Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Underbart!!

Idag har sambon tagit M på förmiddagen. Jag ammade vid 6 o gick sen o la mig i ett annat rum. Sov till 9. Skönt! Men känner mig rastlös utan henne :S

*kl*
Alltså..jag tror våran bebis blivit felprogrammerad:eek: han vaknade vid 7 för mat och blöja, sen somnade vi båda om och hade inte min telefon ringt vid12 undrar jag när vi hade vaknat :o bebis vaknade av att jag gick upp då han låg på min pyjamas och jag var tvungen att flytta på honom dessutom:p

Haha, vad underbart! Sådana dagar kan behövas!

Elis har däremot varit helt vidrig de sista tolv timmarna, om man får säga så. Igår gallskrek han oavbrutet så jag fick avbryta pepparkaksbaket och ge mig ut med honom i selen, då sov han en stund men vaknade när vi kom in igen. Fortsatte skrika mesta delar av kvällen. Natten likaså, han skrek från och till mellan 01.00-02.00, jag kunde inte somna om fören framåt 03.00. Innan och gnydde han en hel del och sov väldigt oroligt.

Annars kan han ju vara gnällig och sur och börja skrika om man inte tröstar honom tillräckligt snabbt. Men nu har han verkligen skrikigt! Tycker så synd om honom, kan undra var det som håller på att hända... Det märker vi väll när vi kommer ut på andra sidan skrikigheten ;).

Nu har hans pappa varit iväg en tur med honom så jag fått ett par timmar själv :love:. Har varit i stallet och börjat på lussekattsbaket (degen står på jäsning nu).

Här har han hittat en stil där han når sina fötter, en av de korta, tysta stunderna igår kväll:

IMAG0196.jpg

*kl*

Ni behöver bara svara om ni vill..
Hur återställda är ni där nere efter förlossningen? Jag blev klippt och ärret är väldigt hårt. Under sex spänner det och gör rätt ont. Men så kommer det kanske vara tills ärret har mjuknat? Hur är det för er?
Jag fick galet mycket hemorrojder under förlossningen, av krystandet antar jag. Det har blivit bättre sen förlossningen. Men jag har fortfarande ont när jag går på toa och det blöder ofta. Det går lite i vågor... Kan dock aldrig ha stringtrosor längre för det gör ont i rumpan. Och som just nu är jag konstant öm. Suck. När jag var på återbesök så sa bm att det såg normalt ut, att så brukar det vara och det var inget att göra åt i stort sett. Men alltså, ska man verkligen ha det så här? Jag har någon kräm till hemorrojderna men tycker inte att det direkt hjälper. Det lindrar men de försvinner ju inte.
Ber om ursäkt om nån tycker det är äckligt, ni behöver inte svara haha
Förlossningen var piece of cake om man får säga så, trots klipp och att de fick ligga på min mage för att få ut henne, om man jämför med tiden efteråt och att det inte verkar bli "ok" (enligt mina mått mätt) igen.
Eller är jag bara otålig? M är nu 3½ månad.

Jag skriver från mobilen nu, svarar dig när jag sitter vid datorn.

Tänkte bara att vi kanske kunde presentera oss lite mer? Vilka vi är och gör mer än "mammar oss".

KL
Min lille pojke har ätit pureer o gröt nu i 1,5 mån. Han älskade det, så han slutade tom o dricka sin ersättning. Men nu i 1,5 vecka så har han gått över till sin ersättning igen o vägrar äta ngn mat. Han bara stänger munnen o sen e det bra. Kan detta bara vara en fas? Ska jag vänta med maten eller ska jag testa att ge han ändå o se om han tar det? Jag kanske bara ska ta bort det helt o hållet ett litet tag o bara ge han ersättningen igen.

*kl*
Ghaaaa nu sitter jag på bussen på väg till jobbets julbord.. hjälp! Saknar lilleskrutten helt galet mycket redan (bara vart iväg kortare stunder innan så dom här 4timmarna kommer ju kännas som en evighet haha)
Hur 17 fixar man att börja jobba? (Än värre är att våra arbetspass är på 12-13timmar +restid)

Jag är helt återställd, men jag hade ju en smidig förlossning utan bristningar o dyl. så det är väl inte så konstigt.

