Uppdateringstråd #2

Igår var vi ute på långtur med inackorderingen där vi utforskade ännu fler ridvägar. Blev runt milen och vi var ute i drygt 2 h. Elsa skötte sig exemplariskt över stock, sten och träbro och fick ta rollen som stadigt ankare till sitt sällskap som var lite yvig i början p.g.a blåsten.

Känns som att vi verkligen kan hitta nya vägar överallt här, vilket är kul då vi ändå stått/bott här i några år. Målet har ju varit att ha en häst som man bara kan ge sig ut vartsom med och det tycker jag vi klarat kanon. Också väldigt uppskattat när folk låter grindöppningar i sommarhagar stå öppet för passage så att man kan ta sig igenom vintertid. Framåt slutet blev Elsa lite rädd för ett nytt område med damm, porlande fontän och fladdrande presenning i blåsten. Men inte mer än att vi kunde gå förbi efter hon vänt sig om en gång. Jag lyckades komma ihåg att ha Equilab-appen igång denna gång men den tappade gps-delen i skogen och missade halva rundan och att regga gångarter rimligt. Men man kan ju inte få allt här i livet. ;)

Det här har varit en riktigt eländig och sorglig vecka som dränerat på ork, men det blev i alla fall ett positivt avslut med båda ungdomarna i paddocken och ett par enkla dressyrpass.

Så glad över att även när Dominus sprakar lite av uppdämd energi, så är den så kontrollerbar att det går att rida ur utan att behöva longera först och utan att det känns farligt eller läskigt. Hoppas vi får hjälp med en tappsko snart så vi kan fortsätta med uteridningen på kvällarna och så blir energin lite bättre kalibrerad.

En annan bra sak var att när jag suttit av Darwin och bara skulle låta honom beta lite så ville han självmant vandra iväg mot det hållet där vi gått till godisbyttorna. Nu hade jag ju inte riggat med att placera ut någon jackpotbelöning, så nu vände vi hem lite tidigare så han inte känner sig lurad. Men det tyder ändå på att det går framåt med ensamträningen bortanför hans trygga hemmaplan! Mat/godis är en tung motivation för en lite ängslig nordsvensk. :) Här är allt annat än överflöd på anständiga ridvägar, så vi övar in ett håll först och sedan har vi ett alternativ kvar över den trafikerade vägen.

Inte jätte nöjd med denna plöstliga kyla kan jag säga! :meh:
Äntligen kunna vi sätta igång med lite ordentliga dressyrpass efter vi väntat på omstoppningen av sadel och nu skall det frysa på nätterna en hel vecka framåt! USCH!

Vår bästa skogsväg är ridbar!! Har varit is eller is under snö hela vintern fram tills för någon vecka sen. Nu är den nästan perfekt!
3km galopp uppför sen lika lång väg skritt ner igen. Imorse i -10. Ser ut som kylan ska hålla i sig. Hoppas det för att slippa ännu mer is.
Imorse red vi innan veterinären kom för att vaccinera, och vi mötte soluppgången 😍
Glad för det lilla vackra❤️

IMG_0663.webp

Det blev ju eqiterapi i går och det hittades en snedhet i bäckenet som fixades med nålar och laser och så var ena bogen stel. Vi fick lite instruktioner på hur ena frambenet kunde roteras för att lossa lite. Så det testade jag idag, och kollade upp att höftebenen fortfarande satt symmetriskt.
Sedan gick vi ut i paddocken och bara promenerade en stund, med fokus på att han inte fick bitas trots lös tygel. Sedan klev vi över två bommar som jag hade lagt ut, först med sockerbit på ena änden och sedan upphöjt på båda. Gjorde några volter och vändningar med. Jag tror han tyckte bommarna var kul för när han hade fattat övningen (kliva över bommarna, liten volt tillbaka, bommarna igen, volt tillbaka som så småningom blev mindre) gick det snabbare och han vände av sig självt. Sprang några kvarts varv med ( mer pallar inte mitt knä) och han valde tölt. Men jag fick något litet tjuvnyp!
Avslutade med att stå still vid pallen som jag klev upp på och där stod han still medans jag klappade och grejade och hängde över ryggen. Nöjd med dagens träning!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 462
Senast: Bison
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 701
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 690
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 823
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka