Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

saknar hästeriet efter bara två veckor, går in här för att stilla abstinensen:devil: På onsdag börjar jag iallafall jobba hos Asta och Will så då blir det bättre. Var hos dem på deras kanonfina gård, de var jättetrevliga och berättade att jag kommer få rida in en unghingst och sedan motionsrida de uppstallade hästarna, blir nog bra det:) Saknar mina hästar hemma dock!!:cry:

Weeeeiii *Lycko rus*

img_0897_163927369.jpg
Vad KUL! :banana:

Ja verkligen tänk att tiden gått så snabbt sen han var 4månader helt otroligt och detta är en då bara början:)
Igår testade jag han som handhäst för första gången med, trodde vi skulle behöva lära honom att gå fram(jag har iaf upplevt att de gärna bli för sega och vill gå bakom) men det var inga problem han var snarare för pigg först men när jag satt upp och kortade grimskaftet lite så förstod han vart han skulle gå och följde som om han aldrig gjort något annat.

img_0796_163953676.jpg
(jag stör mig på hur mina ben står rätt ut men det går inte att få in dem mer jättekonstigt, och nu när han blivit smal så ser det jättedumt ut med ett sånt "glapp" mellan benen och hästen)
img_0808_163953394.jpg
Kolla str skillnaden hihi och kolla Thengills hull!!! det ser ju lika smala ut:)

Thengil passar skitbra som handhäst häst med han lyssnar så bra på små tecken speciellt sen jag tävlade trail med honom och man skulle öppna och stänga en grind från hästryggen utan att släppa grinden, det var riktigt bra träning.

img_0444_163983223.jpg

Finaste som finns(titta så långa stropparna är, förut hade jag på mitten nästan längst ut på båda sidor nu är det på innersta på ena och mitten-nästan innersta på andra).

Weeeeiii *Lycko rus*
img_0903_163927715.jpg
:love:

(Jag tog den andra bilden eftersom ridbilden citerats mycket redan)

Jättekul att se honom riden!!! Håller med dig om att tiden har gått jättefort, det var inte alls länge sedan du visade de första bilderna på en liten liten hårboll!

Ser fram emot många fler bilder på snygge-ekipaget!

Jag har inte befattat mig med min lilla fölis på ett par dagar, såg på avstånd att hon var lerig i helgen -men vad förväntar man sig när det bara regnar o regnar?

Men det var inte lera, det var fölpälsen som trillat av!!! Idag åkte kameran fram o jag har fått en Tiger!!!
meyjatiger.jpg

Medan hovslagarn fixade mamma Kveikjas fötter idag så passade jag på att dra med pälsskrapan på lillfisen o hittade en panna som ser silvergråbrun ut? (alltså inte silverbrun som i färgen silverbrun, utan färgen gråbrun i silverton)

meyjagrahuv.jpg

Hon ser oxå ut att ha fått sin riktiga färg på rumpan(lurvpälsen e iaf borta), alldeles aprikos-gul!
2manadersart.jpg

Hon kommer få en så härlig färg va!!! :love:

Vad än folk säger, det är något speciellt med färg;)
Hon ser jättefin ut ser nästan ut att ha strumport fram? på sista bilden.

Vad har pappan för färg?
Silver tror jag inte det är eftersom hennes man och svans ska vara ljus(mellan grå och vit) och ofta(de ska kanske alltid ha det) randiga hovar.

Men hon blir kanske brunblack? en ljusare variant.

Sen är det så svårt med fölpälsen för Glampi tex såg ut att vara silverbrunblack som föl och för den ovane såg han t.o.m ut att vara isabell men sen blev han mer och mer musgrå/silvermusblack men det tog tills han var 1år nästan och fortfarande då visste vi inte helt säkert.

tack för kommentaren:)

Åh vad kul att se honom riden!

KL*

Red Hnokki barbacka i mitt sidepull igår och det gick minst sagt undan :p Värmde upp i skogen och drog sedan lite på grusvägen - drog bokstavligt talat!! Men det gick bra, han har en sjuhelsikes tölt den där hästen...

Att han sedan helt plötsligt blev rädd för en skylt som han sett 1000gr var också lite intressant. Blev väldigt förvånad när jag helt plötsligt stod med båda fötterna på marken istället:angel: Jag som inte åkt av på flera år har nu kommit upp i rekordet 3ggr under sommaren. Börjar bli dags att bjuda på tårta!

Imorse var hovslagaren här. Älskar henne, hon är riktigt duktig, konsekvent och lugn. Jag som inte kan nånting om hovar passade på att fråga lite "varför". Härligt med bra hovslagare som har bra svar och inte bara gör utan att kunna säga varför. Hur som helst så tog hon honom ganska låg den här gången då hans strålar skrek efter lite mer "uppmärksamhet". Skall även tjära honom lite då han eventuellt började se lite tråkig ut i kanterna. Inte lätt att hålla fina fötter när vädret och underlaget är som det är - antingen dyngsurt eller snustorrt...

Kolla här:
16905867.jpg

Om du inte vetat färgen vad hade du gissat här lixom?

Inte gissar man på silvermusblack i allafall.
19896090.jpg
här är han runt 6månader och här kan man börja misstänka en färg, men han ser ju ut som isabell om man inte tittar närmare, men man ser att manen börjar bli gråaktig sen kan man skymta en ål på ryggen och hovarna var randiga.
det vill säga silver+black men fortfarande visste man inte riktigt om han skulle bli brun eller mus.

Senast ändrad:

haha tack för kommentaren, men hur ska man lyckas bryta in benen emot hästen då?
någon som vill visa en bild på er själva frammifrån vill gärna se mer "hur det ska se ut" haha jag vet inte vad som hänt men har inte för mig det sett så konstigt ut innan men hur jag än försöker kommer inte benen in mot hästen.

Tack:) ska sattsa på att rida in honom nu denna hösten, han fyllde 4år för någon vecka sedan bara.
sen får han vila i vinter till våren.
Ja tiden bara rusar iväg, tänk snart kan du redan rida på ditt lilla föl, det kan man inte tro.

Slappna av i låret, vrid om knät, balansera dig inte för mycket i stigbygeln, så flyter skänkeln på plats ;)

Slappna av i låret, vrid om knät, balansera dig inte för mycket i stigbygeln, så flyter skänkeln på plats ;)

Kan mycket väl vara sadeln också. Vissa sadlar spelar det ingen roll hur man sitter i, benen petar rätt ut ändå. Nu har jag aldrig suttit i Gullans sadel, så jag kan inte uttala mig om just den, men bland de bomlösa jag suttit i har det snarare varit regel än undantag.

Ja mycket väl! Väldigt många bomlösa har väldigt konstigt stöd, och speciellt "kuddarna" gör lätt att benen spretar rakt ut. Antagligen för att de är så breda i midjan.

Har nog inga särskilt bra tips på det för att vara ärlig, min ridlärare tog the rough way med mig så att säga.... :angel:
Dvs. hon knöt mig fast i sadeln med balsnöre. Eller rättare sagt stigbygeln i sadelgjorden så att jag helt enkelt måste ha foten fast klistrad mot hästens sidor. Gjorde h*lvetes förbanna ont till en början men till slut vänjer musklerna sig. Märker nog en tydlig skillnad nu!
Men det är nog bättre att göra med en lite lugnare och mindre känslig häst, Bloffe uppksattade inte mina första försök med denna metod. :p

282065_2262356486829_1485960875_2617219_3779262_n.jpg

Så där ligger mina skänklar i ett avslapnat läge, dvs inte så jätte nära men försöker alltid ha dem närmare under själva ridningen.

Dessutom tycker jag att mina skänklar ligger mycket närmare och stadigare då jag rider med mina stövlar än då jag rider med vanliga ridskor och jodphurbyxor! Men det kanske är bara jag....

Nu är min lilla foderhäst på plats! Jättelätt att lasta, och ihopsläppet gick bra. Alla säger hon är så söt, och det är hon verkligen både sättet och själva utseendet!! Jag gillar verkligen hennes sätt, lagom framåt, och väldigt positiv, vänlig kan man säga. Allmänt trevlig!

Ja, midjan gör nog sitt. sen tycker jag att vissa är väldigt tjocka på sidan också, så benen kommer aldrig riktigt intill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 860
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 477
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka