Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

Jag beklagar sorgen.

Jonathan var ju bara 4 dagar gammal när ni var på min mormors begravning, men han hade vanliga kläder på sig och låg i min famn i kyrkan. En underbar tröst att gosa med nykläckt bebis när man har det så jobbigt som på en begravning.

Jag hade nog försökt fixa så bebisen kunde vara med någon annan under själva begravningen. Främst för att jag vet att jag gråter mycket och det hade A absolut reagerat på och förmodligen blivit väldigt ledsen själv.

Tack alla tre.

Vi får se hur vi gör. Ev. kanske sambons mamma kan vara med honom i församlingshemmet eller något under själva begravningen... Annars får sambons sitta längst ut och vara bered på att gå ut. Det löser sig väll.

Fortsätter gärna ta emot er synpunkter!

Beklagar sorgen:( Aldrig kul när en familjemedlem går bort.
Kan du lämna Elis till din svärmor, så hade jag nog gjort det. Kan vara tillräckligt påfrestande att vara på en begravning utan en liten att ta hänsyn till.
Annars hade jag nog satt mig långt bak med bebis.
Ang. kläder, så håller jag med LillaMy84, klä honom i mörkare kläder om du inte har svart. Grått fungerar alltid.

KL

Nu är tänderna lite framme! Är det nån som vet hur länge det gör ont, är det ända tills de är helt uppe?

A:
Födseln 3720g, 55cm
1 mån 4980g, 58cm
2 mån 6350g, 63cm
3 mån 7080g, 66,5cm
4 mån 7810g, 70cm

Nu är de här och grejar med att koppla på vår nya brunn som de borrat. Vi har haft dåligt vatten länge med alldeles för mycket järn och mangan men de sista månaderna har det dessutom kommit in ytvatten i brunnen. Vi har inte kunnat dricka det eller bada A i det på länge nu och det ska bli så skönt när det fungerar igen! Skönt också att vi bara hyr, annars hade det varit lite knapert ett tag...

Oj! Han är ingen lättviktare, direkt:p
Vad fodrar du honom med egentligen?? Gödningsmedel;)?

Så klart! Jag fattar faktiskt inte att han har fortsatt växa som han gör för han äter knappt någonting längre, för att vara han i alla fall.

Jonathans längd och vikt:

Nyfödd: 51 cm, 3830-50 gr (det står olika på olika ställen i journalen :crazy:)
3 dagar: 3600 gr
1 v: 3830 gr
2 v: 54,5 cm, 4000 gr
3 v: 55,5 cm, 4350 gr
4 v: 57 cm, 4634 gr
6 v: 58,5 cm, 5334 gr
2 mån: 61 cm, 5858 gr
3 mån: 63,4 cm, 6595 gr
4 mån: 66 cm, 7320 gr

Lite rolig jämförelse, åtminstone för mig :D
Ludwigs längd och vikt:

Nyfödd: 53 cm, 3780 gr
3 dagar: 3500 gr
1 v: 3860 gr
2 v: 55,5 cm, 4140 gr
3 v: 56,7 cm, 4542 gr
4 v: 58 cm, 4924 gr
2 mån: 61,2 cm, 5890 gr
3 mån: 66,4 cm, 6480 gr
4 mån: 67 cm, 7190 gr

Visst är de :) Ludde är ersättningsbarn, Jonathan ammas. Trodde det skulle påverka mer faktiskt.

kl

Min lille pojk på 4m o 2 v började äta smakportioner för ca 2 veckor sedan. Han äter gröt på kvällen och ngn pure under dagen.
Han älskar verkligen detta men det dumma är att han nu samtidigt ogillar bröstmjölksersättningen. Han var som en klocka innan när han åt. jämt var 3:e timme, även på natten. Nu spottar han bara ut flaskan o putter bort den. Han verkar vara en riktig gormetätare. Han ska bara ha mat, ingen ersättning här inte. Har detta hänt ngn annan?
Jag pratade med bvc om detta och hon sa att jag skulle gå över till mer vanlig mat nu. Jag ska testa om han vill ha ersättningen men vill han inte ha det så får jag ge ngt annat ist.
Jag funderar lite nu hur jag ska göra under dagen om han nu inte vill äta sin ersättning.

Frukost: Gröt
Lunch: ngn pure, tex morot eller potatis
Mellan mål: Ngn fruktpure
Middag: pure, potatis, morot, palsternacka, eller ngt liknande
Kvällsmat: Gröt

Tror ni att detta blir bra?

Upplägget låter bra, men får han i sig tillräckligt stora mängder om han bara äter mat? Visst, vägrar han ersättning så kan man ju inte tvinga honom :p Men jag hade nog velat ha lite extra koll på vikten åtminstone i början. Och se till att han dricker vatten så han får i sig vätskan.

*kl*
Har nån av er andra egen brunn? Hur har ni gjort med vattenprov? Prov genom vem? Hur omfattande osv?
På BVC tyckte dom att vi skulle koka vattnet, men fattade inte om dom menade tills vattenprov är gjort, eller oavsett vad provet säger:o För visst är det väl lite stenålder:D att koka vattnet till kidsen.. eller?

Proxygirl555: Jag tror att det är aldern. L leker ocksa mest med sin flaska pa dagarna när det finns sa mycket roligare aker. Pa nätterna äter han utan problem. När han är riktigt hungrig pa dagarna äter han ocksa. Men som sagt, du kan ju inte tvinga i din bebis ersättning... Haller han flaska själv? Det tycker nämligen L är helfestligt, men det blir mest in-och-ut med nappen av det hela.

LillaMy84: Jag tycker faktiskt inte att det är stenalder. Vi kokar till och med det kommunala vattnet fortfarande till Leander (fast man teoretiskt inte behöver göra det). Sma bebisar är ju mycket känsligare än vuxna. Min svärmor berättade att när min man och hans syskon var sma sa blev systern en gang jättesjuk efter att det funnits e-coli-bakterier i det kommunala vattnet. Det upptäcktes ju i de regelmässiga vattenproverna och varningar skickades ut, men da var hon redan smittad. Fast vi borstar tändern i okokt vatten, sa det är väl lite inkonsekvent i och för sig. Tänkte sluta med det nästa ar ungefär.

Vi har egen brunn och kokar alltid vattnet. Som majola sa, bebisar är känsligare än vuxna.
Vi fick rekommendationer att använda kokt vatten vare sig det från var egen brunn eller kommunalt vatten.

Han håller flaskan själv =) Men oftast får jag hålla den för annars så slänger han bara bort den. Innan så åt han upp hela innehållet men nu de senaste 2 veckorna så tar han bara bort den. Jag försökte idag med flaskan men han vände på huvudet bara. Jag får verkligen hoppas på att det bara är en fas han är inne i.

Snyggve: Aa, det kan va bra o ta en extra vikt på lilla trollet nu medans han håller på så här. Bra tänkt :D

Vi har kommunalt vatten och enl. bvc ska vi ändå koka vattnet till att bebisen är minst 6 månader.

*kl*

Nu är min skrutt förkyld igen..suck! Är det tre-fyra veckor sedan sist? Man vill ju bara att de små ska få vara friska och det märks hur jobbigt hon tycker det är att snora och hosta :(

Vi var på fyramånaderskoll förra veckan 6180 gr och 62 cm lång :)
Nya grejen är att hon hittat sina fötter, så nu finns det aldrig några strumpor där längre utan de ligger här och var med olika mängd saliv på ;) och sedan ett tag tillbaka kniper hon ihop läpparna, blåser ut små bubblor och låter "bbbbrrrr" samt blåser upp kinderna och "smackar" med läpparna när hon ska busa.
I helgen började hon skratta sådär ihållande av att mannen busade med henne på avstånd, det lät så roligt så jag började skratta med. Fick en snabb blick av bebis som sedan började skratta, för att jag skrattade :D

Igår var jag och hälsade på min häst som såldes för drygt ett år sedan, det var så skönt att se hur han hade det och att allt funkar på det nya stället. Men attans så ridsugen jag blev..

Nu ska jag gå och se om lillan kan tänka sig vakna, hon somnade runt kl 20 igår så det börjar bli dags nu kanske?

KL

Så, då var vaccinationen ur världen. Det gick ganska bra. Hon blev bara lite ledsen, och det gick snabbt över.
Återstår att se om hon får feber och ont ikväll. Hon är redan väldigt gnällig.

Cilias siffror:
Nyfödd: 52 cm, 3800 g
1 mån: 56 cm, 4300 g
2 mån: 58,8 cm, 5196 g
3 mån: 62,6 cm, 6035 g

kl

Nu maste jag skryta lite över min supergullunge! :love::love:

Igar var han med pa kontoret igen. Först möte 9:30-11:30 - L satt med vid bordet större delen av tiden och funderade över viktiga saker som workflow i SAP etc. Lekte lite pa golvet och blev sedan trött och hungrig och tog sig en mjölkflaska i vagnen. Somnade pa väg till lunchen, sov hela maltiden sa jag kunde äta helt civiliserat och vaknade strax innan vi var tillbaka pa arbetsplatsen.

Lekte pa golvet en liten sund medan jag fixade lite, och var sedan med pa en telefonkonferens. Där var jag dock tvungen att ga ut ett par minuter tva ganger - för att han skrattade för högt (det handlade om likviditetsplanering och det var ingen annan som tyckte att det var sa festligt...). Charmade alla och kräktes bara jättelite pa golvet! :D

Vid halv fyra var arbetsdagen slut och da gick vi och shoppade lite bodies i storlek 74 (herregud vad bebisarna växer) medan vi väntade pa att far och make skulle bli klar pa jobbet. Det är enormt skönt att han är sa lättsam!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 165
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar