Uppdateringstråd #2

Jag blir så jävla less och besviken. Alla följde väl nyårs-uppdateringen. Jag har inte pratat med de där typerna sen dess även om vi står i samma stall. Jag undviker tiderna när jag vet att de är där.
Nåväl, stallägaren (2 st), kom o berättade för ett tag sen att en av de typerna ska sälja en häst. Då kunde jag få boxen och min unghäst komma hem då han inte har plats på nuvarande ställe efter mars (fick jag reda på för nån vecka sen).
Panik. Men försäljningen kan ju ta tid men senast i höst kommer hästen flytta troligen så då kan unghästen senast komma.
Stallägare 1 berättade för 2 v sen att personen kommer vara borta 1 v i månaden. Då kunde kanske jag (och en till i stallet, inte typerna ”för de kan man inte fråga för de hjälper aldrig till”) ta ut hästarna fast det ingår i hyran. Klart man hjälper till! Som jag gjort i 6 år. Ska jag ta in alla varje kväll också? ”Ja kanske lika bra”.

Nu kom det fram från stallägare 2 att ”den som kollat på försäljningshästen blivit lovad att ha kvar den i stallet om denne köper den”. O jag har blivit lovad boxen av nummer 1. O stått på kö i 3 år.

Jag är så jävla less. Hjälpt till varje dag i 6-7 år utan en spänn i avdrag. Aldrig begärt det heller för jag hjälper gärna till. Men nu börjar det bli utnyttjande.

O jag hittar ingen gård att hyra och nu känns det som att jag säljer alla hästar o skiter i det livet. För aldrig blir det som jag tänkt. De senaste 15 åren har bara varit stress.
men alltså. Ett muntligt avtal är ju bindande. Dina stallkompisar låter ju helt befängta. Visst att det är skillnad på att "ha rätt" och "få rätt", men har dom lovat dig den boxen, så har dom. Ärlig talat. Tycker du skall säga ifrån och tala om detta, dom som skall köpa hästen får ställa den ett annat ställe. Jag har sån lättnad efter vi flyttade från idioterna i förre stallet. Nya stallet är mycket folk och det är SÅ skönt! Har saknat att vara i stall vart man inte alltid måste kallprata med alla, men att det är mycket folk i rörelse och go stämning!

Ett alternativ för dig kanske är att hitta någon bonde någonstans som har en bit av en gård dom inte använder och då kan du fixa till lösdrift för dina hästar? Eller en markbit. Vet inte om det går, men det är iaf min tanke. Att något sånt upplägg.

Och säga att du kommer inte ta in/utsläp om du inte får platsen till din häst.

men alltså. Ett muntligt avtal är ju bindande. Dina stallkompisar låter ju helt befängta. Visst att det är skillnad på att "ha rätt" och "få rätt", men har dom lovat dig den boxen, så har dom. Ärlig talat. Tycker du skall säga ifrån och tala om detta, dom som skall köpa hästen får ställa den ett annat ställe. Jag har sån lättnad efter vi flyttade från idioterna i förre stallet. Nya stallet är mycket folk och det är SÅ skönt! Har saknat att vara i stall vart man inte alltid måste kallprata med alla, men att det är mycket folk i rörelse och go stämning!

Ett alternativ för dig kanske är att hitta någon bonde någonstans som har en bit av en gård dom inte använder och då kan du fixa till lösdrift för dina hästar? Eller en markbit. Vet inte om det går, men det är iaf min tanke. Att något sånt upplägg.

Ja. Men i slutändan är det ju stallägaren som bestämmer.

Jag tror dock inte att ”du står näst på tur” eller liknande räknas som muntligt avtal?
Ska man ställa sådana ultimatum som du föreslår får man nog vara beredd att flytta ganska omgående om det inte tas emot väl..

Jag tror dock inte att ”du står näst på tur” eller liknande räknas som muntligt avtal?
Ska man ställa sådana ultimatum som du föreslår får man nog vara beredd att flytta ganska omgående om det inte tas emot väl..
Om hon har köat på den platsen i 3 år skulle jag absolut räkna det som ett avtal, och att stallägare 1 har lovat det. Man behöver ju inte formulera sig precis så, men kan ju linda in det på ett snyggt sätt, men att förvänta sig att Hippocampus skall ställa upp med in/utsläpp som ingår och har gjort i 6 år, och då desutssom lovat bort platsen, för personer som vad det låter inte lyfter ett finger i stallet är ju helt uppåt väggarna. Utan hade stallägaren skött det snyggt då hade dom sagt till "köparen" att den platsen tyvärr är lovat till en som har sin andra häst i stallet och köat i 3 år, så tyvärr får denna leta annan plats till hästen.
När hon desutssom ställer upp i tid och otid och hjälper, alltså nä fy för det.

Som sagt behöver man inte ställa det som ett ultimatum, men jag hade aldrig gått med på där upplägget med att ta in/ut alla hästar när vissa personer inte lyftar ett finger och när en plats som blivit lovat då plöstligt skall gå till en annan person. Utan letat alternativ för att flytta hästen.

Om hon har köat på den platsen i 3 år skulle jag absolut räkna det som ett avtal, och att stallägare 1 har lovat det.
Fast oavsett hur länge man köat så är inte det samma sak som ett avtal.
Man behöver ju inte formulera sig precis så, men kan ju linda in det på ett snyggt sätt, men att förvänta sig att Hippocampus skall ställa upp med in/utsläpp som ingår och har gjort i 6 år, och då desutssom lovat bort platsen, för personer som vad det låter inte lyfter ett finger i stallet är ju helt uppåt väggarna. Utan hade stallägaren skött det snyggt då hade dom sagt till "köparen" att den platsen tyvärr är lovat till en som har sin andra häst i stallet och köat i 3 år, så tyvärr får denna leta annan plats till hästen.
När hon desutssom ställer upp i tid och otid och hjälper, alltså nä fy för det.

Som sagt behöver man inte ställa det som ett ultimatum, men jag hade aldrig gått med på där upplägget med att ta in/ut alla hästar när vissa personer inte lyftar ett finger och när en plats som blivit lovat då plöstligt skall gå till en annan person. Utan letat alternativ för att flytta hästen.
Jag tycker inte heller stallägaren beter sig bra, det är väl vettigt att börja se sig om efter annat om det inte känns ok. Tror dock inte man vinner så mycket på att bråka.

Kan ju uppdatera här istället hur det gick med flytten och allt, orkar inte hitta min andra tråd., Men flytten gick jätte bra och dom i nya stallet verkar väldigt snälla och tillmötesgående. Mycket folk så man inte behöver gå på varandra hela tiden. Fick pengar från höet så slap hålla på med massa skit! 😇😊
Wow! Att de skulle köpa ut din andel av höet hade man ju inte trott, med tanke på allt hemskt du skrivit om dem i olika trådar här på Buke. 🤩

Wow! Att de skulle köpa ut din andel av höet hade man ju inte trott, med tanke på allt hemskt du skrivit om dem i olika trådar här på Buke. 🤩
Nej det var väldigt skönt. Väldigt märkligt situation överlag.. Jag tycker ju att dom kunnat fatta att jag inte förstått deres koncept med "man köper ut varandra alltid" eftersom det är sjukt ovanligt och inget som blivit berättat för mig. Så förstår inte hur folk i såna lägen inte kan förstå att man kanske inte fattat det istället för att raljera och flippa helt på mig som dom gjorde.

Igår harvade vi ridbanan med hjälp igen, vi provade kort en annan dag men då kändes Elsa spänd i skymningen och jag stressad så vi avbröt. Men igår var hon fantastisk! Vi kämpar ju med att inte trilla iväg när draglinorna trycker på yttern i svängar, är ju inte lätt när man hela sitt liv lärt sig att tryck-> gå undan. Men igår trillade polletten ner för oss där hon kunde göra stabila sidoförflyttningar utan att skjuta iväg med fint stöd på yttern. Finns inget finare än när man tar henne ur linorna och hon begraver sitt fluffiga huvud i ens famn med en sådan tillfredsställd energi.

På lördag funderar jag att rida en pay&ride på anläggningen som vi ska rida WE på längre fram. Bra miljöträning om inget annat!

Jag och min nya var iväg och tränade dressyr i helgen. Vi har ju en hel del grundarbete att göra, skönt att tränaren och jag är överens om både vad som behöver göras och hur man lämpligtvis gör det. Men tränaren tyckte att jag köpt en fin häst med mycket potential, med utmärkt skritt och galopp och snygg sida. Traven får vi jobba med!

Efter några dagars vila förra veckan (jag var på tjänsteresa) drog vi igång med lite tömkörning på fredagen och lite arbete med sidvärtsarbete från marken och också lite språngmarsch (för mig, tölt för hästen) på lördagen för att jobba lite uppsuttet på söndagen. Var planen iallafall, men det blåste så mycket så liten häst var inte helt avslappnad, så jag nöjde mig med en uppsittning och några igångsättningar och halter och satt sedan av och avslutade.

Blev hel vila i tisdags pga så dåligt väder. Kallt, blåsigt och snö. Hästarna fick komma in och jag hoppade tom över borstning eftersom lilla hästen var så blöt av snön.

Kontrast i eftermiddag med strålande sol och varmt. Det blev ridning på banan i skritt. Jag ställde upp en fyrkant av koner och började med start och stopp och styr övningar och övergick till volter, åttvolter och volt tillbaka runt konerna. Som paus skrittade vi hela varvet på spåret. Upprepade i båda varven och avslutade också med skritt hela varvet. Han hade bra framåtbjudning och lyssnade superbra på framåtdrivning och förhållning (blev några gånger när han ville välja en annan väg än vad jag visade, men vikt hjälper löste det). Han blev förvånansvärt mjuk och lösgjord av volterna och frustade så härligt. Nästa gång tror jag att jag föreslår trav eller tölt!

Då var anmälan till helgens p&r ivägskickad. LC:1 blir det och idag red jag hela programmet på banan hemma. Vi siktar på våra vanliga mål, komma in på banan och komma ihåg programmet 😎 Elsa var en pärla idag och jag blev nästan lite bölig när ledmotiven från "How to train your dragon" och "Spirit" shufflades på i mina in ear när hon tultade runt i sin öppna form och arbetsvilja.

1000000137.webp

Idag startade vi livets första P&R och om jag lyckats räkna rätt så borde vi hamnat på dryga 65 procent i LC:1 trots fel galopp och att matte snurrade till det och slängde in en minihalt/megahalvhalt där det skulle vara skrittövergång. Det var dock en väldigt generös 6a på den då jag inte tog genom halten helt. "Litet missförstånd" som protokollet vittnar om. 😅
Jag kände att högra galoppen skulle bli knepig redan när jag inte fick in henne snyggt genom hörnet men vi fick till det en bit in på volten iallafall. Synd eftersom vi på framridningen hade klockrena fattningar. Hade jag inte tappat fokus efter det så hade jag nog kunnat höja följande momentents procent också. Men inridningen fick en 8a så den känslan ska jag ta med mig i resten av programmet bara.

Supernöjd med min lilla femåriga bumling som efter programmet bara somnar framför domarbordet som var lite läskigt innan 🥰 Allra gladast blev jag över att domaren verkligen ville skicka med mig att jag rider jättemjukt och fint och att hon blir glad att se det.

Första gången jag testade att be om en snabbare gångart än skritt i dag. Det blev inte helt oväntat tölt. Red några långsidor i tölt med skritt på kortsidorna. Han var inte helt pigg, men fattade vad jag bad om och försökte nog sitt bästa. Började ridpasset med lite styrövningar i skritt mellan koner och avslutade med att prova några steg åt sidan i skritt. Det förstod han bra!
I morgon är planen att testa löshoppning.

Igår harvade vi ridbanan helt utan medhjälpare och Elsa var kanon. Stressade ingenting när linorna tryckte på bakbenen i svängar utan trampade på jämnt och balanserade upp.

Idag åkte vi till långa backen för styrkepass och Elsa var helt med på noterna och valde fart själv i sina favoritpartier. Och helt obrydd när jag provar nya stigar, hon bara slår på fyrhjulsdriften och knatar på 💪

Länk till dagens GoPro-klipp

Vi har haft ihopsläpp idag. Det är ju alltid nervöst, även om vi förberett noga. Men det har gått jättebra och sexåringen och sjuåringen verkar redan vara komplisar. Skönt! Sexåringen belv ju kastrerad för bara ett par månader sean, men han är verkligen klok!

Tittade tillbaka på gamla filmer/bilder och klippte ihop en jämförelse. Hon har fyllt ut rumpan rätt bra och arbetar fint med ryggen, men långsamt går det (med all rätt med tanke på hennes problem som jag skrivit mycket om i annan tråd)
Visa bifogad fil 164705
så kul att ni ändå fått framgånger med tanke på du va säker du skulle behöva ta bort henne, hejja hejja :heart

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 184
Senast: Edla
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 788
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 853
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
6 984
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka