Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Men vad löjligt!! Barnen protesterar om det är jobbigt eller obehagligt och då lyfter man givetvis bort dom. Motoriken kan jag tänka mig försenas lite, men vad gör det om barnet kryper en månad senare om h*n slipper vara konstant frustrerad?

:rofl:

Jag har fått samma info, att gåstolar är ren skit. Tydligen har det hänt att man fått operera småbarn för förslitningar i höfterna efter att använt gåstol för mycket. Barnen använder en annan teknik i gåstol än när de lär sig gå utan, därav förslitningarna.

Jag förstår att du blir less. Våra dagar ser lite olika ut men vi måste ha minst en "aktivitet" per dag annars blir jag tokig. Sådan aktivitet kan vara babycafe, hälsa på någon kompis eller släkting, besiktiga bil, shoppa, eller åka till veterinären med katten (som det blivit mycket av nu). Dessutom åker vi till stallet varje dag vilket tar ett par timmar. Är vi bara hemma kräver Elis också väldigt mycket uppmärksamhet vilket blir väldigt krävande i längden.

Jag har fått samma info, att gåstolar är ren skit. Tydligen har det hänt att man fått operera småbarn för förslitningar i höfterna efter att använt gåstol för mycket. Barnen använder en annan teknik i gåstol än när de lär sig gå utan, därav förslitningarna.

Då blir jag lite nyfiken på hur långa stunder de barnen fått vara i gåstolarna per dag och om de vart fullt friska för övrigt. Visst använder de en annan teknik men att det skulle slita så mycket har jag svårt att tänka mig.

De barnen som har opererats har givetvis gått i gåstolen väldigt mycket. Men uppenbarligen är det ju skadligt, de som opererats är ju extremfall.

Det är mycket som är skadligt om man överdriver :) Men jag kan inte tänka mig att korta stunder i gåstolen för att mildra frustrationen lite skulle vara farligt. De dagar J är "för nöjd" i gåstolen och inte tröttnar så avbryter jag honom ändå, just för kroppens skull. Man behöver inte lägga undan sitt sunda förnuft till förmån för alla "experter" som finns...

Det är givetvis upp till var och en hur man gör och väljer man att avstå från gåstol pga riskerna så säger jag inget om det. Men jag själv tänker fortsätta använda den till mina barn :)

Självklart. Jag menade inte att komma med några pekpinnar utan bara konstatera att Tyskland inte är unikt gällande just den detaljen.

Jag ska nog inte klaga på mitt gryn... Hon blir bara enklare och enklare att ha med att göra:laugh:.

Cilia är nu 3½ mån. Våra dagar ser ut såhär,(med reservation för ändringar om vi ska någonstans):

05.45- Jag går upp och släpper ut hästarna. Sambon är då redan vaken.
Runt 06.00- Cilia vaknar, äter och får ren blöja. Det gäller att ha flaskan färdig när hon vaknar, för hon är jättehungrig på morgonen.
06.20- Sambon kör till jobbet. Hon ligger en stund i babygymmet och runt 7 så vill hon sova igen. Vid denna tiden brukar jag passa på att smita ut i stallet och mocka.

Runt 9 vaknar hon igen och vill äta. Ren blöja, kläder på och sen ligger hon i regel en stund i babygymmet och sprattlar och skrattar.

Vid 11 brukar hon somna om och vaknar igen vid 12. Mat, ren blöja, rena kläder och sen är det babygymmet som gäller igen.
Cilia roar sig själv ganska bra. Ibland vill hon flyga flygplan och brottas lite. Men för det mesta vill hon känna och dra i saker. Och tugga på dem.

Vid 14 ska hästarna ha sitt eftermiddagshö, och medan vi väntar på att unghästen ska äta upp(han får stå i en fålla och äta för sig själv) så brukar vi ta en promenad med hunden.
Cilia somnar under promenaden.

Runt 15.00 vaknar hon igen och är hungrig. Mat, ren blöja, rena kläder. Lite bus och lek fram till 16, då börjar jag med kvällsmaten.
16.20 så kommer sambon hem. Då blir det oftast lek och bus med honom istället.

Vid 17 tar vi oss en liten lur, vaknar vid 18 och ska äta. Ren blöja, rena kläder och lite bus.
Vid 19 börjar hon bli lite gnällig och klängig. Hon brukar sitta med sin pappa framför datorn en stund och mysa och lyssna på musik.

20.00 får hon ny blöja, pyjamasen åker på och hon får mat. Hon brukar vara i säng vid 20.15 och somnar mellan 20.15 och 20.30.

21.30 Jag släpper in hästarna och sambon går med hunden.

22.00 Vi går och lägger oss

Senast ändrad:

Hur många av er har barn som sover hela natten nu?? Eller ja, i princip hela natten?

Hur gör ni när ni nattar era småttingar??

Är det lätt eller svårt?

Jag måste typ ha världens enklaste unge att lägga.(än så länge iaf. peppar peppar;))
Man stoppar henne i sängen, ger henne nappen, bäddar om henne och säger god natt.
Tassar ut och stänger till dörren, sen somnar hon helt själv. Jag har kommit på att det tar längre tid för henne att somna om man står och hänger över henne.
Börjar hon gnälla, så tassar jag in och ger henne nappen och smeker henne lite över pannan, tassar ut igen.
Cilia sover i eget rum numer. Hon sover mycke bättre på nätterna när hon och sambon inte stör varandra längre.

Vad du byter kläder ofta! Kräks hon eller?

M fungerar ungefär som din C vid läggning. Hon sommar vid 19 o sover i egen säng i vårt rum (gjort det i stort sett hela tiden). Hon sover inte hela nätter utan vaknar för mat (amning) 3 ggr under hennes natt, från 19 till 7. M är nu 3 månader lite drygt. Hon kan klara sig utan mat i 6 h men det gäller bara under hennes första sovpass, mellan 19 och 01, så det hjälper inte min sömn direkt... Vet inte hur jag ska lyckas förskjuta det. Hade ju varit underbart om hon sov 6h i sträck under tiden jag också sov.

E blir fem månader nästa vecka.

Hon sover hela natten i den mening att hon vaknar inte pigg och vill vara vaken flera timmar mellan kl 20/21-7/9 men hon vill äta 3-4 ggr/natt.
Oftast infaller matningstillfällerna mellan kl 00-6:30.

E är inte svår att natta, ibland tar det en minut för henne att somna och ibland trettio men hon bara ligger där och gosar och småpratar när det drar ut på tiden så det stör inte. Ytterst sällan får man hålla henne sällskap eller stoppa in nappen men annars fixar hon det själv. Vi samsover.

Hur många av er har barn som sover hela natten nu?? Eller ja, i princip hela natten?

"Standardnatten" är ca 21.00-07.30, men iblan d går vi upp runt 06.00 och äter frukost och går och lägger oss igen till ca 09.00. Han vaknar normalt sett och äter en gång ca 03.00 och en gång ca 06.00. Vid tre somnaar han alltid om direkt igen.

Vi går och lägger oss samtidigt och samsover. Då ammar han och somnar oftast ganska direkt, det händer att det tar längre tid och då får man ligga nära, nära och kramas och sjunga nattvisa. Det är trist att gå och lägga sig vid 21.00, men smartphonen brukar underhålla mig en timma eller så...

Är det lätt eller svårt?
Så som vi gör idag är lätt. Vi har ju övervägt att försöka få honom att somna själv men det känns inte som han är redo för det ännu.

Inte mitt! Han somnar för natten nångång mellan 19-20. Innan det har han ätit gröt, fått torr blöja och ammats. Vid 22-tiden är det dags för amning igen. Jag går och lägger mig runt 23-24 och efter en timme ammas han igen. Sen sover han till 3-4-tiden, ammas, somnar om. 5-6-tiden, ammas, somnar om. 7-tiden, ammas, somnar om. Så han äter ju rätt mycket på nätterna fortfarande, lyckligtvis somnar han alltid om direkt efteråt och jag somnar om i princip så fort han fått tag. Vid 8 går vi upp eftersom storebror ska till dagis då.

Gröt, pyjamas, torr blöja, amning, lägger ner honom i sängen, gonatt. För det mesta. Ibland behöver han bli sövd i famnen och då ska man vagga ganska kraftigt, och ibland vill han somna helt ostörd. Vi lägger honom i en spjälsäng i vardagsrummet på kvällen och bär med honom upp till sovrummet sen när vi går och lägger oss. Vi samsover.

Är det lätt eller svårt?

Lätt, tycker jag. Även de kvällar han måste vaggas till sömns somnar han på max 20 min. Oftast 5.

Leander vaknar och äter en gång per natt. Somnar runt 19:30 och vaknar i regel 06:30 så han sover som ett mycket genomsnittligt barn elva timmar på natten. Äter gör han någon gång mellan 2:30 och 5 oftast.

Gröt vid 18:30, sedan tandborstning, nattblöja och pyjamas på. Beroende på hur trött han är går vi kanske runt ett par minuter och myser lite i famnen. Sedan lägger vi honom i sängen, stoppar in honom i sovpåsen, ger napp och gosedjur. Sjunger vaggvisan 2-13 gånger ungefär och klappar lite (egentligen smyghåller fast honom så att han inte slänger sig på mage). Somnar i regel efter max 10-15 minuter.

Är det lätt eller svårt?

Jag tycker att det är rätt lätt. :p

:D När Leander var ca tre månader hade jag med honom till jobbet och han låg i barnvagnsinsatsen på mitt skrivbord och sov eller så beundrade han de vackra vita skåpen. Det gick över. :rofl:

Nu har vi precis varit på sista pekip för höstterminen. Det börjar igen i mitten av januari och då ska det bli spännande att se vad som har hänt med de andra barnen. Sex veckor är ju jättelång tid!

Elis har hittat sin fötter nu. Hans största problem i livet är därmed att han antingen har för korta armar eller för tjock mage, för det är väldigt svårt att nå dom där rackarns fötterna :love:. Istället får knäna väldigt mycket uppmärksamhet, inte lika spännande men han behöver inte slå knut på sig själv för att nå dem.

Visst ser det kul ut?? För två veckor sedan fick även Cilia bara tag i sina knän, men hon siktade helt klart på fötterna.
Nu har hon dock börjat få tag i sina små fossingar. Så snart kommer strumpor på fötterna att vara ett minne blott:p

Ja, hur roligt som helst. När han ligger på rygg når han bara till knäna men verkar tycka att det är ok. När han sitter i ens knä däremot vill han sitta dubbelvikt för då når han fötterna om han stretchar riktigt, riktigt mycket... Jag är mest rädd för att han ska kvävas :rofl:.

*kl*

Plötsligt händer det! Inatt sov E mellan kl 24-7:30 utan matavbrott :D
Så inatt åt hon bara en gång på 11 sovtimmar.. Gissa om jag var förvånad när vi vaknade, haha!

*kl*

Plötsligt händer det! Inatt sov E mellan kl 24-7:30 utan matavbrott :D
Så inatt åt hon bara en gång på 11 sovtimmar.. Gissa om jag var förvånad när vi vaknade, haha!

Visst är det härligt! L verkar ha pejlat in sig pa 19:30-5/5:30 ungefär. Eftersom han äter ca 18:30 sa är det 11 timmar utan mat. Men da är han vralhungrig när han vaknar!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 168
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar