Uppdateringstråd #2

Vart köper du ifrån :confused: (inte att du skall svara på den frågan, för får man inte på buke, men undrar lite vad det är för bonde det där)....
Detta var som sagt en ny jag köpte ifrån, dock otroligt trevliga och hjälpsamma så jag tror inte tanken var att luras liksom. Han skrev också att jag får ett gäng gratis nästa gång när jag skickade listan på de vägda balarna, så det är ju också bra. Men väldigt konstigt att man har så lite koll på vikten? 🤔

Detta var som sagt en ny jag köpte ifrån, dock otroligt trevliga och hjälpsamma så jag tror inte tanken var att luras liksom. Han skrev också att jag får ett gäng gratis nästa gång när jag skickade listan på de vägda balarna, så det är ju också bra. Men väldigt konstigt att man har så lite koll på vikten? 🤔
Låter lite som typisk bonde 😂 viktigaste är ju att man inte blir lurad.... Så gör dom upp med att man får gratis balar så är det ju bra. Men ändå lite konstigt

Igår åkte vi till årets första WE-träning och Elsa var en stjärna. Pigg i framridningen, sen somnade hon på genomgångarna därimellan, avslappnad häst att resa runt med 😅 Fick frågan om vi inte skulle debutera i någon klass i år då hon fyller fem så vi får väl se om vi tar någon LC framöver. Vi kan ju bara inte lova att det blir rätt galopp i dressyren 😅

Idag fick Elsa ett lunchpass på ridbanan då jag jobbar hemifrån. Tömkörning med equibanden på och alltså, vilken fin spicy lady hon blivit. När hon fattade fel galopp i början sa jag bara " ehum, nu blev det lite fel du" och då gjorde hon någon slags bocknings-levad mycket demonstrativt och landade i rätt galopp. Tekniskt rätt är också rätt antar jag. 😂

Blev lite bölig nästan framåt slutet då jag bara nämnde "ska vi ta en galoppfattning till här som avslutande?" och hon hör mig säga det och gör sina finaste galoppfattningar åt båda hållen.

-och ja, det låter som om någon håller en intensiv ridlektion för en massa ekipage när vi tränar för "vi" aka jag pratar löjligt mycket med henne och berömmer-

Super pigg häst på longerlina nu. Endast kunnat rida ut pga halka, men ridit ut rätt långt ändå och försökt gallopera. Glad att hon iaf sköter sig till UG med matte på ryggen 😂

På Tisdag skall vi på vet check och kolla om matte oroar sig över inget eller inte

Super pigg häst på longerlina nu. Endast kunnat rida ut pga halka, men ridit ut rätt långt ändå och försökt gallopera. Glad att hon iaf sköter sig till UG med matte på ryggen 😂

På Tisdag skall vi på vet check och kolla om matte oroar sig över inget eller inte
Håller tummarna att allt går bra!

Vädret är svårt att förutse, red ut med obroddade boots runtom och 15 min in i uteritten bara frös det till från ingenstans och blev snorhalt på plant grus och gräs. Fick dumpa bakbootsen i en buske och hämta upp på vägen hem för att inte vara bambi.

Skrittade ut idag och förutom att det var jättekallt i blåsten var det ett bra pass. Det blir mycket skrittjobb just nu när underlaget är så dåligt men det skadar inte att jobba lite på skritten också :angel:
Vi gör inget avancerat utan mitt mål är en avspänd skritt där han tar för sig lite bättre bara, min häst blir gärna kort snigel när jag kortar tyglarna..

Diskuterade bettproblemet med min tandläkare också, han tyckte jag skulle testa att höja bettet ett snäpp så då gör vi nog det innan jag dömer ut det helt :)

Håller tummarna att allt går bra!

Vädret är svårt att förutse, red ut med obroddade boots runtom och 15 min in i uteritten bara frös det till från ingenstans och blev snorhalt på plant grus och gräs. Fick dumpa bakbootsen i en buske och hämta upp på vägen hem för att inte vara bambi.
Det gick bra. Dom tyckte hon var jätte fin och inget att utreda vidare tyckte dom. Lite spänd i ländryggen fortfarande men tyckte vi skulle fortsätta stärka med ridning 😊👌

igårkväll när jag tog in hästarna så hade såret/bölden spruckit så nu har jag äntligen hittat såret på lymfangit benet! Tog 5 dagar, då har jag letat varje kväll med pannlampa. Men igår såg jag ”klet” som runnit från kotan (var inget sånt på morgonen) och jag har varje dag tänkt att kotan är problemet då hon varit mest öm där när man dragit handen över benet.
Litet sår och infekterat. Troligen en pinne eller någon tagg som kommit åt där. Måste kolla stelkrampen. O medicinera.
IMG_0501.webp

Jag står i valet och kvalet att klippa Elsa en sista omgång nu. Hon blir rejält svettig stundvis i detta ljummet grådassiga Skånevädret, men har samtidigt börjat fälla lite smått. Och eftersom det hade varit kul att ställa ut henne i år eventuellt vill jag inte sabba sommarpälsen alltför mycket😅

Idag red jag och inackorderingen ut på ännu en utforskningsrunda. Elsa fick agera läromästare när halvblodsdraken snortade runt, han tycker damerna först av ren självuppoffring självklart 😂. Det var nog mycket djur i rörelse och vi mötte en jägargubbe i ett jakttorn. Jag frågade honom vad det var han jagade och han svarade svin, vilket vi är väldigt glada över då de har förstört något otroligt mycket i alla hagar på det hållet.

Vi hittade ännu en runda där vi kunde rida genom lite diken, galoppera någon sträcka och samtidigt såg vi fler stigar att prova. Konstaterade att det är såhär man vill ha häst, bara ge sig ut och utforska och veta att det mesta löser sig.

Imorgon har vi träning, vi brukar avsluta med att hoppa en liteliten bana som omväxling till markarbetet så det ska bli kul 🥳

Om någon har Ankarcronas nummer så kan ni ju hälsa honom att vi nog snart är redo för A-truppen eftersom vi hoppade hela 65 cm idag. 😎

Vi avslutade med just det, början var skitkass då Elsa svängde in, böjde hals och bara sköt bog på typisk unghäst ggr 100. Det blir lätt så när hon taggar/spänner sig och då spänner jag mig eftersom jag känner mig som någonslags urusel ponnyryttare som inte ens kan styra häst ordentligt. Då är det skönt att det sker inför en tränare som säger "skit i det, fokus på blick och takt bara". Efter ett tag så funkar ju allt mycket bättre när jag fokuserar på mitt och Elsa på sitt istället för att vi står och frågar varandra vad vi håller på med 😂 It's me, hi, im the problem it's me.

Senare blev det rakställd slalom med sidledsförflyttning med fokus blick-blick-blick. Klarade t.o.m. alla koner i galopp snyggt, där kände jag verkligen att vi vänt lektionen.

Och sen lite hoppning som avslutning. Nämnde att det hade varit kul att ex kunna vara med i div 3-hoppning där häst kan hoppa 60cm i framtiden, Elsa är ju liten och tung modell så det känns lagom mål framöver. I klassisk hopptränarsyle hoppade vi först och frågade höjd efter och då var det 65 cm som vi tog oss över utan större svårigheter. Har dock inte hunnit planera för något VM i år så kanske att vi får avböja.

Svettig och glad bumling 🦄
20250126_124009.webp

Fin uteritt ensam med Dominus, över ”läskiga vägen”(hårt trafikerad) första gången. Han är så lugn och så glad hela tiden, utom när vi nästan är hemma och han blir besviken att nöjet redan är slut.

IMG_5425.webp

Med Darwin känns det fortfarande för djärvt att våga mig ut ensam, särskilt över den besvärliga vägen. Men när Dominus är så stabil kan jag lägga lite mer frekvent träning på att gå ut oftare med Darwin och nöta in några korta sträckor tills han blir trygg med dem.

Nästa anhalt är att våga rida ut ensam med Dominus när det är mörkt, även om det blir ljusare kvällar snart så vill jag ha fokus på regelbundna uteritter och då vill jag inte behöva vänta två månader till.

Nästa anhalt är att våga rida ut ensam med Dominus när det är mörkt, även om det blir ljusare kvällar snart så vill jag ha fokus på regelbundna uteritter och då vill jag inte behöva vänta två månader till.

Tjoho, nu har vi gjort pannlampsdebut på ensamritt över läskiga vägen också! Hur tryggt som helst. :up: Tyvärr med (ännu en) tappsko så skrittade bara ner en km i gräskanten (+ lite spontan trav) och gick bredvid hem. Hoppas på snabbt hovslagarbesök så ska vi ta rundorna på andra hållet i mörker sedan också så det blir lite variation. Med den här utvecklingskurvan så kan ridturerna kanske hinna avancera ända ner till stranden innan badsäsongen börjar.

Idag åkte vi till WE-träningen och Elsa var sitt fantastiska lilla jag. Rättade till sig i grinden när vi kom snett, tog vägen in till klockan i galopp och höll fin takt och ställning i fålla och tunnor. Fick medskick att vi definitivt borde starta tävling i vår, så jag får väl scanna utbudet ordentligt härikring.

@Lillgrådis ni får hojta när ni vill på utflykt!

Idag åkte vi till WE-träningen och Elsa var sitt fantastiska lilla jag. Rättade till sig i grinden när vi kom snett, tog vägen in till klockan i galopp och höll fin takt och ställning i fålla och tunnor. Fick medskick att vi definitivt borde starta tävling i vår, så jag får väl scanna utbudet ordentligt härikring.

@Lillgrådis ni får hojta när ni vill på utflykt!

Åh Dominus kommer att bli helt överlycklig om han får åka på spännande utflykt och få sällskap av kloka, fina Elsa! Ännu mer anledning att jobba på mot BE-kortet ASAP.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 536
Senast: Bison
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 715
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 702
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 855
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Retrievertråden