Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Majola, the pump expert says:

Du har ju en månad på dig att bygga upp ett litet förråd. Plus att du kommer att behöva pumpa minst två gånger per arbetsdag gissar jag (det gjorde jag när jag producerade som mest). Den mjölken förvarar du i kylskåp på jobbet (om ni har det) och tar med hem på kvällen. En bra frysbox med kylklampar kan nog också fungera.
Beroende på hur lång arbetsdag du har så behöver Nils kanske 3-4 flaskor/dag medan du är borta.

Jag vet inte hur det är i Sverige men i Tyskland har man lagstadgad rätt till att pumpa eller amma 2*30 eller 1*60 minuter på arbetstid (måste alltså inte arbeta igen eller stämpla ut eller så). Det tyckte jag var väldigt skönt och det tog en del av stressen att gå ifrån. Annars får du väl ta det på din rast, det är ju bara ett par dagar. Vad har du för pump? Philips har väldigt praktiska små burkar som man fäster direkt på pumpen och sedan bara sätter lock på, går att frysa i dem också. Annars skulle jag köpa speciella mjölkpåsar, de är täta och hygieniska.

Säg till om det är något mer du undrar över.

36 år, bor i hus i sydvästra Tyskland med make och två gerbiler. Har ett sto som blir två till våren och som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.
Jobbar f.n. 40% med bokföring/controlling/back-office på ett företag som förvaltar fastigheter/fastighetsportfolios (?) åt firmor och privatkunder.

*kl*

Ni behöver bara svara om ni vill..
Hur återställda är ni där nere efter förlossningen? Jag blev klippt och ärret är väldigt hårt. Under sex spänner det och gör rätt ont. Men så kommer det kanske vara tills ärret har mjuknat? Hur är det för er?
Jag fick galet mycket hemorrojder under förlossningen, av krystandet antar jag. Det har blivit bättre sen förlossningen. Men jag har fortfarande ont när jag går på toa och det blöder ofta. Det går lite i vågor... Kan dock aldrig ha stringtrosor längre för det gör ont i rumpan. Och som just nu är jag konstant öm. Suck. När jag var på återbesök så sa bm att det såg normalt ut, att så brukar det vara och det var inget att göra åt i stort sett. Men alltså, ska man verkligen ha det så här? Jag har någon kräm till hemorrojderna men tycker inte att det direkt hjälper. Det lindrar men de försvinner ju inte.
Ber om ursäkt om nån tycker det är äckligt, ni behöver inte svara haha
Förlossningen var piece of cake om man får säga så, trots klipp och att de fick ligga på min mage för att få ut henne, om man jämför med tiden efteråt och att det inte verkar bli "ok" (enligt mina mått mätt) igen.
Eller är jag bara otålig? M är nu 3½ månad.

Jag, precis som Rumpnissen, sprack en del. Både djupt och ytligt.
Hade krystvärkar i ca 6 timmar och fick jättemycke hemorrojder:crazy:
Känner inte av något speciellt när jag har sex. Det känns nästan som vanligt. Lite känsligare "där nere" dock, fast på ett positivt sätt.
Hemorrojderna har jag också fortfarande problem med. På samma sätt som du. Det gör ont ibland och blöder ofta när jag varit på toa.
C är nu 3½ månad.

Jag är 26 (med 27-årsdagen inom räckhåll;)) Bor i Skåne, på vackra Nävlingeåsen med min sambo, hunden, katten, kaninen, tre hästar och några akvariefiskar.
Sambon, som är 42, har sedan tidigare två vuxna barn och en tonåring + ett barnbarn. Udda familj:angel:
De två äldsta "barnen" ränner här titt som tätt, fast det har jag inget emot. Jag umgås mer än gärna med äldsta dottern och sonens sambo.

Annars rider jag. Tränar gärna, men hatar att tävla(blir sjukt nervös bara jag tänker tanken:cool:)
Har en treåring som ska ridas in nu när Lillan är född och jag är redo för utmaningen:grin:
Sedan hösten -04 dansar jag linedance. Rolig och varierande motion.
Har en pappa, en storebror och en syster som kör folkrace, så jag är ute på lite tävlingar då och då och fotograferar och filmar åt dem när de kör.

Är utbildad hästskötare, men halkade in på en heeelt annan bana i yrkeslivet;)
Är numera svetsare och är anställd på ett uthyrningsföretag.
Det närmaste en häst jag kommer där är väl när jag svetsar på ett ridhus:p

Wow, tack för tipsen!:bow:

Det var just sådant här jag funderade på.

Jag har en bröstpump, Philips Avent som jag köpte av en kompis. Där var massa olika delar med men inga lock till flaskan... Får höra av mig till Philips och se om de kan skicka några lock eller så får jag köpa påsar, har sett att det finns på apoteket.

3-4 flaskor, menar du då motsvarande flaskor som följer med Philips? De är på 1,25 dl tror jag.

Smart att spara mjölken man pumpar ut på jobbet, där finns kyl så det är väl bara att ställa den där.

Tror inte det finns någon särskild rättighet att gå ifrån för att amma/pumpa i Sverige, iom att vi har så lång föräldraledighet, men jag tror inte att det kommer att vara några problem för mig att gå ifrån ändå; min chef verkar vara rätt glad att jag kommer in öht.

Ang påsar, "måste" man ha särskilda påsar för infrysningen? Har sett på nätet att en del använder istärningspåsar, men de kanske inte är tillräckligt rena från början? De är ju inte steriliserade menar jag.

Knapplån.

Elis vikt och längd:

Födelse: 53 cm och 3985 g
En månad: 58 cm och 5550 g
Två månader: 62,4 cm och 6700 g
Tre månader: 64,3 cm och 7200 g

Elis fick vaccinationen i morse, skrek som en stucken gris men sedan tog han en tupplur och nu har det varit lugnt, så här långt. Han ligger på golvet och kämpar som en tok för att komma över från rygg till mage, går sådär :).

För övrigt:
Majola; Tack för tipsen! Jag börja pumpa i det samma, för att kunna lämna grabben med sin pappa och för att bygga upp en förråd tills jag ska börja jobba.

Jag är 25 år, bor i villa tillsammans med min sambo, Elis och två katter. Jobbar som biståndshandläggare inom äldreomsorg och psykiatri. Hade tänkt satsa helhjärtat på hästarna men efter att arbetat lite i olika utbildningsstall upptäckte jag att jag är för lat :angel:, eller för mycket självbevarelsedrift, lite beroende på hur man ser det. Har idag en åring efter Weltman som jag hoppas ska bli en trevligt träningskompis. Sålde ridhästen i våras när foglossningen blev för jobbig.
Andra intressen är gott vin, Magic (kortspelet), baka och "friluftsliv".

Hur tycker din sambo att det funkar? Tycker han det är svårt att veta hur mycket som ska tinas och värmas? Sambon tycker det är svårt att veta, man vill ju helst inte börja med för lite för då får man sitta med en hungrig bebis och vänta på att nästa laddning mjölk ska bli varm och man vill ju helst inte värma för mycket så att man får slänga, så himla kul är det inte att sitta och pumpa.

Hur tycker du att det är bäst att värma? Vi kör vattenbad i det varmaste från kranen. Är det jättenoga vilken temperatur det är, räcker det att känna med fingret eller bör man ha termometer?

Hur har du fryst in? I påsar från apoteket?

KL

Suck.... Min höstdepression har precis sparkat undan benen för mig:(
Känner inte för någonting just nu. Men det är inget som har med bebis att göra.
Jag har det såhär varje höst. November är en sjukt grå och trist månad med regn, lera och blåsigt väder.
Blir alltid nere då. Jag tar mig åtminstone igenom dagen, men inget känns riktigt kul just nu.

I övrigt har min tokiga lilla dotter fått för sig att hon ska börja krypa:p
Det går dock inte så bra för henne än så länge, men det ser förbannat roligt ut:D
Hon lyckas få knäna in under sig, men armarna har hon inte riktigt koll på än. Så det brukar sluta med att hon ligger med huvudet rakt ner i filten och rumpan i vädret, armarna någonstans in under sig och är ARG för att det inte går som hon vill.
Stackars liten, inte lätt att vilja mer än kroppen klarar.
Hon gör också sina tappra försök att sätta sig upp. Det är nära nu, men hon har fortfarande en bit kvar.
Vänder över på mage gör hon åt både höger och vänster, innan kunde hon bara åt höger.
Hon har även lyckats rulla ett helt varv, men jag tror det var en ren lyckoträff, för hon har inte gjort om det.

Jag har inte börjat än. Försöker köpa begagnad pump på tradera men lyckas ju inte :).

Jag har tänkt frysa in i iskubsformar...

Det finns många på blocket! Jag var faktiskt och köpte påsar på apoteket idag.

125 ml-flaskorna rymmer atminstone 165 om man fyller ända upp. När L var 3-4 manader drack han ungefär 150 ml 6-7 ggr om dagen.

Kolla om du inte hittar sma vita plastskivor i förpackningen. De kan du klämma fast i ringarna där man sätter dinappen sa blir de som lock.

Jag frös i ni precis en iskubspase - det var extremt meckigt tyckte jag och sa kan man ända inte tina upp enskilda kuber pa bra sätt tycker jag. Jag frös mest i vanliga pasar men om man inte tänker frysa in groteska mängder sa rekpmmenderar jag de dyrare mjölkpasarna - de är helt enkelt mycket mer praktiska (jag har faktiskt diskat ur ett par ordentligt, steriliserat och använt igen...)

Philip Avent har jag ocksa, det är en bra handpump tycker jag. Använde lika gärna den som den elektriska enkelpump fran Medela som jag ocksa hade. Elektrisk dubbelpump är förstas det bästa men overkill om man bara ska pumpa litegrann!

Vi tinar i kylskap och värmer faktiskt i mikron. Vi testade med vanlig mjölk för att hitta ungefärlig längd och sa skakar vi jättenoga sa att det inte är jättevarmt nagonstans. Vi testar mot handled eller underarm (finger är för okänsligt). Termometer behövs väl inte huvudsaken är att det inte bränns. Var pekip-tant berättade förresten att vissa sjukhus inte längre värmer mer än till rumstemperatur.

Det här är verkligen helt ot men hur hittar man alla olika grupper på fb?

Inte häromkring... Och jag är för krass för att handla saker av folk jag inte känner och föra över pengar innan jag fått varan. Det gör man iof på Tradera också, men där känns lite säkrare på något vis.

Det här är verkligen helt ot men hur hittar man alla olika grupper på fb?

Sök på typ barnloppis och ort ni bor på:) eller köp/sälj barnkläder och liknande

@Rumpnissen
Det kanske finns nån grupp för din ort, då behövs ju inga förskottsbetalningar:)

Jag har iof inte sökt, ska göra det. Men vi bor på en liiiiten ort och har ca 5 mil till städer, så det känns osannolikt ;).

Jag hittade locket när jag satt och kollade igenom grejerna, skönt att det fanns med.

Om din pojke åt 6-7 flaskor om dagen när han var 3-4 mån äter min nog ännu mer när han är 5. Här får pumpas fram till jul...! Köpte som sagt påsar på apoteket, det blir nog bra att börja med.

Så då verkar det inte jättenoga med temperaturen då. Nånstans mellan rumstemperatur och inte brännas.

Det är inte säkert. Nu är han sex manader och drick 3-4 flaskor om dagen eftersom han äter mat tva ganger ocksa. Men däremot dricker han ju lite mer nu. Men ni far ju pröva er fram hur det är för er!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 713
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 178
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar