Uppdateringstråd #2

Har inte ens gått fyra veckor sen jag klippte och idag fick jag klippa igen 😅
Annars njuter vi för fullt av det fina höstvädret, hoppas det kommer hålla i sig länge 😍
I veckan ska vi träna dressyr och förhoppningsvis blir det en hopp eller terrängträning också 😄

20241020_112525.webp
 
Börjar ju undra om stammen verkligen stämmer 😆
Min dressyrvalack var likadan, fick klippa ungefär varannan vecka fram till jul, sedan lugnade det ner sig något.
Glömmer aldrig när självaste Bo Jenå skällde ut mig för att jag inte hade klippt hästen.
Panikhoppade in på en träning för honom då min tränare som egentligen hade platsen blev sjuk, fick veta typ tre timmar innan och det var 2 timmars resväg 😅
Hästen var klippt för 2-3 veckor sedan och vi red typ alltid ute så tänkte inte så mycket på det. Men efter en stunds träning var han blöt i svett (var rätt stor och tung typ av häst) och Bosse skällde ut mig för att jag inte klippt honom och predikade hur viktigt det var. Jag försökte förklara att han var klippt för ett par veckor sedan, att vi alltid rider ute och att det blev ett väldigt hastigt inhopp. Men han ville inte lyssna.
Det var väl förövrigt det mest konkreta rådet jag fick under den träningen. Totalt bortkastade pengar 🙄
 
Det går sakte framover for oss. Jeg håper at jeg har funnet en medrytter nå som er erfaren og om kan ta del i utbildningen av ponnien. Hun har ridd MA og hatt fler unghester.

Lite (stort) problem er at stall eier på nye stallen ikke er så grei som jeg trodde. Kommanderte meg til å gi ponnien 1 kg mer fordi "hun river ned boksen" og om jeg ikke gjør det "så har jeg ingen boks lenger". Ponnien er kjempe lugn på denne stallen om man sammenligner med forrige stall, og hun bruker lang tid på å roe seg ned, brukte 6-8 måneder på forige stall. Dette sa jeg også når jeg var og så på stallen, sa også at hun stresset ved foring. Stall eier har bestemt seg for at ponnien er sulten og at det er derfor hun bråker, og er ikke interessert i å høre hva jeg har å si. Ponnien må nå få 9 kg høy, hun har fortsatt fett samling bak skulderen etter beite og er ikke så slank som jeg vil ha henne. Stall eier sier hun er tynn og at det er en kraftig ponni (hallo, bare fordi det er en tyngre rase så skal hun ikke være tykk!!) Jeg vet ikke hvva jeg skal gjøre for stall eier er ikke tilsnakkendes og jeg er livredd for å miste stall plassen. Ponnien trives veldig godt, og jeg trives også når jeg ikke blir kommandert rundt som en dritt unge og ikke blir respektert. Hun snakker sånn til alle, som er en trøst, men det er jo ikke ok.

Siden måltidet hun insisterer på at jeg øker er et måltid jeg veier og gir selv, så funderer jeg på å la være å gi den ekstra kiloen. Jeg er også redd for at hun skal si at det fungerer, og at jeg må overfore ponnien hele tiden. Det er en ting til som påvirker situasjonen. Ponnien har gått på tilskudd med munkpepper i flere måneder som har bivirkningen at hun får mer apetitt.... jeg sluttet å gi det i forige uke. Det kan hende at hun roer seg ved foring pga mangelen på munkpepper og ikke pga den ekstra kg med høy... og jeg kan ikke bevise at det er det som er grunnen når jeg også må gi høy i perioden det går ut a kroppen hennes.... Det hele er skikkelig plagsomt og jeg hater at hun legger seg i hva jeg forer hesten min på. Jeg er også redd for at hun skal kaste meg ut dersom ponnien ikke roer seg. Jeg har ikke noe annet sted å sette henne, prisene på stall i mitt område er stort sett 2 tusen mer enn det jeg betaler nå og oppover til 14 tusen i måneden, som jeg ikke har råd til.

Vanner nå halvparten av høyet hennes for å få ut noe av sukkeret, håper jeg ikke blir kastet ut, og håper ponnien roer seg fortere enn forventet.
Jobbigt att stallägaren lägger sig i med fodret, men det är ju inte så konstigt att den vill få en lugnare stallmiljö om ponnyn visar upp olika stressbeteenden. Jag är inte stallägare men som inackorderad tycker jag det är väldigt jobbigt om det finns andra hästar i stallet som visar upp stressbeteenden, framförallt om det är beteenden som stör stallmiljön för alla. Alltså om det är bråk eller på annat sätt blir hög ljudnivå.
Kan du lägga till foderhalm för att ge henne lite mer tuggtid? Kolla om du kan förlänga ättiden för hästen genom hönät eller liknande?

Svårt dilemma. Jag har ingen lättfödd ponny men har haft perioder då jag fått fodra mitt halvblod mer än optimalt för att hålla henne lugn (under skadeperioder då hon haft mkt överskottsenergi). Då har jag prioriterat att öka tuggtiden även om hästen är tjock, men det beror ju såklart på hur pass tjock hästen är och om den är i riskzon för att bli sjuk pga övervikten eller ej. Men överlag så tycker inte jag att det alltid är så självklart att man ska hålla nere på maten om hästen visar stressbeteenden. Även om det är stress kopplat till flytt kanske det ändå kan hjälpa hästen att få längre tuggtid..
 
Jobbigt att stallägaren lägger sig i med fodret, men det är ju inte så konstigt att den vill få en lugnare stallmiljö om ponnyn visar upp olika stressbeteenden. Jag är inte stallägare men som inackorderad tycker jag det är väldigt jobbigt om det finns andra hästar i stallet som visar upp stressbeteenden, framförallt om det är beteenden som stör stallmiljön för alla. Alltså om det är bråk eller på annat sätt blir hög ljudnivå.
Kan du lägga till foderhalm för att ge henne lite mer tuggtid? Kolla om du kan förlänga ättiden för hästen genom hönät eller liknande?

Svårt dilemma. Jag har ingen lättfödd ponny men har haft perioder då jag fått fodra mitt halvblod mer än optimalt för att hålla henne lugn (under skadeperioder då hon haft mkt överskottsenergi). Då har jag prioriterat att öka tuggtiden även om hästen är tjock, men det beror ju såklart på hur pass tjock hästen är och om den är i riskzon för att bli sjuk pga övervikten eller ej. Men överlag så tycker inte jag att det alltid är så självklart att man ska hålla nere på maten om hästen visar stressbeteenden. Även om det är stress kopplat till flytt kanske det ändå kan hjälpa hästen att få längre tuggtid..
Jeg får ikke lov til å bruke høynett (har brukt det før og det fungerer bra) og det måltidet hun vil ha henne lugn på er nattmåt, som er 4 timer etter kveld hvor hun insisterer på at hun må ha 3 kg. Det rimer ikke for det er det måltidet hvor hun bør være minst sulten. Hun er stresset, men hun roer seg med rid. Jeg sa i fra om dette og jeg sa i fra at det kunne ta mer enn 6 måneder før hun roet seg. Men hun trodde ikke på meg fordi hun mener alle roer seg etter 1 måned. Det nytter ikke si imot. Det nytter ikke å si at hun har fått et tilskudd som har gjort henne mer sulten og at jeg har sluttet med det nå. Hun er jo bare en ponni og 9 kg er mye når det er såpass med sukker i høyet og hun helst bør gå ned noen kilo for hun har fettansamlinger bak skulderne som påvirker salen. Jeg vanner halvparten av høyet nå, og jeg ga henne 1 kg ekstra ved lunsj, siden de bare får 1 kg da, og den har jeg kuttet og gir bare en dott av kveldshøyet før jeg rir så hun ikke skal være tom i magen. Ikke optimalt men må prøve å få det til uten at hun blir tykk.
Hun må også holdes slank forsi hun er tung å ri, og blir verre når hun får for mye mage. Det er vanskelig å mosjonere henne nok når hun er tung på banen og redd på tur og nekter å gå alene. Så ja... planen var å gi henne mer høy i vinter, når det blir kaldt, men ikke nå som hun trenger gå ned i vekt.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 595
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 360
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 677
Senast: yamyam
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 606
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp