Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Vi fick ju köpa ny barnvagn för att jag skulle slippa få hjärnblödning varje gång man skulle nånstans:p Såhär i efterhand inser jag att en investering i ett par Jeppegrindar hade varit ett vinnande koncept, för hur liten och smidig barnvagn man än har så är det inte kul att trycka in den i baksätet. Gissa om det krävs lite tur med parkeringar för att man ska få plats att få ut saker på båda sidor av bilen

Egentligen är väl en buss det som skulle passa oss allra bäst,:p

KL

Premiären för baby-simm är avklarad (och även klämma-i-sej-i-bad-kläderna-efter-graviditeten--premiären vart ju så klart avklarad på samma gång :crazy: ...och tro det eller ej, men jag överlevde :p ) och M hajjade detta med det samma :bump: Skrattade, babblade och körde med benen så jag vart chockad hur fort de där små korta benen kan röra sej :rofl: Underbart mysigt var det, ser redan fram emot nästa gng :)

Där är minsann gott om plats i dom där saabarna :) jag har alltid kört saab, ägt en golf oxå tror jag :angel:

Fast nu när liggdelen på vagnen är ur vägen är det ju ÄNNU lättare :)
OT:
Ollie va med på Ikea igår och fick köpa sin första matstol :) en svart blev det i trä. Sen premiärsatt han den när vi käkade. Stolt som en tupp va han lilla fisen :p

Oj, det är sa manga av barnen som kan sitta redan. L provsatt sin stol förra veckan, men han är inte helt stabil ännu, sa vi maste vänta lite till. Och da är han ju ända rätt tidig motoriskt.

Jag längtar jättemycket tills han kan sitta i den - jag inbillar mig att maltiderna blir enormt mycket mer avspända da...

J kan bara sitta några sekunder själv, men i matstolen sitter han rätt stadigt utan att man pallar upp honom. Det är nog få barn som sitter bra själva redan :)

Dagens tema i föräldra-gruppen var mat.
Fick se en film, pratade lite, fick tips och råd.
Filmen visade hur man enkelt tillagar egna smaportioner, mat som är bra att börja med, osv.
JAg ställde frågan hur "fort" man ska öka på maten, hur mkt man ska ge till att börja med, och liknande frågor.
Fick inte jätte mkt svar (tiden för detta var lite begränsad då det även skulle pratas om alkohol idag), men kort så tyckte bvc att 6 månader är ju en bra ålder, men givetvis ska man se till just sitt barns behov och intresse för annan mat än bröstmjölk eller ersättning.
Tidigare råddes man ju till att köra med en smak i taget, t ex potatis-pure en vecka/tills barnet vant sej vid den smaken, men det var ändrat nu sa bvc. Nu gör det inget att man ena dagen ger potatis för att nästa ger majs-pure eller annat. Även här självklart individuellt för varje barn. Enda de "avrådde" ifrån var att ge "efterrätter", eller frukt-pureer innan t ex potatis, då de ju har en "sötare" smak/mer smak.
Sen inte göra hem-gjord gröt innan 6 månader, då egen-gjord inte innehåller det järn som de små behöver. Efter 6 månader kan man göra egen havregryns-gröt på ersättning, då täcks behovet och man får mkt gröt för pengarna.

Mer information kommer vi få vid våran 5-månaders kontroll, så då hoppas jag kunna återkomma med bra information, och även roligt att höra hur ni andra gör/får för rekomendationer. Trots att de "ska" råda lika, så skiljer det ju ändå en hel del.

Havregryns-ersättnings-gröt lät lite småbökigt att göra tycker jag :p

KL
Idag har J smakat på potatis för första gången. Första skeden gick bra, sen började han rysa och sen klöktes han. Gullungen :D

Haha jaaooo....Frågade inte närmare hur, men antar man blandar till ersättning och använder den ist för vatten i gröten....? Hmmm haha oh ja, det blir ju ett extra moment att göra gröt om man ska blanda ersättning oxå, det är ju sant :)

Hur gammal är din kille nu? Har han käkat gröt eller ngt innan ?
Ska bli spännande sen framöver att se hur lillan reagerar, många roliga miner kanske det blir :)

Ja, jag antar också att det är så det går till. Låter äckligt :D

Min lille kille är 5 mån och 5 dagar, han har ätit gröt i några veckor och det älskar han!

Ja jag håller med, låter somdet blir lite...hmm...kladdigt/sliskigt :)

Oj oj oj vad fort tiden går...Tycker det var nyss vi var gravida !!!
Roligt att han tycker om gröten. Vilken har du kört med??

Sempers banangröt. Ludde älskade den när han var bebis så vi kör på gammal vana :D

Där ser man! Tyckte ni bb där var något att ha?

Alltså, nej.. Barnläkaren missade oss dagen vi ville åka hem, så fick stanna en natt till... Dessutom tyckte jag att vi blev lite särbehandlade av de äldre barnmorskorna, dom visade inte utan dom tog över.. (Har en känsla av att detta har att göra med att vi är unga föräldrar).. Ganska mysigt och så, många väldigt hjälpsamma. Men nej tack till dom som tog över!!

Du då?

Ah denna frågan missade jag.. Jag är väldigt nöjd med Halmstad faktiskt.. nu blev det ju inte alls som vi tänkt oss så det blev väldigt mycke folk inblandat och det va lite rörigt..
Men vi fick ett familjerum från lördag till måndag och hade toppensyrror som kom in. Dock blev ja frustrerad när ja ville ha hjälp me amningen och dom inte riktigt lyssnade..Så vi åkte hem istället :angel:
Bra barnläkare plus att barnmorskan kom innan vi åkte hem.

Jag som jämför med Hbg tycker där e gudomligt :D

Havregryns-ersättnings-gröt lät lite småbökigt att göra tycker jag :p

Jag gör gröt på ersättning och det tar ungefär tre sekunder längre än att röra ut med bara vatten... Jag mäter upp pulvret medan vattnet kokar, häller vatten i skålen, häller i ersättnignspulver, rör om , häller i grötpulver (jag har köpt babyflingpulver för att få gröten slät, men det är egentligen bara finmixade flingor av olika slag, men de är så små att de inte behöver kokas etc), tillsätter lite frukt och sedan är det klart. Färdig gröt (som innehåller ersättning och bara rörs ut med vatten har vi om vi ska bort, för då är det skönt att ha det lite enklare.

J kan bara sitta några sekunder själv, men i matstolen sitter han rätt stadigt utan att man pallar upp honom. Det är nog få barn som sitter bra själva redan :)

L har liksom utpräglade kamikazetendenser sa han kan gärna helt plötsligt vräka sig iväg at nagot hall - tex med hakan mot köksbordet eller sa... Inte sa avspänt för mor och far. När han sitter still sitter han ocksa ganska bra.

Jag trodde man fick göra ersättning först och sen koka gröt på det. Din variant lät ju rätt smidig :)

Ang. kamikaze-Leander (tufft namn :D) så har J också såna tendenser ibland. Runt ryggstödet har vi en filt så han inte ska slå i huvudet, annars är det fritt runt om honom. Tycker tendenserna minskar för varje dag, nu är det sällan han slänger sig.

Alltså, nej.. Barnläkaren missade oss dagen vi ville åka hem, så fick stanna en natt till... Dessutom tyckte jag att vi blev lite särbehandlade av de äldre barnmorskorna, dom visade inte utan dom tog över.. (Har en känsla av att detta har att göra med att vi är unga föräldrar).. Ganska mysigt och så, många väldigt hjälpsamma. Men nej tack till dom som tog över!!

Du då?
+ Jessivega

Tänk vad olika man kan uppleva saker. Jag upplevde bb enbart som förvaring. Kände mig helt "dumpad" när jag kom dit vid 23.30 efter en rekordsnabb förlossning och var i total chock. Jag blev bara visad rummet, toan och fick höra "tryck på knappen om det är något".

Visst, när jag väl tryckte på knappen (först morgonen efter, efter att legat vaken precis hela natten), så var de hjälpsamma och vi fick goda råd. Jag och min barnmorska (på mvc) hade skrivit något i stil med att jag ville ha goda råd men inte bli behandlad som en mjölkko eller bli "överkörd", fast med finare ord, så det kanske gjorde nytta. Men det var bara när vi tryckte på knappen någon pratade med oss överhuvudtaget.

Vi åkte hem tidigt för jag kände bara att jag var till besvär, personalen på bb-mottagningen däremot :love:.

Jaa, snacka om att tycka olika :)

Vi sov första natten på förlossningen, där var dom underbara. Lillan hade svalt mycket fostervatten, så hon mådde jätteilla första natten!

Vi och min sambo gick upp med henne när dom visade hur vi skulle hålla henne, sen gick sambon och la sig. Barnmorskorna sa till mig att lägga mig och att dom kunde passa henne, dom lovade att komma in om det var något. Dom kom aldrig in dock så jag vaknade tidigt på morgonen typ "vart är min bebis, måste ha min bebis!!!" Ryckte liv i sambon och så gick vi upp och så kom dom med henne!! :)

Det var superskönt! :love:

(Önskade nästan att jag sov alla nätter på förlossningen :D :angel:)

Dessutom tyckte jag att vi blev lite särbehandlade av de äldre barnmorskorna, dom visade inte utan dom tog över.. (Har en känsla av att detta har att göra med att vi är unga föräldrar).. Ganska mysigt och så, många väldigt hjälpsamma. Men nej tack till dom som tog över!!

Jag bor i nordöstra Skåne och födde i Kristianstad. Jag är 26, så jag är ju ung, men inte jätte ung.(men ser yngre ut än jag är:p)
Jag råkade ut för samma som du beskriver. De yngre BM var jättetrevliga och hjälpsamma, medan de äldre bara "valsade in" och tog över.
Iaf var det så det kändes. Där var speciellt en som riktigt körde över mig:mad:.
Hade jag varit vid mina sinnes fulla bruk hade hon nog fått en rejäl avhyvling!
Meeen, hormonerna gjorde mig konstig och gråtfärdig, lägg på att jag dessutom hade stark hemlängtan, så blev det att jag satt och grät i 2 timmar och var på vag att ringa sambon halv 5 på morgonen och be honom komma och hämta oss:angel:

Jag bor i nordöstra Skåne och födde i Kristianstad. Jag är 26, så jag är ju ung, men inte jätte ung.(men ser yngre ut än jag är:p)
Jag råkade ut för samma som du beskriver. De yngre BM var jättetrevliga och hjälpsamma, medan de äldre bara "valsade in" och tog över.
Iaf var det så det kändes. Där var speciellt en som riktigt körde över mig:mad:.
Hade jag varit vid mina sinnes fulla bruk hade hon nog fått en rejäl avhyvling!
Meeen, hormonerna gjorde mig konstig och gråtfärdig, lägg på att jag dessutom hade stark hemlängtan, så blev det att jag satt och grät i 2 timmar och var på vag att ringa sambon halv 5 på morgonen och be honom komma och hämta oss:angel:

Okej, jag är ju i så fall 7 år yngre än dig..
Jag blev bara sur inom mig, orkade inte visa det utåt men jag har ju aldrig varit den som gråter..

Alltså jag märkte det inte först, det var inte förs efter ett tag när hon tog över fler gånger, det är ju min bebis! :eek: :mad:

Vad tråkigt att råka ut för sådant, så ska det väl inte behöva vara? Helt fel!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 168
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar