Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Än så länge har vi filtar o med overallen (vid sidan om alltså) istället. Får se hur vi gör framöver.. Blir ju på tok för knöligt med overall i babyskyddet.
Vi har babyskyddet fram, vi har liten bil så det fick inte plats bak. Vi stängde av airbags själva med nyckel. Det var inte krångligt. Men antar att det är olika för bilmodellerna.

Kl
Jag får fråga på BVC om Ms tårar. Det är dags för tre månaders vaccinationen på tisdag. Fast då kanske det ordnar sig o tårarna kommer hehe

Jag hade Cilia i min säng i de första två veckorna, men hon är ganska jobbig att sova med, så vi började med egen säng till henne.
Jag hade henne i famnen tills hon somnade, och la sen över henne i sin säng, så att hon fick vakna upp i den.
Hennes säng stod brevid min så att jag lätt kunde nå henne om hon vaknade och blev ledsen.
En period ville hon inte alls sova själv, men det hjälpte att hon fick ha en av mina tröjor som snutte(en som jag haft på mig och som luktade mig)
Men det är inte säkert att samma sak fungerar på Elis.

i början var Cilia supergnällig, men nu är hon bara gnällig när hon är uttråkad eller trött. Skriker gör hon endast när hon är hungrig.
Annars är hon för det mesta glad och sprallig. Däremot blir hon lätt arg! Och vilket humör hon har!!!
Hon låg på filten på golvet i fredags. Som vanligt vände hon över på mage och låg och tittade lite.
Hon fick syn på sin bläckfisk, en prasslig och skramlig mjukisleksak, och ville ha den. Men hon kunde inte nå den. Hon var så arg att tårarna sprutade på henne.
Hon blir lika arg när hon vänt sig och ligger på mage, men inte kan vända tillbaka till rygg.

Vi har en äldre bil, så där finns ingen airbag fram. Tycker det är läskigt att ha dem där bak när de är så små. Man har ingen koll på dem.

Cilia brukar ha på sig en tunnare fleeceoverall när vi ska någonstans. Den är tunn, men varm!
Du kan ju höra på BVC vad de tycker. En kompis till mig bytte nog till barnstol när deras var runt 5 mån, för deras lilla tjej fick inte plats i babyskyddet längre.
Det är så olika. Min tjej är lång, men hon är istället väldigt smal, så än så länge är det inga problem.

Vi har en fodrad fleeceoverall från pop, räknar med att han kan ha den större delen av vintern. Den är riktigt varm så med en filt över kommer det räcka gott i bilen, man har ju värmen på och det är ju korta stunder man är utanför bilen.

Vi har babyskyddet där bak. Finns ju ändå inte mycket man kan göra när man kör, däremot kan han ju få passagerarens fulla uppmärksamhet.

Vi har också babyskyddet där bak och har en spegel så man kan se honom. Än så länge har vi haft det på mittenplatsen men han börjar bli väldigt tung att lyfta dit.

Vi måste byta till bilstol snart, han är för lång för axelremmarna.

Vi har också spegel så man ser honom där bak. Det är ju inte så mycket som kan hända och även om något skulle hända måste man ju stanna bilen för att ingripa. Så resonerade vi.

Angående sömn och att sova själv. Elis är uppenbarligen inte ett så enkelt barn, även om jag inte tycker han är speciellt svår heller. Men han gråter väldigt lätt, flera flera gånger om dagen. Det är sällan han kan vara nöjd för sig själv utan vill ha fysisk kontakt och full uppmärksamhet hela tiden. Det fungerar ju inte i verkligheten och visst har det blivit bättre med tiden. Vi tänker att vi ska prova och försöka se om han kan sova i egen säng, går det inte så är det ingen fara skedd, men försöka tycker vi nog att vi kan göra. Han far ju inte illa av att vara lite ledsen, det handlar ju inte alls om att han ska gråta sig till sömns, eller i närheten av det. Men tårar får man räkna med när man har med Elis att göra.

Han är ju bara 4 1/2 mån och väger inte mer än ca 6,5.. men nu när man ska iväg och gärna har på en overall så får det ju knappt att få ner honom öht:confused:
Hur gör man? Bullar upp med filtar och tar med overallen, knör ner med overallen på, eller byter till bilstol?

Bara måste tipsa igen... (nej, jag är inte sponsrad...:D )Vi har Polarn o Pyrets ullfrottéoverall, det är inget ytterplagg utan är tänkt som ett mellanlager men än så länge har vi ingen overall eller dylikt utanpå just för att det blir så otympligt. Den är suverän, varm men tunn så att bebisen kan röra sig, suga på tummen, vifta på armar, osv.

När det är riktig vinterkyla får man väl tänka om men än så länge när vi tar bilen så har han vanliga kläder, denna overall, mössa samt filt så kan man bara knäppa upp overallen och ta av filten när det blir varmt i bilen.

Och som sagt, det ligger ute en sån här overall på PoPs begagnatsida i strl 62/68, den är stor i storleken, Nils, 3,5 mån kommer kunna ha sin hela vintern.

Overallen är också toppen i vagnen och i sjalen.

Funderar även lite kring det här med placering i bilen, hur har ni gjort? Jag hade velat ha den fram, men tycker att det är lite läskigt med att dom bara stänger av den på verkstad :crazy:

Vi har minstingen fram, tycker det känns mycket säkrare. Börjar han skrika eller gnälla under körning så kan jag snabbt se vad som är fel och sen ge t.ex. nappen utan att ta blicken ifrån vägen.
Vår airbag är bara urkopplad, dessutom har vi gjort det själva. Det var helt enkelt för jäkla dyrt att lämna in och göra det och relativt enkelt att göra själva ( min sambo är väldigt teknisk ). Risken att en urkopplad airbag ska lösas ut är extremt liten, när vi kollade upp det så hade det hänt typ en gång på 20 år eller nåt.

Kl

Läste om det första utvecklingssprånget att barnet ska börja gråta med tårar. M blir tre månader på måndag o hon gråter inte med tårar. Det har varit lite fuktigt i ena ögat en gång, men inga tårar. Hur har det varit för er?

M var runt 4 veckor när det började komma riktiga tårar. Nu är hon snart 4 månader, och de gnger hon gråter blir det minst sagt blött.....

*kl*
Kort mobilsurfinlägg:)
Hur gör man nu i vinter med babyskydddet eg? Eller är det dags att byta till bilstol (är han inte för liten?)?
Han är ju bara 4 1/2 mån och väger inte mer än ca 6,5.. men nu när man ska iväg och gärna har på en overall så får det ju knappt att få ner honom öht:confused:
Hur gör man? Bullar upp med filtar och tar med overallen, knör ner med overallen på, eller byter till bilstol?

Funderar även lite kring det här med placering i bilen, hur har ni gjort? Jag hade velat ha den fram, men tycker att det är lite läskigt med att dom bara stänger av den på verkstad :crazy:

Har bara haft overall på M vid ett tillfälle ännu, och ja, det var trångt, och då är ju hon en liten nätt tjej. Och inte var det tjockaste vinter-overallen heller.
Vi tog för ngra dagar sedan ur den där dynan som sitter i baby-skyddet som är för nyfödda, eller vad det nu heter, och då blev det aningens bättre.
Vi promenerar oftast dit vi ska, men antar det blir mer bil när det blir riktigt riktigt ruskigt eller is-kallt väder. Märks då hur vi får göra med klädseln.
Än så länge har det räckt med hennes vanliga kläder, plus ragg-sockor, mössa, "jacka" plus filt över, när vi ska ngnstans. För biten till bilen är kort, bilen är alltid varm, och oftast när vi åker bil ska vi till affären eller hälsa på ngn, så vi åker inte bil och sen vistas ute.

Den stolen vi tittat ut som vi väldigt gärna vill ha ( om lillan sitter bra i den vid prov-sittningen) är från 9 kg upp till 25, och det lär dröja innan lillan väger 9 kg. Så hoppas skyddet fungerar fram tills dess och att hon sitter bekvämt.
Annars finns det ju andra stolar, från 0 till 25 kg, så då får det ju självklart bli en sådan om baby-skyddet inte fungerar längre.

Vi har stolen bak, TYVÄRR!!!!!!! Årsmodell -08 på bilen, men finns ingen nyckel-avstägning till krock-kudden!! Det går att stänga av den/plocka bort den...för den nätta summan 5000 typ......(morr morr morr, blir vansinnig vid tanken på detta :devil: ), så vi sa att vi provar att ha henne bak. HAr en spegel så den som kör ser henne. Utan den hade jag tyckt det känts riktigt tråkigt att åka ensam i bilen med henne.
Går ju kanon allt som oftast, men vore ju skönt att ha henne fram, så man kunde nå henne och avleda ett "utbrott" om hon t ex spottat ut nappen.

Vi har minstingen fram, tycker det känns mycket säkrare. Börjar han skrika eller gnälla under körning så kan jag snabbt se vad som är fel och sen ge t.ex. nappen utan att ta blicken ifrån vägen.
Vår airbag är bara urkopplad, dessutom har vi gjort det själva. Det var helt enkelt för jäkla dyrt att lämna in och göra det och relativt enkelt att göra själva ( min sambo är väldigt teknisk ). Risken att en urkopplad airbag ska lösas ut är extremt liten, när vi kollade upp det så hade det hänt typ en gång på 20 år eller nåt.

(Gha, nu mobilsurfar jag än en gång.. är det höjden av lathet att svära över hur bökigt det är att skriva på mobilen,när den bärbara ligger bredvid men man inte orkar väcka den ur standbyläge:p)

Vi har en -01 v70 och tyvärr har den ju inte nyckelavstängning.. Har tills lilleman föddes varit helt övertygad om att jag vill ha honom bak.. men oj vad mkt som kunde ändras:angel: Har gått och lurat på det där med att stänga av airbagen, men blev så tveksam när det kom upp trådar där folk skriker om hur farligt det är när allt sitter kvar och bara är avstängt när jag googlade för prisuppgift:o (jag hönsmamma?neeeeej:angel: )
Tack och lov verkar det inte kosta mer än strax under 1000-lappen att koppla ur på våran, sen är ju frågan om återkoppling hur det funkar..
Avundas inte dig elize med en såpass krånglig bil/modell där det kostar multum:crazy:

Ang overall och babyskydd.. har spenderat en stund med att kolla bilstolar och inser att vi får jobba lite med att göda pojken innan det är aktuellt att byta upp sig, de flesta startar ju på 9lg och dit har vi en bra bit kvar.. Jag tycker det är lite svårt hur man ska göra när kylan smäller på ordentligt.. för det känns ju inte jättebra o bunkra upp med massa kläder när bilen ändå värms upp relativt snabbt samtidigt så känns det ju inte heller bra om man ska behöva ta på overallen ute i kylan (ex vis i stallet där det inte finns uppvärmda utrymmen), visst det går ju rätt fort men brrrr jag hade då inte velat "byta om" så..

Senast ändrad:

Vi har oxå volvo. problemet är att den är för ny, och för "smart".
Personalen på volvo har förklarat varför det inte går att bara koppla ur som på äldre, men för att göra en lång historia kort så jo visst, man kan ju stänga av/plocka bort, men det kostar ju som sagt en del, och då måste även bältet fram på passagerar-sidan bytas.
Inte alltid bra med nya bilar, det är bara att konstatera.

*kl*
Angående overaller igen, vi fick en hel kasse med olika av en kompis, men de är typ alla lika tjocka känns det som:crazy: Vi hade två som är rätt tunna sen innan, den ena i typ collegematerial och den andra i sån där bubblig fleece(?) som är lite silkig i jämförelse med vanlig fleece. Men det finns alltså mellanting:p? Dom vi fått är alla typ tjock (fodrad?) fleece.. (även några typ skinnimitationer som är fodrade med teddy och känns som dom är i samma klass) Eller är det dom som Är mellantingen och det finns nåt ännu varmare:)?

Vi har oxå volvo. problemet är att den är för ny, och för "smart".
Personalen på volvo har förklarat varför det inte går att bara koppla ur som på äldre, men för att göra en lång historia kort så jo visst, man kan ju stänga av/plocka bort, men det kostar ju som sagt en del, och då måste även bältet fram på passagerar-sidan bytas.
Inte alltid bra med nya bilar, det är bara att konstatera.

Nä helt sjukt det där, har fått låna mammas bil vid ett par tillfällen, v70 -10.. Där finns ju nyckelavstängnin vilket är helt sjukt skönt.. MEN hur en kombi kan vara så liten:crazy: Nog för att det är en gasbil och nån fått en snilleblixt med placeringen av tanken så det försvinner 30cm av höjden i bagaget.. men när det är mer pussel att få in våran, mycket lilla, barnvagn i bagaget än vad det är att få in den i baksätet på min börjar man ju undra:crazy:

Gosch.. Ja visst e det helt sjukt va det kan skilja i bilarna?? Vi har en saab 9-3 combicupé alltså ingen riktig kombi och jag tänkte att ja gud vilket meck detta kommer bli.

MEN så lånade jag mammas och deras v70- 08 jag trodde ja skulle få panik. Först och främst satte jag in basen till bilbarnstolen sen fick jag ju TRIXA in bilstolen för det va så lågt :/ sen va där inte med bagage än i min bil :eek:

Så nu när jag bytt till sittdelen på vagnen kommer det nog inte bli nån kombi trotts allt..Vagnen får plats jättebra och mycke utrymme för bilstolen+ basen :)
Ollie sitter oxå bak med spegel, dom gånger han e jätteledsen eller det är nåt annat så stannar jag..Dock börjar han bli för stor för den lilla stolen :grin:

4 månader på torsdag och 7.5 kg ;) 66 lång.

Oliver är inne i en underbar period, skrattar överhängande hela sin vakna tid och är jättemysig :) bäst och ta vara på det, snart kommer det väl en jäkla fas igen!!! :p

KL

Måste bara börja med att skriva längd och vikt på vår grabb som förmodligen äter grädde ;)

Födelsevikt var: 3600 g och 50 cm
1 mån: 5kg 55 cm
2 mån: 6,4 kg 60 cm
3 mån: 7,5 kg 62 cm

Han är en STOR kille :D

Sen apropå bil så sitter han fram i vår ena (XC70) som jag kör mest den har nämligen ingen airbag fram på passagerarsidan så den är väl gjord för att ha småbarn i ;) den andra vi har är en S80 och där får han sitta bak för vi har inte engagerat oss i att koppla ur airbagen.

Jag tycker fortfarande han får plats fint i babyskyddet med overall, han har haft overall rätt mkt nu då han ofta är med mig i stallet. Har även haft en åkpåse när det var flera minus ett par dagar dock var den inte stängd utan låg mer som ett lock över. Vi har en uppsjö av overaller och åkpåsar som vi fått så vi lär väl inte använda hälften knappt.

Äh, han är ju inte speciellt stor jämfört med min grabb :).

Elis får också plats i babyskyddet fortfarande med overall, utan några problem alls. Vi har en passat tdi 2.0 -08, inga problem att få plats med babyskyddet varken fram eller bak. I s40:n -02 (sedan) är det desto taightare men det går där också.

Jag har en gammal hederlig SAAB 9000 2,3l -95. Det är ju en combicupé, men jag har absolut inga problem med att få in varken babyskydd eller barnvagn.
Det är gott om plats i en min bil. I morgon ska jag hämta hem en nyare, riktigt välskött 9000:laugh:. En jubileumsmodell med skinnklädsel och allt.
Och turbo:banana:

Jag var inne där och försökte se vilken det var du menade.. Men inte säker.. 62/68 känns dock lite dumt att köpa iom att det mest är 68 som används numer

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 168
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar