Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Ja ett tag var jag till och med inne på att sälja men då fann jag denna stallplats och tänkte nu eller aldrig.
Jag behövde ridhus helt enkelt för att jag skulle kunna rida oavsätt väder och tid. Funkar inte att komma ut sent och rida ut i mörker.. inte för mig iallafall.
Sedaman inte behövde ta några pass då jag inte har tid för sånt helt enkelt.

Sedan när jag hittade denna underbara medryttare så föll allt på plats och det är såå roligt för så här vältränad som Jorunn är nu har hon faktiskt aldrig varit.
Så med en dressyrryttare till stallägare som tävlar ganska högt inom dressyr, samt hjälp av bästaste Nina W så kan det ju inte bli annat än bra:D

Och när jag får höra av dressyrtränaren att poäng uppemot 7:or inte alls är omöjligt på Jorunn ute på tävling blir jag bara så häääär glad:D
Nu gäller det bara att jag får lära mig rida fram dessa gångarter.
För jorunn är en häst som inte gör nått rätt så länge ryttaren inte gör rätt.
Hon är en bra läromästare gör jag inte rätt går hon inte bra men rider jag rätt går hon som en dröm.

Ha ha galoppen behåller jag nog själv:p min gunghästs galopp:love:

Visst är det underbart när allt bara faller på plats!

Jag har funderat så fram och tillbaka sen jag köpte Sol, jag var ju supernöjd med min medryttare som jag hade till Godi, men nu känns det helt enkelt inte rätt att släppa iväg henne till någon annan. Hon är så formbar, så jag vill helst inte släppa iväg henne till någon annan. Speciellt inte till någon som själv ska lära sig gångarterna, jag är rädd att hon ska tappa gångarterna som hon ändå har väldigt bra i grunden. Nu behöver hon byggas upp och då vill jag att det ska bli så rätt som möjligt från början. Ska försöka hinna med att träna så mycket som möjligt, och få så bra start som bara möjligt.

Det är ändå bara max 10 dagar om året som jag är i Malmö, och då får hon hellre vila de dagarna. På veckorna får jag försöka hinna med så gott det går. Hellre ett kortare pass i paddocken de dagar jag har ont om tid än att lämna iväg henne till någon som inte helt har koll på gångarterna. Även om min förra medryttare var helt underbar och verkligen började få koll på gångarterna mot slutet så tycker jag inte att Sol är någon bra läromästare, risken är nog större att hon blir bekväm i grisepassen och bygger på fel muskler.

*kl*

Jag funderar på att köpa ett Kimblewickbett till Odinn.

Har just nu ett eggbett med fasta ringar som han funkar okej med, helt klart bättre en ett vanligt två delat, tredelat och vanligt rakt.

Men tycker endå inte han verkar helt nöjd, samtidigt som jag inte vill behöva slita och dra i munen på honom då han gärna kan vara ett litet ånglok när vi är ute och rider......någon som har erfarenhet av de här inne? :)

Senast ändrad:

Dagsfärsk bild på Solstrålen. :D

32680207.jpg

Hon var helt tokig och ville inte, inte, inte stå stilla!! :angel: Gnäggade som en tok på allt och alla. Hon var likadan när hon stod med stona i början när hon kom, så jag tror att det beror på det. Hon har inte riktigt kommit in i flocken än, det finns ingen ledare och det är lite alla mot alla än. Men nu har hon börjat närma sig, de andra kommer fram och står ett par meter ifrån och är väldigt nyfikna. De kan inte riktigt bestämma sig för om de ska gå fram och hälsa eller inte, så de står ett tag och sen attackerar de.
Hon har börjat markera lite tillbaka när de springer mot henne. De gör inget så jag är inte så orolig. De sparkar mot varandra, markerar liksom, men de sparkar inte nära varandra.
Så det känns som att det går åt rätt håll i alla fall, förhoppningsvis kommer de snart fram till vem som är störst, bäst och vackrast så de kan sluta springa runt och tjura. Jäkla kärringar! :p

Red ut en tur förbi kossorna idag, och hon tittade inte ens på dem!! Gick hur bra som helst. Hon var i och för sig helspänd och überstollig hela ridturen, men hon gör ju inget mer än att hon trippar och är pigg och spänd. Massa överenergi!!!

Efteråt fick hon och kompisen springa lösa i paddocken och släppa loss det jag inte vågade driva fram på ridturen, och jisses vilken fin trav hon har. Ska försöka få med mig videokameran ut någon dag. :D

Jaha, var det så enkelt :angel: Varför kan de inte bara hitta på ett namn och hålla sig till det?:p

Hon är supermysig, känns verkligen så himla rätt. Jag var rädd att det skulle vara svårt att hitta en häst som kändes bra från början, men detta har verkligen känts rätt hela vägen. Sen är jag helt inställd på att första halvåret-året är ju "lära känna" period. Men jag tror att till våren har hon nog kommit i form och landat i nya stallet med sina nya kompisar och så.

Jag gillar ju lite mindre hästar, och jag tror att hon är en rätt så smäcker häst under extrakilona. Och så gillar jag hennes resning, hon är sådär altert och nyfiken, och det syns på hennes kroppshållning.

Det känns så himla kul att få utvecklas med denna lilla madamen. Idag fick vi till riktigt rund och fin galopp. Lyckades få henne att galoppera långsamt i den svaga uppförsbacken i sandslingan som var regnblöt. Helt perfekt träning! Så jag tror nog att hon kan få helt ok galopp också med lite träning. :D

Håller med, hon verkar vara lite mer av den smäckra, graciösa typens islandshäst. Påminner mig ganska mycket om ett sto vi hade i stallet en tid, Halastjarna. :) Dock var Hala ca 100 kg fetare. :D

Hihi, och jag gissar att det är ca 50 kg kvar som ska bort.
Fast faktiskt så tycker jag att hon tappat en hel del redan, vilket är jättebra! Jag har ju inte "bantat" henne någonting alls än. Vi har ju bara precis börjat komma igång med ridningen, hon är väl riden kanske 8 gånger sen hon kom till mig. Och hon går på bete dygnet runt, dock magert bete.
Så det känns jätteskönt att det verkar räcka för att hon ska gå ner, då kan jag förhoppningsvis slappna av och inte behöva pussla allt för mycket med foderstaten i vinter.

KL.
Jag har anmält mig och Fáni till en liten tävling i november :eek::angel:
Det är dock väääääldigt oklart om vi kommer att vara redo för det men det är ett mål att sträva efter iaf!
Han behöver verkligen miljöträningen för just nu är ALLT livsfarligt. Raka motsatsen mot farbror Brjánn som var säkerheten själv, så det här är en utmaning för mig med!
Anmälningsavgiften är detsamma oavsett antal grenar så jag tog både lätt fyrgång och tölt. Då kan jag välja när jag väl är på plats. Om vi ens kommer dit dvs :angel:

*KL*

Viggan går framåt med stormsteg och vi trivs verkligen med varandra. Förra veckan åkte hon på en helrakning då hon hade grymt mkt päls!

I helgen rä det tävling igen :)

KL

Idag var Emma Jansson och Caroline Dahlén här och fotade hästarna, ska bli kul att se bilderna sen :D

Zannaah

Har du kvar din lilla söta häst i Vissefjärda?
Körde runt och letade efter nån saluhäst som mamma ville kika på, men allt vi hittade var en liten silversvart och en shettis. Kan det varit din? :D (isfll, om någon var hemma och undrade var det var för konstig tjej som stod och smygfotade, så är det ingen fara:angel: )

KL

Idag var jag hos en fysiolog, som dessutom var ryttare själv så hon kunde hjälpa mig jättebra med mitt problem med höften.

Så nu har jag fått jättebra hjälp och träningstips för att stärka min vänstersida som är boven i dramat. Jag har inte bara 50% styrka i vänster jämfört med höger, och därför låser jag höften så att jag kan lägga över vikten på höger sida och då sitter jag snett.

Så nu blir det hårdträning och sen återbesök om två månader.

Red ut på Solen ikväll och jisses vilken skillnad!!! Det är jättesvårt att hitta stödet i vänster, men när jag väl fick till det så att jag spände rätt muskler och fick en jämn belastning och vridning i höften, så gick hon så himla bra. Plopp bara så gick hon i perfekt form och fick ren tölt!! :love:

Jag har ju vetat att problemet låg hos mig, och jag är så glad att jag hittade rätt hjälp!
Imorgon kommer min sitstränare och då ska jag visa henne vad jag fick veta hos fysiologen så att hon kan hjälpa mig hitta rätt belastning och stöd i skänkeln.

Det känns jättekonstigt och supersvårt att bara gå rakt fram, och att rida med rätt stöd var verkligen ingen baggis! Men äntligen vet jag var problemet sitter och kan göra något åt det!!! Det får ta så lång tid det vill, nu vet jag att det kommer bli bättre! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 858
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 477
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka