Uppdateringstråd #2

Min häst var pigg som SATAN idag! herregud. Hon har vilat i veckan pga vaccinering och sen har jag varit bortrest. Herregud. Hon bockade som satan och sen drog hon iväg i full räs galop, fick inte ens stopp på henne. Första gången sedan köp detta har hänt :eek: tur jag hade på handskar! men fick stopp på henne till slut, men herregud alltså 🙈
Elsa får ett sånt en gång om året, jag blir fan lika skakig varje gång 😂

Jag har varit sjuk i influensan hemma, så Elsa har fått vila en hel del men idag hade jag bara hosta så vi tog uteritt med inackorderingen. Hon fick visa för sällskapet att nyfälld skog inte är dödsfarlig och hon tyckte hade ett lagom tryck i galoppen vilket var skönt för min ork 😅

Imorgon ska vi till stranden över åsen då det ska bli fint väder men jag ska försöka hinna tvätta transporten innan också, den ska vara vit men har blivit väldigt grön under trädet...

Idag har jag varit iväg och kollat på ny stallplats till B, jättefin lösdrift med fantastiska ridvägar. Jag tror att hon skulle må bättre på lösdrift med mer rörelse, mer kontinuerlig tillgång på grovfoder och en lugnare hagflock med bara ston. Känner mig så himla peppad, verkade vara ett riktigt kanonställe på alla sätt och äntligen blir det bättre möjlighet till sällskap i stallet och på uteritterna.

Var och provade Kemnevall-sadel idag med Elsa, bara 29k rea-pris pga demosadel.. Blev förvånad att det var den med större stöd som jag passade bäst i, Queen-modellen.

Skulle tänka på det och återkomma pga egentligen utanför tänkt budget/missing sugar daddy. Egentligen hade jag velat rida i den igen då det var en lite disträ Elsa ute i blåsten på hack med roliga höstar att kolla på. Så jag kanske åker tillbaka och blir ännu mer velig.

received_611805321772133.webp

Kan ju uppdatera här istället hur det gick med flytten och allt, orkar inte hitta min andra tråd., Men flytten gick jätte bra och dom i nya stallet verkar väldigt snälla och tillmötesgående. Mycket folk så man inte behöver gå på varandra hela tiden. Fick pengar från höet så slap hålla på med massa skit! 😇😊

Kan ju uppdatera här istället hur det gick med flytten och allt, orkar inte hitta min andra tråd., Men flytten gick jätte bra och dom i nya stallet verkar väldigt snälla och tillmötesgående. Mycket folk så man inte behöver gå på varandra hela tiden. Fick pengar från höet så slap hålla på med massa skit! 😇😊
Ååh vad härligt! Och jag blev glatt överraskad att du fick dina pengar också :up:

Red för första gången på Frasse idag! Satt upp helt en gång i fredags, men satt av direkt (var själv och ville inte riskera något).

Vi värmde upp med lite skritt och vändningar för hand och vi ställde upp en fyrkant med koner. Sedan satt jag upp vid pallen (som stod lite utanför ena sidan av fyrkanten). Det tog en stund innan han ville stå still. Vi är ju inte vana att träna med medhjälpare och han ville gå till dem hela tiden och jag ville inte att de skulle hålla i. Men upp kom jag utan problem och vi stod still en stund innan jag bad honom gå framåt i en liten vändning till vänster mot en kon. Lite tvekan och jag upprepade smackningen och då gick han. Vi styrde runt på fyrkanten, först lite trevande i vänster varv där han inte riktigt vill vända utan skjuter ut höger bog. Ville först inte lägga på skänklarna men prövade att hålla in bogen lite och det funkade bra! Bytte varv och började lägga in lite halter för röst och säte och han svarade riktigt bra. Fortsatte några varv till, bytte varv igen och nu gick han riktigt bra. Avslutade med ett fint och avslappnat varv på halvlånga tyglar. Är supernöjd! Medhjälparna fotade och filmade och sa att de skull skicka till mig, men än har inget dykt upp!

Red för första gången på Frasse idag! Satt upp helt en gång i fredags, men satt av direkt (var själv och ville inte riskera något).

Vi värmde upp med lite skritt och vändningar för hand och vi ställde upp en fyrkant med koner. Sedan satt jag upp vid pallen (som stod lite utanför ena sidan av fyrkanten). Det tog en stund innan han ville stå still. Vi är ju inte vana att träna med medhjälpare och han ville gå till dem hela tiden och jag ville inte att de skulle hålla i. Men upp kom jag utan problem och vi stod still en stund innan jag bad honom gå framåt i en liten vändning till vänster mot en kon. Lite tvekan och jag upprepade smackningen och då gick han. Vi styrde runt på fyrkanten, först lite trevande i vänster varv där han inte riktigt vill vända utan skjuter ut höger bog. Ville först inte lägga på skänklarna men prövade att hålla in bogen lite och det funkade bra! Bytte varv och började lägga in lite halter för röst och säte och han svarade riktigt bra. Fortsatte några varv till, bytte varv igen och nu gick han riktigt bra. Avslutade med ett fint och avslappnat varv på halvlånga tyglar. Är supernöjd! Medhjälparna fotade och filmade och sa att de skull skicka till mig, men än har inget dykt upp!

Bifogade filer

• IMG_0094.webp
    IMG_0094.webp
    250,3 KB · Visningar: 55
20250309_104853.webp

Idag nådde vi vår stora milstolpe och mål i inkörningen: att Elsa ska kunna harva ridbanan hemma. Hade medhjälpare i form av inackorderingen pga safety first men vi kunde avsluta med helt självständigt ekipage i bägge varv 🥰

Elsa var sååå nöjd och stolt över sig själv efter, men jag var nog ännu stoltare över henne själv.

Mirax igångsättning rullar på. Har gjort mitt bästa för att tygla mina förhoppningar om han kommer hålla för lätt hobbyridning för det ÄR verkligen mer än nog att han är tillbaka i mitt liv, men visst tusan hoppas man ändå. Speciellt efter att ha kommit hem från veterinären, inte med en behandlad led lr två utan ett igångsättnings schema, speciellt efter första uppsuttna skritt turen sedan han blev min och speciellt efter en dag som denna. 😍

Idag blev det premiär tur med båda mina två ponnier tillsammans. (Eller ja premiär där jag rider på Mirre Alva på släp, har promenerat massor avsuttet med dem båda samt haft Mirre på släp medans jag ridit Alva)

Och dom var så duktiga. 🥺 (jag skulle lägga in bilder men verkar inte komma åt varken den funktionen eller smileys längre? 🧐)

Mirax igångsättning rullar på. Har gjort mitt bästa för att tygla mina förhoppningar om han kommer hålla för lätt hobbyridning för det ÄR verkligen mer än nog att han är tillbaka i mitt liv, men visst tusan hoppas man ändå. Speciellt efter att ha kommit hem från veterinären, inte med en behandlad led lr två utan ett igångsättnings schema, speciellt efter första uppsuttna skritt turen sedan han blev min och speciellt efter en dag som denna. 😍

Idag blev det premiär tur med båda mina två ponnier tillsammans. (Eller ja premiär där jag rider på Mirre Alva på släp, har promenerat massor avsuttet med dem båda samt haft Mirre på släp medans jag ridit Alva)

Och dom var så duktiga. 🥺 (jag skulle lägga in bilder men verkar inte komma åt varken den funktionen eller smileys längre? 🧐)
Hade så innan också, detta var lösningen från Gunnar:

"Bör lösa sig genom att peta på [ ] - ikonen som kan gömma sig under de tre prickarna i svarsrutans meny.
Du är inte först med att av misstag kommit åt denna knapp som byter till ett annat inmatningsläge."

Äsch, tänkte lägga in en film från helgens WE-träning, men lyckas inte :-) Men jag och min nya häst har i alla fall varit iväg och TRÄNAT! Det känns stort med tanke på hur länge sedan det är, den andra hästen har ju varit konvalescent sen juni. Han fick förresten börja trava lite i helgen, så det går framåt där med. Men för träning och tävling satsar jag mest på den nya nu i alla fall ett tag, han är superduktig och så himla rolig att rida. Kul att ha två fina och roliga hästar.

Äsch, tänkte lägga in en film från helgens WE-träning, men lyckas inte :-) Men jag och min nya häst har i alla fall varit iväg och TRÄNAT! Det känns stort med tanke på hur länge sedan det är, den andra hästen har ju varit konvalescent sen juni. Han fick förresten börja trava lite i helgen, så det går framåt där med. Men för träning och tävling satsar jag mest på den nya nu i alla fall ett tag, han är superduktig och så himla rolig att rida. Kul att ha två fina och roliga hästar.
Imgur funkar väldigt bra för filmuppladdning som tips :D Och din nya är verkligen super fin!

Imgur funkar väldigt bra för filmuppladdning som tips :D Och din nya är verkligen super fin!
Jag har köpt rejält med utrymme på Google photos så har allt där, laddar även upp på bloggen, vill helst inte ladda upp på fler ställen :) Trodde det skulle funka med URL från antingen google photos, bloggen eller facebook, men inget av det funkade. Inte heller att helt enkelt droppa filmen i inlägget :D Fattar ju att den är alldeles för stor för det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 965
Senast: Edla
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 734
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 745
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
6 897
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka