ser mysig ut..dock vill ja komma åt dragkedjan lite smidigare..i-lands problem :angel:

Lite styrkekramar till er denna jobbiga stund..

KL

Igår blev C tre månader. Detta firades med att gullungen lyckades vända sig från rygg till mage:love:
Hon har kämpat i över en vecka för att lyckas med detta. Nu är hon helt besatt av att vända sig. Lägger man henne på en filt på golvet tar det max två minuter innan hon ligger på mage och flinar:)
Men nu går kampen vidare och hon har börjat kämpa för att kunna vända tillbaka från mage till rygg. Hon är så envis, det lilla barnet. Undrar vem hon har det ifrån:angel:

Hon har även fått sitt eget rum nu. Första natten var lite si och så, men i natt har hon sovit ordentligt och vaknade pigg och glad vid 05.20:grin:
Dock var inte jag lika pigg och glad vid den tiden eftersom jag kom i säng en aning för sent igår.
Nu sover hon igen, så jag ska passa på att ta en liten lur jag också.

KL

A blev fem månader igår. Inatt sov han 4h-3h-4h vilket är nån slags rekord eftersom han senaste tiden varvat 2h och 1,5h. Vi hoppas att det är en trend!

Igår var vi på mammajympa. A tyckte det var helfestligt, särskilt uppvärmningen, och han låg och skrattade högt. Jag tyckte inte det var så bra, för lugnt och sansat för mig. Jag får nog fortsätta med mitt cirkelgym istället.

Idag är det dags för BVC och vaccination. Hoppas det går lika bra som vid tre månader då han bara var ledsen en liten stund och sen sov lite extra mycket.

Lilla M hade, trode jag, infört nya mat-rutiner på natten. Hon har sedan en och en halv - två veckor tillbaka kunnat sova bortåt 4-5 timmar från läggning, sedan har det varierat mellan 2,5-3,5 timmar mellan amnings-tillfällena.
Men nej, natt till igår så var vi tillbaka till varannan timma igen, plus orolig sömn därimellan och nya grejjen är att hon tror det är morgon vid fyra :crazy:
Tar en timma att söva om henne, sen vaknar hon inte långt efter för mat igen....
Hoppas hoppas det är en ny utvecklingsfas på gång, eller att hon bara behöver äta mer just nu, för jösses, jag är som en levande död.
Hon har även slagit världs-rekord i gnäll idag. Allt, precis allt är tråkigt.
Hoppas som sagt det är ngn ny fas eller så. Vore trist om hon blir sjuk lagom till första baby-simmet....
Tycker ju så synd om henne oxå. Ngt är ju uppenbarligen inte alls bra, men jag kan inte förstå vad det är, stackars liten :(

I förmiddags hade vi iaf en stund då hon busade (VILT) i baby-gymmet, och under tiden satt jag vid datorn och försökte leta reda på en spegel åt henne. De har en fantastiskt bra på baby-cafet som hon gillade, och det vore kanon att få tag i en sådan.
Har ni tips på vart jag kan hitta en?? En rund(eller vilken form som helst) spegel med två grepp-vänliga öglor/handtag.

Vad mysigt det ser ut!

Kl
Jag inser att jag är helt lost i åkpåsedjungeln. Åkpåse har man väl bara till sittdelen eller hur kommer ni göra när det blir kallt? Och hur gammal är bebisen när man börjar med sittdel? I liggdelen tänker jag att det borde räcka med fårskinn i botten sen vanliga kläder, ylleoverall, filtar, mössa, vantar samt överdrag till vagnen?

Och, hur vet man vilken åkpåse som passar till vagnen man har?

Många frågor...;)

Kan förresten verkligen rekommendera PoP:s ylleoverall, verkligen ett toppenköp. Så varm och mjuk och go men tunn och smidig så bebisen kan röra sig. Hoppas jag inte bryter mot några forumregler nu men är någon sugen så ligger en sån overall ute just nu på PoP:s begagnatavdelningen på deras hemsida.

Senast ändrad av en moderator:

Huuuh!!!!!

What a day igår!! Först va vi på Halmstads sjukhus med lilla Oliver som för överigt var på världens underbaraste humör igår :) Lämnade matschemat, vägde, mätte och lämnade ett rör med blod. Lillprinsen sa inte ett ljud. Tidningen var där oxå och vi fick träffa barnläkaren som har dragit igång denna kejsarsnittsstudien. Mycket intressant...Dom är så tacksamma att man ställer upp. Vilket bemötande!! Väl där efter va det dax för Gekås, vilket jag drömt mardrömmar om inatt!! Gick som på räls och oliver va lika glad där inne, åt och sov och satt i bärselen en del :) Köpte en hoppgunga till honom i julklapp :)

Lite om åkpåse och sittdel.. Oliver är ju nu 4 månader den 23e och jag tyckte han va mogen nu.. Dock har jag den i fullt liggläge än.Men den är lättare att få in i bilen och den är längre så han får bättre plats på längden.
Den åkpåsen jag har passar nog alla vagnar. Lite universal kan ja tro :)

Vad spännande med studien! Jag var med i studien för vaccinet mot livoderhalscancer och jag lände mig också väldigt uppskattad.

Jaha, man vänder redan från 4 mån! Kanske dags för oss också snart då, Nils har börjat hata liggvagnen, åka sjal är inte hrller lika kul som förut men idag vände jag honom så han sitter fram och det verkar funka. Hunden behöver komma ut minst två timmar om dagen så lite stressande när varken vagn eller sjal funkar.

nej nej oliver e vänd mot mig :) andra hållet kommer jag nog vänta ett bra tag med.. trygghet o se mamma ju :)

men han e lite lång för liggdelen..därför ja bytte. plus mecket i bilen ;)

Haha så bra koll hade jag...! Nils tycker bara jag är supertråkig när han är i vagnen...

Vi kommer vänta så länge det bara går med att byta till sittdelen. Vår vagn är lite dum nämligen, ska man ha sittdelen måste barnen sitta framåtvända :( Tycker J är alldeles för liten för det än. Med L bytte vi till sittdelen runt 4-6 mån, men han satt bakåtvänd tills han var runt året tror jag. Fördelen den här gången är J inte är ensam i vagnen, han har ju åtminstone sin storebror med sig. Så jag hoppas inte att han ska känna sig otrygg när den dagen kommer. Liggdelen börjar bli liten....

Nu är det strax dags för BVC för 2,5 årskontroll och 5-mån kontroll med tillhörande vaccinering.

Vi började med sittdelen lite redan när han var två månader :o Men med fullt liggläge. Han verkar trivas i den och allt eftersom har han fått halvsitta i mellanläget när han har verkat trivas med det. Nu (5 mån) sitter han upp helt ibland och tycker det är skitkul.

KL

Var på 5 månaderskontroll igår med vaccinering. Det gick kanonbra, bara lite ledsen precis efter vaccineringen och sen har vi inte märkt något. Däremot har han ett satans humör! Han blir helt vansinnig när det inte går som han vill, vilket är ganska ofta eftersom han inte kan krypa än. I morse var han skogstokig eftersom sakerna på cirkusmattan från IKEA inte gick att få loss :p

Han blir dessutom fort uttråkad. Idag har vi bytt ut alla sakerna i babygymmet för att han ska vara upptagen ett tag. Så nu har han en leksaksboll för katt, en disktrasa (ny:D) och ett snöre fullt med påsklämmor att undersöka. Stackars gosse, tänk när han kommer att berätta för sina barn att han fick leka med en disktrasa när han var liten :angel:

Men Elize, jag tror att det är lite sa med bebisar... Min lille som ju i princip är en drömbaby pa alla sätt och vis har ocksa faser där han är jättegnällig och inget passar. Det är helt normalt säger alla (om det inte gar över pa ca tva veckor sa sak man kolla upp det sa min pekip-fröken igar, tills dess är det normalt baby-beteende).
Det blir ju i och för sig inte roligare för det. :crazy: Mitt trick är att helt enkelt gilla läget. När han är sa där sa bär jag jättemycket, har honom i knät och släpper sa mycket krav jag bara kan. Du jobbar väl inte ännu, sa da gar det ju faktiskt att helt koncentrera sig pa bebisen (och sig själv när den da och da rakar sova). Det var ju jättebra att hon lekte själv i babygymmet en stund mer kan man nog inte begära. (L är nu jätteilsken för att han inte far posta här, tangentbordet är världsspännande!)

Jag födde också i Halmstad. Stod ju i tidningen om det idag också (lokaltidningen, för er andra).

Elize: Jag håller med Majola. De dagar jag får en stund att tex surfa (annat än i mobilen, vilket blir ganska sparsamt) när jag är ensam hemma med Elis är lätträknade. Han har nyligen börjat kunna vara nöjd för sig själv korta stunder i babygymmet eller babysittern. Men vissa dagar, ofta några i rad är han extremt krävande och vill inget annat än att bäras runt. Hade vi inte samsovit hade jag förmodligen knappt sovit alls ännu, eller i alla fall väldigt dåligt, för han har sådant stort behov av fysisk kontakt och närhet. Så jag tror din bebis är högst normal.

+ Rumpnissen

Ja som jag tidigare nämn,,,,jag trode jag skulle vara lugna morsan, men sen lillan kom kan minsta lilla få mej att bli orolig.

Alltså, självklart har de bra och dåliga dagar precis som vi vuxna.
Och fram tills nu har hon "följt exakt" det man kan läsa om de olika utvecklingsfaserna, så ja, hon är nog högst normal :)

Men om jag säger såhär :
Jag/vi är BORTSKÄMDA. Lilla M är på det stora hela en mycket enkel bebis. Hon äter ofta, och kan vara svår att få att somna på kvällen, men det är det ENDA som jag egentligen kan "klaga" på, men detta är ju helt normalt det med för en så liten bebis.
Det är, inser jag, helt otroligt smidigt med en bebis som tycker det är vansinnigt roligt att titta på när mamma diskar eller kör med dammsugaren, eller leker nöjt på filten eller i gymmet när jag måste gå på toa, ta ett telefon-samtal eller bara få ngt i magen.
Och eftersom jag är så vansinnigt bortskämd med en bebis som i vanliga fall bara gnäller när det är dax för blöj-byte, så blir jag orolig att hon t ex håller på att bli förkyld vid sådana här tillfällen då hon bara gnäller och piper och är orolig. Jag är ju inte van att hon låter sådär ju :)

Iaf hade hon nog bara en dålig dag, för idag har hon varit sitt vanliga jag igen, skönt.

*kl*
Det känns som vi gör nåt fel:confused:
Nu flera kvällar på rad har bebis vaknat nån gång typ vid 21-23 och varit helt hyper.. Har tagit bra länge innan man fått honom att varva ner såpass att han kunnat somna:confused:
Vad tror ni, ska man låta bebis ligga kvar i sängen eller ska man ta upp honom och låga honom vara med en stund till? Han är ju liksom trött, så trots att han ligger och pratar och viftar som en tok så kommer en och annan gäsp mm.. Därför tror jag att han kan vara lite kinkig om man tar upp och låter honom vara med,men då kanske det går fortare att lyckas somna sen..

Är det förresten nån som har koll på när dom olika utvecklingssprången brukar vara? Hittar inte igen sidan jag läst om dom på..

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 165
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V