Vad jag tänkte dock, är att jag hade inte nöjt mig med det svaret du fått. Känns det inte bra så är det inte bra och då ska det i möjligaste mån åtgärdas. Något borde man väl kunna göra? Har du kontaktat någon annan än din BM?

Jag sprack mycket, både djupt och ytligt, men känner inte av något alls idag (3 månader efter). Nu är det iof skillnad på att spricka och att klippas, men ändå. Sexet känns nästan exakt likadant som innan graviditeten.

Jag fick aldrig hemorrojder, däremot hematom som var svullna och ömma. Men det fick jag redan in i halva graviditeten ungefär och de försvann ganska omgående efter förlossningen.

Hemorrojderna kanske allmänläkare är bättre på än bm? Jag skulle nog söka på vårdcentralen för det. Angående ärret är det kanske svårare, men jag tycker inte det låter som man ska nöja sig med det. Finns det någon annan du kan vända dig till, annan bm eller gynmottagning?

Jag fick fyra rätt små bristningar som syddes samt hemorrojder (aj! :o ). Allt läktes på några veckor men särskilt hemorrojderna var rätt obehagligt. Jag använde salva och duschade efter varje toabesök i början.

Ytterligare en tid så spände det i det största ärret men det har gått över nu och så här fyra månader efter förlossningen känner jag absolut ingenting förutom att slemhinnorna är sköra pga amningen vilket känns av vid sexande.

Du kanske kan ringa vårdguiden och fråga hur länge det är rimligt att du ska känna av det här? Där finns även info om hemorrojder har jag sett.

Nils är 4 månader och våra dagar ser rätt lika ut.

Han vaknar ca 6-6.30, då tar jag upp honom i sängen och så ligger vi där och snackar lite tills jag vaknat ordentligt. Vi går upp, sambon underhåller lite innan han går till jobbet och jag går en sväng med hunden.

Jag äter frukost, duschar, klär på mig och röjer upp lite. Amning 1-2 gånger. Därefter går vi ut med hunden i ca 1,5 timme. Nu har han börjat tycka att det är ok att ligga i vagnen vilket är så skönt. Sjalen funkar bra men det är tungt att bära honom så länge.

Sen när vi är tillbaka är det lunch för båda. Sen gör vi/jag något annat, kanske handlar, dammsuger, tvättar lite, träffar någon kompis. Hundpromenad igen, amma, plocka undan lite och börja med middagen eller i alla fall börja planera. Sen kommer sambon hem. Varvat med detta såklart lek, prat, sång, blöjbyten och lite bad.

Sista veckan har kvällarna blivit senare och senare. Förut kunde han somna sju men nu är det oftast vid 8. Han är inte särskilt gnällig på kvällarna, man märker när det är dags att ta på pyjamas och amma och så somnar han sen.

Dagarna går snabbt. Jag tycker att det är mysigt att vara hemma än så länge och längtar inte alls tillbaka till jobbet. Jag känner mig inte ensam och har inte tråkigt.

Ibland åker vi som sagt in till stan och lunchar eller fikar med någon kompis. Jättetrevligt, men det blir lätt så stressigt. Heeela dagen går. Först måste hunden ut ordentligt på förmiddagen och sen måste hon ut direkt när vi kommer hem. Det blir mycket tid i vagnen för Nils och inte så kul för hunden att vara hemma själv.

Till jul ska han ha den här:

http://www.polarnopyret.se/Admin-Pa...6415&colorid=2518630&sectionid=julklappstips2

Jättesöt! Min mamma köpte den till honom när hon var här och hälsade på.

I övrigt: gröt har jag ingen koll på och inga tänder har tittat fram!

Jag förstår att du blir less. Våra dagar ser lite olika ut men vi måste ha minst en "aktivitet" per dag annars blir jag tokig. Sådan aktivitet kan vara babycafe, hälsa på någon kompis eller släkting, besiktiga bil, shoppa, eller åka till veterinären med katten (som det blivit mycket av nu). Dessutom åker vi till stallet varje dag vilket tar ett par timmar. Är vi bara hemma kräver Elis också väldigt mycket uppmärksamhet vilket blir väldigt krävande i längden.

Usch vad lat jag känner mig nu för jag tycker att det tar rätt mycket energi att vara iväg. Att vara i stallet varje dag samt ha en ytterligare aktivitet hade jag aldrig orkat.

Man ska tajma min med Nils mat och min mat och hunden ska ut och alla grejer... dessutom behöver han lugn och ro när han ammas numera, det ska inte vara för mycket ljud eller saker att titta på så han är oftast jättehungrig när vi kommer iväg från att ha varit borta även om han ätit när vi varit iväg.

Det är kul att hitta på saker men jag tycker det är skönt att bara vara hemma dagen efter att vi varit iväg.

Som idag; frukost, ut med hunden 1,5 timme och tvätta någon maskin (tvättstuga i källaren) fram till 11, därefter duscha, göra mig iordning och plocka ihop våra grejer, åka tunnelbanan in till stan och träffa en kompis kl 13, fika fram till 15.20, hem, ut med hunden 45 min, amma, diska upp som jag inte hann i morse, dammsuga allt som hunden dragit in, plocka undan.

Då var klockan nästan 18 och sambon kom hem. Då hade jag inte hunnit börja med maten...

Tänkte bara att vi kanske kunde presentera oss lite mer? Vilka vi är och gör mer än "mammar oss".

Jag bor strax söder om Stockholm med sambo, bebis och terrier. För tillfället gör jag inte så mycket mer än "mammar mig". Har tränat och tävlat en del med hunden men är inte så motiverad för tillfället. Lite spårande blir det dock.

När jag inte är mammaledig jobbar jag på en stor affärsjuridisk byrå med compliance/kvalitetskontroll (har läst juridik).

Läser annars mycket böcker och älskar att vara ute i naturen, helst med hunden då.

*kl*

Ni behöver bara svara om ni vill..
Hur återställda är ni där nere efter förlossningen? Jag blev klippt och ärret är väldigt hårt. Under sex spänner det och gör rätt ont. Men så kommer det kanske vara tills ärret har mjuknat? Hur är det för er?
Jag fick galet mycket hemorrojder under förlossningen, av krystandet antar jag. Det har blivit bättre sen förlossningen. Men jag har fortfarande ont när jag går på toa och det blöder ofta. Det går lite i vågor... Kan dock aldrig ha stringtrosor längre för det gör ont i rumpan. Och som just nu är jag konstant öm. Suck. När jag var på återbesök så sa bm att det såg normalt ut, att så brukar det vara och det var inget att göra åt i stort sett. Men alltså, ska man verkligen ha det så här? Jag har någon kräm till hemorrojderna men tycker inte att det direkt hjälper. Det lindrar men de försvinner ju inte.
Ber om ursäkt om nån tycker det är äckligt, ni behöver inte svara haha
Förlossningen var piece of cake om man får säga så, trots klipp och att de fick ligga på min mage för att få ut henne, om man jämför med tiden efteråt och att det inte verkar bli "ok" (enligt mina mått mätt) igen.
Eller är jag bara otålig? M är nu 3½ månad.

Jag blev oxå klippt, så jag förstår hur du känner.
Jag är om man säger helt återställd så till vida att sex är absolut inga problem, och det blev jag ganska fort efter förlossningen mot vad hur lång tid jag trode det skulle ta.
Men känner jag på ärret efter klippet kan det "ömma". Inte ont, men jag känner väl vart det är, och inte för att det är hårt eller så, utan "ömt" bara.
De första gngerna vi hade sex kunde det sträna lite, men det har blivit bättre och bättre.
Hört många som blivit klippta som upplever att det tar längre tid att läka och slippa den där "stränande" känslan, men jag vet inte....?
Jag känner mindre och mindre, så hoppas det blir samma för dej snart :) Min lilla är 4 månader och två veckor snart.
Fick exakt samma svar som dej när jag frågade BM om detta på efterkollen. Hon sa det såg helt normalt ut och klippet och stygnen hade de gjort kanon på förlossningen......

Hemorrojder fick jag inga, men säger som ngn annan. Kanske allmänläkare är att föredra på just den biten...?
Vet från jobbet att det finns stol-piller att ta mot hemorrojder. heter samma som en salva som är mot det. Men minns inte namnet nu (ska kolla på det) och vet inte om man kan köpa sådana utan recept.
Men har du mkt kanske det är bra om ngn kikar på de oxå...Inte roligt precis kanske, men.....

Hoppas du blir bättre snart!!!!

Scheriproct heter pillren oh salvan, receptbelagda. Läser man på 1177 står det bl a att man ska söka vård om man själv behandlat i två till tre veckor utan resultat.
Ring vettja, så håller jag tummarna att du får hjälp, inte kul alls det där jue.

Senast ändrad:

Jag är 27 år gammal bor med sambo, vår son och 2 små hundar i en bostadsrätt i Borås. När jag inte är mammaledig jobbar jag som personlig assistent och pluggar till ekonom.

Mitt största intresse är hästar, tävlar och tränar aktivt i dressyr. Har i dagsläget 1½ häst. Gillar att hitta på det mesta. Promenader, spel, älskar att resa m.m. Gillar att va aktiv med många järn i elden även om det blir en hel del datortid också ;)

KL

Jag är 23 år gammal och bor med sambon och våra två barn i hus på småländska höglandet.
Hade häst fram tills äldsta sonen var runt halvåret, fick då sälja pga mina ryggproblem. Kan inte påstå att jag saknar ridningen speciellt mycket, däremot pysslandet, hoppningen och körningen.

När äldsta sonen, Ludwig, var bebis vantrivdes jag med att vara hemma och började jobba när han var 3 mån. den här gången älskar jag det och tänker inte börja jobba än på bra länge :D

Tog häromdagen beslutet att börja plugga till hösten 2012 - sjuksköterska till att börja med, sen ev. barnmorska eller skolsköterska. Tränade på högskoleprovet igår och blev lite knäckt, men det löser sig nog :angel: Har jobbat som undersköterska fram tills graviditeten.

Det var romanen om mig :D

*kl*
Jag är 27 (tror jag:o ),bor med sambo, bebis och två hundar i bushen olofstorp, som ligger lite utanför gbg.
Jobbar gör jag på ett av de större bevakningsbolagen som hundförare.
Utöver hundarna har jag en häst också, får se hur det blir med honom framöver han rids av medryttarna och jag är bara ute och hälsar på..

*KL*

Suck både jag och ollie är sjuka..fy det är inte lätt när man bara vill ligga på soffan o dricka te hela dan :( jaja I-lands problem :angel:

Jag är 32 och bor på gård utanför Båstad med sambo, ollie och en son på 11 sen innan :) har en 4åring som just nu är utlånad till en sistaårs elev på Bollerup och som kommer hem i juni.Har varit aktiv hoppryttare på lagom nivå sen ja va liten så tävlandet ska igång till sommaren igen. Jobbar som personlig assistent och trivs bra med det :)

*kl*

jag vet att här är några som brukar pumpa ur och lämna bebis med pappan så jag frågar här.

Mitt jobb vill att jag kommer in och jobbar den 9-12 januari . ¨

Nils är då 5 månader, och jag är lite nervös redan... Vill helst pumpa ur så att sambon kan ge honom på flaska´istället för att ge ersättning, men jag antar att det blir vääldigt mycket att pumpa ur...!

Jag har lämnat N med sin pappa några timmar då och då när jag varit iväg med hunden och han har då fått flaska. Det har fungerat ok men sambon tycker det är svårt att veta när han är mätt, blir lätt lite gnällig vid flaskmatning. Jag antar att det bara är att börja att pumpa ur och öva...

Tror ni att det är en bättre idé att ge ersättning dessa dagar? Ni som ger ersättning, var det krångligt vid övergången från bröstmjölk? Bör man börja ge ersättning lite redan nu så att han vänjer sig? Ev. kan man ju komplettera med att sambo och bebis kommer in till mitt jobb under dagen så att man kan amma lite då, men det kanske är overkill.

Det känns som om det kommer bli meckigt (bara tanken på hur spända brösten kommer bli under dagarna, får väl gå in och pumpa ur på toa...) men det känns viktigt att jag är med på jobbet dessa dagar och det känns som om det förväntas av mig.

Å andra sidan, hur krångligt kan det vara??

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 177
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar