Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Håller med dig. Bebisarna växer alldeles för fort!

KL

C har börjat jollra som bara den:) Hon "snackar" konstant. En riktig pratkvarn;)
Hon har börjat hitta de höga tonerna nu också. Ibland skrämmer hon nästan sig själv när hon är i gång som bäst:D
Det dröjer nog inte länge till innan hon vänder över på mage. Hon brukar rulla över på sida.
Just nu ligger hon i soffan och sover. Hon har varit trött nu efter vaccinationen, men hon har varken haft någon feber eller varit speciellt gnällig.

Tänkte på det, man ska kanske börja vårda sitt språk redan nu om man inte vill att barnen ska lära sig svära.
Sambons äldsta dotter är duktig på att svära, och hennes lilla dotter på 11 mån har ordet "helvete" med bland sina 10 första ord:o

Haha, L satt helt förtrollad och lyssnade. Undrar om de förstar varandra! :D

Tänkte på det, man ska kanske börja vårda sitt språk redan nu om man inte vill att barnen ska lära sig svära.
Sambons äldsta dotter är duktig på att svära, och hennes lilla dotter på 11 mån har ordet "helvete" med bland sina 10 första ord:o

Hade det vart min unge hade jag skämts ihjäl över mig själv :o:cool:

Ludde är åtminstone 2,5 år och säger bara "fan" när saker slutar fungera :angel:

Vi har på allvar börjat fundera på det här med att barnsäkra hemmet. A kryper inte än men han rullar och snurrar så helt plötsligt kan han vara en lång bit från där man la honom.

Vi behöver ha grindar till trappan och till kaminen och sen behöver vi flytta upp allehanda smågrejer som kan fastna i halsen. Kattmaten behöver flyttas och det behövs lås på några skåp.

Men vi tänker att sånt som inte är farligt får vara kvar, vi kan ju inte ta bort alla saker vi har. Hur tänker ni? Han måsten ju lära sig att vara i möblerade rum, eller :o

C håller med E och gör ett litet tillägg:p Är dock inte helt hundra på vad hon sa till honom.

Hade det vart min unge hade jag skämts ihjäl över mig själv :o:cool:

Ludde är åtminstone 2,5 år och säger bara "fan" när saker slutar fungera :angel:

Hmm, min väninnas son började också säga fan när han var runt två års ålder, och det var också vid sådana tillfällen när det inte gick som han ville.
Vi har en granne som inte är speciellt vårdad i språket. Deras son kunde svära värre än en vuxen när han var 4:eek:

Jag känner att man kan ju inte madrassera hela världen bara för att gullungen börjar ta sig fram.
Men hunden och katten kommer nog bara att få tillgång till sin mat på kvällen och natten. Torrfodret kan ju fastna i halsen på dem.
Vi ska köpa två grindar till trappan som går upp på ovanvåningen. En att ha där uppe och en där nere.
Vi håller på att fixa ovanvåningen nu. Meningen är att vi ska ha ett stoort tv-rum där sen.
Tippskydd till spisen, så att den inte kan välta. Och sen får man nog vara lite mer aktsam med vad som hamnar på golvet.

Utomhus har vi redan planerat bättre grindar från framsidan till baksidan(har hästhage och damm på baksidan).
Samt mer staket och en grind på terrassen, eftersom det är en bit ner till marken om man missar trappan, och terrassen ligger dessutom på baksidan.
Grinden ut mot vägen kommer också att förbättras. Vi bor tyvärr precis brevid en väg, och folk kör INTE sakta här:grin:

Förutom trappgrindar tänker jag pa eluttag, diverse växter, vassa hörn pa soffbord etc, saker som kan välta, skap och lador som man kan klämma sig i... Visst lämnar man dem inte ensamma men jag skulle nog bli tokstressad av att punktmarkera hela smabarnstiden. Känns mer avspänt att barnsäkra sa mycket det gar.

Ett par frågor angående svensk bebismat. De officiella rekommendationerna här är ganska stelbenta tycker jag. Man „ska“ börja med lunchpuré mellan 4 och 6 månader. Först grönsaker 1-2 veckor, sedan potatis en vecka och sedan kött. Ca en månad efter första målet inför man nästa – en mjölkbaserad gröt på kvällen. Ytterligare en månad senare inför man en mjölkfri gröt på eftermiddagen. Detta bibehålls tills barnet är ca 10-12 månader och går över till familjekost (för barn över 1 år rekommenderas 4 (FYRA) brödbaserade måltider om dagen och ett lagat mål. Det känns rätt främmande kan jag säga, och är säkert ingenting jag tänker följa...)

Hur som, de här tre purémålen är utvalda för att de tillsammans tillgodoser bebisens behov av vitaminer och mineraler och annat. Det känns väl helt ok. Dock blir jag knäckt av tanken på att ge lunch – mellanmål – kvällsmål. Vi kommer ju inte att kunna göra någonting på eftermiddagarna! L äter inte jättesnabbt och efteråt måste man ju sanera barn och matplats osv och sedan är det i princip dags för nästa mål. Jag vill ge den tredje gröten som frukost och ersättning modersmjölk som mellanmål! Det är ju lite skillnad när de är större och man kan ge en banan eller så som mellanmål, det blir inte fullt lika kladdigt och omständligt som om man ska ställa sig och koka gröt.Inte kan det väl vara ett problem att ge målet på morgonen istället?

Hur ofta „ska“ svenska bebisar äta kött? Här ska man ge dem det 3-4 gånger i veckan. När jag läser bebismatrecept på t ex fl så är det dock nästan bara kött/fiskrecept och många barn äter det två gånger om dagen. Lite skillnad.

Hur ofta „ska“man inför nya mål i Sverige? Varför håller så många på och meckar med mellanmål till sina små? Är det något som rekommenderas istället för amning/ersättning?

Jag är svårt förvirrad och vill plocka russinen ur kakan från båda länderna...

Senast ändrad:

En hel vetenskap detta med maten till de små !!!
Här hemma är det inte dax ännu, men har börjat läsa på så smått.
Jag tycker att Nestle har en bra sida, med hyffsat mkt info om barnens mat steg för steg, näringsämnen, matvanor osv.
Är som sagt inte dax för mat här hemma ännu, men jag kan tycka som du. Varför alla dessa mellanmål ist för bröstmjölk/ersättning när de trots allt ändå inte är så gamla....??
Alla barn är ju olika, och den enda som känner sitt barn bäst, är ju just mamma och pappa. Så jag tror inte man kan/ska följa allt slaviskt, utan se till sitt barn, och prova sej fram, ta bitar av det man tycker passar, och pussla ihop en egen, näringsrik meny :)
När jag läser ditt inlägg, och jämför med det jag läst, kan jag tycka att "oj vad barnen i tyskland ska äta mat".....
Här är det bara bröstmjölk, bröstmjölk, bröstmjölk......eller ersättning, gärna till 6 månaders ålder.

Jag tror du gör bäst i att göra så som fungerar för eran familj och lille kille. Kan inte förstå varför det inte skulle gå bra att ge morgon-lunch-kväll.

Ja detta gav ju inte dej ngra svar direkt, men tycker detta är ett mkt intressant ämne, spec att det kan skilja så mellan två länder som ändå är så nära, och lika varandra!!

Senast ändrad:

När L var liten satte vi ditt grind för trappen och skydd för bordskanter. Sen nöjde vi oss och han har *peppar peppar* aldrig skadat sig på nåt som vi kunde ha förhindrat. När han ville testa eluttagen sa vi nej och det respekterade han. Han har heller aldrig vart mycket för att stoppa saker i munnen, så vi har vart fruktansvärt bortskämda med den biten...

J däremot är mycket tidigare med det motoriska och har redan bra fart i gåstolen. Han kryper inte men rullar och ålar och stoppar ALLT i munnen. Så jag tror vi får tänka om den här gången :angel:

Kort sagt - vi barnsäkrar efter individen.

Vi har på allvar börjat fundera på det här med att barnsäkra hemmet. A kryper inte än men han rullar och snurrar så helt plötsligt kan han vara en lång bit från där man la honom.

Vi behöver ha grindar till trappan och till kaminen och sen behöver vi flytta upp allehanda smågrejer som kan fastna i halsen. Kattmaten behöver flyttas och det behövs lås på några skåp.

Men vi tänker att sånt som inte är farligt får vara kvar, vi kan ju inte ta bort alla saker vi har. Hur tänker ni? Han måsten ju lära sig att vara i möblerade rum, eller :o

Lillan rör sej inte mkt ännu, men man ser att hon kan ngt nytt för var dag som går, så det dröjer ju inte innan hon är lite överallt. Så vi har börjat kika på detta med att barnsäkra. Vi bor i lägenhet, har inga trappor, och eg ganska sparsamt möblerat. Så det som jag/vi känner är aktuellt är sådana pet-skydd i eluttagen, och skydd för de VASSA kanterna på varadagsrums-bordet. Vi har heller inga djur, så ngra matskålar behövs inte plockas bort.
Det som "ligger risigt till" och i lagom höjd för lillan att grejja med, är ju dvd:n och boxern till tv:n. Får se, går det inte med "aj aj" så får vi ta tag i den biten då.
Vi tänker som er, vi kan ju inte ta bort allt. JU mindre det finns hemma, desto roligare att härja-pilla-grejja med saker när man kommer bort, och det är då det blir farligt på riktigt tror jag, när inte bebis har ngn vana alls med saker runt omkring.

Lillan är 3 månader och tre veckor imorgon, och utvecklingen sker i en rasande fart :eek:
Förra veckan låg hon på skötbordet och fick syn på sina fötter :rofl: Den minen skulle jag för allt i världen vilja ha på bild!! Och efter att ha inspekterat, känt och grejjat med fötterna så tröttnade hon ju, och vart ilsken att de var så efterhängsna och vägrade försvinna :rofl:
Annars är fötterna coola prylar, vi tror hon har mkt apa i sej, för i gymmet greppar hon leksakerna mer med tårna än med händerna.

Hon lägger sej gärna på sidan, men inte kommit över på mage ännu. Men hjälper vi henne över på mage, så orkar hon hålla huvudet jätte länge,tittar sej omkring och gör allt i sin makt för att orka nå leksakerna runt henne.
Och det kom på bara ngra dagar. Innan har hon blivit skogs-tokig efter två sekunder på mage, kört ner näsan i underlaget, gnuggat ansiktet och vrålat :grin:.
Och får hon bara armarna rätt nu så är hon tillbaka på rygg på noll-tid när hon tröttnat på mag-liggandet :)

Vi har även fått tummen ur och kommit iväg till bay-cafet = MKT trevligt, så det blir denna vecka oxå.
Baby-simmet drar igång denna vecka oxå, och det ska bli riktigt spännande.

Och som hon babblar!!!!!! HELA tiden låter det från henne, och varje dag kommer det nya ljud. Ngt som är väldigt kul är de riktigt höga tonerna, spec inne i badrummet, där låter de extra kul :crazy:
Och babblar hon, och man för en gångs skull inte svarar henne, så påkallar hon uppmärksamhet direkt. Och uttrycket i hennes ansikte säger allt : HAAALLLÅÅÅ jag pratar med dej, LYSSNA!!!! :rofl:

Hon är även vansinnigt nyfiken. Huvudet rör sej från sida till sida i rasande fart, och ögon stora som bollat för att hon inte ska missa ngt som händer runt henne.

När jag läser ditt inlägg, och jämför med det jag läst, kan jag tycka att "oj vad barnen i tyskland ska äta mat".....
Här är det bara bröstmjölk, bröstmjölk, bröstmjölk......eller ersättning, gärna till 6 månaders ålder.

Både och kan jag tycka. Man måste ju inte börja vid fyra månader, jag testade om han var intresserad eftersom jag vill introducera så mycket som möjligt jämte bröstmjölken och inte pallar att pumpa i eviga tider. Men även om man här okejar att börja lite tidigare i Sverige (f.ö. säger både min barnläkare och barnmorska att det tidigare var 6 månader här med, men att nya rön visar att det varken är bättre eller sämre att börja vid fyra månader, så nu rekommenderas att börja i det spannet beroende på barnets intresse) så har jag intrycket att när man väl börjar i Sverige så går man fortare fram med en massa olika måltider och grejor. Gröt/välling morgon och kväll, två lagade mål och en hög mellanmål - och så amning/ersättning ovanpå det.

Senast ändrad:

Både och kan jag tycka. Man måste ju inte börja vid fyra månader, jag testade om han var intresserad eftersom jag vill introducera så mycket som möjligt jämte bröstmjölken och inte pallar att pumpa i eviga tider. Men även om man här okejar att börja lite tidigare i Sverige (f.ö. säger både min barnläkare och barnmorska att det tidigare var 6 månader här med, men att nya rön visar att det varken är bättre eller sämre att börja vid fyra månader, så nu rekommenderas att börja i det spannet beroende på barnets intresse) så har jag intrycket att när man väl börjar i Sverige så går man fortare fram med en massa olika måltider och grejor. Gröt/välling morgon och kväll, två lagade mål och en hög mellanmål - och så amning/ersättning ovanpå det.

Aha men då är jag med. Förstod det som att ni var "tvugna" att börja då.
Ja så har vi tänkt här oxå, att erbjuda henne, och är hon positiv så fortsätter vi, annars väntar vi ett tag till.
Ja jag förstår verkligen att du inte orkar pumpa!! Jösses, jag är verkligen imponerad av dej att du orkat såhär länge, för det är ju en hel procedur varje gång!

Ja jag upplever det på samma vis, att här har vi mer bråttom. Ett exempel var en i vår föräldra-grupp.....""Oj oj oj amning var det enda rätta, men tjuvstartade med gröt veckan innan bebisens 4 månaders dag, tvärslutade sedan med amning.
Visst, alla gör vi olika och alla är vi olika så jag säger inget om det. Men precis som du säger, det ska gå fort fort här.
Så som sagt, ska prata med vår bvc-tant om detta, så återkommer jag med den informationen och råden hon ger :) (För oj vad olika råd man får från olika bvc-tanter :) )

*KL*

Oliver har varit inne i en jättejobbig period nu ett tag..alltid gnällig, aldrig nöjd i vaket tillstånd, ska bäras jämt ect..

Börjar rätta till sig nu..skönt. Imorgon ska vi på första återbesöket i kejsarsnittsstudien vi är med i :) ska bli intressant..Så nu håller vi på med matschema..Varje ml ska skrivas upp, även alvedon och d-droppar o dyligt..
Efter läkarbesöket ska vi till Ullared ;) shoppa lite inför vintern...

Oliver har nu bytt till sin sittdel på vagnen och vi har införskaffat oss en varm och go åkpåse..och mössa ;)

Bildbeviset kommer här :D
379524_10150460266920239_667865238_10822777_1097855353_n.jpg

Åh, det ser mysigt ut..redo för vintern :) vad är det för åkpåse? Jag tror det kommer dröja ett par månader till innan vi byter till sittdelen men jag har tänkt lite på åkpåsar, det verkar ju finnas en del att välja på!

Vad är det för studie förresten, vad ska kartläggas?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 165
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025