Jag är klar med tre kryss till, två kvar nu innan hela brickan är kryssad
"A Time of Gifts" av Patrick Leigh Fermor, för krysset med en bok med brev- eller dagboksanteckningar. Boken handlar om första biten på en resa till fots som Patrick gjorde på 30-talet som 19-åring, mellan England och Konstantinopel/Istanbul. Den här första bokan handlar om från London till att han kommer in i Ungern, och berättar lite om var han gick, beskrivningar av platser/folk etc. Trevlig bok, men jag hade den som fjärrlån från biblioteket vilket gjorde att jag hade en strikt deadline på när den skulle vara färdigläst eftersom det inte gick att låna om etc. (eller ja, det går ju om man ber dem låna den igen, och det går ju köpa den också). Och det här är en bok som jag tror att man får mer utdelning av om man faktiskt tar sin tid och kollar upp namn, platser, pjäser, målningar etc. som nämns - men det tar en evighet att bli klar med boken om man ska kolla upp alla
Google var redan välanvänt även om jag inte kollade upp varenda sak som nämndes som jag inte var helt hundra på
"Vem har sagt något om kärlek" av Elaf Ali, för krysset med en bok där en verklig person figurerar. Boken handlar om Elafs uppväxt i en familj som flytt till Sverige från Irak och där starka hedersnormer styrt uppväxten, vilka hon nu tagit sig bort från. Mycket intressant bok om hederskultur som jag definitivt rekommenderar er att läsa! (ganska kort och snabbläst)
"The Soulmate Equation" av Christina Lauren, för krysset med en bok med gult omslag. En contemporary romance (dvs romantisk bok som utspelar sig i nutid) som handlar om en ensamstående mamma som en sen kväll skriver upp sig för en dejtingapp där man får förslag på vem man ska dejta utifrån DNA matchning. En trevlig bok