Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Ett barn genomgår sju utvecklingssprång under sitt första år. Dessa övergångar beror på biologiska utvecklingsprocesser i nervssystemet och framförallt i hjärnan. Det handlar alltså inte om rent fysisk tillväxt (ökad längd och vikt), utan mental utveckling. Varje utvecklingssprång föregås av en "klängperiod" då barnet blir kinkigare och kräver mer uppmärksamhet. Kanske känns det till och med som att barnet går tillbaka i utvecklingen och inte längre klarar sånt som gick bra någon vecka tidigare. Efter denna "klängperiod" ser man så nya beteenden växa fram och det verkar ibland som att barnet har lärt sig en hel rad nya saker som över en natt.

Det kinkiga beteendet som föregår de första sprången pågår kanske bara någon dag, men när barnet blir äldre och förändringarna mer komplexa så blir klängperioderna också längre, ibland upp till sex veckor långa. När man är mitt inne i en sådan period kan det vara skönt att veta vad som ligger bakom, och att kinkigheten faktiskt inte beror på att man är en usel förälder utan att barnet genomgår en stor förändring i sitt liv.

Klängperioderna (som oftast följs av ett riktigt soligt beteende) brukar komma vid följande tidpunkter i barnets liv. Om ditt barn är fött för tidigt eller sent, så ska du lägga till respektive dra av tid för det, den neurologiska utvecklingen räknas nämligen från befruktningstillfället.

5 veckor, 7-9 veckor, 11-12 veckor, 14-19 veckor, 22-26 veckor, 33-37 veckor & 41-46 veckor

Språng 1 vid ca 5 veckor

Nu genomgår barnet en rad förändringar.
Matsmältningen ändras, barnet börjar gråta med riktiga tårar, kan fokusera med ögonen och andas mer regelbundet.
Det kräks och rapar mindre ofta och kan vara vaket längre stunder.

Språng 2 vid ca 8 veckor

Barnet lär sig uppleva omvärlden med alla sinnen - smak, lukt, syn, hörsel och känsel.
Det upptäcker sina händer och fötter och kan fascineras av skuggorna på väggen eller mönstret på ett tyg.
Det är mycket nytt att vänja sig vid och då behövs en trygg och välkänd omgivning. Känsliga barn gråter mer än tidigare!

Språng 3 vid ca 12 veckor

Nu lär sig barnet nyanser. För första gången uppfattar det förändringar i sina syn-, ljud-, känsel- och luktupplevelser.
Barnet kan t.ex känna igen hur tonfallet i en röst plötsligt förändras eller hur någon ändrar kroppsställning.
Babyn lär sig också hantera sin kropp bättre. Rörelserna blir smidigare.

Språng 4 vid ca 19 veckor

Nu lär sig barnet händelsekedjor, t.ex att gripa en skallra, skaka den, vända den, titta på den och stoppa den i munnen. Att göra detta kan verka enkelt, men är ganska komplicerat.
Barnets ljud börjar bli mer nyansrika och sammansatta. Nu kan man höra ljud som låter som "mamma" och "pappa".
En viltig upptäckt för barnet är att saker finns, fast de inte syns. Dags för kurragömmalekar.
Nu börjar många krypträna.

Språng 5 vid ca 26 veckor

Barnet lär sig att omvärlden är stor - och själv är man bara en liten prick.
Leksaken barnet vill leka med ligger oåtkomligt på en hylla.
Mamma och pappa kan försvinna till ett annat rum och då är de borta. Detta kan kännas skrämmande för barnet.

Språng 6 vid ca 37 veckor

Nu lär sig barnet att olika saker kan ha vissa egenskaper gemensamt.
T.ex att en katt är en katt antingen den är levande, av porslin eller tyg.
Babyn börjar studera omvärlden på ett nytt sätt.

Språng 7 vid ca 46 veckor

Barnet förstår att man måste göra saker i en viss ordningsföljd och börjar kontrollera vilka saker som passar ihop.
Det blir mer medvetet om sina handlingar.

*kl*
Det känns som vi gör nåt fel:confused:
Nu flera kvällar på rad har bebis vaknat nån gång typ vid 21-23 och varit helt hyper.. Har tagit bra länge innan man fått honom att varva ner såpass att han kunnat somna:confused:
Vad tror ni, ska man låta bebis ligga kvar i sängen eller ska man ta upp honom och låga honom vara med en stund till? Han är ju liksom trött, så trots att han ligger och pratar och viftar som en tok så kommer en och annan gäsp mm.. Därför tror jag att han kan vara lite kinkig om man tar upp och låter honom vara med,men då kanske det går fortare att lyckas somna sen..

Är det förresten nån som har koll på när dom olika utvecklingssprången brukar vara? Hittar inte igen sidan jag läst om dom på..

Inte gör ni fel inte :)
Eran lille är nog bara inne i ngn period nu. Våran lilla M var sådär ngra veckor vid 2-3 månaders ålder. Ammade henne i vår säng, la henne i hennes, hon sov som en stock, sen en halvtimma-timme senare var hon klar-vaken och härjade som en liten galning :)
Har eg inga tips att komma med. Vi provade att ta upp henne och låta henne vara med en stund till, men det gjorde det hela bara värre för oss, och hon blev totalt övertrött och ännu svårare att få att komma till ro.
Så för oss fungerade att vi bara satt bredvid henne, strök över pannan, stoppade in nappen och försökte få henne lugn.

Det är, inser jag, helt otroligt smidigt med en bebis som tycker det är vansinnigt roligt att titta på när mamma diskar eller kör med dammsugaren, eller leker nöjt på filten eller i gymmet när jag måste gå på toa, ta ett telefon-samtal eller bara få ngt i magen.

Haha, det står i min babybok att bebisar tycker att det är jättespännande att ligga på en filt och titta på när man diskar t ex. Pyttsan säger jag. Min bebis tycker att det är aptråkigt - möjligen kan han tänka sig det en liten stund om jag busar och skojar med honom hela tiden och ständigt förser honom med nya leksaker...

Haha, det står i min babybok att bebisar tycker att det är jättespännande att ligga på en filt och titta på när man diskar t ex. Pyttsan säger jag. Min bebis tycker att det är aptråkigt - möjligen kan han tänka sig det en liten stund om jag busar och skojar med honom hela tiden och ständigt förser honom med nya leksaker...

Ja det har jag oxå läst. "Låt bebisen vara med i alla vardagliga sysslor, och var inte rädd att alla ljud som hör till sysslorna skrämmer bebis, de ljuden är bebisen van sedan magen".
Njaaee jag vet inte jag, hör så många vars bebisar inte alls är nöjda med sådana tråkiga sysslor, så ja, jag är bortskämd.
(Och på tal om detta....När du skriver att du behöver skoja och busa med lillen om han ska vara nöjd. Jag kan inte sluta imponeras av det du skrev för en tid sedan ang att pumpa och underhålla bebis samtidigt. STÅL-KVINNA!! )

När våra barn har vart såna har vi bara ignorerat. Mellan kl 00-07 går jag inte upp för nåt annat än läckande blöjor eller kaskadspyor :D Ignorerar då alla försök till bus och prat och bara stoppar in nappen med jämna mellanrum. Förr eller senare somnar de alltid om och det brukar gå över på några nätter.

Delvis KL

När jag vaknade imorse hade J nästan ålat ur vår säng :eek: Han låg framme vid kanten och tittade ner, fattar inte att jag inte vaknade tidigare...

Har vart på BVC idag och allt såg bra ut, hon kommenterade att båda barnen är väldigt tidiga (eh, ja.). Sprutan gick också bra, blev bara ett kortare skrik vid nr 2.

Det var nog ungefär så jag tänkte rent spontant, men så tog det sån sjuk tid innan herrn behagade sig att somna om:p Fast hur lätt är det att "ignorera" en sprallig bebis:rofl:
Idag blev det dock ett blöjbyte och så fick han vara uppe medan jag tände brasan.. Kan inte direkt påstå att det varit nån skillnad i resultatet

Delvis knappen
Vi har ca två veckor kvar innan nästa BVC och 5mån sprutorna:( och jag bävar redan.. Lilleman blev ju så ledsen sist, tänkte iaf köpa embla och be att dom är två styckna så att det går fort! Nu fick vi visserligen en lite senare tid än sist för att han förhoppningsvis inte ska vara trött, men vad sjutton, han har ju ändrat sina tider som bara den..:(

Nu har jag fått rotat fram BVCboken när jag sitter vid datorn också:p
Nyfödd 50cm 3185g
1mån 54,3cm 4050g
7v 57cm 4760g
3mån 59,5cm 5380g
4mån 62,2cm 6020g

:bow: tusen tack för texten, var precis den jag letade efter!:)
Och tusen tack för dina ord, känns bra att veta att det är liknande hos andra familjer också och att det mesta är övergående:D Det är som du säger, säkert en fas just nu.. Han är ju 20 (?:eek: ) veckor nu..

Kl

Läste om det första utvecklingssprånget att barnet ska börja gråta med tårar. M blir tre månader på måndag o hon gråter inte med tårar. Det har varit lite fuktigt i ena ögat en gång, men inga tårar. Hur har det varit för er?

Blir han inte ledsen hade jag nog försökt att han ligger kvar i sängen.

När Elis vaknade vid 04.00 och tyckte det var morgon så blev han väldigt ledsen, då tog jag upp honom MEN hade fortfarande nedsläckt och tyst medan jag gick omkring och försökte få honom att somna om. Så jag hade inte tagit upp honom och lekt/låtit vara med som på dagen.

Vad skönt att fler tänker som jag:) Han är ju som sagt väldigt glad när han vaknar sådär på natten, är inte alls brydd över att mamma "ignorerar" han blir oftast inte ledsen/gnällig förrän han blir lite hungrig.. Men iom att det kan ta flera timmar innan han väl somnar tänkte jag att det kanske var en ide o plocka upp så kanske han blir trött fortare, men med risk att det slår över helt..
Vet inte alls vad jag tycker om hans nya tider:p imorse vaknade vi 10.20:eek:

*kl*
Lilleman har börjat uttrycka missnöje med joller, istället för bara gråt.. lite svårt att inte bli full i skratt bara, för han låter som en arg Kalle anka:D
Angående tårar har jag för mig att han var nånstans runt 3-4 veckor när ögonen började vattnas när han var ledsen.. men tårar som det kommer på en själv när man gråter gör det ju inte..

En till lite halvlustig sak han börjat med är att "klia" sig själv i bakhuvudet när han äter på kvällarna:p ser ganska lustigt ut:p

Vi vaknade alla tre klockan 10.00 idag! Va fan :eek:?! Dock, härligt att vara utsövd. Grabbarna har tom lyckats sova en del i eftermiddag, båda två.

Vi börjar fundera på att försöka få Elis att sova i egen säng. Känns som allt varit lugnt ett tag och han sover ju bra på nätterna. Vaknar två-fyra gånger från ca 21.00-08.00. Tips och idéer? Känns som om man väl försöker få man vara stark och konsekvent. Sen tänker vi inte på något sett tvinga honom eller gå till överdrift, men lite tårar och skrik måste man ju kunna stå emot :).

När Jonathan blir ledsen kommer det stooooora tårar som forsar nerför kinden... Man blir så förtvivlad när man ser honom :o Tårarna kom "när de skulle" enligt utvecklingssprånget.

Jag är rätt larvig när det kommer till just trygghet och sånt, så hade min bebis skrikit och/eller gråtit när han börjar med egen säng så hade jag nog slutat igen :o Jag tänker som så att är de redo så går det lugnt till. Men som sagt, jag är lite larvig :p

Jag är rätt larvig när det kommer till just trygghet och sånt, så hade min bebis skrikit och/eller gråtit när han börjar med egen säng så hade jag nog slutat igen :o Jag tänker som så att är de redo så går det lugnt till. Men som sagt, jag är lite larvig :p

Så tänker jag också:)

Så tänker jag också:)

Och jag också. Och jag inbillar mig att det har lett till att L är så otroligt lättsövd. När han ar mindre blev han jätteledsen om man lade honom i sägnen på kvällen (han sov i en bedside crib) så han somnade alltid med oss. Nu är han "stor" och somanr utan problem i sin spjälsäng. Jag tror att det hade varit mycket svårare om vi hade försökt forcera det.

+er andra. Vad är det för super barn ni har? Eller så är det Elis som gråter för allt och ingenting. Jag håller med om att man inte ska forcera något men han gråter ju för ingenting. Skulle vi resonera så hade vi fått gå omkring och bära på honom hela tiden fortfarande. Vi hade inte kunnat lägga honom i vagnen, i selen, själv på golvet, i babysittern m.m.

*kl*
Kort mobilsurfinlägg:)
Hur gör man nu i vinter med babyskydddet eg? Eller är det dags att byta till bilstol (är han inte för liten?)?
Han är ju bara 4 1/2 mån och väger inte mer än ca 6,5.. men nu när man ska iväg och gärna har på en overall så får det ju knappt att få ner honom öht:confused:
Hur gör man? Bullar upp med filtar och tar med overallen, knör ner med overallen på, eller byter till bilstol?

Funderar även lite kring det här med placering i bilen, hur har ni gjort? Jag hade velat ha den fram, men tycker att det är lite läskigt med att dom bara stänger av den på verkstad :crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 166
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V