Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Visste inte ens att Ikea har amningsrum. Har snarare tänkt som så att behöver man amma så finns det väl både soffor och fåtöljer och sängar till det :D

Fanns 2 t o m :) Haha jo så tänkte jag oxå, att sitt-platser lär jag ju inte få svårt att hitta if lillan blir hungrig. Visste det fanns dessa rum, men hade mer sett framför mej hur typ 10 fåtöljer stod på rad i ett sterilt rum lixom :p
Det var så smidigt....Vi kunde ju göra precis som hemma!! Byta blöja, amma, rapa, ja du vet, lugn och ro!!
Sambon bara suckade här hemma när jag berättade detta. Hihihi, nu slipper han inte undan ikea-turerna längre :D

Tycker det är så himla skönt att det är amningsvänligt på så pass många ställen. Liseberg i somras var ju också kanon! Synd man bor i så liten stad, här finns inte ens offentliga toaletter :crazy:

Ja jag håller med, fantastiskt är det att det dyker upp amnings-rum lite varstans nu.
Bor oxå i liten stad så det är samma här, men som tur är så ligger bvc hyffsat bra till/nära om man går på stan, så då kan man smita in där alla vardagar och amma och byta blöja.

*kl*

Nu är det min tur att få gnälla av mig lite. Jag är så vansinnigt LESS.

Vad gör ni hela dagarna med era barn egentligen? Jag blir knäpp i huvudet av att leka tittut, brottas och bygga sma torn som han river ner flera timmar i rad. Och L tycker det är aptrakigt att leka själv. Aka sele är inte heller nagon höjdare om han inte är väldigt trött.

Mina dagar ser ut ungefär sa här:

07:00 gar vi upp. Blöjbyte, paklädning, kanske dusch för mig. Frukost för oss bada (snart ska L börja äta gröt till fruksot, da blir det hela lite äventyrligare). Försöker städa upp lite i köket medan jag dansar skojiga (?!?) danser och sjunger diverse barnvisor.

Leker fram till 9-10 dv L är trött och vi gar pa promenad ca 1,5 timmar. nagongang pa förmiddagen dricker han evtl en flaska till, det beror pa när det blev frukost (har han ätit vid 5 pa morgonen far han vid 9-10, äter han vid 8 sa behöver han inget innan lunch).

Lunch vid 12-13 ungefär. Leker ett par timmar och gar sedan pa eftermiddagspromenad ca en timme.

Mellanmal (flaska) vid 15-16 beroende pa när han at lunch.

Gnällmaraton till 18:30, gröt, nattning. Han somnar vi 19:30 ungefär. Min man brukar komma ungefär samtidigt. Matlagning, lite hushallsarbete. Parkerar mig i tv-soffan med laptopen de flesta kvällar och jobbar fram till 24 ungefär. Somnar. L vaknar nagon gang mellan 2:30 och 5 och vill äta. Sedan gar vi upp vid 7 osv osv osv.

För tillfället är jag förkyld ocksa, sa det bidrar väl till att jag känner mig sa extremt urlakad.

Jag far jättelätt daligt samvete över att jag inte stimulerar mitt barn tillräckligt, men sa läser jag om andra mammor som (lite överdrivet) packar ner barnet i vagnen och sedan sitter pa cafe hela dagarna :D och det blir väl folk av de barnen ocksa.

Sa nu har jag fatt kräkas ur mig det ocksa.

Äh följer upp med nagot lättsammare!

1) Vad finns det för grötar i Sverige? L äter ju s.k. baby-gryn, utan en massa tillsatser och tjorv men som inte behöver kokas. Finns det?

2) Vad ska era gullegryn ha pa sig i jul? :D

3) Hur ofta borstar ni tänderna? Pa barnen alltsa. Vi borstar än sa länge bara pa kvällen, men jag tänkte börja med morgonborst när han börjar äta gröt till frukost.

1) Vad finns det för grötar i Sverige? L äter ju s.k. baby-gryn, utan en massa tillsatser och tjorv men som inte behöver kokas. Finns det?

Aldrig hört talas om men det lät ju smidigt :)

Förmodligen tomtedräkt :D

3) Hur ofta borstar ni tänderna? Pa barnen alltsa. Vi borstar än sa länge bara pa kvällen, men jag tänkte börja med morgonborst när han börjar äta gröt till frukost.

Aldrig. J har inte fått några tänder än så vi har inte haft så bråttom, men det börjar bli dags att vänja honom vid det nu.

Hade mina dagar sett ut så hade jag också blivit knäpp :o Att gå upp så pass tidigt, leka eller promenera hela dagen, gnällmaraton på em och sen dessutom jobba till sent... Nädu, det hade jag aldrig gått med på.

Vad gör han när han leker själv? Har ni nån gåstol?

Hade mina dagar sett ut så hade jag också blivit knäpp :o Att gå upp så pass tidigt, leka eller promenera hela dagen, gnällmaraton på em och sen dessutom jobba till sent... Nädu, det hade jag aldrig gått med på.

Vad gör han när han leker själv? Har ni nån gåstol?

Men vadå "gå med på"? Hur förklarar du det för en bebis? :confused: L är inte sa förstående direkt. :devil:

När han leker själv biter han på diverse leksaker. :d Vi har ingen gåstol för det är "absolut förbjudet" här. Nuförtiden har vi dock en babysitter, men den använder jag i princip bara när jag matar honom.

Nu ska jag gå ut och köra barnvagn... :crazy:

Men oj vad tjatigt det lät :o

Nu är ju vår son bara 3½ mån så det blir väl lite olika hur man gör. Vi går upp vid 9-9.30 oftast. Käkar lite frukost/sitter vid datorn lite i lugn och ro då ligger lilleman oftast i sitt babygym eller sitter i sin bumbostol om han inte vill ligga själv. Klär på oss för antingen promenad eller stalltur. Rider kanske 3 dagar i veckan på fm. Ibland åker vi och hittar på ngt med en kompis. Han ammar ju fortfarande så maten varierar ju en del. Em består oftast av att vi leker, han leker i gymmet, nu har han precis fått en hoppgunga också som han verkar gilla. Hans pappa kommer hem på em och då åker jag antingen till stallet eller så tar vi en promenad, lagar lite mat, umgås med vänner osv. Dagarna går sjukt fort och just nu kan han roa sig vissa stunder själv. Jag tror hästarna gör mycket för att tiden går så fort, helt underbart att kunna rida när lilleman ändå sover i vagnen. Är vi hemma hela dagen kräver han betydligt mer uppmärksamhet, då hade jag nog också blivit knäpp.

:rofl: Nä, jag menade inte att det var Leander du skulle diskutera med heller! Din sambo givetvis ;)

Utan gåstol hade nog mina dagar också vart tråkiga. Jonathan ligger fortfarande mycket på golvet och skriker frustrerat för att han inte kommer nånstans, men vi varvar det med gåstolen och den fullkomligt älskar han! Han springer runt med världens leende och kan vara där i princip hur länge som helst :) Varför är det big nono hos er?

Det är visst dåligt för ryggen, höfterna, motoriken och det mesta. Allt som är kul är förbjudet vet du väl? :D Även matstol ska man absolut vänta med tills de kan sitta själva (=sätta sig själva, inte bara lyckas låta bli att tippa omkull).

Makens arbetstider är ett ständigt diskussionstema. Han jobbar hysteriskt mycket övertid. Vilket jag å ena sidan kan förstå, för så var det för mig också innan vi fick barn och jag vet hur det är när man är på kontoret och tider flyger iväg och man har massor att göra. Men jag blir sur ändå eftersom det nu alltid är mitt jobb som får stå tillbaka. Tyvärr är det ju så att vi har så lång resväg, så även utan övertid är han borta ca 11 h om dagen...

Idag lagade jag spagetti och köttfärssås till Leander. Han tyckte det var smarrigt och åt upp alltihop. Mellan tuggorna sög han dock njutningsfullt på sin strumpbyxa... Betyder det att min man var lika god som socka eller att jag köpt extra läckra strumpor åt honom???

Det är visst dåligt för ryggen, höfterna, motoriken och det mesta. Allt som är kul är förbjudet vet du väl? :D Även matstol ska man absolut vänta med tills de kan sitta själva (=sätta sig själva, inte bara lyckas låta bli att tippa omkull).

Men vad löjligt!! Barnen protesterar om det är jobbigt eller obehagligt och då lyfter man givetvis bort dom. Motoriken kan jag tänka mig försenas lite, men vad gör det om barnet kryper en månad senare om h*n slipper vara konstant frustrerad?

Makens arbetstider är ett ständigt diskussionstema. Han jobbar hysteriskt mycket övertid. Vilket jag å ena sidan kan förstå, för så var det för mig också innan vi fick barn och jag vet hur det är när man är på kontoret och tider flyger iväg och man har massor att göra. Men jag blir sur ändå eftersom det nu alltid är mitt jobb som får stå tillbaka. Tyvärr är det ju så att vi har så lång resväg, så även utan övertid är han borta ca 11 h om dagen...

Jag förstår att det kanske funkar annorlunda i Tyskland, men det borde väl ändå gå att lösa? Kan han inte jobba nåt hemifrån? Han hinner väl knappt träffa sonen alls om han är borta så mycket? :crazy:

Idag lagade jag spagetti och köttfärssås till Leander. Han tyckte det var smarrigt och åt upp alltihop. Mellan tuggorna sög han dock njutningsfullt på sin strumpbyxa... Betyder det att min man var lika god som socka eller att jag köpt extra läckra strumpor åt honom???

:rofl:

Halleluja - nu råkade gullungen somna i bärselen och jag smög lömskt ner honom i spjälsängen. PAUS!! :bow: Ska googla lite läckra vegetariska barnmatsrecept. Eller städa och plocka in tvätten. Nä - surfa!

Snyggve: egentligen handlar ju allt om prioriteringar, såväl i Sverige som i Tyskland. Och det är faktiskt lättare att prioritera bort en förstående fru än ilskna kunder och kollegor som springer till chefen om de inte får svar på sina mail inom 15 minuter... :crazy: Och jag förstår faktiskt, för mitt jobb är väldigt viktigt för mig också. Men situationär trots det inte hållbar. Och det vet han och han ska försöka jobba mer hemifrån (det är ju inte så att han inte packar upp sin laptop på kvällarna - vi är ett tragiskt par där vi sitter med varsin dator!)

Att prioritera bort sin fru är en sak, men att prioritera bort sin son kan jag inte förstå.

Hoppas det löser sig till det bättre för er!

- Det har jag inte sett/hört talas om, men annars tycker jag det finns massa olika grötsorter på hyllorna och de flesta kokas väl inte? Vad menar du med "tillsatser och tjorv"? Är baby-gryn bara rena gryn, typ som havregryn?

- Ingen aning, men kanske någon klänning? Betvivlar att det blir någon tomtedress, möjligtvis en luva ;)

- Vi borstar inte, E har inga tänder och jag har inte hört att man måste börja förrän dess?

Jag förstår dig mycket väl, jag känner mig med less på allt vissa dagar. stimulerande är det inte att umgås med en bebis hela dagarna i flera månader liksom.

Vi brukar vakna och gå upp runt kl 7:30-8:30. Blöjbyte, tvätt, påklädning och så mina morgonbestyr, ska jag duscha får E ligga med någon leksak på badrumsgolvet (på en bädd/handduk).
Frukost för mig, om jag inte varit uppe innan E vaknat och fixat mig+frukost i lugn och ro. Sen plockar jag undan lite och kollar över dagens lunch/middag så jag vet om något behöver inhandlas.
E brukar ligga på golvet och pyssla eller sitta i babysittern och följa varje steg jag tar :cool:

Sen runt kl 10 brukar E äta lite och ev. ta en sovpaus på 30-90 min. Ibland åker vi till öppna fsk på sångstund, ibland går vi ut på promenad, ibland åker och handlar eller besöker en vän/släkting eller får vi besök.
Runt kl 12-13 äter jag lunch om vi är hemma, lagar den innan det vissa dagar och då är E i babygymmet/sjal/sele om hon inte ligger och sover.. Sen brukar hon äta lite och sen busar/sjunger/leker vi någon/några timmar.

Ibland blir det en promenad runt kl 14-15 och då sover hon i vagnen, annars brukar vi försöka få till en sovstund här hemma då. Idag blev det sömn ca 14:30-15:15- Det är sällan hon sover mer än någon timme på eftermiddagen och om jag känner mig trött sover jag med då :p annars brukar jag småfixa, surfa, läsa, ja lite olika.

Ammas runt kl 16, sen underhållning av diverse slag (i kombination med middagslagning och intag) fram till kl 19 ungefär. Då tar vi på pyjamas och gör henne nattredo, börjar någon halvtimme tidigare om hon ska bada. Sen blir det bus, ersättning och lite till bus innan hon lägger sig runt kl 20, hon somnar oftast runt kl 20-21.

Vi har babysim en gång i veckan med, då ser dagen lite annorlunda ut såklart. Och de dagar jag är och tränar (ca 2 ggr/v) vet jag inte riktigt vad bebis och pappan hittar på under kvällen.

Det är nog så våra vardagar ser ut, helgerna blir väl inte riktigt samma sak. Vi har inte börjat med smakport/mat så det tar ju ingen extra tid precis.
Vi tycker att det är lite för tidigt med gåstol/hoppgunga/stolar än men hon trivs bra med att bli buren och kan i kortare omgångar ligga nöjd och leka på golvet/sitta i babysittern.

Mannen kommer förövrigt hem mellan kl 16:30-19 vanligtvis men denna veckan har han andra åtaganden efter jobbet så igår var han hemma strax innan kl 22 och ikväll blir det nog med sent..

Åh, vad det låter smidigt. Hoppas det är något som kan spridas till alla ikeavaruhus för i "mitt" finns det inte :(

- Det har jag inte sett/hört talas om, men annars tycker jag det finns massa olika grötsorter på hyllorna och de flesta kokas väl inte? Vad menar du med "tillsatser och tjorv"? Är baby-gryn bara rena gryn, typ som havregryn?

Japp, finns i en massa sorter hos ett ekologiskt märke som jag brukar köpa: mannagryn, havre, hirs, dinkel, blandgryn osv

- Ingen aning, men kanske någon klänning? Betvivlar att det blir någon tomtedress, möjligtvis en luva ;)

Jag har heller ingen aning. Tomtedräkt blir det i alla fall inte - har ingen och tänker inte köpa. Nästa vecka ska vi in till stgt och då ska jag se om jag hittar något fint till honom.

- Vi borstar inte, E har inga tänder och jag har inte hört att man måste börja förrän dess?

Vi började när första tanden kom. Då köpte vi ett babytandbortkit - och konstaterade att man visst skulle börja innan första tanden kom för ena "tandborsten" var att massera tandkött utan tänder med... Jag är tämligen säker på att han kommer att överleva ändå. Nu borstar vi båda tänderna med en tandborste med gumminoppor istället för borst och tar resten med tandköttsmassagepinnen. :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 168
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar